Persoonlijk ben ik in de jeugd zoals velen ook wel uit de bocht gevlogen, maar dat is dan ook het verkennen van de grenzen in het begin, en daarna groepsgedrag (lees: gezelligheid) of macho gedrag denk ik...
Tergenwoordig heb ik niet meer het gevoel dat ik me hoef te bewijzen, en ik vind het ook zeer a-relaxed om "dronken" te zijn. Doordat ik mij veel bewuster van mijzelf ben en mijn omgeving (er lopen rare mensen op straat er tussen, verantwoordelijk heid over gezin e.d.) voel ik mij niet prettig als ik de controle aan het verliezen ben. Dronken wordt is iets dat ik echt niet wil hier om. En de kater hoeft van mij ook niet. Als ik heel eerlijk ben vind ik het vaak wel een plezierige bijkomstigheid als ik mij licht aangeschoten voel, maar dan moet dit wel binnen de grens vallen dat ik mij helder voel en controle houd. Het nadeel van regelmatig drinken is echter dat je dat stadium met een gelijk blijvende consumptie minder snel bereikt, en het alternatief is meer drinken maar dat is niet de bedoeling

.
Wat mijn consumptie betreft denk ik ook te kunnen zeggen te drinken om het genieten, en niet voor de alcohol, dan pak ik wel een goedkope rum of pils als ik het voor de alcohol doe. Ik beperk mij meestal tot 1 a 2 standaard drams, of als het er drie mogen worden wat kleinere drams, per avond dat ik drink. Misschien een biertje en daarna een dram maar nooit dubbelop (qua hoeveelheid). En mijn regel is voor 90% alleen drinken in "mijn" weekeinde. "Mijn" weekeinde omdat ik wisseldiensten draai, dat kan dus ook door de weeks zijn, maar dan werk ik weer het weekeinde en drink ik niet. De avond voor het weekeinde reken ik ook wel eens tot het weekeinde als ik vroeg klaar ben, als ik laat klaar ben dan gaat dat niet en is het jammer. De overige 10% is als ik in het "echte" (werk) weekeinde wat gezellig heb of in de zomer na een harde dag werken een koud biertje moet ook kunnen vind ik. Ik ervaar door de weeks als ik werk wel eens verlangen om een whisky te pakken, maar dat is denk ik meer "lekkere trek", want met hooguit (gemiddeld) 2,5 tot 3 van de 7 dagen drinken kan er geen lichaamlijke afhanklijkheid zijn. Echter herken ik wat Willem beschijft wel in de zin dat ik daar ook wel eens gevoelig voor zou kunnen zijn als ik iedere dag zou drinken. Dat laten we dus niet gebeuren heb ik mijzelf (en mijn vrouw misschien nog wel meer

) opgelegd.
Wat betreft het bekende beeld van een whisky drinker. Eigenlijk boeit het me niet echt veel wat anderen er van denken, maar tegelijk boeit het me niet echt of ze weten dat ik een whisky drinker ben of niet. Dus de simpele oplossing voor mij is dat ik het onderwerp bijna nooit aan snij behalve bij bekenden of vrienden die er volgens mij wel interesse in hebben en dit begrijpen.
Wat mij soms nog het meeste verbaasd is dat sommigen hier hele lijsten plaatsen wat ze allemaal genuttigd hebben... Wat als je ooit een conflict met je werkgever krijgt en hij gaat/laat online onderzoek naar je doen en er blijkt een correlatie te leggen zijn tussen ziekte verzuim en je drank gebruik (even extreem voorbeeld), of gewoon een stigma over je gecreeerd wordt. Je weet nooit hoe dat soort informatie gebruikt/geintepreteerd wordt. Je kan niet zien of die lijst cl's of hele drams waren... Misschien ben ik een beetje parranoia maar ik ga die lijsten neit elke dag posten