Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Mar 2020, 12:54

fritsk schreef:Yep, ik ben nu erg droef :Cry
Wat vinolock betreft, ik heb een zaak gevonden waar je ze per 400 kunt kopen wat toch wel een beetje veel is.
Ik frommel er wel zo'n plastic ding in tot ik een echte kurk gevonden heb.
Misschien dat een van de whisky specialisten hier in Delft nog wat heeft liggen.
Als die winkels nog open zijn...


Ik zou hier nog wel een kurk van een Dalwhinnie moeten hebben liggen, in principe bewaar ik alle kurken en heb de laatste 10 jaar iig een flesje soldaat gemaakt.
0 x

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor fritsk » 28 Mar 2020, 17:40

Freezeroz schreef:Je kan ook bij 1 van de vele forum'ers die samples aanbieden een mooie set met écht lekkere samples aanschaffen. De sample aanbieder heeft vast wel een paar kurken voor je die hij/zij er bij kan stoppen :bigsmile.


Zo ver had ik nog niet op het forum rondgegraven. Samples: argh! Nog meer verleidingen...
0 x

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor fritsk » 28 Mar 2020, 17:42

HammerHead schreef:Ik zou hier nog wel een kurk van een Dalwhinnie moeten hebben liggen, in principe bewaar ik alle kurken en heb de laatste 10 jaar iig een flesje soldaat gemaakt.


Thnx! Ik moet eerst nog even een zeefje regelen voordat ik verder met die fles ga prutsen.
Wordt vervolgd!
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2760
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 28 Mar 2020, 18:03

fritsk schreef:
HammerHead schreef:Ik zou hier nog wel een kurk van een Dalwhinnie moeten hebben liggen, in principe bewaar ik alle kurken en heb de laatste 10 jaar iig een flesje soldaat gemaakt.


Thnx! Ik moet eerst nog even een zeefje regelen voordat ik verder met die fles ga prutsen.
Wordt vervolgd!


Koffiefilter werkt ook erg goed. Heb helaas uitgebreide ervaring met afgebroken kurken (is mij denk ik nu al 5-6 keer overkomen).
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 825
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 28 Mar 2020, 18:21

Ja herkenbaar. Koffiefilter werkt perfect.
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3577
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Mar 2020, 11:40

En die hele kleine stukjes kurk die soms toch overblijven als je het door een zeefje doet, kun je rustig opdrinken.

En verder dus gewoon alle kurken in een bak gooien vanaf nu.
0 x

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor fritsk » 11 Apr 2020, 13:45

Het heeft even geduurt maar theezeefje geregeld en ook wat kurken gevonden.
De Lagavulin kon ik de kurk met een kurketrekker naar buiten krijgen.
De Dalwhinnie helaas niet, dus theezeefje gebruikt en alles zit nu weer zonder korrels in de fles. Yay.

En binnenmaten flessehalzen:
Dalwhinnie: 19mm
Lagavulin: 18mm

Yay dus :duimop
0 x

Gebruikersavatar
AndyDelft
Senior
Senior
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 Mei 2013, 21:35
Contact:

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 31 Mei 2020, 16:54

Gebruik ik nu: dop van een (betere) fles olijfolie.
20200531_165119.jpg
20200531_165119.jpg (666.06 KiB) 2075 keer bekeken

Past perfect en is plastic, kan niet breken.
0 x
Andy
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kapre
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 Jan 2011, 12:11
Locatie: Utrecht

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Kapre » 02 Jun 2020, 12:50

Ook ik heb afgelopen weekend weer 2 kapotte kurken getroffen :(
Beide van flessen van van Wees, 1 brak in de fles af en de andere gelukkig net niet en kon ik er nog in zijn geheel uit krijgen.
Dit probleem heb ik ook al regelmatig bij flessen van Glenfarclas gehad, gebruiken die soms dezelfde kurkjes ?
Het is gewoon slechte kwaliteit, bij andere merken heb ik het zelden of nooit, bij cognacflessen bijvoorbeeld gebruikt men ook duidelijk betere kurken.
Anders kunnen ze beter maar van kurk afstappen, en van die kunststof kurken gebruiken.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2760
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Jun 2020, 15:10

