avdboom schreef:Misschien een beetje controversiele vraag tussen alle liefhebbers... maar dit vraag ik mijzelf wel af voor mijzelf...
Ik ben nu iets meer dan een half jaar serieus bezig de whiskywereld te verkennen, en een veel groter deel (lees bijna alles) van mijn hobby budged is sinds die tijd aan deze hobby gespendeerd. Veel meer als ik toen kon vermoeden te gaan doen

...
Maar als ik nu al kijk hoe snel sommige prijzen stijgen, zowel in fysieke winkels als online, dan verbaas ik mij toch wel. Ik wist dat de laatste jaren whisky steeds duurder geworden was, maar de prijsen die ik beleefde toen ik er aan begon ervaarde ik toen als de basis referentie waar ik nu naar terug kijk. Nu is het nog niet zo dramatisch, maar als deze trend zich zo door blijft zetten (zeg 10% per jaar, wat ik nu al bij sommige flessen zie) dan vraag ik mij af of deze hobby voor mij wel houdbaar is? Ik vermaak me nu nog prima in de 30-50 euro categorie flessen, met misschien her en der een uitschieter in de toekomst. Maar als die flessen over een paar jaar 45 a 65 euro kosten gaat de lol er wel van af... bedenk ook even wat de duurdere flessen dan gedaan hebben...
In dat geval ben ik blij dat ik nu nog even wat meegepikt heb en een soort van kaart heb gevormd van de whiskyereld waarmee ik mijn smaak kan bepalen en flessen kan kiezen. Maar dan gaat het denk ik toch meer naar een genieterij waarvoor ik aanbiedingen in de gaten houd en toesla als het zo uit komt om enkele lekkere flesjes in huis te hebben, 2 of 3 ofzow. Maar niet meer een hobby waar een substantieel del van mijn hobby budged naar toe gaat....
Nu hoop ik dat ik misschien gewoon aan de voet van een golf qua prijs ontwikkeling zat en dat het in de praktijk niet zo dramatisch is voor de 30-50 euro range flessen op langer termijn. Ik ben benieuwd.
Hoe denken jullie er over en staan jullie er in? Voor de mensen met een leuke voorraad die mee steigt in prijs natuurlijk wel leuk, maar denk dat even weg. Dit gaat puur over het in stand houden van de hobby met als logisch gevolg de toekomstige aankoop van flessen. En mijn prijs categorie kan je natuurlijk vertalen naar de jouwe.
Ik ben benieuwed.
Even n.a.v. de vorige posts en mijn eigen eerste post, mijzelf maar even gequoteerd.
Respect voor jullie beslissing! Als ik mijn eigen verhaal terug lees dan is het toch zover gekomen... Ik koop inmiddels ook wel geregeld flessen in de 50 -75 euro range, waar ik toen dacht die niet snel te zien gebeuren. Ik heb ook enkele van nog iets meer. Nu heb ik ook ietsjes meer budget als destijds, en koop alleen met wat ik kan missen. Het meeste wat ik drink is toch in de 30-50 euro range. En daar vind ik nog genoeg plezier in! De meeste duurdere die ik drink zijn samples die ik koop wanneer het kan... En de flessen beperkt en sommige op de toekomst.
Ik denk dat ik mij vooral blijf richten op goede BFYB aanbiedingen, zo kan je leuke flesjes scoren voor nog leuke prijsjes. En ook echt wel lekkere! Zo nu en dan een wat duurdere fles of anders samples.
Maar als ik er ook goed over nadenkt... Het is inderdaad een verslavende hobby waar de prikkel tot nieuwe aankopen doen hoog is. Eigenlijk gaat het te ver. Gelukkig heb ik een wederhelft die wel een oogje in het zeil houd, en vind ik dat ik mijzelf ook best wel in de hand houd... Maar misschien dat er ooit een punt komt dat ik het zelfde ga doen en me voorraad langzaamaan ga opdrinken en maar sporadisch iets koop... Tot de bubbel knapt haha...
Ik richt me nu ook wat op bier, maar dat kan ook in de papieren lopen. Echter is daar het FOMO gevoel er bijna niet, daar komen alleen maar meer brouwers en goede bieren bij. En een duurdere biertje is dan absoluut gezien nog steeds veel goedkoper... Als je ze maar niet alleen maar drinkt...
Ook wil ik wel eens malternatieven gaan onderzoeken...
Desondanks blijft het een leuke en boeiende hobby waar ik veel plezier aan beleef, en dat is ook wat waard!