Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Finishen van whisky op wijn en andere vaten

PRO: Finishen is een goede ontwikkeling en een aanwinst voor de whiskywereld voor zowel liefhebbers als de industrie.
73
72%
CONTRA: Goede whisky behoeft geen extra finishing, er is voldoende diversiteit en al dat extra finishen is puur commercie.
29
28%

Totaal aantal stemmen: 102

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Poll: Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 27 Apr 2011, 21:42

Piet schreef:
GJR schreef:Ik zie er weinig bezwaar tegen. Hoe wordt dan tegen de sherry finish (of 100% gerijpt op een sherry vat) aangekeken ? Was dit ooit ook een exotische finish en zou je nu uitgaande van je eigen smaak een whiskyverzameling kunnen voorstellen zonder sherry finish (of was eigenlijk het lageren op bourbon vaten het exotische ?) !

Even ter verduidelijking: we spreken alleen van finish als een whisky vanuit het (eerste) rijpingsvat wordt overgeheveld in een ander vat en wellicht nog een derde en een vierde... Dit laatste is finishing of zijn finishings.

Het is decennia lang zo geweest dat het eerste en enige vat een (ex-)bourbon of (ex-)sherry vat was. Dit noemen we geen finish. Dit is de lagering of rijping. Hét enige vat waarop de whisky is opgevoed.
En gelukkig zijn er nog veel bottelingen waar dit tot op heden het geval is 8-)

Beste Piet(én Gert Jan óók, hoor),

De uitleg van de finishing van 'n whisky geef je hier uitstekend weer, echter met dienverstande, dat ik nog maar zelden 'n whisky ben tegengekomen. die drie of zelfs vier finishings heeft gehad, hetgeen niet wil zeggen, dat dit niet of nooit gebeurd is. Misschien is m'n kennis voor wat dat betreft niet toereikend, maar technisch gesproken heb je hierin gelijk.

Waar het hier echter vooral gaat om de finishing van whiskies, moet ik echter vaststellen, dat jij in mijn ogen, reeds voor de discussie losbarst, 'n standpunt hebt ingenomen. En dat mag, van mij en ik denk van iedereen hier, maar je verdere verdediging houdt - om maar even in dezelfde gevechtstermen te blijven - naar mijn bescheiden mening, geen stand.

Als iemand, n'importe qui, 'n whisky 'n finishing wil "toedienen", kan en mag dat natuurlijk altijd, of jij het er nu wel of niet mee eens bent - wat jouw goed recht is, hoor - maar dat mag, dat kan én dat gebeurt - gelukkig - ook.
Bedenk maar eens, wat 'n wonderschone whiskies er op deze manier ontstaan zijn én in de toekomst nog zullen ontstaan, gelukkig maar!! Dit beschouw ik echt als 'n enorme uitbreiding van het aantal whiskies, die er op de markt komen en ik denk, dat veel mensen daar erg blij mee zijn :) Vooral de wederverkopers(de handel)dus!

Jij, Piet, gaat denk ik van het standpunt uit, dat als je 'n prachtige Macallan van 18yo hebt, die subliem van smaak en zo is, het duivels zou zijn deze 'n portfinish of 'n sauturne finish te laten ondergaan, ik kan me daar zelfs nog iets bij voorstellen, maar die Macallan 18yo wordt nú gemaakt en morgen en waarschijnlijk ook nog over 10 of 20 jaar, maar daarnaast heeft men ook 'n Macallan 18yo ontwikkelt met 'n bourbon of manzanilla finishing, die beiden topwhiskies zijn geworden én als warme broodjes over de toonbank vliegen!

Oók in de whisky wereld gaat het gezegde op: "Leven en laten leven, en nieuw leven ontdekken".

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Apr 2011, 22:08

I_SPEY schreef:..echter met dienverstande, dat ik nog maar zelden 'n whisky ben tegengekomen..

...Jij, Piet, gaat denk ik van het standpunt uit,...

