Natural Cask Strength of niet?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Arthur1988
Senior
Senior

Re: Natural Cask Strength of niet?

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 31 Dec 2016, 16:27

MisterMonkeyDonkey schreef:
NIet mee eens, volgens mij is (theoretisch) het enige water dat verdampt, het water dat chemisch gebonden is aan de alcohol (het azeotropisch gedeelte). De alcohol-water azeotroop is circa 96% ethanol en 4% water. Heb hier een aantal posts terug een berekening over geplaatst :).

Das een leuke om uit te zoeken :) klinkt mij niet heel logisch namelijk.

Ik kreeg trouwens vandaag reactie terug van mijn vraag aan glenlivet over ncs of cs:
Hello Arthur
Thank you for your email. Our team are currently away from the office, not returning until early in the New Year. Please bear with us and an expert will be back in contact in the near future.

With regards
The Glenlivet Team

Lang leve de feestdagen :Proost
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 31 Dec 2016, 16:31

Toch wel, kookpunten liggen gewoon heel erg ver uiteen.
Ivm de "lagere" percentages bij Glendronach, het zou mss kunnen dat hun begin percentage gewoon wat lager is.
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 31 Dec 2016, 16:33

MisterMonkeyDonkey schreef:Toch wel, kookpunten liggen gewoon heel erg ver uiteen.
Ivm de "lagere" percentages bij Glendronach, het zou mss kunnen dat hun begin percentage gewoon wat lager is.

Dat verschil begint al bij hun distillatieproces. En wbt. Kookpunten er is niet 1 kookpunt waarop al het water verdampt. En niet 1 kookpunt waarop al de alcohol verdampt. Zover ik weet zit daar onderling ook nog veel verschil in, lichte en zware delen, grote en kleine moleculen enz. Als ik daarin naslag doe op het boek van Robin brilleman zit er in dat onderdeel ook overlapping bij beiden.

Oja de grootte van het vat heeft trouwens ook nog direct invloed op de angels share. Aangezien bij kleinere vaten de verhouding vloeistof wat in contact staat met hout ook weer hoger is. Meer contact met hout betekend meer werking en meer verdamping.
1 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 31 Dec 2016, 16:45

caskstrength schreef:Dat laatste is nogal typisch inderdaad...
Overigens werpt het ook een andere blik op de (gemiddelde) angels' share. Veelal wordt aangenomen dat die ca.2% per jaar is. Ik heb begin dit jaar een onderzoek naar alle in 2015 gebottelde cask strength-bottelingen gedaan en kwam op minder dan dat percentage uit. Als je dan nog de natural cask strength-bottelingen er uit zou filteren, komt dit angels' share nog lager uit. Wellicht dat er meer aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van het hout (althans qua lek-en ademeigenschappen dan).

Lees dit: een test van diageo om the angels share tegen te gaan? :o ben heel benieuwd...

http://www.whiskydistilled.com/whisky-basics/angels-share/

zover ik weet is er namelijk een haat/liefde verhouding tussen whisky en de angels share. Doordat buitenlucht van buiten naar binnen kan, en de lucht in het vat van binnen naar buiten, helpt dit mee om de whisky een fruitiger en complexer karakter te geven. Dus enerzijds is het verlies zonde, anderzijds is het nodig..
0 x
Afbeelding
Slàinte

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 31 Dec 2016, 18:36

Arthur1988 schreef:Lees dit: een test van diageo om the angels share tegen te gaan? :o ben heel benieuwd...

http://www.whiskydistilled.com/whisky-basics/angels-share/

zover ik weet is er namelijk een haat/liefde verhouding tussen whisky en de angels share. Doordat buitenlucht van buiten naar binnen kan, en de lucht in het vat van binnen naar buiten, helpt dit mee om de whisky een fruitiger en complexer karakter te geven. Dus enerzijds is het verlies zonde, anderzijds is het nodig..

Dat hebben ze gedaan met de laatste vaten Port Ellen. Het schijnt al niet meer te zuipen te zijn, maar ze willen zo voorkomen dat het en onder de 40% komt en nog verder rijpt.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 03 Jan 2017, 16:22

edwinedje schreef:
defeatless schreef:Laatste vraag: wie heeft er een fles staan waarop staat 'Natural Cask Strength'?

Deze iig volgens Whiskybase...
https://www.whiskybase.com/whisky/22375 ... k-strength

Dus nu op weg naar de Caol Ila site... tbc
Edit:
Niets gevonden, emailtje gestuurd.

En hierbij de response van de Caol Ila Distillery;

Hi there,
Thanks for your e-mail and an interesting question!!

To the best of my knowledge; Cask strength bottlings are new-make spirit, which has been diluted to 63.5% before being put into the Cask and left to mature before bottling at whatever strength was left after maturation.
Natural Cask Strength would generally be new-make spirit which was put into a cask in without being diluted to 63.5% before filling the cask, again the resulting strength of spirit left in the cask at the end of maturation is what would be used for bottling.

