Kapre schreef:Soundwave schreef:Sorry hoor, maar heb je wel eens aan een leeg glas geroken? [...]
Ja, maar dat is natuurlijk een scheve vergelijking.
Het gaat erom of je whisky in je glas (dus een tweede ingeschonken dram) anders ruikt doordat er 3 druppels van de vorige dram inzitten, dus op een manier zoals je dat gebruikelijk doet, je schenkt een dram in, laat dit eventjes staan waarbij het aroma vrij komt, en vervolgens ruik je en proef je.
Dat is een uitstekende vergelijking, en met geturfde whisky ruik (en proef, maar in mindere mate) je dat verschil dus wel degelijk (makkelijk zelf te testen met een paar druppels geturfd in een niet-geturfde dram). Met niet geturfde whisky in een vergelijkbaar smaakprofiel ben ik het met je eens dat het verschil wellicht zo klein wordt dat het niet meer waarneembaar is, maar daar speelt volgens mij nog iets anders (en dat is waar Soundwave aan refereert volgens mij):
Whisky die als het ware 'ingedroogd' is op het glas (oftewel het laatste restje van de vorige dram die minstens een paar minuten heeft gestaan) krijgt een compleet andere geur (ik haal er bijvoorbeeld vaak marsepein uit, iets wat ik niet vaak in het normale proeven opschrijf). Deze geur kan mijn inziens wel degelijk de geur van de volgende dram beïnvloeden, zelfs als die in het zelfde smaakprofiel zit als de whisky die net op is (dit heb ik tenminste meerdere keren gemerkt op de niet proef-avonden waar ik mijn glas niet omspoel).

nee dank je...