Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 22 Jul 2017, 16:48

ovanpuyvelde schreef:Mijn punt van verzadiging is bereikt.
Ik heb het ook gehad met de exuberante prijzen die tegenwoordig worden gevraagd voor de "betere" whiskies en het wordt met de dag erger. Zelfs de independent bottlings worden belachelijk duur (waren tot voor kort nog het enige koopplezier voor mij).
Als ik de huidige vraagprijzen zie voor 18 tot 25 jaar oude Single Malts dan word ik daar echt misselijk van. Zeker wanneer je jezelf bedenkt wat diezelfde flessen slechts enkele jaren geleden kostten. Ja, dat MOET je mee in overweging nemen en niet (blijven) negeren.
Voor mij is het definitief afgelopen met dure flessen kopen.
Ik besteed mijn centen nu aan andere hobbies waarbij de verhouding prijs/kwaliteit wél nog enigszins normaal is.
Ondertussen ga ik gewoon nog genieten van mijn (veel te duur) betaalde flessen uit mijn collectie. Gelukkig kan ik nog vele jaartjes verder hiermee.

Slechte dag gehad? :)
(Begrijphethoor)
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 22 Jul 2017, 16:56

Whiskieke schreef:
ovanpuyvelde schreef:Mijn punt van verzadiging is bereikt.
Ik heb het ook gehad met de exuberante prijzen die tegenwoordig worden gevraagd voor de "betere" whiskies en het wordt met de dag erger. Zelfs de independent bottlings worden belachelijk duur (waren tot voor kort nog het enige koopplezier voor mij).
Als ik de huidige vraagprijzen zie voor 18 tot 25 jaar oude Single Malts dan word ik daar echt misselijk van. Zeker wanneer je jezelf bedenkt wat diezelfde flessen slechts enkele jaren geleden kostten. Ja, dat MOET je mee in overweging nemen en niet (blijven) negeren.
Ik besteed mijn centen nu aan andere hobbies waarbij de verhouding prijs/kwaliteit wél nog enigszins normaal is.
Ondertussen ga ik gewoon nog genieten van mijn (veel te duur) betaalde flessen uit mijn collectie. Gelukkig kan ik nog vele jaartjes verder hiermee.

Slechte dag gehad? :)
(Begrijphethoor)

Nope, voel me zelfs super.
Vakantie en vertrek overmorgen naar het buitenland.
Is gewoon een realistische vaststelling van mezelf en vooral VOOR mezelf.
Ik blijf uiteraard liefhebber van een goede dram maar de koopdrang is gewoon definitief voorbij, en dat voelt enigszins als een opluchting/bevrijding.
Bedankt voor je oprecht medeleven alleszins. Ik ga me zometeen nog een dram ingieten :yes
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Jul 2017, 16:58

ovanpuyvelde schreef:Mijn punt van (complete) verzadiging is bereikt.
Ik heb het ook gehad met de exuberante prijzen die tegenwoordig worden gevraagd voor de "betere" whiskies en het wordt met de dag erger. Zelfs de independent bottlings worden belachelijk duur (waren tot voor kort nog het enige koopplezier voor mij). Ongelooflijk dat we dit zo lang allemaal blijven pikken.
Ik besteed mijn centen nu aan andere hobbies (films, reizen) waarbij de verhouding prijs/kwaliteit wél nog enigszins normaal is.

Poe hé, dat klinkt serieus, alsof er iets gebeurt is dat de druppel was die de emmer deed overlopen.
Betekent dit totaal geen aankopen meer voor je, of enkel nog in een bepaalde prijscategorie?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 22 Jul 2017, 17:01

Wouter1981 schreef:
ovanpuyvelde schreef:Mijn punt van (complete) verzadiging is bereikt.
Ik heb het ook gehad met de exuberante prijzen die tegenwoordig worden gevraagd voor de "betere" whiskies en het wordt met de dag erger. Zelfs de independent bottlings worden belachelijk duur (waren tot voor kort nog het enige koopplezier voor mij). Ongelooflijk dat we dit zo lang allemaal blijven pikken.
Ik besteed mijn centen nu aan andere hobbies (films, reizen) waarbij de verhouding prijs/kwaliteit wél nog enigszins normaal is.

Poe hé, dat klinkt serieus, alsof er iets gebeurt is dat de druppel was die de emmer deed overlopen.
Betekent dit totaal geen aankopen meer voor je, of enkel nog in een bepaalde prijscategorie?