Hope that helps, and again, it is to the best of my knowledge…
Best wishes
Billy
Brand Home Lead Guid

Dus vrij vertaald, en naar het beste (ge)weten van Billy.

Cask Strength is afgewaterd tot 63.5% voordat het in het vat gaat, en wordt gebottled op het percentage wat overblijft na rijping.
Natural Cask Strength gaat onverdund het vat in en wordt gebottled op het percentage wat overblijft na rijping.

Ik wacht het antwoord van Edradour ook nog even af, maar dit klinkt heel plausibel richting de terminologie.
Dit zegt natuurlijk niets over het al dan niet afgerond zijn van de percentages, of verschillende batches die op hetzelfde percentage worden gebottled.
Dit kan natuurlijk achteraf nog gedaan worden dmv het mengen van de vaten of het afwateren achteraf.
Wellicht dat het dan eigenlijk geen CS of NCS mag heten.

:Slainte
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 03 Jan 2017, 18:03

Ik wacht ook nog ff op het antwoord van glenlivet maar ik denk dat het wel duidelijk is. er is dus wel degelijk verschil wat ik al zei, alleen zit het m dus in het watergebruik voor het vatten ipv voor het bottelen :dancing
0 x
Afbeelding
Slàinte

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Jan 2017, 18:06

edwinedje schreef:Dit zegt natuurlijk niets over het al dan niet afgerond zijn van de percentages, of verschillende batches die op hetzelfde percentage worden gebottled.
Dit kan natuurlijk achteraf nog gedaan worden dmv het mengen van de vaten of het afwateren achteraf.
Wellicht dat het dan eigenlijk geen CS of NCS mag heten.

Naar aanleiding van mijn (onze) observatie heb ik een vervolg vraag gestuurd naar mijn nieuwe vriend Billy.

Your answer seems to be in-line with our assumptions so your best of knowledge might be spot on.
So knowing this, we are still in the dark on our follow up question.

So I would like to test your best knowledge a little bit more, although I understand this might be less clear or defined.

There are CS bottlings in the market (not neccesarrily Coal Ila) that seems to have a consistent alcohol % across the batches/releases.

Would this be caused by mixing/blending different casks to level out the alcohol percentage.
Or maybe just start bottling when correct age and % have been achieved.
Or is it a balancing act where a minimum of water is introduced to keep it official CS but a consistent alcohol %.
Again I understand that this information might not be available (or even secret) so do not hestitate to let me know if so.

En daar heb ik het volgende antwoord op gekregen;

Glad my response met with your approval and agreement J

Your next question is not so easy to answer. Generally speaking, cask strength bottlings are not diluted with water to bring them to a particular %age prior to bottling, they are usually a mixture of casks and whatever %age they come out at is what they are bottled at.

Given that the industry standard filling strength is usually 63.5% these days, and that on average (across many thousands of casks) we would expect to lose around 2% per year for the first 10 years to the angels share, then depending on the age of the bottling, there would be a point at which, on average, the bottling strength of the whisky, across a large range of bottlings, would average out at a roughly consistent %age (given these variables).

As you can see, I did say this one was not as easy to answer, and would much better be discussed over a dram....

Ik ga er voor het gemak vanuit dat het Engels voor de meeste geen probleem is.
Indien wel, geef maar een gil en dan vertalen we het "even".

2 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 04 Jan 2017, 18:14

1 ding is duidelijk, je moet naar Islay om dit onder het genot van een drammetje nog eens verder te bespreken :schotland
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 04 Jan 2017, 18:25

Dat is inderdaad een open uitnodiging te noemen :bigsmile dus we gaan een reisje organiseren met forumleden richting caol ila? :smullen
4 x
Afbeelding
Slàinte

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 09 Jan 2017, 20:02

Nou na een poosje wachten (Ian had wat extra vrije dagen rond nieuwjaar), en wat heen en weer mailen het uiteindelijke antwoord van Ian Logan van the Glenlivet binnen rondom dit onderwerp. Echt eenduidiger wordt het er niet op.

In eerste instantie kreeg ik dit antwoord op mijn vraag:
Op 6 jan. 2017 om 09:46 heeft contactus@theglenlivet.com het volgende
geschreven:
Hi Arthur,
Many thanks for your e-mail, in my eyes there is no difference between
the terms but would certainly be interested in hearing your thoughts.
Cask Strength regardless of whether it says Natural or not is accepted
as the strength the whisky is at when removed from the cask, any sort
of dilution would cancel that out. Her Majesty's Revenue & Customs
(HMRC) have access to all records held by whisky companies so can
check up on all bottlings done and the casks chosen meaning there
would be no advantage in the use of one term over the other.
Regards
Ian

Omdat we eerder van Caoll ila al een mooi antwoord gekregen hadden, dacht ik laat ik dit antwoord gebruiken en nog even doorvragen, kijken wat er los te peuteren valt:

Hello Ian,

First of all, thank you for taking the time to answer my question. It's an interesting subject and also the answer seems to be not that easy to find. So your help is greatly appreciated.
Indeed what you say sounds familiar to me. 'Cask strength' is a term protected by law.

