Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Mar 2023, 09:53

Dre schreef:Zeker weten doe ik het niet, maar heb een vermoeden: De betreffende Claxton botteling betreft een peated Ailsa Bay. De eigenaar van de Ailsa Bay distillery is dan weer William Grant & Sons. William wordt in de volksmond vaak verbasterd tot 'Billy'. Ik denk dus dat 'Billy G' een speelse verwijzing is naar William Grant.
Maar mocht iemand met zekerheid dit vermoeden kunnen ontkrachten of bevestigen dan hoor ik dat graag natuurlijk :bigsmile .

Ik kan het niet bevestigen of ontkrachten, maar vind het een prachtige uitleg :hoera
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Mar 2023, 14:44

Ik heb een Flora & Fauna-botteling met bottelcode L9322LS000. Hoe kan ik achterhalen of de 9 naar 2009 of 2019 verwijst?
0 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 14 Mar 2023, 15:08

Mermur schreef:Ik heb een Flora & Fauna-botteling met bottelcode L9322LS000. Hoe kan ik achterhalen of de 9 naar 2009 of 2019 verwijst?

Als ik 'm google krijg ik de 2009: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 5-year-old
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Mar 2023, 16:13

WhiskyLiam schreef:Als ik 'm google krijg ik de 2009: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 5-year-old

Dat is de fles die ik gekocht heb. De verkoper gaf op de site aan dat die naar schatting in 2009 gebotteld is, naar ik aanneem op basis van de bottelcode. Maar ik vroeg me af of er nog een andere manier is om met zekerheid te bepalen dat de 9 uit de bottelcode niet naar 2019 verwijst.
De fles gaat sowieso op korte termijn open, maar mogelijk maakt het toch verschil of het distillaat uit midden jaren '90 of midden jaren '00 betreft.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 14 Mar 2023, 16:25

Wellicht dat dit helpt?

https://www.florafaunawhisky.com/collection/1991-release/benrinnes-15-years/

Zijn "broertje" van 26 jaar heeft wel distillatie en bottel datum, maar de 15 jarig niet.
Echter de prijs tracker onderaan geeft aan dat er al geld werd betaald voor 2019 ...
Dat zou impliceren dat de fles al in 2009 of in ieder geval voor 2019 verkrijgbaar was.

:Slainte

Edit: Hij staat zelfs op de "Original 1991 Release" pagina.
https://www.florafaunawhisky.com/collection/1991-release/
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Mar 2023, 17:22

edwinedje schreef:Wellicht dat dit helpt?

Ik wist dat de Benrinnes 15 y.o. al onderdeel uitmaakte van de oorspronkelijke reeks van Flora & Fauna-bottelingen, maar, in tegenstelling tot bv. de Mortlach 16 y.o. F&F, wordt de Benrinnes ook nu nog gebotteld. Bij de Mortlach weet je dat een bottelcode die begint met L8 wel naar 2008 moet verwijzen, omdat die na begin 2014 niet meer is gebotteld. Maar bij Benrinnes werkt die redenering niet.
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Mar 2023, 19:03

Mermur schreef:
edwinedje schreef:Wellicht dat dit helpt?

Ik wist dat de Benrinnes 15 y.o. al onderdeel uitmaakte van de oorspronkelijke reeks van Flora & Fauna-bottelingen, maar, in tegenstelling tot bv. de Mortlach 16 y.o. F&F, wordt de Benrinnes ook nu nog gebotteld. Bij de Mortlach weet je dat een bottelcode die begint met L8 wel naar 2008 moet verwijzen, omdat die na begin 2014 niet meer is gebotteld. Maar bij Benrinnes werkt die redenering niet.

Als je het rijtje bottelingen op WB bekijkt (daar staat ie overigens tussen als 2009, maar dat zou natuurlijk foutieve invoer kunnen zijn) valt op dat alle flessen vanaf 2008 tot 2014 een LX XXX LS000 code hebben en dat ze daarna een LX XXX LQ00X code hebben gekregen. Dus tenzij de bottlecode info van alle bottelingen op wb incorrect is (en die kans lijkt me verwaarloosbaar) is jouw fles daadwerkelijk een 2009 botteling.
3 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Mar 2023, 19:21

HammerHead schreef:dat alle flessen vanaf 2008 tot 2014 een LX XXX LS000 code hebben en dat ze daarna een LX XXX DQ00X code hebben gekregen.

Dat lijkt mij het antwoord. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 20 Mar 2023, 16:16

Een vraag over verdunnen

Ik lees op het forum over verdunnen met water om het alcohol percentage te verlagen én het 'openen' van whisky door wat druppels water toe te voegen.

Ik heb een aantal CSjes die mij toch echt te stevig zijn. Die zou ik berekend willen verdunnen naar bijvoorbeeld 46%.

