Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Okt 2021, 09:28

Hoewel Anton hier (ongetwijfeld door de toon die de muziek maakt) deels wordt afgefakkeld, snap ik zijn punt wel heel goed.

Uiteindelijk is het namelijk enorm simpel. Wij zijn consumenten op een markt.
De prijs van het product in die markt wordt bepaald door vraag en aanbod.

Het aanbod is duidelijk, da's beduidend minder aan het worden (vind ik, maar ik denk ook wel te kwantificeren) als in minder "oude" bottelingen, vaten die kwalitatief minder zijn dan een aantal jaren geleden, etc.

De vraag, dat is bij deze discussie waar het hem in zit.
Wij gaan er als liefhebbers namelijk vanuit dat wat wij bereid zijn te betalen voor een fles het normaal is.
De markt als geheel is echter veel groter dan liefhebbers zoals wij, daar zitten ook partijen tussen die speculeren, partijen uit Azië met diepe zakken omdat oude whisky daar een statussymbool is, mensen die de "oude" prijzen niet hebben meegemaakt en whisky net hebben ontdekt, etc.

Blijkbaar is die vraag genoeg om voor de aanbodzijde de prijsstijging (bovenop de inflatie eventueel) door te kunnen voeren.
Sterker nog, ik begon hier laatst over op het forum omdat de batch 18 van GlenDronach zó gestegen was in prijs dat deze massaal op de schappen blijft staan (duidelijk voorbeeld scheve verhouding vraag en aanbod, want de vraag is blijkbaar niet groot genoeg voor dat prijsniveau)
Ik dacht dat dat ook zou opgaan voor een fles van Springbank, maar die was -daar werd ik op gewezen- zo weg.
Blijkbaar is daar de balans nog niet bereikt.

Kortom, wat is nou de bottomline: de prijzen van van alles en nog wat is aan het stijgen.
Ondanks dat we het met z'n allen belachelijk vinden, we schuiven schoorvoetend wel mooi 1-2 ton meer voor een woning dan 10 jaar geleden maar verdubbelde whiskyprijzen.. daarover barst hier meteen een felle discussie los (logisch wel, op een whiskyforum :bigsmile). Echter iedereen die er een andere mening op nahoudt dan "belachelijk!" krijgt weinig ruimte. En da's zonde want daarmee doe je in mijn ogen jezelf tekort. Veel interessanter en belangrijker is kijken waar dit soort ontwikkelingen vandaan komen. En dan zie je al snel dat dit soort prijsstijgingen helaas horen bij een markt die steeds minder (goed) aanbod levert waar tegelijkertijd de vraag enorm stijgt.

Deze hele situatie gaat pas veranderen als:
1. De markt ineens overspoeld wordt met veel nieuw (goed) aanbod (zeer onwaarschijnlijk)
2. De vraag ineens wegvalt (hoewel wij daar deels invloed op hebben door te stemmen met de portemonnee, is die markt veel groter en als geheel is men blijkbaar bereid de hogere prijzen te betalen)

Met andere woorden: wen er maar aan. Tot de wal het schip keert (omdat de vraag stagneert of wegvalt). Maar ik zie dat niet echt snel gebeuren.
Wat kun je dan nog doen? Accepteren of je meer verdiepen in een andere, goedkopere hobby misschien.

:Slainte
9 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Okt 2021, 09:52

Daan schreef:Echter iedereen die er een andere mening op nahoudt dan "belachelijk!" krijgt weinig ruimte. En da's zonde want daarmee doe je in mijn ogen jezelf tekort.