The thing is this:
Some say cask strength bottlings are new-make spirit, which has been diluted to (for example) 63.5% before being put into the Cask and left to mature, before bottling at whatever strength was left after maturation.
Natural Cask Strength would generally be new-make spirit which was put into a cask in without being diluted to (for example) 63.5% before filling the cask. Again the resulting strength of spirit left in the cask at the end of maturation is what would be used for bottling.

This theory would point out that the big difference between the two terms seems to be the part in which distillers do or don't dilute the spirit before filling it into the cask.

At the labels of your Glenlivet Nadurra batches is stated 'natural cask strength' so this would mean (if we would go on with the theory stated above) that these new make spirits are not diluted before going into the casks for maturation. This could confirm or deny the theory. Can you tell me how this is done with The Glenlivet Nàdurra?

Kind regards,
Arthur Vonk
The Netherlands

Het antwoord hierop liet mij in dubio achter. Ipv eenduidigheid onder distilleerderijen juist verdeeldheid:
Op 9 jan. 2017 om 10:58 heeft contactus@theglenlivet.com het volgende
geschreven:
Hi Arthur,

I can appreciate where you are coming from but I am still of the opinion that both terms are interchangeable in the same way that many Speyside distilleries describe themselves as Highland. You are correct in saying that filling strengths were higher in days gone by but......distillation will not always give you the same strength for every batch, please remember you will be vatting runs from different sets of stills together before going for filling. Regardless of the strength there will be uniformity as that is also what HMRC look for. New make will almost always be diluted to some degree nowadays regardless of what strength it is filled into cask at.

Regards

Ian

Ik krijg nu toch stiekum weer het idee dat het woordje 'Natural' gewoon een onofficiële toevoeging is puur vanuit marketing oogpunt van random distilleerderijen, maar verder inhoudelijk niets vertegenwoordigd.
OF het is wel degelijk een standaard gebruikte term om aan te geven dat er niet verdund is voordat de spirit op de vaten is gevuld, alleen dat deze term (nog) niet officieel wordt erkend.
OF zou the Glenlivet deze theorie gewoon niet willen bevestigen vanuit strategisch oogpunt?
Wat denken jullie?
0 x
Afbeelding
Slàinte

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jan 2017, 20:13

Ik denk dat er meerde dingen mogelijk zijn:

1) de term natural is zeer confuus en iedereen (inclusief iedere distilleerderij) geeft er zijn eigen invulling aan. De tegenstrijdigheid van de antwoorden lijkt daar op te duiden.
2) Om te staven of er werkelijk één waarheid / één definitie is of dat iedereen zijn eigen invulling geeft, zou je bij meerdere distilleerderijen moeten nagaan om een representatief antwoord te krijgen.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 09 Jan 2017, 20:31

caskstrength schreef:2) Om te staven of er werkelijk één waarheid / één definitie is of dat iedereen zijn eigen invulling geeft, zou je bij meerdere distilleerderijen moeten nagaan om een representatief antwoord te krijgen.

Ik zeg strak plan. :goedgedaan Wie gaan we nog meer mailen. Caol ila en the Glenlivet zijn aan het woord geweest. Iemand had ook edradour nog gemaild toch? Nog meer distilleerderijen die de term 'natural' gebruiken?
0 x
Afbeelding
Slàinte

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Jan 2017, 10:03

Arthur1988 schreef:Ik zeg strak plan. :goedgedaan Wie gaan we nog meer mailen. Caol ila en the Glenlivet zijn aan het woord geweest. Iemand had ook edradour nog gemaild toch? Nog meer distilleerderijen die de term 'natural' gebruiken?

Yup. Edradour is benaderd.
1 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 10 Jan 2017, 14:33

ik denk dat independent bottelaars deze kennis ook wel hebben en misschien ook wel eerder bereid zijn om dit te delen omdat de belangen van hen iets anders liggen.

Ik heb een fles littlemill waar het ook op staat;
https://www.whiskybase.com/whisky/19620 ... ll-1984-sc

Aansluitend op de discussie; deze littlemill is 20 jaar oud en zit nog op 61,3% het is dus wel aannemelijk om te zeggen dat deze met een hogere abv dan 63.5% het vat in is gegaan.

Was het 63.5% geweest zou het rond de 51-52% moeten zijn geweest. (uitgaande vd 2 %)
terugrekenend met die 2% kom ik op 76.2% bij vulling.

- Allemaal bij benadering en er zullen variaties zijn op die 2%
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”