Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 10 Apr 2021, 22:41

Cask1988 schreef:
Johnson schreef:Het zal misschien voor de meeste connaisseurs hier nogal min zijn , maar ik ga vanavond de Foggie Moss openen.
non chilfiltered, natural colour en 46%. En vrolijk pasen aan alle maltmates. :goedgedaan

Zeker niet! Dat is een prima drammetje! ;) niet alles hoeft brora te heten of €150+ te kosten om lekker te zijn :bigsmile

Ook ik was destijd aangenaam verrast door de aultmore 12, prima dram!
1 x
Afbeelding

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 11 Apr 2021, 00:29

Tris schreef:
Demas schreef:
Koning schreef:Die heb ik ook openstaan. Wat vind je ervan?

Leuk wel als malternative. 50 jaar oude spirit drinken on a budget heeft wel iets.
Om over de smaak te spreken, het voelt en proeft echt wel als een lichter distillaat. Ik mis wat body en de nasmaak is wat aan de korte kant. Aan de andere kant is de alcohol zo goed geïntegreerd dat het enorm makkelijk weg drinkt. Ideaal als je nog een digestief wilt na zware maaltijd ofzo =).
Smaak zelf vind ik ook wel leuk maar niet over complex..zeer fruitig wel. Zou wel es een nieuwe fles kunnen halen als deze ooit bodempje bereikt heeft

Ik had de Pommes Peberes Armagnac set van Henri, de samples uit de jaren '70 vond ik over het algemeen beter met meer body en complexiteit.
Op basis van wat ik tot nu toe qua Armagnac geproefd heb zou ik Pommes Peberes niet als typerend beschouwen, het is vrij licht in vergelijk en ik denk dat Armagnacs van deze leeftijden van andere gerenommeerde huizen een duidelijk ander profiel hebben met een veel langere afdronk.
Domaine Le Basque bijvoorbeeld heeft meer houtinvloed en Baron de Lustrac of Domaine de Baraillon bijvoorbeeld zijn complexer en rijker dan Pommes Peberes ook al op jongere leeftijd.
Desalniettemin vond ik de Armagnacs van Pommes Peberes (met name de jaren '70 exemplaren) prima te drinken hoor. :bigsmile

Ja, er valt niks slecht over te zeggen alleen dat je voor 50jaar oude gerijpte drank mss iets meer lagen zou verwachten. Maat fijn dat je nog wat andere inzichten geeft in armagnac! Ik gz zeker nog wel wat andere merken en producenten proberen:)!
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Apr 2021, 02:40

Tris schreef:Ik had de Pommes Peberes Armagnac set van Henri, de samples uit de jaren '70 vond ik over het algemeen beter met meer body en complexiteit.
Op basis van wat ik tot nu toe qua Armagnac geproefd heb zou ik Pommes Peberes niet als typerend beschouwen, het is vrij licht in vergelijk en ik denk dat Armagnacs van deze leeftijden van andere gerenommeerde huizen een duidelijk ander profiel hebben met een veel langere afdronk.
Domaine Le Basque bijvoorbeeld heeft meer houtinvloed en Baron de Lustrac of Domaine de Baraillon bijvoorbeeld zijn complexer en rijker dan Pommes Peberes ook al op jongere leeftijd.
Desalniettemin vond ik de Armagnacs van Pommes Peberes (met name de jaren '70 exemplaren) prima te drinken hoor. :bigsmile

Qua leeftijd snap ik wel wat je zegt. De jaren ‘70 zijn wat meer in your face, waar de jaren ‘60 in mijn beleving subtieler en zachter zijn. Beide vind ik erg fijn.
Wat betreft de andere huizen: Dat heeft heel erg te maken met de regio hè? Of terroir zo u wilt ;) Domaine le basque, baron de Lustrac en Domaine Baraillon zijn allen Bas-armagnacs. De Bas armagnac regio typeert zichzelf door een zwaarder en meer ‘Boers’ karakter. Chateau Pomes Perberere is Armagnac uit de regio Tenareze. Tenareze armagnac is lichter en delicater en vertoont in dat opzicht wat meer vergelijk met cognac. In zekere zin dus appels en peren. Komt met name door de verschillende ondergrond. Tenareze is hele kalkrijke grond (net als bij cognac), waar Bas-armagnac klei-achtige leemgrond is. Haute-Armagnac zit daar precies tussenin qua grondsoort. Het is maar net wat je dan meer aanspreekt. Ik houd van beide profielen :bigsmile
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 11 Apr 2021, 03:12, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Apr 2021, 03:06

Demas schreef:Ja, er valt niks slecht over te zeggen alleen dat je voor 50jaar oude gerijpte drank mss iets meer lagen zou verwachten. Maat fijn dat je nog wat andere inzichten geeft in armagnac! Ik gz zeker nog wel wat andere merken en producenten proberen:)!

De meeste Armagnac rijpt niet de volle 50-60 jaar op het vat hè ;) Armagnac wordt gerijpt op Frans zwart eiken. Een houtsoort met flink wat tannines. Het rijpt een korte periode op nieuwe/actieve vaten om daarna meermaals te worden overgestoken op oudere vaten (Aeration). Veruit de meeste oude Armagnac wordt na een jaar of 25-30 overgegoten in Dame Jeannes, grote traanvormige glazen flessen. Daar rijpt de armagnac niet meer maar dient ervoor om het alcoholpercentage op een natuurlijke manier te stabiliseren en de smaak complexer te maken. Langer laten liggen gebeurd wel maar dan op totaal versleten vaten, anders zou er met het gebruikte hout echt een houtlikeur ontstaan.