Volgens mij maak je dit er nu een beetje zelf van. Er zijn er toch ook die stellen "tja veel duurder geworden, maar ik blijf toch kopen...", zie recentelijk de reactie hier van Fat Bastard. Ik kan me echt niet voorstellen dat hij hiervoor de strontkar over zich heen gestort gaat krijgen. Het is (zoals zo vaak als er wat fellere discussies ontstaan) toch vooral zoals je het zelf zegt: De toon die de muziek maakt. En voor bepaalde tonen is dan inderdaad wat minder ruimte, maar niet voor de muziek zelf.
1 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 11 Okt 2021, 10:43

Wat ik mee hier afvraag:
Hier wordt het vergelijkt met huizen stijgen en zo.
En met huis kopen heb je hypotheek voor.
Maar met whisky kopen betaal je het gelijk ( neem ik aan)
Soms is het lastig om je je zelf te beschrijven.
Hoe zou men zichzelf beschrijven ( kenmerken) die blijft hoog prijs betalen voor een fles whisky en daardoor de vraag en de schaarste blijft stijgen?
:hoedaf
Laatst gewijzigd door Nikola op 11 Okt 2021, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

LMLTwhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LMLTwhisky » 11 Okt 2021, 11:41

Verstandige reactie van Daan. Dat van die huizen was maar een voorbeeld, hij zegt: "de prijzen van van alles en nog wat is aan het stijgen".
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Okt 2021, 18:06

Blijft voor de meesten whisky een goed dat je koopt met geld dat je niet direct nodig hebt.
Als de beschikbare budgetten steeds krapper worden door stijgende woonlasten, energieprijzen en kosten voor levensonderhoud zal dat zeker ten koste gaan van de uitgaven voor whisky. Naast het feit dat het aanbod steeds onaantrekkelijker wordt in prijs/kwaliteit.

k denk dat hier uiteindelijk vooral het aanbod in het middensegment onder zal lijden. De markt voor het topsegment blijft bestaan. Die rijke Chinees zal zijn dure flessen blijven kopen, net als de markt voor voor de zogenaamde bottom shelf.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Okt 2021, 18:40

Dre schreef:
Daan schreef:Echter iedereen die er een andere mening op nahoudt dan "belachelijk!" krijgt weinig ruimte. En da's zonde want daarmee doe je in mijn ogen jezelf tekort.

Volgens mij maak je dit er nu een beetje zelf van. Er zijn er toch ook die stellen "tja veel duurder geworden, maar ik blijf toch kopen...", zie recentelijk de reactie hier van Fat Bastard. Ik kan me echt niet voorstellen dat hij hiervoor de strontkar over zich heen gestort gaat krijgen. Het is (zoals zo vaak als er wat fellere discussies ontstaan) toch vooral zoals je het zelf zegt: De toon die de muziek maakt. En voor bepaalde tonen is dan inderdaad wat minder ruimte, maar niet voor de muziek zelf.

Exact dit. Wat ik eerder al zei: het zullen maar net die paar tientjes zijn die je niet kúnt missen waardoor je langs de zijlijn komt te staan bij je grote hobby/passie. En dat is een vrij grote groep mensen denk ik. Daarom past al dat bagataliseren m.i. niet thuis in deze discussie.
Naast dat ik huizen en bier, appels en peren vind, vind ik ook dat je niet kunt zeggen dat we met z’n allen lachend 1-2 ton meer voor een huis betalen. Er is namelijk maar een héle kleine groep mensen die dat ook daadwerkelijk doet/kunnen doen en daarmee totaal niet representatief voor deze discussie. Daarbij komt dat een enorme groep mensen nu tussen wal en schip vallen. Geen recht op een huurwoning maar ook te weinig hypotheekruimte voor een koophuis. Succes met het opstarten van je leven. Daar zit een grote factor noodzaak in wat mij betreft.
Evenals de mensen die kennelijk lachend veel meer betalen voor een biertje dan voorheen. Hele andere wereld, hele andere omstandigheden en compleet niet representatief. Het is niet dat er te weinig bier is en teveel vraag, het is vooral dat de horeca een gigantische klap heeft gehad, ondernemers naar de klte gegaan zijn en er een maatschappelijke noodzaak achter die prijsstijging zit.