Kapre schreef:Ook ik heb afgelopen weekend weer 2 kapotte kurken getroffen :(
Beide van flessen van van Wees, 1 brak in de fles af en de andere gelukkig net niet en kon ik er nog in zijn geheel uit krijgen.
Dit probleem heb ik ook al regelmatig bij flessen van Glenfarclas gehad, gebruiken die soms dezelfde kurkjes ?
Het is gewoon slechte kwaliteit, bij andere merken heb ik het zelden of nooit, bij cognacflessen bijvoorbeeld gebruikt men ook duidelijk betere kurken.
Anders kunnen ze beter maar van kurk afstappen, en van die kunststof kurken gebruiken.


Ik heb het bij een hoop verschillende kurken gehad van verschillende bottelaars.
Of dat nou allemaal in beginsel slechte kurken zijn geweest, ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt.
Ik denk dat slecht bewaren van een fles veel schadelijker is.
De meeste afgebroken kurken heb ik namelijk gehad bij vrij oude flessen of flessen die al een aantal jaren geleden gebotteld waren (en vermoedelijk slecht bewaard zijn geweest).

Toppunt was iemand waar ik een fles ging overkopen uit de jaren 70, gebotteld in 2008.
Was in 2019, dus die botteling was 11 jaar geleden. Die kerel bewaarde de fles OP Z'N KOP (I kid you not).
Want dan droogde de kurk niet uit...

Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe de kurk eraan toe was.
Gelukkig lijkt het de smaak van de whisky niet beïnvloed te hebben..
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kapre
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 Jan 2011, 12:11
Locatie: Utrecht

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Kapre » 02 Jun 2020, 15:52

Daan schreef:Ik heb het bij een hoop verschillende kurken gehad van verschillende bottelaars.
Of dat nou allemaal in beginsel slechte kurken zijn geweest, ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt.
Ik denk dat slecht bewaren van een fles veel schadelijker is.
De meeste afgebroken kurken heb ik namelijk gehad bij vrij oude flessen of flessen die al een aantal jaren geleden gebotteld waren (en vermoedelijk slecht bewaard zijn geweest).

Toppunt was iemand waar ik een fles ging overkopen uit de jaren 70, gebotteld in 2008.
Was in 2019, dus die botteling was 11 jaar geleden. Die kerel bewaarde de fles OP Z'N KOP (I kid you not).
Want dan droogde de kurk niet uit...

Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe de kurk eraan toe was.
Gelukkig lijkt het de smaak van de whisky niet beïnvloed te hebben..


Bij mij hebben de flessen altijd gewoon rechtop gestaan.
Als je de kurkjes van de flessen van van Wees en Glenfarclas bekijkt, lijken ze van hetzelfde type, en juist bij die flessen heb ik er regelmatig last van, bij ander type kurken niet/nauwelijks, vandaar de conclusie :(
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 618
Lid geworden op: 13 Aug 2018, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 02 Jun 2020, 15:59

Daan schreef:Toppunt was iemand waar ik een fles ging overkopen uit de jaren 70, gebotteld in 2008.
Was in 2019, dus die botteling was 11 jaar geleden. Die kerel bewaarde de fles OP Z'N KOP (I kid you not).
Want dan droogde de kurk niet uit...

Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe de kurk eraan toe was.
Gelukkig lijkt het de smaak van de whisky niet beïnvloed te hebben..


:domdom

Gelukkig is het eind goed al goed.. Ik kan me voorstellen dat je de fles erg graag wou overnemen, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, maar normaal gesproken is dat wel een regelrechte dealbreaker.
1 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2020, 16:01

Daan schreef:Ik heb het bij een hoop verschillende kurken gehad van verschillende bottelaars.
Of dat nou allemaal in beginsel slechte kurken zijn geweest, ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt.
Ik denk dat slecht bewaren van een fles veel schadelijker is.
De meeste afgebroken kurken heb ik namelijk gehad bij vrij oude flessen of flessen die al een aantal jaren geleden gebotteld waren (en vermoedelijk slecht bewaard zijn geweest).