De meeste Armagnacs reageren trouwens extreem goed op handwarmte in termen als complexiteit en lagen ;)
3 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Apr 2021, 10:39

Ik deel de ervaring van Demas wel met de Pommes Peberes uit '66. Het is zonder meer een erg fijne ervaring, zo'n 54-jaar oude armagnac. Fluweelzacht en een gebalanceerd smaakpalet, maar het is echt wat anders dan whisky. Voor mij heeft hij niet de intensiteit van een gemiddelde whisky, maar het is zeker mooi ter afwisseling. Nu begrijp ik dus dat de armagnac uit de Tenareze wat lichter/delicater in smaak zijn dan die uit Bas-Armagnac. Dat is misschien meer armagnac voor malt-heads. Zo scoorde Serge Valentin onlangs een Domaine de Baraillon uit '85 met 93 punten, heb uit nieuwsgierigheid een '84 van dat huis gekocht (mijn geboortejaar). Ben benieuwd!
2 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 11 Apr 2021, 11:07

Geen whisky zeg je, maar dat komt mee omdat je weet wat het is.
Ik denk, dat als je hem blind zou proeven (dus zonder voorkennis), je zou denken dat het bijvoorbeeld een oude Mortlach zou kunnen zijn...... :D
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Apr 2021, 11:53

sch@ker schreef:Ik denk, dat als je hem blind zou proeven (dus zonder voorkennis), je zou denken dat het bijvoorbeeld een oude Mortlach zou kunnen zijn...... :D

Misschien als je stront verkouden bent of stom dronken of gewoon echt niet weet wat whisky is en maar wat raak gokt :P Op elke andere dag herken je armagnac vrij snel ;) de typische smaak van gedistilleerde druiven in combi met Frans eikenhout is tamelijk herkenbaar zeg maar :bigsmile
1 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 11 Apr 2021, 11:56

Cask1988 schreef:
sch@ker schreef:Ik denk, dat als je hem blind zou proeven (dus zonder voorkennis), je zou denken dat het bijvoorbeeld een oude Mortlach zou kunnen zijn...... :D

Misschien als je stront verkouden bent of stom dronken :P Op elke andere dag herken je armagnac vrij snel ;) de typische smaak van gedistilleerde druiven in combi met Frans eikenhout is tamelijk herkenbaar zeg maar :bigsmile

Ik handhaaf mijn opinie en stelling wat dit voorbeeld betreft, ik doe geen uitspraak over Armagnac in zijn algemeenheid, wat weer niet wil zeggen, dat er niet meer Armagnacs zijn, waarbij je blind (dus....enz.) op een verkeerd been gezet kan worden :bigsmile

maar off topic zou ik bovendien zeggen
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Apr 2021, 12:07

sch@ker schreef:ik doe geen uitspraak over Armagnac in zijn algemeenheid, wat weer niet wil zeggen, dat er niet meer Armagnacs zijn, waarbij je blind (dus....enz.) op een verkeerd been gezet kan worden :bigsmile

True. Andersom werkt ie ook trouwens. Zo werd ik door de Miltonduff van WDS eerst op t verkeerde been gezet. Ik proefde deze blind en dacht even dat t cognac was :o

Beetje off topic wel ja :bigsmile
1 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 11 Apr 2021, 12:21

Ik ga vanavond aan de Armagnac :Proost
2 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 11 Apr 2021, 18:04

Cask1988 schreef:
sch@ker schreef:ik doe geen uitspraak over Armagnac in zijn algemeenheid, wat weer niet wil zeggen, dat er niet meer Armagnacs zijn, waarbij je blind (dus....enz.) op een verkeerd been gezet kan worden :bigsmile

True. Andersom werkt ie ook trouwens. Zo werd ik door de Miltonduff van WDS eerst op t verkeerde been gezet. Ik proefde deze blind en dacht even dat t cognac was :o

Beetje off topic wel ja :bigsmile

Hierover doordenkend hebben we hier een duidelijk voorbeeld te pakken uit de logica/filosofie, namelijk: als a waar is dan moet het omgekeerde van a ook waar zijn..... want als dit niet zo is klopt a niet.
Nu hebben wij beiden geen voorbeeld gegeven van zuiver wetenschappelijk onderzoek hè?
Maar toch...er zit een kern van waarheid in :D
Nu zal niet iedereen dit aanspreken maar ik vind dit: Leuk!
Anders gezegd: Er zit meer in een dram dan wat je proeft of denkt wat je proeft.
Misschien iets voor een topic Whisky en Filosofie...? :o
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Apr 2021, 19:00

Gisteravond is deze Springbank 10 voor het laatst in het glas gegaan:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old

Een vaste waarde in mijn kast en ook deze keer heb ik er erg veel genoegen aan beleefd.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 14 Apr 2021, 00:27

Reichenbach schreef:Gisteravond is deze Springbank 10 voor het laatst in het glas gegaan:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old

Een vaste waarde in mijn kast en ook deze keer heb ik er erg veel genoegen aan beleefd.

Ik heb er deze week eentje opengemaakt. Mooie en interessante whisky waar veel in te ontdekken valt :goedgedaan
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 14 Apr 2021, 11:26

Net bij de lokale slijter meteen de Local Barley open getrokken voor een sample voor hem :bigsmile
8 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Apr 2021, 16:45

Rien68 schreef:Net bij de lokale slijter meteen de Local Barley open getrokken voor een sample voor hem :bigsmile

Das nou nog eens een hele Strakke actie! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”