Onderaan de streep: Er zijn meer voorbeelden waarbij ik alleen al vanuit principe een dikke vinger trek bij een abrupte prijsstijging van zeg 30% of meer, op basis van misbruik maken van en het creëeren van schaarste, dan dat ik zeg ach boeie ik koop het gewoon. In geval van whisky: voor de producenten zijn het gouden tijden. Mede door de losgeslagen IB markt en een enorme groep mensen die geld te veel en verstand (van whisky) te weinig hebben, kan er maximaal geprofiteerd worden van de schaarste die er heerst. Ineens neemt een grote groep genoegen met minder voor meer. Iedereen zal z’n eigen afwegingen daarin maken en dat is ieders goedrecht. Zelf heb ik het er domweg niet meer voor over in veruit de meeste gevallen. Het is en blijft maar een borrel en, hoe leuk ook, alles behalve noodzaak maar vooral een luxeproduct.
5 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Okt 2021, 19:33

Cask1988 schreef:Wat ik eerder al zei: het zullen maar net die paar tientjes zijn die je niet kúnt missen waardoor je langs de zijlijn komt te staan bij je grote hobby/passie. En dat is een vrij grote groep mensen denk ik. Daarom past al dat bagataliseren m.i. niet thuis in deze discussie.

Ai Arthur, ik denk dat mijn toon misschien verkeerd werd aangezien voor bagatelliseren, want dat deed ik niet.
Je zult mij echt niet horen zeggen dat het probleem niet vervelend is of niets voorstelt, alleen dat het een realiteit is waar we iets mee moeten.

Cask1988 schreef:Naast dat ik huizen en bier, appels en peren vind, vind ik ook dat je niet kunt zeggen dat we met z’n allen lachend 1-2 ton meer voor een huis betalen. Er is namelijk maar een héle kleine groep mensen die dat ook daadwerkelijk doet/kunnen doen en daarmee totaal niet representatief voor deze discussie.

Ook hier haalde ik dat enkel als voorbeeld aan om aan te geven dat ook dat een prijscategorie is waar prijzen over de kop zijn gegaan (letterlijk, vaak +100% in 10 jaar). Maar dat is niet alleen op de huizenmarkt zo. Energieprijzen, benzine, eten, vervoer. Alles is flink duurder geworden.
In die zin is het wel degelijk representatief, al ben ik het met je eens dat er een verschil is tussen noodzakelijkheden en dingen "voor de leuk".

Cask1988 schreef:Evenals de mensen die kennelijk lachend veel meer betalen voor een biertje dan voorheen. Hele andere wereld, hele andere omstandigheden en compleet niet representatief. Het is niet dat er te weinig bier is en teveel vraag, het is vooral dat de horeca een gigantische klap heeft gehad, ondernemers naar de klte gegaan zijn en er een maatschappelijke noodzaak achter die prijsstijging zit.

Jep, dat klopt helemaal. De wijn- en bierindustrie zijn in die zin ook echt niet vergelijkbaar. Whisky is veel meer een luxeproduct. Waar je bij bier dat duurder wordt misschien van je speciaalbiertje iets sneller zult terugschakelen naar een Hertog Jan of Amstel, gaat je bij whisky echt niet snel terug naar een Black Label.

Maar het belangrijkste verschil (en hier denk ik dat je misschien te vluchtig over mijn inhoudelijke opmerkingen bent heengegaan): de vraag- en aanbodzijde van bier zit compleet anders in elkaar dan whisky. Bier is snel te produceren, whisky niet. Bierproductie kun je snel aanpassen op de vraag, whisky niet. Daarbij loop je het risico te blijven zitten met enorme voorraden als de vraag wegvalt (de whisky-lochs) omdat de markt er 10 jaar geleden toen je begon met produceren nog florissant bij stond. Whisky is gewoon veel gevoeliger voor marktwerking dan bier.

