Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Aug 2022, 11:37

Wahlee schreef:
Is deze niet meer gewoon bij de distillery te koop?

Ik heb voorgaande edities bij verschillende UK retailers online zien staan in het verleden.
Als ik het me goed herinner 1,5 á 2 jaar geleden voor rond de £100.
0 x
Afbeelding

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 16 Aug 2022, 15:03

Ik heb de batch 8 eind mei voor £120 kunnen kopen in de Glengoyne shop.
2 x
Afbeelding

K-AH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor K-AH » 16 Aug 2022, 19:50

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Whisky is en blijft toch een luxeproduct (nouja, de flessen die op dit forum doorgaans gedronken worden sowieso dan).
Dus dat dat een categorie is waar minder aan uitgegeven wordt in onzekere tijden vind ik niet heel raar inderdaad..
Wen er maar vast aan. De ruimte die de meesten van ons hebben om aan de whiskyhobby te besteden zal voor velen snel afnemen.

Tijdens de coronacrisis was de slijter een essentiële winkel, ik verwacht niet dat dit ook zo zal zijn in de koopkrachtcrisis.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet meteen prijsdalingen. Dat de markt even zal stagneren in al deze onzekerheid, zou me zeker niet verrassen en ik denk dat het zeker mogelijk is dat we met z'n allen minder whisky gaan drinken. Maar ik betwijfel als dat de prijs structureel zal doen dalen.

Er zijn zeker een aantal factoren die voorlopig nog geen gunstig effect gaan hebben op de verkoopprijs, ondanks een mogelijks dalende vraag. Zo bv. de stijgende productie- en transportprijzen alleen al die zullen worden verhaald op de consument. Anderzijds is het m.i. ook goed mogelijk dat bepaalde exclusievere whisky - net zoals exclusievere horloges - nog lange tijd als "safe haven" beschouwd gaat worden bij alternatieve beleggers. (Merk trouwens ook de stijgende prijzen bij malternatives op, al is de groeimarge daar uiteraard nog veel groter.) Bovendien zijn quasi alle distilleerderijen ook geen lokale buurtwinkels meer maar zijn ze eigendom van grote, kapitaalkrachtige koepels die ook al sterker staan in gelijk welke crisis - en zich dus niet genoodzaakt voelen om per direct hun product aan de man te brengen. En dan zijn er nog bepaalde marketingtrucs die de prijs kunstmatig kunnen opdrijven: als de kostprijs te hoog wordt om whisky te bottelen terwijl de vraag daalt, is het bv. goed mogelijk dat distilleerderijen vaker (delen van) hun vaten gaan proberen aan de man te brengen. Zo kan in afwachting van gunstigere kostprijzen de whisky verder rijpen, en wordt de cashflow van de distilleerderij niet aangetast... Of er wordt - nog maar eens- zo een limited edition 13 jaar oude whisky gebotteld met een oplage van amper een twintigtal flessen met een leuk labeltje en een prijstag van 350 euro - en 3500 als het een closed distillery is... Er lopen genoeg liefhebbers en beleggers rond met een fear of missing out - geen verwijt, trouwens ;)

Enfin ja, scenario's genoeg, we zullen wel zien :D
Maar zolang er geen lawine aan faillissementen ontstaat of - god behoede - een oorlog overwaait, verwacht ik persoonlijk geen al te grote veranderingen in de evolutie van de whiskyprijzen.
5 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 17 Aug 2022, 11:49

K-AH schreef: -goed verhaal-

Mooie analyse, en hoewel ik het deels met je eens ben, er is één belangrijk punt waardoor ik denk dat ie toch een beetje mank gaat:

Ik had het namelijk over veilingplatforms zoals CW. Dat betreft dus de tweedehandsmarkt.

En in tegenstelling tot jouw analyse, zijn dat geen partijen met oneindig diepe zakken (overigens kunnen distilleries zelf ook echt wel in de problemen raken tijdens financiële crises).
Wat ik begin te merken is dat flessen die "geflipt" worden/werden op de tweedehandsmarkt, nu al voor lagere prijzen geveild lijken te worden dan zegge 6 maanden terug. En als de inflatie zo doorzet, meer mensen daar last van gaan krijgen en er dus "minder geld" in de markt zit, denk ik dat dat wel eens nóg verder zou kunnen dalen.

