Piet schreef:GJR schreef:Ik zie er weinig bezwaar tegen. Hoe wordt dan tegen de sherry finish (of 100% gerijpt op een sherry vat) aangekeken ? Was dit ooit ook een exotische finish en zou je nu uitgaande van je eigen smaak een whiskyverzameling kunnen voorstellen zonder sherry finish (of was eigenlijk het lageren op bourbon vaten het exotische ?) !
Even ter verduidelijking: we spreken alleen van finish als een whisky vanuit het (eerste) rijpingsvat wordt overgeheveld in een ander vat en wellicht nog een derde en een vierde... Dit laatste is finishing of zijn finishings.
Het is decennia lang zo geweest dat het eerste en enige vat een (ex-)bourbon of (ex-)sherry vat was. Dit noemen we geen finish. Dit is de lagering of rijping. Hét enige vat waarop de whisky is opgevoed.
En gelukkig zijn er nog veel bottelingen waar dit tot op heden het geval is
Beste Piet(én Gert Jan óók, hoor),
De uitleg van de finishing van 'n whisky geef je hier uitstekend weer, echter met dienverstande, dat ik nog maar zelden 'n whisky ben tegengekomen. die drie of zelfs vier finishings heeft gehad, hetgeen niet wil zeggen, dat dit niet of nooit gebeurd is. Misschien is m'n kennis voor wat dat betreft niet toereikend, maar technisch gesproken heb je hierin gelijk.
Waar het hier echter vooral gaat om de finishing van whiskies, moet ik echter vaststellen, dat jij in mijn ogen, reeds voor de discussie losbarst, 'n standpunt hebt ingenomen. En dat mag, van mij en ik denk van iedereen hier, maar je verdere verdediging houdt - om maar even in dezelfde gevechtstermen te blijven - naar mijn bescheiden mening, geen stand.
Als iemand, n'importe qui, 'n whisky 'n finishing wil "toedienen", kan en mag dat natuurlijk altijd, of jij het er nu wel of niet mee eens bent - wat jouw goed recht is, hoor - maar dat mag, dat kan én dat gebeurt - gelukkig - ook.
Bedenk maar eens, wat 'n wonderschone whiskies er op deze manier ontstaan zijn én in de toekomst nog zullen ontstaan, gelukkig maar!! Dit beschouw ik echt als 'n enorme uitbreiding van het aantal whiskies, die er op de markt komen en ik denk, dat veel mensen daar erg blij mee zijn
Jij, Piet, gaat denk ik van het standpunt uit, dat als je 'n prachtige Macallan van 18yo hebt, die subliem van smaak en zo is, het duivels zou zijn deze 'n portfinish of 'n sauturne finish te laten ondergaan, ik kan me daar zelfs nog iets bij voorstellen, maar die Macallan 18yo wordt nú gemaakt en morgen en waarschijnlijk ook nog over 10 of 20 jaar, maar daarnaast heeft men ook 'n Macallan 18yo ontwikkelt met 'n bourbon of manzanilla finishing, die beiden topwhiskies zijn geworden én als warme broodjes over de toonbank vliegen!
Oók in de whisky wereld gaat het gezegde op: "Leven en laten leven, en nieuw leven ontdekken".
René