wat is de sterkste cask strength die je ooit dronk

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nederland-paraat
Senior
Senior

Re: wat is de sterkste cask strength die je ooit dronk

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 02 Mei 2017, 17:13

Oogadal schreef:81%??? Holy F*ck!

Als ze dat gaan afvullen moet de stroom uitgeschakeld worden lijkt me? Elk vonkje kan fataal zijn :P

Van dat (zelfde) Girvan vat heb ik een deel op een 1st fill sherry octave liggen trouwens; abv inmiddels naar 59.8% gezakt na net iets meer als een jaar in het vat.

Tja, maakt je gelijk je mond bacterievrij :bigsmile
Maar ik geloof dat er vrij snel nog een goede slok water bij gaat om op de 63,5% te eindigen.

Ik ben benieuwd hoe de verdere ontwikkeling van je vaatje verder gaat, zeker leuk dat ik deze nog een keer kon proeven via HWF blind tasting. Wel een goede drop in ABV in deze korte tijd. In de vaten die ik heb liggen ben ik slechts 1-2 %punt verloren in 3 jaar tijd (zijn wel barrels).
Ik heb ook nog wat jong spul liggen dat ik ook wel in octaves wil gieten, maar dan wil ik wel van die oude vaten hebben i.p.v. seasoned. Ik plan volgend jaar wel een vakantie naar Spanje om wat moois uit te zoeken.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Mei 2017, 20:55

caskstrength schreef:Hier is eerder een discussie over gevoerd, zie Piet @ Angel's share, het deel der Engelen en klimaatinvloeden.
Blijkbaar is het in dit draadje niet helemaal duidelijk wat met 'percentage' (of ABV) wordt bedoeld. Als er in verhouding meer water verdampt dan alcohol (in een droog en warm klimaat) neemt het percentage (ABV) alcohol toe, als er meer alcohol dan water verdampt (in een relatief vochtig klimaat) dan neemt het percentage (ABV) alcohol af. In beide gevallen neemt in absoluut volume zowel de hoeveelheid alcohol als de hoeveelheid water af.

Een alcoholmolecuul is groter dan dat van water, wellicht daarom zal in het warme klimaat het water makkelijker door het hout diffunderen dan de grote moleculen alcohol. De nog complexere moleculen die voor de smaak en geur verantwoordelijk zijn blijven in de achtergebleven vloeistof achter die steeds meer geconcentreerd van smaak zal zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Mei 2017, 22:24

caskstrength schreef:
defeatless schreef:
Reichenbach schreef:Met een hoger alcoholgehalte dan waarmee het in het vat gegaan is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bourbon_w ... quirements

Goed gespot!
Op de fles staat ook dat het whisky is, dus hoe ze dit nu gedaan hebben?

Iemand uitleg?

Niet moeilijk. Gezien het droge klimaat verdampt er meer water dan alcohol, zeker als het vat vrij hoog in de pakhuizen ligt.
Blijkbaar ook een effect bij het rijpen van rum in tropische omgeving:
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”