Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
MoreBowmore
Senior
Senior

Bowmore Limited Edition 1991 Port Matured 16yo

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 02 Nov 2010, 18:23

Inderdaad geen gemakkelijk keuze zoals al opgemerkt hier. Maar gelukkig kunnen we later nog van mening veranderen!!

Op dit moment is de meest aparte, uitdagende, en bijzondere whisky ( vooral wat betreft smaakervaring ) voor mij de :violin : Bowmore Limited Edition 1991 Port Matured 16yo :hoera

Misschien niet de meest lekkere ooit geproeft; ( een Laga of Glenmo strijden op dit moment nog voor die eer; wellicht bedenk ik mij later nog dus die maak ik nog niet bekend!! ) maar wel 1 met een smaakprofiel die het meest verwijderd is wat ik tot nu toe heb geproeft.

De combinatie van een lichte rook met het sterk aanwezige rode fruit ( en duidelijke chocolade naarmate de fles langer open is; een soort schwarzwalderkirsch liquer van 53% :duimop ) en een mooi alcoholpercentage ( 53.1 ) maken dit tot een speciale en uitdagende ervaring. :hoedaf

Zeker dit jaar nog volgt voor mij hiervan fles 3 :bigsmile ; gelukkig dichtbij te koop waar ik woon.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: The Glenlivet Nadurra

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Nov 2010, 19:23

Lagavulin! schreef:...In mijn eigen collectie vind ik The Glenlivet Nadurra voorlopig de beste.
Van de geturfde zou dat dan de Laphroaig Quarter Cask zijn.

We maken hierin dat onderscheid niet, dus neem ik aan dat het de Nadurra is !
Lagavulin! schreef: ... EN ik heb natuurlijk nog geen 10-15-20-... jaar aan ervaring :)

Dat gegeven is natuurlijk wel nuttig en interessant om te weten maar dat speelt hier verder geen rol. Al had je maar één Whisky gedronken. Dat zou de keus zelfs heel eenvoudig maken :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Bowmore Limited Edition 1991 Port Matured 16yo

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Nov 2010, 19:32

MoreBowmore schreef:...Maar gelukkig kunnen we later nog van mening veranderen!!

Je zag het al, we moeten heel streng zijn. Van mening veranderen kan niet. Daarom is je oordeel ook op basis van meerdere borrels.
Dit is nu de tot op heden beste voor jouw.
Pas wanneer je later een whisky drinks die nóg beter is dan deze, dan wordt dat de beste tot dat tijdstip.
De vorige was en blijft jouw topper tot die tijd 8-)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 02 Nov 2010, 20:30

Piet schreef:
MoreBowmore schreef:...Maar gelukkig kunnen we later nog van mening veranderen!!

Je zag het al, we moeten heel streng zijn. Van mening veranderen kan niet. Daarom is je oordeel ook op basis van meerdere borrels.
Pas wanneer je later een whisky drinks die nog beter is dan deze, dan wordt dat de beste tot dat tijdstip.

Piet, dit is tot nu toe de meest intrigerende topic(onderwerp), die ik heb meegemaakt, zonder enige twijfel! En dus ook (voor velen, waarschijnlijk!)relatief moeilijk te beantwoorden. Op het moment, dat je 'n (juiste?) keuze maakt, gaat je geheugen op volle toeren werken, want dit fenomeen herinnert zich, dat je zoiets als 'ns eerder hebt gezegd ;) Dus, verwarring, vertwijfeling, wat moet ik? Ik moet niks, ik drink nu iets, wat ik erg lekker vind én misschien wel op dit moment hét lekkerste is, wat ik tot op heden heb geproefd! Het geheugen(het geweten!) weet het even niet meer en denkt, dat er meerdere gegadigden zijn, kortom 'n competitie, die je niet echt gewild hebt, maar er wel is.

Er gebeurt best wel 'n heleboel in de bovenkamer, Piet, en jij wilt (min fo meer) terecht 'n zeer duidelijk oordeel. Dit moment komt even niet geheel gelegen en raakt aldus redelijk tot hevig in de stress - heel erg interessant. Vooral jouw doelstelling :duimop

PS. Ik heb aan zo'n topic menigmaal gedacht en uiteindelijk besloten het niet te doen, dus "beware of the answers".

:Slainte
René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Nov 2010, 20:57

Wel, in dat geval blijf ik bij de Lagavulin 21yo. En die heb ik niet geproefd in een bar of zo, maar die staat bij mij thuis open in mijn kast. En binnen een paar dagen ga ik er nog eens een glas van drinken voor een speciale gelegenheid.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

MoreBowmore
Senior
Senior

Re: Bowmore Limited Edition 1991 Port Matured 16yo

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 03 Nov 2010, 00:22

Piet schreef:

Pas wanneer je later een whisky drinks die nóg beter is dan deze, dan wordt dat de beste tot dat tijdstip.

Ok; dus zelfs als ik nog 3 tot 4 flessen Lagavulin D.E. 1991 16yo zou kopen en dan vinden dat ik die toch meer waardeer dan de genoemde Bowmore dan mag ik niet switchen.

