Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Mar 2014, 16:59

rizzx schreef:Ardbeg 10 yo inderdaad. Ik had ook beter kunnen vragen wát het verschil is ipv of er verschil is. Ik snap dat islay whisky's niet allemaal hetzelfde smaken.

Dus die QC is milder, ik dacht dat ie sterker zou zijn. Interesting. En hoe zit dat met de Triple Wood, is die nog milder? Of meer sherry-ig?

Ik herken het peperige in de Talisker 10, en de ziekenhuis/pleister lucht van de Caol Ila 12. Van de Laphroaig 10 heb ik slechts een sampletje gehad, zou die verder willen ontdekken. Maar twijfel dus welke Laphroaig en/of welke Ardbeg, binnen een budget van ongeveer 50 euro, als ik op zoek ben naar rook/turf/heftigheid

Tsja, over die QC zijn nogal wat discussies hoor. De ene vind hem heftiger dan de 10yo, maar ja het ABV is ook een stuk hoger dan de 10yo (48% versus 40%). De smaak is smoother imho en zal ongetwijfeld door de vaten komen. Kleinere vaten zorgen voor meer invloed van het hout op de spirit, dat kan er voor zorgen dat iets scherper wordt, maar kan ook voor meer andere eikenhouten eigenschappen zorgen zoals vanillie tonen e.d.
Echt de juiste tip voor een turfbom in een bepaalde prijsklasse zou ik toch aan iemand anders over laten ;) Er zijn ergens wel al eerder discussies geweest over de QC trouwens, maar dan moet je even wat dieper zoeken.
0 x

James Herriott
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor James Herriott » 09 Mar 2014, 12:01

whiksy schreef:Dalwhinnie 15yo, Glengoyne 10yo, Glenmorangie Original.
Dat zijn een paar die me te binnen schieten. Subtiele whisky's, scherp geprijsd, veel aan te ontdekken. Bovendien zijn die ook in 20cl of 35cl versies verkrijgbaar. Fijne hoeveelheid om eens uit te proberen.

Bedankt, Whiksy! Gaat bij de to-try list. :nat
0 x

paps
Senior
Senior

Re: Whisky-advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor paps » 10 Mar 2014, 00:19

James Herriott schreef:Hoi,

Leuk om dit forum met whiskyliefhebbers te ontdekken. Ik hoop dat jullie me als beginnende whiskyverkenner willen helpen met het vinden van enkele vaste favorieten.
.....................................................................
Bij voorbaat hartelijk dank.

Aberlour 10 yr en Glenlivet 12 yr zijn voor de beginnende Speyside liefhebber mooie "standaard whisky's" om een basis te leggen. Glen Grant 10 yr is ook prima maar eigenlijk is elke 10/12 yr Speyside whisky goed te drinken.

Grant's is, vind ik, helemaal geen slechte blend voor de prijs maar voor een liefhebber is het een zeer mager zesje of nog lager.
Jim Beam kun je prima drinken in 7UP, cola of geef het weg aan een neefje of zo... ;)
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 10 Mar 2014, 00:23

Trouwens, de Glenfarclas 15 yr zou ik zeker bewaren, je smaakprofiel kan evolueren en dan kan dit wel eens een lekkere voor je worden....
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

James Herriott
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor James Herriott » 10 Mar 2014, 13:43

Muchas gracias voor de aanvullende info. Die Glenfarclas 15 yo had ik van een vriend gekregen in een sample-buisje.
0 x

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 13 Mar 2014, 21:41

Niet zozeer een neiwue whiskytip, maar wel een vraag om advies. Mocht ik nou ergens zeg maar 4 flessen Mortlach 16yo Flora en Fauna weten te staan, is het dan handig om er zo veel mogelijk te kopen?

Graag uwer mening ende advies in deze. Dank u.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mar 2014, 21:43

WhiskyWerner schreef:... is het dan handig om er zo veel mogelijk te kopen?

Als je zo nu en dan tastings organiseert 8-) (das dan wel een beetje voor gevorderden....)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 13 Mar 2014, 22:03

WhiskyWerner schreef:Niet zozeer een neiwue whiskytip, maar wel een vraag om advies. Mocht ik nou ergens zeg maar 4 flessen Mortlach 16yo Flora en Fauna weten te staan, is het dan handig om er zo veel mogelijk te kopen?