...Oók in de whisky wereld gaat het gezegde op: "Leven en laten leven, en nieuw leven ontdekken".

Mij werd het vooral een beetje te veel door de Amrut waarnaar ik verwees in Amrut Kadambam.

Absoluut. Ik heb meestal al een standpunt. En dat is maar goed ook anders is er niet veel de pollen. Maar ik heb een open mind hoor :gnif
Even ter meerdere zekerheid. Ik schreef al eerder:
Piet schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het wel een verbetering vind maar bij een Pro/Contra keuze is het Contra.

En ja ik bevind me wel vaker bij de minderheid. Dat heb ik wel vaker als zijnde een purist. Een rol die me prima bevalt overigens.

Dat gezegd hebbende, let wel het is niet mijn maar onze discussie, óók ik reageer op de standpunten van de twee WhiskyPassion redacteuren en heb alleen (na enige tijd) als eerste gereageerd om deze discussie op gang te krijgen, en dat is in elk geval gelukt :P
Maar let wel, het is niet mijn discussie. Het is onze discussie als reactie op het WP artikel.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Apr 2011, 22:12

Ik kan beide standpunten begrijpen. Ik heb toch even getwijfeld welke keuze ik zou aanvinken. Ik heb namelijk niet zó veel ervaring met whisky's die een bepaalde finish gekregen hebben. Er zijn hoogstwaarschijnlijk tal van whisky's die ik hier vergeet, maar zo uit het hoofd kan ik de Nectar d'Or en de Infinity II opnoemen. Beiden vind ik heel geslaagd (vooral de Infinity II). Maar ik kan mij perfect vinden in de argumentatie van René. Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. :goedgedaan
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Apr 2011, 09:17

...ze zeggen altijd "The Finishing Touch" ;-)

Nogmaals mijn standpunt: een naturel stukje vlees kan lekker zijn, maar met wat kruiden of een marinade (de finish) is het soms nog lekkerder!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 28 Apr 2011, 12:43

In eerste instantie heb ik voor gestemd, maar omdat ik mijn keuze niet goed kon motiveren
(en drempelvrees!!!) had ik nog geen reactie geplaatst. Gisteravond heb ik er nog eens goed
over nagedacht.

Het lijstje met tegens begint bij mij echter steeds meer te overheersen. De marketingmachine
is goed op dreef in de whisky industrie. Gezien hun product hebben ze voldoende tools om
zonder al te gekke experimenten een goed (authentiek) product op de markt te zetten.

Mijn recente ervaring met 2 sauterne finishes versterken deze mening. Het uiteindelijke
product ligt zo ver af van de originele whisky dat het mij persoonlijk niet meer kan
bekoren. Ik kan op dat moment ook niet meer over een whisky spreken, maar meer over
een likeur.

Er zullen absoluut goede finishes op de markt worden gezet. Elke botteling zal ik op de eigen
kwaliteit proberen te beoordelen. Maar we hebben het hier toch over het whiskyforum. Dat
vreemde spul waar ik inmiddels al veel te vaak aan denk! :Scratch
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Apr 2011, 18:45

Ruval schreef:In eerste instantie heb ik voor gestemd, maar omdat ik mijn keuze niet goed kon motiveren
(en drempelvrees!!!) had ik nog geen reactie geplaatst. Gisteravond heb ik er nog eens goed
over nagedacht.

Het lijstje met tegens begint bij mij echter steeds meer te overheersen. De marketingmachine
is goed op dreef in de whisky industrie. Gezien hun product hebben ze voldoende tools om
zonder al te gekke experimenten een goed (authentiek) product op de markt te zetten.

Mijn recente ervaring met 2 sauterne finishes versterken deze mening. Het uiteindelijke
product ligt zo ver af van de originele whisky dat het mij persoonlijk niet meer kan
bekoren. Ik kan op dat moment ook niet meer over een whisky spreken, maar meer over
een likeur.