Ik zal sporadisch nog wel eens een BFYB (bang for your buck) kopen denk ik :D
1 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jul 2017, 15:43

ovanpuyvelde schreef:Ik zal sporadisch nog wel eens een BFYB (bang for your buck) kopen denk ik :D

Snap je helemaal. Ik koop ook steeds minder. Van dat geld kun je veel leuke dingen doen. Het is uiteindelijk maar een (lekker) drankje.
Gelukkig zijn er nog genoeg andere dranken waarin veel te ontdekken is en momenteel dan weer niet zo "hot" zijn en je dus veel voor weinig krijgt.
Met de opschaling van whisky productie, en vast weer een moment van desinteresse voor whisky zoals in 't verleden wel vaker is geweest, kan 't zomaar zijn dat je over X jaar weer mooi spul kunt komen voor relatief weinig.

Al kun je ook zeggen, de vraag blijft alleen maar toenemen met de toename van de wereldbevolking ;-) Maarja, dat geld dan voor alles.
0 x
Afbeelding

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 23 Jul 2017, 18:23

Hier kan ik me ook helemaal in vinden. Ik ben ook al enige tijd gestopt met aankopen. Draai en keer het zoals je wil, het is een kleine verslaving om telkens dat ene flesje te scoren. Gelukkig is dit allemaal geen financiële kater geweest, maar als je de optelsom maakt, verschiet je toch even. Eneeuh het blijft 'maar' een drankje he...

Hier ook nog voldoende samples om dit jaar meer dan goed door te komen, voldoende daily drams open staan...
Bijkomend drink ik minder whisky dan pakweg een half jaar geleden. Kan mezelf niet herinneren dat ik deze maand al een dram heb genomen. Aan wat ligt 't.. zelf geen enig idee :Scratch

Toch nog maar eens richting whiskykamer trekken vanavond en een drammetje inschenken...

:Slainte
3 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Jul 2017, 19:29

avdboom schreef:Misschien een beetje controversiele vraag tussen alle liefhebbers... maar dit vraag ik mijzelf wel af voor mijzelf...

Ik ben nu iets meer dan een half jaar serieus bezig de whiskywereld te verkennen, en een veel groter deel (lees bijna alles) van mijn hobby budged is sinds die tijd aan deze hobby gespendeerd. Veel meer als ik toen kon vermoeden te gaan doen :zwijg ...

Maar als ik nu al kijk hoe snel sommige prijzen stijgen, zowel in fysieke winkels als online, dan verbaas ik mij toch wel. Ik wist dat de laatste jaren whisky steeds duurder geworden was, maar de prijsen die ik beleefde toen ik er aan begon ervaarde ik toen als de basis referentie waar ik nu naar terug kijk. Nu is het nog niet zo dramatisch, maar als deze trend zich zo door blijft zetten (zeg 10% per jaar, wat ik nu al bij sommige flessen zie) dan vraag ik mij af of deze hobby voor mij wel houdbaar is? Ik vermaak me nu nog prima in de 30-50 euro categorie flessen, met misschien her en der een uitschieter in de toekomst. Maar als die flessen over een paar jaar 45 a 65 euro kosten gaat de lol er wel van af... bedenk ook even wat de duurdere flessen dan gedaan hebben...

In dat geval ben ik blij dat ik nu nog even wat meegepikt heb en een soort van kaart heb gevormd van de whiskyereld waarmee ik mijn smaak kan bepalen en flessen kan kiezen. Maar dan gaat het denk ik toch meer naar een genieterij waarvoor ik aanbiedingen in de gaten houd en toesla als het zo uit komt om enkele lekkere flesjes in huis te hebben, 2 of 3 ofzow. Maar niet meer een hobby waar een substantieel del van mijn hobby budged naar toe gaat....

Nu hoop ik dat ik misschien gewoon aan de voet van een golf qua prijs ontwikkeling zat en dat het in de praktijk niet zo dramatisch is voor de 30-50 euro range flessen op langer termijn. Ik ben benieuwd.

Hoe denken jullie er over en staan jullie er in? Voor de mensen met een leuke voorraad die mee steigt in prijs natuurlijk wel leuk, maar denk dat even weg. Dit gaat puur over het in stand houden van de hobby met als logisch gevolg de toekomstige aankoop van flessen. En mijn prijs categorie kan je natuurlijk vertalen naar de jouwe.

Ik ben benieuwed.

Even n.a.v. de vorige posts en mijn eigen eerste post, mijzelf maar even gequoteerd.