Toppunt was iemand waar ik een fles ging overkopen uit de jaren 70, gebotteld in 2008.
Was in 2019, dus die botteling was 11 jaar geleden. Die kerel bewaarde de fles OP Z'N KOP (I kid you not).
Want dan droogde de kurk niet uit...

Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe de kurk eraan toe was.
Gelukkig lijkt het de smaak van de whisky niet beïnvloed te hebben..


Toch frappant, ik heb nog nooit een afgebroken kurk gehad op ik schat zo'n 120 à 130 flessen die ik de laatste 15 - 20 jaar heb geopend. Zeker de laatste 5 jaar zijn dat ook steeds meer flessen die niet recent gebotteld zijn. Een groot deel van mijn gesloten flessen heeft daarbij ook enige condensatie in de hals zitten. Alleen van een lege fles Lagavulin, die al jaren in de vensterbank stond brak de compleet verdroogde kurk af toen ik wilde weten of er nog iets van een whiskygeur in te bespeuren zou zijn.

Wel ff afkloppen natuurlijk: zul je zien dat bij de volgende fles die ik open toch de kurk eraan gaat.
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2760
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Jun 2020, 16:09

Lakerfield schreef::domdom

Gelukkig is het eind goed al goed.. Ik kan me voorstellen dat je de fles erg graag wou overnemen, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, maar normaal gesproken is dat wel een regelrechte dealbreaker.


Klopt. Ik heb ook getwijfeld. Ook omdat dit niet het enige was: er werd ook stevig gerookt in dat huis.
Hele fles stonk naar sigarettenrook.
Maar inderdaad, ik wilde die fles écht graag hebben en dat zijn geen gangbare bottelingen die je dan maar even om de hoek gaat halen.
Dat gaf toch de doorslag.

Kortom, fles met een vochtige doek afgenomen om de sigarettengeur eruit te krijgen (duurde alsnog 2-3 weken voor de geur goed weg was).
En toen de kurk afbrak operatie Koffiefilter.


HammerHead schreef:Toch frappant, ik heb nog nooit een afgebroken kurk gehad op ik schat zo'n 120 à 130 flessen die ik de laatste 15 - 20 jaar heb geopend. Zeker de laatste 5 jaar zijn dat ook steeds meer flessen die niet recent gebotteld zijn. Een groot deel van mijn gesloten flessen heeft daarbij ook enige condensatie in de hals zitten. Alleen van een lege fles Lagavulin, die al jaren in de vensterbank stond brak de compleet verdroogde kurk af toen ik wilde weten of er nog iets van een whiskygeur in te bespeuren zou zijn.


Koop je veel over van anderen? Veel flessen waarbij het "mis ging" bij mij kwamen van anderen.
Dat de winkel hem goed bewaart, en jij dat ook doet, zegt namelijk niet dat iedereen dat doet.
Zie ook het voorbeeld hierboven..


HammerHead schreef:Wel ff afkloppen natuurlijk: zul je zien dat bij de volgende fles die ik open toch de kurk eraan gaat.


Haha inderdaad! :P
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2020, 16:27

Daan schreef:Koop je veel over van anderen? Veel flessen waarbij het "mis ging" bij mij kwamen van anderen.
Dat de winkel hem goed bewaart, en jij dat ook doet, zegt namelijk niet dat iedereen dat doet.
Zie ook het voorbeeld hierboven..


Zo nu en dan, maar wel vrijwel alles via dit forum en bij leden waarbij ik in elk geval enig gogme ten aanzien van het bewaren van whisky vermoed.

Twee maanden terug nog dit flesje Glencadam geopend, overgenomen van Herman (sch@ker). Zat toch ook al bijna 10 jaar in de fles, prima kurk verder.

Als je op iets als een veiling koopt wordt dat inderdaad totaal oncontroleerbaar.
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten