Oloroso vs Pedro Ximenez

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Oloroso, PX of..

Oloroso!
14
39%
Pedro Ximinez!
5
14%
Liefst matured in beide casks achter elkaar
1
3%
Geen voorkeur
15
42%
Anders namelijk...
1
3%

Totaal aantal stemmen: 36

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Oloroso vs Pedro Ximenez

Ongelezen berichtdoor vmk » 19 Dec 2016, 19:07

Daan schreef:
vmk schreef:Ook in dit topic kan ik weer naar de Tomatin reeks verwijzen. Die hebben daar een leuk sherry experiment uitgebracht in 2014 of 2015.

Ps. Ik wil mijn jaren 70 GlenDronach op Oloroso :D

EDIT: even de link opgezocht: Cuatro serie.

Ben echt totaal niet bekend met Tomatin, maar da's een interessante reeks! Eerste keer dat ik Fino en Manzanilla zie langskomen.
Persoonlijke ervaring mee ook? Zal mijn ogen eens openhouden in elk geval :)

Ik ben niet bekend met de serie zelf.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 19 Dec 2016, 19:12

Appels en peren. Er zijn geniale en minder Oloroso rijpingen en geniale en mindere PX rijpingen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Dec 2016, 19:39

Peter87 schreef:Appels en peren. Er zijn geniale en minder Oloroso rijpingen en geniale en mindere PX rijpingen.

Is dat volgens jouw vergelijking dan geen geniale en mindere appels en geniale en mindere peren? Dan blijft de vraag nog steeds of mensen meer van appels of van peren houden en waarom :bigsmile

Topic heeft mij in elk geval al weer wat verder geholpen in mijn whisky-avontuur, daar gaat het uiteindelijk om nietwaar?
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Dec 2016, 19:57

Peter87 schreef:Appels en peren. Er zijn geniale en minder Oloroso rijpingen en geniale en mindere PX rijpingen.

Appels en peren zijn het natuurlijk niet maar van bijna elk soort vat is er een geniale en een mindere rijping.
Bij GlenDronach is het doorgaans wel zo dat de Oloroso rijpingen een stuk hogere ratings krijgen.
De legendarische jaren '72 en de huidige jaren '93 zijn bijna allemaal Oloroso rijpingen.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 19 Dec 2016, 20:08

Ja maar het is absoluut niet zo dat PX minder goed is dan Oloroso.
https://www.whiskybase.com/whisky/87650 ... onach-1995 Deze wint het bijvoorbeeld hands down van veel Oloroso rijpingen. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Ook van het tegenovergestelde. Dus vind ik het appels met peren vergelijken.

Het is wel zo dat ik vaak meer gebrand ben op een whisky als ik zie dat het op Oloroso is. Maar in de praktijk doen de PX rijpingen het meestal ook erg goed bij me. En je ziet vaak de jongere begin 2000 bottelingen op PX. Die zijn natuurlijk sowieso al minder goed dan de jaren 90 flessen.
Ik ben er ook heilig van overtuigd dat er vaak een hele zooi PX in zo'n Oloroso vat word geflikkerd voordat ze er whisky in laten rijpen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Dec 2016, 20:26

Peter87 schreef:Ja maar het is absoluut niet zo dat PX minder goed is dan Oloroso.
https://www.whiskybase.com/whisky/87650 ... onach-1995 Deze wint het bijvoorbeeld hands down van veel Oloroso rijpingen. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Ook van het tegenovergestelde. Dus vind ik het appels met peren vergelijken.

Het is wel zo dat ik vaak meer gebrand ben op een whisky als ik zie dat het op Oloroso is. Maar in de praktijk doen de PX rijpingen het meestal ook erg goed bij me. En je ziet vaak de jongere begin 2000 bottelingen op PX. Die zijn natuurlijk sowieso al minder goed dan de jaren 90 flessen.
Ik ben er ook heilig van overtuigd dat er vaak een hele zooi PX in zo'n Oloroso vat word geflikkerd voordat ze er whisky in laten rijpen.

Uiteraard zullen er ook wel goede PX versies zijn maar ik verkies bijna altijd een Oloroso versie.
Trouwens appels en peren: Er kunnen dus ook wel degelijk begin 2000 bottelingen zijn die beter zijn dan jaren '90 flessen. ;)
Het is niet noodzakelijk dat ouder, beter is. :bigsmile

Wat betreft het vaten management zijn ze bij GlenDronach ook wel erg creatief.
Dikwijls hebben ze meer dan 1 vat gezien en staat het nergens te lezen.
Zo is er bijvoorbeeld de 2002 voor Whiskybase waar duidelijk Oloroso op staat.
Maar deze heeft eerst gerijpt op een bourbon vat...
Ik neem aan dat GlenDronach deze praktijk wel meer heeft gedaan en doet.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Dec 2016, 20:54

nigel_tufnel schreef:
Peter87 schreef:Ja maar het is absoluut niet zo dat PX minder goed is dan Oloroso.

Uiteraard zullen er ook wel goede PX versies zijn maar ik verkies bijna altijd een Oloroso versie.
Trouwens appels en peren: Er kunnen dus ook wel degelijk begin 2000 bottelingen zijn die beter zijn dan jaren '90 flessen. ;)
Het is niet noodzakelijk dat ouder, beter is. :bigsmile

Wat betreft het vaten management zijn ze bij GlenDronach ook wel erg creatief.
Dikwijls hebben ze meer dan 1 vat gezien en staat het nergens te lezen.
Zo is er bijvoorbeeld de 2002 voor Whiskybase waar duidelijk Oloroso op staat.
Maar deze heeft eerst gerijpt op een bourbon vat...
Ik neem aan dat GlenDronach deze praktijk wel meer heeft gedaan en doet.

Daarom dus ook zo fijn als er op staat "exclusively matured in.." geeft je in elk geval zekerheid over het vattype.
Zegt overigens niks over hoe goed dat vat dan weer is.

En nee, het een is niet beter dan het andere, maar men kan wel een voorkeur hebben. Zo vond ik de Benriach 15 PX ook heerlijk, ik ben benieuwd hoe een Oloroso zich hiertoe zou verhouden. Maar voor zover ik weet bestaat die helaas niet. Maar goed, van de Tomatin wordt met dank aan een medeforumlid e.e.a. geregeld, dat zou goed vergelijkingsmateriaal moeten zijn aangezien ze dezelfde spirit bevatten, zelfde leeftijd, etc. :)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Dec 2016, 21:03

Om een oordeel te kunnen vellen, wat eigenlijk vrijwel onmogelijk is, moet je wel jezelf even verdiepen in de materie. Ten 1e kom je uit bij de richtlijnen van de SWA over wat je wanneer mag roepen;
1. je mag het vat waarin de whisky het laatste heeft gezeten voor tenminste een periode van 6 maanden de naam geven van het type vat en je mag het een single cask noemen.
2. je mag meerdere vaten blenden en daarna in z'n geheel finishen in een ander vat. Ligt het 6 maanden op een PX vat dan mag je het een PX gerijpt single cask noemen. Of Olorosso.

En wat betreft PX of Olorosso; voor beide vattypes geldt dat een 1st fill vaak veel te sterk is om een whisky pak 'm beet 25 jaar in te laten liggen. Dan zit je eikenhout te zuipen.

Ik heb niet direct een voorkeur, goed is goed, en of dat dan PX of Olorosso (of port) is dat boeit me niet echt. De kwaliteit van het vat en van de sherry die er in heeft gezeten is meer bepalend dan het type druif. Zo kan ik met voorstellen dat sherry van de Lidl het aflegt tegen een top sherry van een kleinschalige bodega. (misschien dat Jim Murray daar ook een oordeel over heeft :bigsmile )
Wat verder ook nogal invloed heeft is wanneer het vat 'leeg' is en wat er daarna mee gebeurt. Gaat het vanuit Spanje de boot op met 5 liter sherry aan boord en kiepert iemand dan zonder te kijken z'n spirit er in? Gebeurt steeds vaker hoor, zelfs Macallan vertrouwt op het vakmanschap van de Spanje cooperage... Terwijl de echt goede vaten toch eerst door Speyside Cooperage onderhanden genomen moeten worden; vervangen wat slecht is en altijd charren.
En vergeet ook het bourbon vat niet waar veel whisky z'n leven in begint; voor een mooie, diepe smaakontwikkeling kun je bijna niet om een goed (Kentucky dus!) bourbon vat heen waar vaak whisky eerst 10 tot 15 jaar ligt te rijpen. Want net als bij de PX en Olorosso vaten zit er ook bij de ex bourbon vaten veel verschil.

Ik heb werkelijk briljante PX whisky's gehad die menig rondje dansen om veel duurder geprijsde (en oudere) Olorosso gerijpte whisky's. Wat ik lees lopen de meesten richting de Olorosso, ik vind het prima, vooral blijven doen. Dan blijven er meer PX snoepjes staan voor mij...
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Dec 2016, 21:24

Nu maak je me wel erg nieuwsgierig! Over welke briljante PX gerijpte whiskies spreken we dan?
Ik neem aan dat je Oloroso bedoelt? :bigsmile ;)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Dec 2016, 22:03

Nee, ik bedoel PX. Maar als jij in je Olorosso tunnel wilt blijven zitten; be my guest :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Dec 2016, 22:12

Oogadal schreef:Nee, ik bedoel PX. Maar als jij in je Olorosso tunnel wilt blijven zitten; be my guest :bigsmile

Nee, hoor. Ik zit trouwens niet echt in een tunnel.
Het waren 2 vragen.
De laatste vraag ging over de schrijfwijze van oloroso. ;)
En ik ben uiteraard nog steeds nieuwsgierig naar die PX gerijpte whiskies die menig rondje dansen rond oloroso gerijpte whiskies!
So shoot!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Dec 2016, 22:33

Vermoeiend hoor. Verlang bijna terug naar de populaire topics over flessen afstoffen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Dec 2016, 22:53

Oogadal schreef:Vermoeiend hoor. Verlang bijna terug naar de populaire topics over flessen afstoffen.

Sorry Edwin, maar ik kon het niet laten om iets te zeggen over de schrijfwijze van Oloroso. ;)

Wat mijn vraag betreft, ik ben serieus geïnteresseerd in die uitzonderlijk goede PX gerijpte whiskies.
Dus over welke gaat het?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Dec 2016, 08:17

Dat mag Kris. Alleen zorg dan dat je het zelf wel goed doet; is het nou Oloroso of oloroso...?

Een paar PX gerijpte flessen die gehakt maken, of op z'n slechts zeker niet onderdoen voor veel Oloroso gerijpte whisky's:
https://www.whiskybase.com/whisky/55456 ... onach-1996
https://www.whiskybase.com/whisky/53037 ... onach-1995
https://www.whiskybase.com/whisky/62916 ... onach-1995
https://www.whiskybase.com/whisky/88486 ... onach-1994

En er zijn er vast meer, ik kijk meer naar de kwaliteit als dat ik bezig ben met welk vat type ze uitkomen....
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Dec 2016, 19:44

Bedankt voor de info.
Misschien nog eens een paar PX exemplaren proberen.
Hoewel ik er al heel wat geproefd heb en voor mijn smaak telkens de Oloroso versies beter waren.
Eigenlijk is het ook wel jammer dat er buiten GlenDronach niet zoveel stokerijen deze info meegeven.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”