Er zullen absoluut goede finishes op de markt worden gezet. Elke botteling zal ik op de eigen
kwaliteit proberen te beoordelen. Maar we hebben het hier toch over het whiskyforum. Dat
vreemde spul waar ik inmiddels al veel te vaak aan denk! :Scratch

Met alle respect, hè Victor, maar ik ben het niet met jou eens.

Bij de poll staat:
PRO: Finishen is een goede ontwikkeling en een aanwinst voor de whiskywereld voor zowel liefhebbers als de industrie.
én
CONTRA: Goede whisky behoeft geen extra finishing, er is voldoende diversiteit en al dat extra finishen is puur commercie.

ad PRO: stelling volkomen juist - het zo welbekende vraag én aanbod spel! > gevolgtrekking: met de middelen, die ons NU ter beschikking staan, dekken we alle partijen, toch?

ad CONTRA:stelling onjuist, want wie van de whiskymakers heeft gesteld, dat goede whisky geen finishing behoeft, bovendien heb ik nog nooit(in de ruim veertig jaar, dat ik whisky drink!) iemand horen zeggen, dat er té veel whiskies(of zoals jij het stelt - diversiteit) zijn, wel dat er van 'n bepaald merk whisky er wel wat meer uitvoeringen zouden mogen zijn.
En dat is nu precies, wat er gebeurt en gaat gebeuren.
En natuurlijk is het commercie, deze mensen willen net als jij, alle andere forumleden en ik graag geld, brood én whisky op de plank. Lijkt mij 'n zeer gezond standpunt, Victor.
Misschien dat jij doelt op of bang bent voor uitwassen, in de vorm van overconsumptie van whisky en andere alcohol houdende dranken. Daar moet ik jou het antwoord op schuldig blijven, alleen weet ik wel dat alcohol onder jongeren vele malen erger is dan bij oudere mensen. Ja, ik hoor je nu denken, maar onder (echte) whiskyaficionado's zijn weinig tot geen drankuitwassen, voor zover mij tot op heden bekend!
Bovendien, en dat is het meest fundamentele van mijn betoog,
wij zijn hier met z'n allen echte, hele echte liefhebbers van dit zeldzame vocht, wij proeven, nog 'ns proeven, vragen aan anderen hoe zij ('n bepaalde whisky) erover denken, nog 'ns proeven, aantekeningen maken, bewaren, erop terugkomen, water bij de wijn ik bedoel whisky(grapje) doen, opnieuw proberen en dan, ja dan komen de bevindingen op papier of op internet te staan en gaan we er met z'n allen over delibereren(mooi woord, kan ik 't eindelijk 'ns gebruiken) en komen tot geweldige uitspraken of niet. En dan zeg jij, dat finishings niet goed zijn, voor ons en de commercie? Het is 't beste, wat ze in de laatste tijd toepassen binnen de whiskywereld! De whiskywereld floreert, laten we proberen het voorlopig zo te houden en ik denk dat dat in ieders belang is.

René
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Apr 2011, 19:12

I_SPEY schreef:ad CONTRA:stelling onjuist, want wie van de whiskymakers heeft gesteld, dat goede whisky geen finishing behoeft, bovendien heb ik nog nooit(in de ruim veertig jaar, dat ik whisky drink!) iemand horen zeggen, dat er té veel whiskies(of zoals jij het stelt - diversiteit) zijn, wel dat er van 'n bepaald merk whisky er wel wat meer uitvoeringen zouden mogen zijn.

De stelling is wat hij is René en per definitie juist voor deze discussie. Die stelling is niet van een whiskymaker zoals jij stelt. Zij het dat hetgeen dat boven de poll staat mijn korte samenvatting is van de Pro/Contra discussie in het betreffende WhiskyPassion artikel.

De Pro stelling is van Klaas Verzeilberg en de Contra van Clobhair Ceann. Voor de volledige tekst moet ik naar het artikel verwijzen. Maar een standpunt innemen kan ook op basis van mijn samenvatting en hetgeen hier wordt gezegd. In essentie is de vraag eigenlijk: Narijping, vind je het iets of vind je het niets ? En ik ben het ermee eens dat nuance in de stemming het iets eenvoudiger had gemaakt ;)
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 28 Apr 2011, 19:16

Hoi René,

Ik denk dat je mijn post anders interpreteert dan bedoeld is. Er wordt naar een mening
gevraagd. Mijn mening wordt nog steeds gevormd en ook beïnvloed door de antwoorden
die in deze thread worden geplaatst.

Ik heb nergens beweerd dat commercie een slechte zaak is. Zonder commercie was er
waarschijnlijk niet het aanbod geweest dat er nu is (en ook de diversiteit zou denk ik
een stuk minder zijn!). Wat ik bedoel is dat de distilleerderijen en bottelarijen (?)
uiteraard naar eigen goeddunken mogen experimenteren met finishes, maar dat er
een moment komt dat het eindproduct mij persoonlijk niet meer kan bekoren en dat
de band met het originele product zelfs verloren zou kunnen gaan.

Nergens in mijn punt heb ik gesproken over een angst voor overconsumptie. Of je moet
dat uit de afsluiting van mijn post halen - daar heb ik het over denken aan whisky. Het
gebeurt me helaas veel te vaak dat ik 's middags mij een belofte voor een goed glas doe
en dan 's avonds ga slapen en denk "verdorie... ik had mezelf iets beloofd" :(
Ik heb het puur en alleen over het product whisky en de authenticiteit die ik daar in grote
mate belangrijk in vind.

Misschien dat een tegenstem dan te fors is - mijn originele stem staat nog steeds in de
lijst en is een stem voor finishes. Ik persoonlijk vind het in elk geval een onderwerp
dat het waard is om over na te denken en lees met vele genoegens alle meningen. En ik
zal me ook niet schamen om op basis van een goed beargumenteerde mening mijn mening
bij te stellen. Ook jouw post draagt hier in grote mate aan bij omdat je mij persoonlijk
aanspreekt.

Heel nieuwsgierig ben ik naar de rest van de discussie want ik heb allang door dat ik
een echte nieuwkomer in whiskyland ben. Maar wel een nieuwkomer die zeer graag wil
leren!
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Apr 2011, 19:42

Dankzij die verschillende 'finishes' is er bijzonder veel diversiteit in whiskyland. Niet iedereen is daar voor te vinden, maar goed. Ik ben er van overtuigd dat er een aantal finishes bij zijn die niet geslaagd zijn, maar aan de andere kant zijn er ook heel veel waarbij het wel tot een uitstekend resultaat heeft geleid. Maar dan komt je onrechtstreeks in aanraking met persoolijke smaak en voorkeur. Spreekt een bepaalde finish je niet aan? Blijf er dan af. Er zijn zonder twijfel ook whisky's die geen finish gekregen hebben en die ook niet te best van kwaliteit zijn. Het mes snijdt aan twee kanten, hè. Ik blijf toch de verschillende finishes als een verrijking zien.
We hebben al een gelijkaardige discussie gevoerd hieromtrent in de volgende topic. Als ik mijn posts hierover terug lees, merk ik op dat ik de range van Bruichladdich niet je dat vond omwille van die verschillende finishes. Ik ben daar (dankzij Jock) wel op terug gekomen.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Apr 2011, 20:37

Ruval schreef:Ik persoonlijk vind het in elk geval een onderwerp
dat het waard is om over na te denken en lees met vele genoegens alle meningen. En ik
zal me ook niet schamen om op basis van een goed beargumenteerde mening mijn mening
bij te stellen. Ook jouw post draagt hier in grote mate aan bij omdat je mij persoonlijk
aanspreekt.
Ja, Victor, ik begrijp/voel eigenlijk best wel wat je bedoelt te zeggen. Jij bent gewoon, en met gewoon bedoel ik eigenlijk heel nuchter en 'n beetje angstig tegelijk, dat hetgeen waar wij het over hebben, escaleert. Heb ik alle begrip voor, is eigenlijk alleen maar, van jou dan, 'n bezorgde blik op de toekomst. Maar, beste Victor, ik begreep en begrijp je nog steeds voor de volle honderd procent en ben dan ook zeer stellig van mening, dat de whisky uit Schotland(want daar praten we toch voornamelijk over) zichzelf niet buiten de schijnwerperss zal plaatsen, daar zijn de belangen veel te groot voor. Het zou wel 'gevaarlijk' kunnen worden als alle (alle= kleiner percentage, dan alleen Schotland + rest Europa ) producenten buiten Europa er, op korte of iets langere termijn, zo over gaan denken als jij nu schetst. Maar ik ben en kan daar absoluut niet bang voor zijn, omdat hier, in Europa voor wat betreft de Single Malt whiskies, de toestand stabiel is, sterk is 'n beter woord. Da's dan één van de weinige stevige pijlers in ons inderdaad niet al te stabiele Europa!
De whiskyindustrie in Europa is momenteel een van de weinige, stevige haringen, waar onze tent aan vast zit, denk ik!
Zie:
Het bekendste exportproduct van Schotland blijft maar in populariteit toenemen. Schotse whisky heeft in 2010 een recordbedrag opgebracht van 3,45 miljard pond (3,90 miljard euro) op, een stijging van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Scotch Whiskey Association (SWA).

Dit betekent dat de Britse economie 109 pond (123 euro) per seconde verdiende aan de Schotse whisky. De export groeide in acht van de top-tien markten. De VS blijft de grootste afnemer van de Schotse whisky waar de omzet met negentien procent steeg naar een bedrag van 499 miljoen pond (564 miljoen euro).

Omzet India stijgt met 46 procent
In de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) is de verkoop van whisky ook toegenomen. In Brazilië steeg de omzet met 12 procent, in India zelfs met 46 procent.

Volgens Gavin Hewitt, de voorzitter van de SWA, wijst het recordbedrag erop dat de klanten bereid zijn meer te betalen voor hun producten. 'Ondanks een daling van het aantal producten die we wereldwijd in de verkoop hebben, is onze omzet gestegen. Voor het zesde achtereenvolgende jaar is de omzet gestegen en we zitten nu 60 procent hoger dan tien jaar geleden. De export is ook zeker verbeterd vanwege de vorderingen in het handelsverkeer met landen zoals China en India.'
0 x
Afbeelding

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 28 Apr 2011, 21:22

Mijn grootste afwegen voor PRO on CONTRA ligt bij de afweging of finishen bij het 'maken' van whisky hoort. Als een whisky op 1 vat rijpt in zijn leven, dan is dit een wezenlijk onderdeel van het maken ervan. Het vergt veel ervaring en een hele goede neus om te begrijpen hoe een whisky in een vat rijpt en wanneer dus het ultieme moment is om deze uit te vullen.
Bij finishen is dit denk ik moeilijker te bepalen. Als er namelijk nog een litertje of wat van het vorige product in vat aanwezig is, is het feitelijk niet veel anders dan karamel toevoegen.
Aan de andere kant, het product dat op het vat heeft gezeten (wijn, port, rum, oid) heeft op eenzelfde manier gerijpt op een vat als whisky dat op slechts een vat heeft gerijpt. Dus waarom zou je deze smaken niet mogen combineren om tot een mooie finish te komen.

Bedenk ik me iets: Gebeurd dit ook andersom. Dus bijvoorbeeld rummakers die een finish maken met een whiskyvat? (Sorry beetje off-topic, maar toch ;) )

Arnold :Slainte
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Apr 2011, 21:34

Arnold1974 schreef:Bedenk ik me iets: Gebeurd dit ook andersom. Dus bijvoorbeeld rummakers die een finish maken met een whiskyvat?

Ik heb wel weet van bier dat gerijpt heeft in bv. whiskyvaten, calvadosvaten, cognacvaten. Ik heb twee jaar geleden zelf zo'n bier geproefd dat in een whiskyvat gerijpt heeft. Ik was echter niet onder de indruk.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 28 Apr 2011, 23:43

Arnold1974 schreef:Mijn grootste afwegen voor PRO on CONTRA ligt bij de afweging of finishen bij het 'maken' van whisky hoort. Als een whisky op 1 vat rijpt in zijn leven, dan is dit een wezenlijk onderdeel van het maken ervan. Het vergt veel ervaring en een hele goede neus om te begrijpen hoe een whisky in een vat rijpt en wanneer dus het ultieme moment is om deze uit te vullen. Bij finishen is dit denk ik moeilijker te bepalen. Als er namelijk nog een litertje of wat van het vorige product in vat aanwezig is, is het feitelijk niet veel anders dan karamel toevoegen.
Aan de andere kant, het product dat op het vat heeft gezeten (wijn, port, rum, oid) heeft op eenzelfde manier gerijpt op een vat als whisky dat op slechts een vat heeft gerijpt. Dus waarom zou je deze smaken niet mogen combineren om tot een mooie finish te komen.

Ik denk dat voor het goed toepassen van een finish ook een goede neus van de whiskydistiller nodig is. Want het is ook goed mogelijk dat hij door het finishen een in principe prima eindproduct helemaal de vernieling in helpt doordat de twee smaakprofielen volledig met elkaar clashen. Wat dat betreft lijkt mij dat de keuze voor finishen toch een grotere gok inhoudt omdat men hoopt dat 1 + 1 samen meer dan 2 gaat worden, maar er ook een kans is dat het eindresultaat minder is dan waar men mee begon. Daarom vind ik het ook niet te vergelijken met E150 toevoegen omdat daarvan het resultaat veelal is dat de whisky vlakker wordt, en de kleur uniformer.
Dat is ook dezelfde reden waarom ik vind dat de kritiek van het verbloemen van een minder destillaat wellicht ook niet terecht is, want als men geluk heeft wordt het wellicht idd verbloemd maar als men pech heeft kan men het ook accentueren.

Verder gok ik dat het gebruik van "exotische" finishes niet alleen maar het resultaat is van experimenten met nieuwe technieken maar ook daadwerkelijk een resultaat van een tekort aan goede nieuwe betaalbare vaten. En als ik het goed begrepen heb geven op een gegeven moment bepaalde vaak gebruikte vaten nog maar zeer weinig extra smaak mee aan de whisky en is wellicht het finishen een mogelijkheid om zonder de prijs van de whisky enorm op te drijven een whisky toch nog een hoop extra smaak mee te geven.
0 x
Afbeelding

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 02 Mei 2011, 00:08

Arnold1974 schreef:Bedenk ik me iets: Gebeurd dit ook andersom. Dus bijvoorbeeld rummakers die een finish maken met een whiskyvat? (Sorry beetje off-topic, maar toch ;) )

Arnold :Slainte

Ik heb wel ooit (~2000) een korenwijn gehad die een aantal jaar gerijpt had op whiskyvaten. Ik weet het merk niet meer, maar in elk geval Nederlands éénmalig fabricaat (wie weet zijn ze daarna nog verder gegaan). Een zeer lekker product was dat, whiskysmaak maar net even anders.

En als ik toch een antwoord offtopic geef even deze quote van Serge die mijns inziens wel een aardig statement maakt over commercie:
'and it’s been unfinished. I’d bet unfinished will soon be the new unchilfilttered or uncaramelised in Scotland. The Scots are always extremely good at selling something they do not do, aren’t they, and we punter are ready to pay more for that. ' - (http://www.whiskyfun.com/archiveoctober10-2.html#201010).
Een finish kan je dus commercieel uitbuiten, het niet doen ook. Wat dat betreft is het geen direct argument voor één van beide standpunten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

WhiskyPassion abonnees

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Mei 2011, 10:25

Ik moet zeggen dat ik wel wat meer reacties had verwacht van WhiskyPassion abonnees die nog niet op het forum zaten.

Misschien speelt de foutieve link-vermelding daarbij toch een belangrijke rol :Scratch
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”