Hoe Whisky te bewaren ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Jan 2019, 12:01

Even samengevoegd met een al bestaand onderwerp
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Whisky opslaan

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Jan 2019, 12:45

r.van.lierop schreef:Waarschijnlijk is dit al eerder besproken, maar ik kon het zo niet vinden. Mijn vraag is vrij simpel (denk ik).

Wat is de beste manier om een fles whisky op te slaan? Ik heb gelezen dat dit in ieder geval uit de zon is en in een fles waar weinig lucht bij zit

hieruit komen verschillende vragen

1) Kan whisky in een garage opgeslagen worden?
2) Hoe kan ik mijn whisky veilig opslaan?
3) Moet de fles rechtop staan of juist liggen (zoals wijn)?
4) Heeft whisky een houdbaarheidsdatum?

Ik verwacht dat er nog meer dingen zijn om rekening mee te houden, alle tips zijn welkom!!!

Wat Hammerhead zegt + deze aanvullingen:

Whisky bewaar je ALTIJD donker als je niet van plan bent iets binnen afzienbare tijd open te maken. Je kunt alle tips volgens, maar als een fles dag in dag uit aan licht wordt blootgesteld dan gaat ie alsnog achteruit. Etiket knapt er ook niet van op, UV is killing voor eigenlijk alles.
De dozen van D12 zijn hier perfect voor; rechtop en droog en je kunt er ook nog op kwijt wat er in zit.

Wil je whisky echt lang bewaren (> 3 jaar) dan is het verstandig de dop te sealen met wax. Heb je tijd over dan is het verstandig je flessen eens per half jaar/jaar 'over de kop te slingeren'. Dat zorgt er voor dat de kurk blijft doen wat ie moet doen.

Heb je een redelijk vermogen aan sapjes staan dan is het slim om je verzekering aan te passen.... :bigsmile
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Mar 2019, 19:25

Stukje over kurk (of eigenlijk tegen kurk): https://www.thedailybeast.com/dear-whiskey-brands-please-stop-using-corks?fbclid=IwAR3pct8e_ayHrAI_s6oPKsLcQDeeP58DI27P5w0K-HaX5DsSKUpMFOjxsbc.

Nu heb ik zelf over het algemeen geen problemen met kurken, zeker niet omdat ik toch alleen maar flessen open die na 2000 zijn gebotteld. Ik heb het idee dat de 'crumbling corks' waar deze meneer het over heeft voornamelijk op hele oude flessen zitten. Deze zitten ten eerste al veel langer in de hals van de fles en toen ze de fles in gingen was de kwaliteit van kurken denk ik ook minder consistent.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Mar 2019, 20:02

HammerHead schreef:Stukje over kurk (of eigenlijk tegen kurk): https://www.thedailybeast.com/dear-whiskey-brands-please-stop-using-corks?fbclid=IwAR3pct8e_ayHrAI_s6oPKsLcQDeeP58DI27P5w0K-HaX5DsSKUpMFOjxsbc.

Nu heb ik zelf over het algemeen geen problemen met kurken, zeker niet omdat ik toch alleen maar flessen open die na 2000 zijn gebotteld. Ik heb het idee dat de 'crumbling corks' waar deze meneer het over heeft voornamelijk op hele oude flessen zitten. Deze zitten ten eerste al veel langer in de hals van de fles en toen ze de fles in gingen was de kwaliteit van kurken denk ik ook minder consistent.

Als ik het artikel juist interpreteer, dan hebben die 'crumbling corks' waar deze meneer het over heeft vooral betrekking op whiskyflessen die liggend worden bewaard. En ehhh, dat is volgens mij één van de eerste lessen die we allemaal hebben geleerd: Whisky hoort rechtop te staan (al zie je soms ook nog gewoon schrijnende situaties bij slijters notabene :lol: ).
En de crux van zijn betoog zit 'm vooral in de laatste zin: Als je over wilt stappen op draaidoppen, zal daar nog wel een flinke slag in gemaakt moeten worden. Heb namelijk al een aantal keren gehad dat een draaidop al heel snel 'lam' of doorgedraaid was en vrij losjes op de fles zat. Vaker dan dat ik problemen heb gehad met kurken (tot dusverre nog maar één keer een gebroken kurk gehad).
Oftewel, pas als er echt goede en solide draaidoppen als alternatief worden gebruikt zou voorzichtig de strijd met de kurk-puriteinen aangegaan kunnen worden.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Mar 2019, 20:41

De draaidoppen op Japanse whiskies zijn over het algemeen best goed. Ook het type doppen op sampleflesjes zijn niet zomaar door te draaien. Waar een wil is is een weg lijkt me.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Mar 2019, 21:18

Ik heb bij mijn weten twee keer een gebroken kurk gehad, een kurkentrekker geeft dan uitkomst. En een kleine verzameling oude kurken natuurlijk.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 23 Mei 2019, 21:02

Heb net een fles open gemaakt. De kurk brak af en met een kurkentrekker de resten eruit gehaald maar de kurk viel helemaal uit elkaar. Dus nu een volle fles met boven op stukjes kurk. Heb nog een lege fles staan. Dus zit te denken aan fles schoonmaken, trechter met koffiefilter erop en dan fles rustig overgieten naar andere fles. Of is er een betere manier?
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 23 Mei 2019, 21:14

Dat zou ik ook zo doen. Heb zoiets ook een keer gehad.
Mijn ervaring was wel dat het koffiefilter zich vast zuigt aan de trechter. Met als gevolg dat de doorloop heel langzaam gaat.
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 23 Mei 2019, 21:51

Misschien beter met een thee zeefje in de trechter.
En niet te koud filteren natuurlijk :bigsmile
5 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Mei 2019, 22:27

Dat gebeurd inderdaad wel eens, is altijd ff minder. Daarom altijd een doosje kurken bewaren met diverse formaten.
Maar wat Wouter zegt, een theezeefje is effectiever.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 23 Mei 2019, 23:27

Bedankt voor de reacties. Morgen op jacht naar een theezeefje. Hier alleen koffie in huis...

Had al kurken bewaard dus die komen nu goed van pas. Deze fles is ook al wat ouder dus kon een keer gebeuren.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 24 Mei 2019, 09:30

Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.

https://youtu.be/C9YWtJq58PU
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Mei 2019, 11:05

De bekende pedaalemmerzak truc werkt perfect, al een paar keer moeten toepassen :lol:
0 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 24 Mei 2019, 19:25

Freezeroz schreef:Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.

Wat een Held, onze Horst :respect
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Mei 2019, 20:56

Freezeroz schreef:Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.

Maakt ‘Der Horst’ er ook weer ranzige geluiden bij? Alsof een bouvier een bak yoghurt leeg lebbert.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”