Respect voor jullie beslissing! Als ik mijn eigen verhaal terug lees dan is het toch zover gekomen... Ik koop inmiddels ook wel geregeld flessen in de 50 -75 euro range, waar ik toen dacht die niet snel te zien gebeuren. Ik heb ook enkele van nog iets meer. Nu heb ik ook ietsjes meer budget als destijds, en koop alleen met wat ik kan missen. Het meeste wat ik drink is toch in de 30-50 euro range. En daar vind ik nog genoeg plezier in! De meeste duurdere die ik drink zijn samples die ik koop wanneer het kan... En de flessen beperkt en sommige op de toekomst.

Ik denk dat ik mij vooral blijf richten op goede BFYB aanbiedingen, zo kan je leuke flesjes scoren voor nog leuke prijsjes. En ook echt wel lekkere! Zo nu en dan een wat duurdere fles of anders samples.

Maar als ik er ook goed over nadenkt... Het is inderdaad een verslavende hobby waar de prikkel tot nieuwe aankopen doen hoog is. Eigenlijk gaat het te ver. Gelukkig heb ik een wederhelft die wel een oogje in het zeil houd, en vind ik dat ik mijzelf ook best wel in de hand houd... Maar misschien dat er ooit een punt komt dat ik het zelfde ga doen en me voorraad langzaamaan ga opdrinken en maar sporadisch iets koop... Tot de bubbel knapt haha...

Ik richt me nu ook wat op bier, maar dat kan ook in de papieren lopen. Echter is daar het FOMO gevoel er bijna niet, daar komen alleen maar meer brouwers en goede bieren bij. En een duurdere biertje is dan absoluut gezien nog steeds veel goedkoper... Als je ze maar niet alleen maar drinkt...
Ook wil ik wel eens malternatieven gaan onderzoeken...

Desondanks blijft het een leuke en boeiende hobby waar ik veel plezier aan beleef, en dat is ook wat waard!
3 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Jul 2017, 21:08

avdboom schreef:En een duurdere biertje is dan absoluut gezien nog steeds veel goedkoper... Als je ze maar niet alleen maar drinkt...
Bier heeft een beperkte houdbaarheid, sommige kun je jaren bewaren en worden dan zelfs beter, maar er komt een eind aan.
Desondanks blijft het een leuke en boeiende hobby waar ik veel plezier aan beleef, en dat is ook wat waard!
Zeker; ik denk dat ook met een beperkt budget er nog steeds veel plezier aan te beleven is.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jul 2017, 21:45

Bram84 schreef:Hier kan ik me ook helemaal in vinden. Ik ben ook al enige tijd gestopt met aankopen. Draai en keer het zoals je wil, het is een kleine verslaving om telkens dat ene flesje te scoren. Gelukkig is dit allemaal geen financiële kater geweest, maar als je de optelsom maakt, verschiet je toch even. Eneeuh het blijft 'maar' een drankje he...

Hier ook nog voldoende samples om dit jaar meer dan goed door te komen, voldoende daily drams open staan...
Bijkomend drink ik minder whisky dan pakweg een half jaar geleden. Kan mezelf niet herinneren dat ik deze maand al een dram heb genomen. Aan wat ligt 't.. zelf geen enig idee :Scratch

Toch nog maar eens richting whiskykamer trekken vanavond en een drammetje inschenken...

:Slainte

Ik drink nu ook minder, komt vooral door de zomer, dan drink ik altijd minder whisky en wat vaker een biertje.

Reichenbach schreef:
avdboom schreef:En een duurdere biertje is dan absoluut gezien nog steeds veel goedkoper... Als je ze maar niet alleen maar drinkt...
Bier heeft een beperkte houdbaarheid, sommige kun je jaren bewaren en worden dan zelfs beter, maar er komt een eind aan.

Je moet 't ook gewoon drinken he. Zie de noodzaak niet om biertjes die niet rijpen te gaan opslaan.
Ik heb wel wat kratjes Pannepotjes en Westvleteren 12's e.d. in de schuur staan om te rijpen. Want dan worden ze toch beter (na zo'n 2/3 jaar meestal, daarna wordt 't vaak alweer minder).
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Jul 2017, 22:24

Reichenbach schreef:

Bier koop ik dan ook gewoon om te drinken, vooral IPA's zijn vers het beste. Misschien Stouts die ik even weg leg. Dat maakt het ook prettiger... Je koopt alleen wat je kan drinken, en niet voor "ooit", er zal ook niet mee gespeculeerd worden... En je drinkt minder whisky :zwijg
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 23 Jul 2017, 23:23

Zo, net terug van vakantie (letterlijk en figuurlijk) en ik kan ook steeds meer en meer in de reacties komen van ovanpuyvelde, Bram84,...
Ik heb het ook zowat gehad. Laat de FOMO maar komen.
Ik ben tijdens dat ik in het buitenland zat amper met whisky bezig geweest.
Amper op het forum, nieuwe releases en reviews amper gekeken, enz.
En eerlijk gezegd was het een soort bevrijding.
Want inderdaad het is gewoon niet meer te volgen en de prijzen zijn ronduit belachelijk aan het worden.
Onafhankelijke bottelingen van Springbank van ongeveer 20 jaar voor over de 300 euro! :HitHead
En dat is dan nog maar één van de velen voorbeelden.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat ik geen interesse meer heb in whisky en niet nog van alles wil proeven. Het blijft een leuke hobby.
Maar kost wat kost een bepaalde fles willen hebben of alweer te veel geld betalen... Nee dat niet meer.
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 24 Jul 2017, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
6 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 24 Jul 2017, 09:42

Eens, en hier ook. Ik ben er best wel klaar mee. Ik heb recentelijk nog 1 Kavalan van Bram gekocht hier omdat ik die echt waanzinnig vind maar dat was ook mijn laatste. Het is mooi geweest, binnenkort gaat er wat weg uit mijn bescheiden "collectie" omdat ik het gewoon niet leuk meer vind. Zoeken naar pareltjes voor weinig is voor mij bijna niet te doen omdat ik er niet vol bovenop zit.

Topics zoals "wat is de nieuwe klassieker" maken met ook een beetje misselijk aangezien het halve topic gaat over het inslaan van whiskies die nu weinig kosten en straks meer geld waard zijn. Dit heeft mijns inziens niets met de liefhebberij van de drank zelf te maken (let op: mening, geen feit), dat vind ik jammer.

Ik zal dus langzaam mijn collectie verkopen en opdrinken totdat de bubbel gebarsten is of de kopers uitgekocht/gehandeld zijn want ik vind het nog steeds een heerlijk drankje maar de lol is er echt vanaf voor mij.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Jul 2017, 10:00

Wat ik niet snap, is dat er wordt gezegd er klaar mee te zijn, en flessen te verkopen. Waarom heb je ze dan in eerste instantie gekocht? Je kunt de flessen toch ook langzaam op drinken?

Verder: Dat er geen hype is hoor he me niet zeggen, maar ik vind het gewoon een lekker drankje en het is mijn hobby. Dat die wat prijziger wordt, is helaas zo. Maar het blijft leuk om mooie flessen te vinden (liefst wat minder bekende merken of bottelaars).
4 x
Affirmanti incumbit probatio

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 24 Jul 2017, 10:47

caskstrength schreef:Wat ik niet snap, is dat er wordt gezegd er klaar mee te zijn, en flessen te verkopen. Waarom heb je ze dan in eerste instantie gekocht? Je kunt de flessen toch ook langzaam op drinken?

Klopt, ik heb alleen een tijd lang meer gekocht dan ik kon drinken. Deels omdat het leuk was om te doen en deels omdat ik de prijzen ook zag stijgen en ik graag voor een normaal bedrag mijn whiskies wilde blijven drinken. In de loop van de tijd is mijn smaak ook veranderd. Een Macallan 12yo sherry die ik 5 jaar terug kocht is wel wat anders dan een sherried Kavalan op CS. Omdat ik er "klaar mee ben" drink ik ook gewoon minder en kan ik net zo goed genieten van 1 dram in de week of maand, maar dan wel 1 die ik geweldig vind. Sommige whisky heeft een aankoopwaarde die ik liever nu aan andere dingen besteed of aan 1 "goede" fles ipv 4 minder "goede".
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Jul 2017, 10:52

Ik krijg ook een beetje een dubbel gevoel bij de recente reacties hier. Je kan toch gewoon van whisky houden en genieten zonder continu de 'parels' na te jagen die al vóór release uitverkocht zijn en tegen woekerprijzen op de markt komen? Er is nog zoveel andere goede maar betaalbaardere whisky...
Het lijkt nu een beetje 'alles of niks' houding, die snap ik niet. "Ik wil eigenlijk een Ferrari maar die is onbetaalbaar dus heb ik het helemaal gehad met autorijden en ik verkoop mijn auto dus maar...", zoiets.
Maar goed, ieder moet voor zichzelf bepalen wat ie doet natuurlijk.
Zelf gelukkig geen last van FOMO, kan dus nog altijd heerlijk genieten van whisky en kan alle dure hype releases met gemak aan me voorbij laten gaan, sampletje om in ieder geval geproefd te hebben waar de hypes over gaan is voor mij voldoende.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”