Ehhhh dat hangt natuurlijk heel erg van de prijs af. Stel dat ik er ergens 4 zag staan voor ik noem maar wat, €50 per stuk, dan zou ik ze allemaal kopen. 1tje om direct op te drinken, 1tje om een ander een plezier mee te doen en 2 om eens te kijken of de nieuwe haat richting Mortlach vanwege de aankondiging van de nieuwe range ervoor gaat zorgen dat niemand er meer in geïnteresseerd is, of dat het juist de vraag naar oudere bottelingen vergroot en daarmee de prijs opdrijft.
Als het voor een 'gewone' prijs is zou ik de moeite zelf niet nemen, dan had ik hem nu wel gewoon gekocht (zo moeilijk is deze niet te krijgen volgens mij)
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Mar 2014, 22:10

WhiskyWerner schreef:Niet zozeer een neiwue whiskytip, maar wel een vraag om advies. Mocht ik nou ergens zeg maar 4 flessen Mortlach 16yo Flora en Fauna weten te staan, is het dan handig om er zo veel mogelijk te kopen?

Als je hem lekker vindt: zeker doen, hij verdwijnt immers.
Qua investering? Geen idee, weet je nooit. Gezien de prijsrange waar Mortlach heengaat, is het niet ondenkbaar dat deze wat in waarde gaat stijgen. Maar ik vermoed niet dat deze over pak 'm beet vijf jaar enorm veel geld waard is.

Heb er zelf trouwens nog twee aangeschaft onlangs. De eerste is al grotendeels leeg en ik vermoed dat de tweede ook niet de kans krijgt veel geld waard te worden :-)
0 x
Afbeelding

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 13 Mar 2014, 23:29

Dank voor de tips. Ik wou ze ook niet kopen om te investeren, het is alleen gezien de nieuwe bottelingen dat je enorm waar voor je geld krijgt. Na die officiële bottelingen is er denk ik geen weg meer terug voor een 'normale' Mortlach prijs in gangbare bottelingen. Ik weet zo de prijs niet, volgens mij rond de 7 tientjes. Morgen maar even bellen om er een paar achteruit te laten zetten.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 16 Mar 2014, 13:59

Waarschijnlijk een festival botteling tijdens feis ila, iemand tips van welke destilleerderij?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Mar 2014, 16:37

Tomh schreef:Waarschijnlijk een festival botteling tijdens feis ila, iemand tips van welke destilleerderij?

De bottelingen zijn nog niet bekend, maar wanneer ben je daar precies en hoe ga je erheen? Mogelijk beperkt dat namelijk je keuze al.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 16 Mar 2014, 18:11

totalatool schreef:
Tomh schreef:Waarschijnlijk een festival botteling tijdens feis ila, iemand tips van welke destilleerderij?

De bottelingen zijn nog niet bekend, maar wanneer ben je daar precies en hoe ga je erheen? Mogelijk beperkt dat namelijk je keuze al.

we komen zaterdag avond (24/5) aan en gaan de zaterdag morgen (31/5) terug en tot nu toe was het plan om wel zo veel mogelijk destilleerderijen aan te doen, lagavulin open dag missen we dacht ik te lezen op dit forum..
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Mar 2014, 19:44

Tomh schreef:
totalatool schreef:

we komen zaterdag avond (24/5) aan en gaan de zaterdag morgen (31/5) terug en tot nu toe was het plan om wel zo veel mogelijk destilleerderijen aan te doen, lagavulin open dag missen we dacht ik te lezen op dit forum..

Die mis je inderdaad, net als die van Ardbeg op de dag dat jullie vertrekken.
Je moet een festivalbotteling van Ardbeg dus mogelijk missen (net als ik), maar de rest moet te doen zijn. Dan wordt het dus eerder de vraag waar jouw voorkeur naar uitgaat en wat je totale budget is. :) Je kunt er veel geld uitgeven.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 16 Mar 2014, 20:36

Die mis je inderdaad, net als die van Ardbeg op de dag dat jullie vertrekken.
Je moet een festivalbotteling van Ardbeg dus mogelijk missen (net als ik), maar de rest moet te doen zijn. Dan wordt het dus eerder de vraag waar jouw voorkeur naar uitgaat en wat je totale budget is. :) Je kunt er veel geld uitgeven.

Haha ja dat is nog wel een puntje... Sparen maar. Denk dat ik er 1 wil hebben (kan permitteren :Cry )
Van de islay's ben ik van Bowmore nog niet onder de indruk tot nu toe (enkel de 12 gedronken tot nu toe..)
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”