Op de tweedehandsmarkt worden vaak schaarse flessen aangeboden (limited editions ed) met enorme marges (2-3x over de kop is geen uitzondering).
Ik denk dat dáár wat verandering in gaat komen. Want wie gaat dergelijke prijzen nog betalen onder de huidige omstandigheden?
We bewegen langzaam van een verkopersmarkt (geld is gratis en geld zoekt bestemming, dus mijn bestemming is jouw geld waard, betalen maar) naar een kopersmarkt (iedereen zit een beetje op zijn centjes, dus je mag blij zijn dat ik jouw waar wil komen kopen, maar niet tegen die prijs!)
Een soortgelijk fenomeen van zo'n omslag zie je ook op de arbeidsmarkt, waar werknemers ineens eisen beginnen te stellen aan werkgevers in plaats van andersom.

Dan komt er het moment dat je als verkoper jezelf moet afvragen: ga ik genoegen nemen met lagere prijzen, of kan ik me het veroorloven de flessen op de plank te laten staan tot de economie er weer beter voorstaat?
(analogie met de arbeidsmarkt: ga ik deze ongekwalificeerde dure pipo met z'n enorme eisenpakket aannemen, of kan ik me het veroorloven het met een FTE of 2 minder te doen tot ik weer meer keuze heb omdat er eindelijk eens wat zombiebedrijven failliet gaan en er mensen beschikbaar komen?)

Mocht je als verkoper echter in de positie zitten dat je toch wel e.e.a. ten gelde wilt (of misschien wel moet) maken, dan heb je waarschijnlijk weinig keuze. Er zijn nou eenmaal minder kopers die geld "over" hebben voor whisky op dit moment, dat betekent gemiddeld lagere prijzen.

:Slainte
8 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 17 Aug 2022, 16:15

Is whiskymarkt ook niet een beetje huizenmarkt, de groei neemt wat af, maar er is nog geen sprake van afnamen. De laatste fles SB 30 is in een maand tijd van 1300 naar ruim 4500 gegaan en wordt nog ook verkocht. Evenals flessen van 10.000+. Het plafond is misschien in zicht, maar is nog altijd heel hoog. Ik denk wel dat het zal gaan bekoelen, maar het blijft een interessante ontwikkeling. Zal mij benieuwen.
1 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 21 Aug 2022, 09:25

Gisteren eens bij Tasttoe langs gereden, welke toch wel op de wishlist stond om nog eens te bezoeken. Wat een ongelooflijke muur aan whisky staat je te wachten. Als je dan toch érgens een minuut gratis mocht winkelen.. :smullen
Zaten een beetje krap met de tijd maar toch twee mooie flessen weten te scoren:

Benrinnes 1992
Springbank 15
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 23 Aug 2022, 20:49

Twee voorbeelden van hoe geweldig dit forum is:

- Uit de collectie uit erfenis van de familie Smout een set Johnnie Walker The Collection (Green, Black, Blue, Gold; 4 x 20cl) kunnen overnemen.

- Met grote dank aan HammerHead via een slijter zonder webshop in Delft de jongste telg kunnen bemachtigen uit de in mijn ogen beste serie zustervaten van Mortlach ooit (gedistilleerd in september 1992 en gebotteld door Douglas Laing en later Hunter Laing): Mortlach 1992-2007 DL Old Malt Cask.

Naar aanleiding van mijn vraag naar Middelbare Mortlachs kwam David met deze tip. Hij is voor mij in Delft langs geweest, maar de eerste keer bleek de fles bij kassa een stuk duurder dan de prijs in de vitrine. Daarom in eerste instantie van koop afgezien. Maar de fles liet me niet los en dus is David een paar weken later nog een keer bij de slijter langs gegaan om de fles te kopen en naar mij op te sturen. Wat een behulpzaamheid! :hoera
9 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 25 Aug 2022, 23:20

Na eerder aangegeven te hebben mijn budget al ruim overschreden te hebben, moet ik tot mijn kleine schaamte bekennen er toch weer 2 aan de lijst toe te voegen : 2 x AWWV Infrequent Flyers Glenrothes en Glentauchers.