Dan wordt het tijd dat ik de volgende Laga D.E. eens gaan kopen ...... of probeer de Bowmore 21yo Port Matured te pakken te krijgen.... Bowmore is wellicht dan toch de beste :lol:
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2010, 00:41

MoreBowmore schreef:...Ok; dus zelfs als ik nog 3 tot 4 flessen Lagavulin D.E. 1991 16yo zou kopen en dan vinden dat ik die toch meer waardeer dan de genoemde Bowmore dan mag ik niet switchen.

Dan wordt het tijd dat ik de volgende Laga D.E. eens gaan kopen ...... of probeer de Bowmore 21yo Port Matured te pakken te krijgen.... Bowmore is wellicht dan toch de beste :lol:

Natuurlijk mag dat maar dat is geen switchen ! Het was wat het was en het is wat het is.

Zoals je zelf zegt: ...en dan vinden dat ik die toch meer waardeer... dan is die toch de beste die je tot op dan gedronken hebt. Dat is dan jouw top en dat horen we hier graag. Prima toch. Dat is geen switchen want dan wil je kennelijk de geschiedenis veranderen en daar doen we niet aan. Jij hebt dan een voor jouw nieuwe beste aller tijden 8-)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 03 Nov 2010, 00:44

Maar mannen toch. We maken het onszelf weer moeilijk, hè? Kies gewoon de BESTE whisky tot nu toe en kom je vanaf nu een betere tegen, zet je dit in deze topic. Simpel toch?
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 03 Nov 2010, 08:35

johan brugge schreef:Maar mannen toch. We maken het onszelf weer moeilijk, hè? Kies gewoon de BESTE whisky tot nu toe en kom je vanaf nu een betere tegen, zet je dit in deze topic. Simpel toch?

Is ook leuk....

Mijn top 5:
Inchgower 1974 Single Malts of Scotland 61.2% 92 pnt
Clynelish 1972 TWA Private Stock 45.8% 92 pnt
Ben Nevis 1984 Fort William Limited - Single Cask 55.4% 92 pnt
Brora 3rd Release 56.6% 91 pnt
Glenmorangie 1993 Single Cask 58.2% 91 pnt
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Nov 2010, 09:45

gadeweerd schreef:Als een voorwaarde is om een dram regelmatig gedronken te hebben, dan is het voor mij:

Glenmorangie 1993
10.05.1993-07.09.2005
'Post' Oak Cask no. 1947
58.2 %

gadeweerd schreef:Is ook leuk....

Mijn top 5:
Inchgower 1974 Single Malts of Scotland 61.2% 92 pnt
Clynelish 1972 TWA Private Stock 45.8% 92 pnt
Ben Nevis 1984 Fort William Limited - Single Cask 55.4% 92 pnt
Brora 3rd Release 56.6% 91 pnt
Glenmorangie 1993 Single Cask 58.2% 91 pnt

:o Nu staat je Glenmorangie van eerder ineens niet bovenaan dit lijstje :o ;)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 03 Nov 2010, 10:34

Euhmm. Antoine, er wordt geen top 5 gevraagd, maar de TOP WHISKY tot op heden ... Dat is dus de Inchgower 1974 neem ik aan. Maar het is wel een mooie selectie.
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 03 Nov 2010, 11:01

JayDie schreef:.
:o Nu staat je Glenmorangie van eerder ineens niet bovenaan dit lijstje :o ;)

Dat komt door de eis; "obv meerdere borrels"
0 x
Afbeelding

The Question
Actief lid
Actief lid

Sheep Dip

Ongelezen berichtdoor The Question » 03 Nov 2010, 22:37

Tot nu toe is dat toch Sheep Dip.
Ook het verhaal speelt een rol.
Dat slimme boeren de belasting oplichtte door de whisky te bewaren in vaten met Sheep Dip erop :P

Ben op dit moment aan het drinken:
Het mooi aan deze whisky vind ik de kruidige smaak met een vleugje honing ( ik ben nog niet zo goed in smaken te typeren).
Hij begint vrij pittig en daarna gaat ie fijn over in een zachte smaak en daarna langzaam wegtrekt ik proef ook iets van zoethout..

Groetjes Jeroen.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Talisker 10yo

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Nov 2010, 12:51

Voor mij nog niet zo'n moeilijk keuze. Groot deel van de in de collectie aanwezige flessen zijn nog dicht. Op dit moment is de Talisker 10yo mijn favoriet. Lekker pittig, maar ook verwarmend na een wat mindere dag. Goed uitgebalanceerd. Keuze zou gezien mijn nog weinige ervaring wel nog regelmatig kunnen veranderen de komende tijd.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

gadeweerd
Senior
Senior

Re: Talisker 10yo

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 05 Nov 2010, 19:19

GJR schreef:Voor mij nog niet zo'n moeilijk keuze. Groot deel van de in de collectie aanwezige flessen zijn nog dicht. Op dit moment is de Talisker 10yo mijn favoriet.

Ik zou snel je flessen openen en een goede thuistasting houden...flessen heb je genoeg!
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”