Kan dat? Is dat te proberen? Hoe kan dit het beste? Veranderd de whisky van smaak door niet alleen het verdunnen met water maar ook het 'openen'? Zit daar verschil in?

Ik merk dat het niet 'een' vraag is maar dat het er 5 zijn. Ik laat mij graag adviseren.

:dancing :dancing :dancing
0 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Mar 2023, 16:36

Lakervt schreef:Een vraag over verdunnen

Ik lees op het forum over verdunnen met water om het alcohol percentage te verlagen én het 'openen' van whisky door wat druppels water toe te voegen.

Ik heb een aantal CSjes die mij toch echt te stevig zijn. Die zou ik berekend willen verdunnen naar bijvoorbeeld 46%.

Kan dat? Is dat te proberen? Hoe kan dit het beste? Veranderd de whisky van smaak door niet alleen het verdunnen met water maar ook het 'openen'? Zit daar verschil in?

Ik merk dat het niet 'een' vraag is maar dat het er 5 zijn. Ik laat mij graag adviseren.

Volgens mij er is geen rekensom om de CS te verduren tot de gewenste percentage.
Ik doe idere keer als de alcohol te sterk aanwezig zijn een paar druppels water en wachten en proeven.
Een soort spel met de whisky.
Naarmate de inhoud van de fles minder wordt dan heeft het glas minder water nodig om de gewenste resultaat te bereiken. :hoedaf
0 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 20 Mar 2023, 16:42

Volgens mij er is geen rekensom om de CS te verduren tot de gewenste percentage.
Ik doe idere keer als de alcohol te sterk aanwezig zijn een paar druppels water en wachten en proeven.
Naarmate de inhoud van de fles minder wordt dan heeft het glas minder water nodig om de gewenste resultaat te bereiken. :hoedaf

Dank voor je antwoord!

Als ik weet hoeveel cl whisky er in mijn fles zit, ik weet het alcohol percentage en ik weet waar het alcoholpercentage heen moet, dan kan ik toch uitrekenen hoeveel cl water erbij moet?
Of zeg ik dan gekke dingen?
0 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Mar 2023, 16:51

Lakervt schreef:

Dank voor je antwoord!

Als ik weet hoeveel cl whisky er in mijn fles zit, ik weet het alcohol percentage en ik weet waar het alcoholpercentage heen moet, dan kan ik toch uitrekenen hoeveel cl water erbij moet?

Interessant vraag.
Als ik het goed begrijp dan wil je je whisky verdunnen zoals in de distilleerderij doen.
Volgens mij doen ze dat tijdens de filtering.
Maar zo maar 1 cl water in het glas van 3cl whisky :o
Dat zou ik niet durven.
Maar waarom niet? :hoedaf
0 x

Lakervt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakervt » 20 Mar 2023, 17:07

Nikola schreef:
Lakervt schreef:

Dank voor je antwoord!

Interessant vraag.
Als ik het goed begrijp dan wil je je whisky verdunnen zoals in de distilleerderij doen.
Volgens mij doen ze dat tijdens de filtering.
Maar zo maar 1 cl water in het glas van 3cl whisky :o
Dat zou ik niet durven.
Maar waarom niet? :hoedaf

Precies daarom mijn vragen. :)
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 20 Mar 2023, 17:29

1. Ja, stel je hebt een 30 ml dram op 50% (= 15 ml alcohol) met 3 ml water (10%). Dan zit diezelfde 15 ml alcohol nu in een 33 ml dram en is het percentage dus 15/33 = 45,45%. Dit kun je uiteraard ook omschrijven om altijd op 46% uit te komen (maar waarom zou je dat doen?).
2. Ja
3. Begin met druppels, doe dan eens een halve ml, dan 1 etc. Zo voorkom je dat je dram verdrinkt en bovendien vind je zo vanzelf je sweet-spot. Dat lijkt me ook een stuk logischer dan alles persé naar 46% terug te brengen. De ene whisky kan namelijk met gemak terug worden gebracht naar soms zelfs onder de 40% en nog ruimschoots overeind blijven, terwijl er soms ook spul is dat boven de 50% al uit balans raakt, off-notes gaat vertonen of zelfs helemaal instort.
4. Ja
5. Openen (met druppels) zal in eerste instantie vooral olie-achtige bestanddelen uit de alcoholoplossing vrijmaken en dus de smaak veranderen. Verdunnen brengt in beginsel alle geuren en smaken en de alcohol terug en zal een dram wat minder heftig maken. Niet elke smaak of geur zal echter gelijkmatig op deze verdunning reageren, dus de smaak veranderd nogmaals (soms ten goede, soms niet). Kwestie van proberen.
Overigens bereik je min of meer hetzelfde effect van verdunnen met speeksel in je mond. Advies is daarom ook om hoe hoger een whisky in de alcohol zit hoe kleinere nipjes te nemen.
0 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 20 Mar 2023, 17:52

Verdunningsschema
2 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”