:Pipersmile Cor
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Aug 2022, 23:26

cor0566 schreef:Na eerder aangegeven te hebben mijn budget al ruim overschreden te hebben,...
Als je de gasrekening maar kan betalen. Zo niet heb je de whisky om je te verwarmen.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 26 Aug 2022, 13:00

Reichenbach schreef:
cor0566 schreef:Na eerder aangegeven te hebben mijn budget al ruim overschreden te hebben,...
Als je de gasrekening maar kan betalen. Zo niet heb je de whisky om je te verwarmen.

En als ze een beetje hoog in de alcohol zijn fikken ze ook lekker ;)

Zelf kon ik het niet laten deze fles aan de collectie toe te voegen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/127838/dewars-32-year-old

Heb er speciaal mijn G&G kaart voor verlengd.
Met de 25% kortingscoupon die ik kreeg toegestuurd was de prijs mijn nieuwsgierigheid wel waard.
Nu hopen dat de smaak ook enigszins ok is (de Highland Queen 30yo was destijds niet heel bijzonder weet ik nog, dus dit soort 30yo+ blends zijn geen garantie op topkwaliteit helaas).

:Slainte
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 26 Aug 2022, 14:06

Gister nog een Campbeltown Loch Blend in de (fiets)tas mee kunnen nemen :Slainte
0 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 26 Aug 2022, 19:47

Daan schreef:Zelf kon ik het niet laten deze fles aan de collectie toe te voegen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/127838/dewars-32-year-old

Nu hopen dat de smaak ook enigszins ok is (de Highland Queen 30yo was destijds niet heel bijzonder weet ik nog, dus dit soort 30yo+ blends zijn geen garantie op topkwaliteit helaas).

Oeh, interessante move - ben erg benieuwd naar je mening.. wellicht haal ik dan hetzelfde trucje uit..! :hoedaf
1 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 29 Aug 2022, 14:22

gekocht in augustus en uiteraard allemaal gelijk geopend :)

www.whiskybase.com/whisky/123934 - Allt-a-Bhainne 1992 ElD SMoS
www.whiskybase.com/whisky/133950 - Ardmore2002 HiSp
www.whiskybase.com/whisky/193363 - Arran18yo 2021
www.whiskybase.com/whisky/195670 - Blair Athol2010 HiSp joint with Glauco
www.whiskybase.com/whisky/142715 - Cragganmore1999 MoS
www.whiskybase.com/whisky/111189 - Girvan1989 ANHA
www.whiskybase.com/whisky/77570 - Glen Elgin1995 CA Small Batch
www.whiskybase.com/whisky/195151 - Glenrothes15yo SF Mythical Beasts
www.whiskybase.com/whisky/71637 - Glentauchers1989 CA Small Batch
www.whiskybase.com/whisky/209638 - Hazelburn2006 Oloroso Sherry 15yo
www.whiskybase.com/whisky/109828 - Invergordon1991 CA Single Cask
www.whiskybase.com/whisky/210938 - Ledaig2011 TWA
www.whiskybase.com/whisky/81158 - Speyside Distillery1995 ANHA Soul of Scotland
www.whiskybase.com/whisky/67731 - Strathmill1991 MBl
www.whiskybase.com/whisky/202785 - Talisker18yo 2021
www.whiskybase.com/whisky/199187 - Talisker25yo 2021
www.whiskybase.com/whisky/61760 - Tobermory1994 LS
www.whiskybase.com/whisky/118304 - Tobermory1994 TWC
www.whiskybase.com/whisky/70634 - Tobermory1995 IM Dun Bheagan
www.whiskybase.com/whisky/207788 - Tomatin2009 TWC
2 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 29 Aug 2022, 20:50

Van het weeekend toch maar een flesje Loch Gorm 2022 aangeschaft. Kon het niet laten.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -loch-gorm
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”