Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
OpiumX
Senior
Senior

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 24 Mar 2013, 13:53

En een dag later ruik ik helemaal geen peat meer, terwijl die Bruichladdich Peat er net bij zit... :Scratch

Frank
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Mar 2013, 14:09

OpiumX schreef:En een dag later ruik ik helemaal geen peat meer, terwijl die Bruichladdich Peat er net bij zit... :Scratch

Frank

Het zit er nog in, geloof me :) Als je nu een dram zou schenken en hem een tijdje laat staan ruik je het zo weer... Wel oppassen met turf, mijn ervaring is dat als je meer dan 10% hevig geturfde whisky in een blend hebt (of een living bottle), je kan spreken van een 'geturfde blend'.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 02 Nov 2013, 12:11

Ik heb het filmpje van Ralfy bekeken, maar moet zeggen dat de oplossing voor het probleem "Variant Ginger Ale" mij beter bevalt. Heel mooi wat je met zo'n slechte whisky kunt doen, maar ik vraag mij af of het zo vaak voor komt dat je een slechte whisky koopt van een distilleerderij met een goed reputatie (en gelukkig zijn dat er meer dan die met een slechte). Uiteraard kom je als whiskyliefhebber (en in mijn geval nog veel te leren) af en toe een accident de parcours tegen. Zo kocht ik een Loch Lomond, zonder jaar, blauw etiket in zo'n blauwe blikken cilinder... voordat ik hier de commentaren er over had gelezen. Ik vond het hem eerst goedkoop, maar na het proeven de duurste aankoop die ik ooit gedaan had... Ook dat noemt men dan Single Malt Scotch Whisky? Draag het ijs en de Ginger Ale maar aan!
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 05 Nov 2013, 15:11

slechte whisky gooi ik bij de biefstuk of kipfilet n de pan op het laatst
wordt het stuk vlees een stuk lekkerder door :P
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Nov 2013, 15:24

sw_reijnders schreef:slechte whisky gooi ik bij de biefstuk of kipfilet n de pan op het laatst
wordt het stuk vlees een stuk lekkerder door :P

Wat heet "slecht"? Lijkt me eerder iets voor de eenvoudige of "mindere" whiskies.

Komt gelukkig maar sporadisch voor maar als het een echte vieze is, b.v. met zeepsop smaak of verbrande wijngums, wil je die echt niet over je vlees gieten hoor. En ook niet in je "Living Bottle". En zelfs niet in een Grog.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 05 Nov 2013, 15:38

Piet schreef:Komt gelukkig maar sporadisch voor maar als het een echte vieze is, b.v. met zeepsop smaak of verbrande wijngums, wil je die echt niet over je vlees gieten hoor. En ook niet in je "Living Bottle". En zelfs niet in een Grog.

Inderdaad, slechte drank maakt het eten niet beter. Integendeel, op den duur is je steak ook niet meer te vreten. Gelukkig is die Loch Lomond de minst smakelijke whisky die ik ooit gekocht heb. Maar zo slecht dat die naar zeepsop smaakt was hij niet en dat ben ik gelukkig ook nog niet tegengekomen. Verbrande wijngums, die smaak of geur ken ik niet.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Nov 2013, 15:52

En inderdaad de Loch Lomond is een mindere die daarvoor wel prima geschikt is.

....Verbrande wijngums, die smaak of geur ken ik niet....

Ik ook niet echt maar dit is het enige dat ik me er bij voor kon stellen. Soms moet je op basis van ervaring je verbeeldings/combinatievermogen de kans geven. Ik hoef daarvoor geen wijngum in de fik te zetten. Het was gewoon echt smerig :Cry
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 05 Nov 2013, 18:26

Piet schreef:Soms moet je op basis van ervaring je verbeeldings/combinatievermogen de kans geven.

De wereld van de whisky is grenzeloos. 8-)

Ondertussen denkend dat het om verbrande wijngums gaat en in feite zijn het gewoon verbrande aardappelen... van een smerige smaak gesproken. :D
0 x

De Loer
Actief lid
Actief lid

Wat te doen met obscure 'kado'-flessen?

Ongelezen berichtdoor De Loer » 10 Okt 2016, 16:43

Jullie kennen het wel: vrienden hebben van je liefhebberij gehoord, en denken je op je verjaardag blij te kunnen maken met whisky. Een goede fles is dan altijd meegenomen, maar vaak ontvang je juist minder interessante flessen waar je zelf met een grote boog omheen zou zijn gelopen. Zo heb ik mijn kelder inmiddels vol staan met goedkope flessen van obscure makelij. Zo'n whisky doorgeven doe ik niet, maar weggooien gaat mij ook te ver, dus wat doe ik met die flessen? Hebben jullie wellicht een goed recept waar veel whisky voor nodig is (die van 'mindere' kwaliteit mag zijn)?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat te doen met obscure 'kado'-flessen?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Okt 2016, 17:12

Google is je vriend.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 10 Okt 2016, 17:15

Ik destilleer dit als ik weer genoeg heb staan.
Kan je heerlijke drankjes van maken :nat
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Okt 2016, 18:39

Er is een aantal mensen die ik niet aan de whisky wil hebben, zoals bv m'n broer. Zodra hij gaat zeggen "Doe mij eens zo'n whisky, lijkt me wel wat" krijgt ie een JW Red Label van me in de hoop dat ie er geen donder aan vindt en weer een colaatje neemt. :lekker
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Okt 2016, 19:24

De verrassing is er nu wel vanaf, maareh... HWF-VBT-9
:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 10 Okt 2016, 19:42

Ik heb de ervaring dat een slechte whisky ook bij verwerking slecht blijft. Of je er nu je zalm in marineert of er een whisky saus van maakt, je blijft proeven dat het spul niet te zuipen was.

Ik heb zelf ook dat soort flessen staan, en ze staan bij mij te verstoffen. Want het komt niet vaak voor dat ik mensen op bezoek krijg aan wie ik dat spul wil voorzetten :(
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 10 Okt 2016, 22:30

De Loer schreef:Jullie kennen het wel: vrienden hebben van je liefhebberij gehoord, en denken je op je verjaardag blij te kunnen maken met whisky. Een goede fles is dan altijd meegenomen, maar vaak ontvang je juist minder interessante flessen waar je zelf met een grote boog omheen zou zijn gelopen. Zo heb ik mijn kelder inmiddels vol staan met goedkope flessen van obscure makelij. Zo'n whisky doorgeven doe ik niet, maar weggooien gaat mij ook te ver, dus wat doe ik met die flessen? Hebben jullie wellicht een goed recept waar veel whisky voor nodig is (die van 'mindere' kwaliteit mag zijn)?

Je kan dan best je familie, vrienden en kennisen gewoon laten weten dat ze je zeker GEEN plezier doen met whisky, en dat je die zelf wel zal kopen. ;)
(Werkt tot nu toe prima voor mij.)
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”