Cask1988 schreef:Onderaan de streep: Er zijn meer voorbeelden waarbij ik alleen al vanuit principe een dikke vinger trek bij een abrupte prijsstijging van zeg 30% of meer, op basis van misbruik maken van en het creëeren van schaarste, dan dat ik zeg ach boeie ik koop het gewoon.

Hoewel ik je principes meer dan waardeer Arthur, ik geef enkel aan hoe dit soort prijsstijgingen in elkaar zitten he ;) Don't shoot the messenger!
Overigens: misbruik maken en schaarste creëren impliceert opzet. Bij veel dingen ligt het denk ik ook wel genuanceerder. Bij whiskyproductie moet je eigenlijk 10-20 jaar vooruit kijken, nouja succes daarmee. Voor een gezonde woningmarkt moet je ook een gezond economisch (monetair vooral) beleid voeren en onze politici hebben daar nou juist de afgelopen decennia niet echt laten zien dat goed te kunnen waardoor we nu met de gebakken peren zitten. Ik denk dat er vaker sprake is van onwetendheid of onkunde dan van kwade opzet. Al zul je er ongetwijfeld profiteurs tussen hebben zitten. Van die mensen die Cor gaan bellen en enkel de exclusieve bottelingen eruit vissen om ze te flippen bijvoorbeeld.

Cask1988 schreef:In geval van whisky: voor de producenten zijn het gouden tijden. Mede door de losgeslagen IB markt en een enorme groep mensen die geld te veel en verstand (van whisky) te weinig hebben, kan er maximaal geprofiteerd worden van de schaarste die er heerst. Ineens neemt een grote groep genoegen met minder voor meer. Iedereen zal z’n eigen afwegingen daarin maken en dat is ieders goedrecht. Zelf heb ik het er domweg niet meer voor over in veruit de meeste gevallen. Het is en blijft maar een borrel en, hoe leuk ook, alles behalve noodzaak maar vooral een luxeproduct.

Dan zit je qua insteek goed, maar je zult nog steeds last hebben van het prijsopdrijvende effect van zoveel geld in die markt. Trouwens: da's bij woningen net zo hard het geval he! Doordat lenen veel te goedkoop is door de lage rente heb je ineens veel meer mensen die gaan bieden op dezelfde schaarse huizen, genoegen nemen met minder, elkaar flink gaan overbieden, afijn je kent het wel.

Ik zou overigens niet zeggen dat het voor whiskyproducenten gouden tijden zijn. Ze kunnen hier ook last van gaan krijgen op het moment dat consumenten weglopen ten faveure van bijvoorbeeld Rum of Armagnac. OPEC-landen zijn ook niet blij met oneindig stijgende olieprijzen, omdat ze weten dat er een moment komt dat industrieën dan alternatieven gaan zoeken. Het gaat om balans.
Daarnaast: bij beurgenoteerde ondernemingen zoals Diageo is het op het moment heel moeilijk te bepalen wat de intrinsieke waarde van zo'n bedrijf nu is aangezien elke pipo met geld teveel alles in aandelen / crypto / andere dingen pompt en als genoeg mensen dat maar doen door al dat goedkope geld de prijzen toch wel gaan stijgen. En niet beursgenoteerde ondernemingen hoeven lang niet alle cijfers openbaar te maken. Dus of het écht goed gaat met de industrie durf ik niet te zeggen. Sterker nog, door Covid en Brexit liep de industrie als geheel vorig jaar een enorme klap op van bijna 20% (https://www.scotch-whisky.org.uk/newsroom/2020-scotch-whisky-exports/)

Boeiende discussie wel zo Arthur :Slainte
6 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Okt 2021, 19:54

Anton schreef:Ok :P ! Wat ik bijdraag aan dit forum bepaal ik zelf wel.

Dat is ook je goede recht. Net als dat ik het recht heb wel over de prijs te ‘zeveren’. Maar misschien een idee inhoudelijk te reageren? Of als de discussie je niet boeit gewoon niet?
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Okt 2021, 19:59

Fat Bastard! schreef:Maar eigenlijk wil ik me niet in deze discussie mengen. We blijven klagen maar we blijven het toch kopen. Ik ook.

Ik niet. Krijg t toch nooit meer op. Als ik het afgelopen jaar netto 2 flessen heb gekocht is het veel.(netto = aangeschaft - verkocht)
Maar het proeven van cask samples begint bijna op werk te lijken… :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Okt 2021, 20:02

Als je dat laatste uit wil besteden aan een part-time medewerker, bied ik me aan. Hoef ik niet eens voor betaald te worden, zo ben ik dan ook wel weer
4 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Okt 2021, 20:16

Cask1988 schreef:In geval van whisky: voor de producenten zijn het gouden tijden. Mede door de losgeslagen IB markt en een enorme groep mensen die geld te veel en verstand (van whisky) te weinig hebben, kan er maximaal geprofiteerd worden van de schaarste die er heerst. Ineens neemt een grote groep genoegen met minder voor meer.

De stelling klopt niet. Het zijn niet de producenten die hun zakken vullen, de stijgingen komen 100% op het conto van losgeslagen vaten markt. Veel te veel particuliere beleggers die ergens gelezen hebben dat whisky booming is kopen lukraak vaten zonder dat ze weten hoeveel er nog in het vat zit, wat de kwaliteit is en ook niet wat het alcohol % is. Ik zie zelfs Staoisha’s van 2014/2015/2016 van eigenaar verwisselen voor prijzen waarvan je als het bottelt en met nul marge voor de bottelaar en nul marge voor de slijter al niet meer voor onder de € 100 op de plank krijgt. Glenlivet 2006 die retail in dezelfde formule € 330 zou moeten kosten. Totale waanzin.
En dat alleen door particuliere beleggers die ergens iets gehoord hebben dat whisky rendement oplevert en die belachelijke prijzen neertellen voor een vat. Kennelijk ontgaat het die ‘slimme’ belegger dat je uiteindelijk zo’n vat moet bottelen en dan is het net als met aandelen; heb je ze 3 x te duur gekocht dan valt het niet mee om er rendement uit te trekken.. :Scratch
Ik heb nog eea aan Staoisha liggen, ik kan ze beter in het vat verkopen als bottelen. Minder werk en 2 x meer opbrengst. Alleen ik verdom om aan de gekte mee te doen en als ik zie wat er nog aan IB uitkomt staan veel IB’s er zo in.
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Okt 2021, 20:18

Harrie schreef:Als je dat laatste uit wil besteden aan een part-time medewerker, bied ik me aan. Hoef ik niet eens voor betaald te worden, zo ben ik dan ook wel weer

Die kans was er met de vorige release…; kwestie van je Whiskydudes ‘moment’ fotograferen en delen op Feestboek… :cool:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Okt 2021, 20:20

Dan blijft het tulpenhandel. Echt schaars is het eigenlijk niet. Dat moet een keer klappen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Okt 2021, 20:55

mooie whisky hoeft nog altijd niet onbetaalbaar duur te zijn! https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-batch-69
4 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Okt 2021, 21:13

Daan schreef:Ai Arthur, ik denk dat mijn toon misschien verkeerd werd aangezien voor bagatelliseren, want dat deed ik niet.
Je zult mij echt niet horen zeggen dat het probleem niet vervelend is of niets voorstelt, alleen dat het een realiteit is waar we iets mee moeten.

Excuus, met bagataliseren doelde ik vooral op ‘gezeur’ en ‘dan lekker kraanwater gaan drinken’ was dus niet op jou bedoeld :)

Interessante discussie idd. En…mooie uiteenzetting. Geeft weer leuke nieuwe inzichten :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”