Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JoachimV10
Senior
Senior
Berichten: 494
Lid geworden op: 13 Okt 2020, 10:03
Locatie: België

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 13 Nov 2021, 20:54

https://www.hln.be/dossier-mijngids/50-procent-winst-na-10-jaar-komt-vrij-vaak-voor-expert-geeft-advies-voor-wie-in-whisky-wil-beleggen~a14bac6d/

Ik vind het eigenlijk echt dwaas dat een 'expert' even advies gaat geven in de media hoe je het best investeert in whisky. Ik vraag me af wat je er mee wil bereiken als 'expert'/'liefhebber'?
Dat nog meer mensen flesjes gaan kopen om ze opzij te zetten om ze dan met serieuze winst door te verkopen zonder dat ze opengaan?

Zo zag ik ook Bob Minnekeer afgelopen week, op een tv programma op de Belgische televisie, met enige trots vertellen dat hij x aantal winst al heeft gemaakt op verschillende flessen die hij kocht. :domdom

Nu zou je toch zelf, als whiskyliefhebber, in de media maar 1 advies geven aan mensen om gewoon die fles te openen en ervan te genieten? :Scratch
Laatst gewijzigd door JoachimV10 op 13 Nov 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding
(open flessen)

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Nov 2021, 21:10

Ach Joachim, er zijn altijd lieden die interessant willen doen over de mate van succes die ze hebben.

De ontspoorde whiskyprijzen zijn een symptoom van een veel groter probleem dat we hebben; de ontspoorde drukpersen in Frankfurt. Dat er mensen zijn die dat waardeloze papier omzetten in iets waarvan ze denken det het waardevast is kun je ze niet kwalijk nemen.

Dat dit net onze hobby doorkruist? Iets zegt me dat er toch een verband is.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JoachimV10
Senior
Senior
Berichten: 494
Lid geworden op: 13 Okt 2020, 10:03
Locatie: België

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 13 Nov 2021, 21:26

Reichenbach schreef:Ach Joachim, er zijn altijd lieden die interessant willen doen over de mate van succes die ze hebben.

De ontspoorde whiskyprijzen zijn een symptoom van een veel groter probleem dat we hebben; de ontspoorde drukpersen in Frankfurt. Dat er mensen zijn die dat waardeloze papier omzetten in iets waarvan ze denken det het waardevast is kun je ze niet kwalijk nemen.

Dat dit net onze hobby doorkruist? Iets zegt me dat er toch een verband is.

Ja, maar zo kan je natuurlijk blijven oorzaken of verbanden zoeken. Het gaat er mij om dat ik het niet goed begrijp dat je dit als liefhebber stimuleert.

Ik heb trouwens zijn naam eens gegoogeld, kwam uit bij zijn shop in Brugge en op zijn webshop heeft hij praktisch enkel 'last bottles' en 'limited editions' in de verkoop :?
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Nov 2021, 21:28

Dan weet je toch de werkelijke aard van zijn 'liefhebberij'.
Afbeelding
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Nov 2021, 22:31

JoachimV10 schreef:https://www.hln.be/dossier-mijngids/50-procent-winst-na-10-jaar-komt-vrij-vaak-voor-expert-geeft-advies-voor-wie-in-whisky-wil-beleggen~a14bac6d/

Ik vind het eigenlijk echt dwaas dat een 'expert' even advies gaat geven in de media hoe je het best investeert in whisky. Ik vraag me af wat je er mee wil bereiken als 'expert'/'liefhebber'?
Dat nog meer mensen flesjes gaan kopen om ze opzij te zetten om ze dan met serieuze winst door te verkopen zonder dat ze opengaan?

Zo zag ik ook Bob Minnekeer afgelopen week, op een tv programma op de Belgische televisie, met enige trots vertellen dat hij x aantal winst al heeft gemaakt op verschillende flessen die hij kocht. :domdom

Nu zou je toch zelf, als whiskyliefhebber, in de media maar 1 advies geven aan mensen om gewoon die fles te openen en ervan te genieten? :Scratch


Dit soort mensen zijn in mijn ogen gewoon kneuzen die meeliften op het goede inzicht/beheer/cask management van de distillery of de bottelaars. Een soort parasieten dus, pronken en winst maken met andermans werk. En er nog trots op zijn ook, eigenlijk alleen omdat ze net wat sneller die peperdure fles in hun virtuele mandje klikken en afrekenen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
K-AH
Senior
Senior
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 Jan 2014, 22:10
Locatie: De Haan

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor K-AH » 14 Nov 2021, 08:03

Gisteren werd een fles Karuizawa 1984 cask 7802 op whiskyauction.com geveild voor een hamerprijs van 7505 euro.

10 maanden geleden was de hamerprijs op whiskyauction nog 4160 euro, in april 2020 was dat 3035 euro.

Ongelooflijk...
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2176
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 21 Feb 2022, 14:42

Discussie vanuit het thuisfestival editie 6: Reichenbach @ 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Zaterdag tijdens de tasting hadden we het even over de aanstaande prijsstijging van enkele Diageo producten.
Vandaag kwam ik dit artikel tegen dat daar over gaat.

https://malt-review.com/2022/02/21/tali ... years-old/

De belangrijkste stukjes heb ik even gekwoot.

Lagavulin 16 will increase by +42%. This first age statement release from Lagavulin has been recognised as a value-for-money whisky with a relatively high age statement and relatively accessible price. Not any longer.

Mortlach 16 is going up +39%. This is one distillery that has had wild price swings over recent years, having first been “premiumised” with face lift branding and huge price hikes before being adjusted down to more accessible prices when that premiumisation experiment failed to win favour with consumers.

Oban 14 going up +92%. This low strength easy sipper has a fan base, however I would struggle to justify paying any more than current shelf-price.

Talisker 25 is going up +67%. This release is the least approachable for most consumers currently selling at around £300 a bottle. I expect that those who can already afford this whisky may well be able to afford this adjustment in price if they desire it.

Talisker 18 will going up +194.5%. When news of this broke in the whisky world there was a flurry of purchasing to stockpile a great dram at an accessible price. Interestingly, the new price of the Talisker 18 will be around £250, which is just under the retail price for Macallan 18. Might this move be motivated more by premiumisation of Talisker, with an eye on the successful Macallan brand, than driven by supply-chain cost increases?
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3106
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Feb 2022, 15:02

WTF!!!
Jaren geleden werd aan Diageo al eens gerefereerd als "the antichrist" door een distillery tour guide (weet even niet meer bij welke distilleerderij, maar dacht Ballindalloch) maar met dit soort prijsstijgingen kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.
2 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor fritsk » 21 Feb 2022, 15:48

Tsja, nu maar hopen dat er ook tokos blijven die vinden dat ze betaalbaar spul in de markt moeten zetten.
Dit nodigt iedereen wel uit om '10% onder de marktleider te gaan zitten' :(
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3799
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Feb 2022, 17:31

Echt krankzinnig. Geen ander woord voor :Protest
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 21 Feb 2022, 19:44

Freezeroz schreef:Zaterdag tijdens de tasting hadden we het even over de aanstaande prijsstijging van enkele Diageo producten.
Vandaag kwam ik dit artikel tegen dat daar over gaat.

https://malt-review.com/2022/02/21/tali ... years-old/

De belangrijkste stukjes heb ik even gekwoot.


Ik heb even bij verschillende partijen wat navraag gedaan, maar het lijkt alsof de soep niet zo heet gegeten wordt. In ieder geval niet in Nederland. Het is altijd afwachten natuurlijk, maar ik zou eerder op een stijging van een paar procenten rekenen. En dan per april.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Feb 2022, 20:23

Ik heb op dit moment nog een flesje Talisker 18 open staan waar ik begin 2019 80 euro voor betaalde. Echt een hele prima whisky voor die prijs en voor rond de €100 ook nog wel (goedkoper is ie op dit moment al niet meer te krijgen zie ik). Veel daarboven ga ik echt afhaken. :vies

En een prijsverdubbeling voor Oban? :P Die zooi is nu z'n geld al niet waard.
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Feb 2022, 20:51

Fat Bastard! schreef:WTF!!!
Jaren geleden werd aan Diageo al eens gerefereerd als "the antichrist" door een distillery tour guide (weet even niet meer bij welke distilleerderij, maar dacht Ballindalloch) maar met dit soort prijsstijgingen kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.


Nee, LVMH en Lalique, daar moeten we het van hebben…. :P

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt, wat Thijs zegt. Diageo is al jaren de enige met een fatsoenlijk vaten beleid en acceptabele prijzen. Daar kan de rest wat van leren.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Feb 2022, 20:56

Op zich wel te verwachten dat de prijzen sterk gaan stijgen. Al is het alleen maar vanwege de snel oplopende inflatie.

De miljarden die de coronacrisis heeft gekost moet ook worden terugbetaald met gratis geld.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3577
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Feb 2022, 21:17

Oogadal schreef:
Nee, LVMH en Lalique, daar moeten we het van hebben…. :P

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt, wat Thijs zegt. Diageo is al jaren de enige met een fatsoenlijk vaten beleid en acceptabele prijzen. Daar kan de rest wat van leren.


Op de standaard range is dat zeker wel het geval ja. Maar die special releases, of die Game of Thrones ellende, daar moet je gewoon je vingers niet aan willen branden.

Voor de rest: Geloof me, whisky wordt alleen maar duurder en duurder. De cognacbubbel wordt overtroffen. De IB's zijn nu al totaal van de pot gerukt met prijs-kwaliteit imho. DE OB's zullen gewoon volgen.
Totdat we niet meer kopen en ze een nieuw whiskylog hebben.
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten