Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
bramski
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Volgorde line-up proeverij

Ongelezen berichtdoor bramski » 05 Apr 2015, 17:38

Volgende week zaterdag heb ik een proeverij georganiseerd voor een 3tal vrienden. Heb 6 whisky's op het menu staan, maar twijfel nog over de volgorde. Wellicht kunnen de echte kenners mij verder helpen ;-).

Het gaat om de volgende whisky's:
- TAMDHU 10 YEAR OLD
- GLENDRONACH 15 YEAR REVIVAL
- EDRADOUR 10 YEARS
- TE BHEAG NAN EILEAN GAELIC WHISKY (unchilfiltered blend)
- CLYNELISH 14 YEAR OLD
- LAGAVULLIN 16 YEAR OLD

Dat ik met de Lagavullin moet eindigen lijkt me duidelijk aangezien deze zeer rokerig is en veel turf, maar de rest twijfel ik nog over.

Bedankt voor de hulp.
0 x

Nielsvanp
Senior
Senior

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 05 Apr 2015, 19:50

Te Bheag
Tamdhu
Edradour
Glendronach
Clynelish
Lagavulin

Dat zou ik als volgorde aanhouden. De Te Bheag is een sympathieke blend maar minder complex dan de bijvoorbeeld Glendronach en Clynelish. De andere twee vallen daar mooi tussen naar mijn mening.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2015, 21:37

Nielsvanp schreef:Te Bheag
Tamdhu
Edradour
Glendronach
Clynelish
Lagavulin

Dat zou ik als volgorde aanhouden. De Te Bheag is een sympathieke blend maar minder complex dan de bijvoorbeeld Glendronach en Clynelish. De andere twee vallen daar mooi tussen naar mijn mening.

Ik zou de Glendronach na de Clynelish doen...
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

bramski
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor bramski » 05 Apr 2015, 21:56

Oogadal schreef:
Tamdhu
Edradour
Glendronach
Clynelish
Lagavulin

Bedankt voor jullie reacties. Soortgelijke volgorde had ik ook in gedachten. Waarom zou je de Glendronach erna doen?
0 x

swakken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor swakken » 05 Apr 2015, 22:25

Zou ook eerst de clynelish doen. Beiden zeer lekkere whisky's maar de Glendronach is imho steviger (sherry) en de clynelish delicater. Na zo een glendronach gaat volgens mij redelijk wat van de complexiteit en de elegantie van de clynelish verloren...vind ik persoonlijk.
0 x

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 05 Apr 2015, 22:41

Oogadal schreef:
Tamdhu
Edradour
Glendronach
Clynelish
Lagavulin

Begrijpelijk. Ben gewoon liefhebber van Clynelish en Lagavulin dus bewaarde voor mijzelf het lekkerste voor laatst :bigsmile
1 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Apr 2015, 07:53

bramski schreef:
Oogadal schreef:
Tamdhu
Edradour
Glendronach
Clynelish
Lagavulin

Bedankt voor jullie reacties. Soortgelijke volgorde had ik ook in gedachten. Waarom zou je de Glendronach erna doen?

Wat Swakken aangeeft. De Clynelish is een hele mooie, maar na de heavy sherried GD is dat gewoon zonde. De laatste 3 zijn sowieso top, de eerste 3 zijn toch een beetje 'veldvulling' voor de opbouw naar het mooie spul :lekker
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Apr 2015, 09:46

Eind volgende maand ga ik voor de derde keer voor een groepje vrienden een proeverij organiseren. Het is voor een groepje van 9 man (plusminus), en het budget p.p. is max €20. Niet extreem veel, dus, maar zeker genoeg om een hoop mogelijk te maken. De groep zijn bijna allemaal redelijke beginners. Ze lusten graag een whisky, vinden het ook leuk om mijn verhalen aan te horen, maar verdiepen zich er zelf eigenlijk nooit in. De ene bestelt soms een whisky in de kroeg, de ander koopt wel eens een fles Jameson, de volgende heeft standaard de hele Classic Malts reeks in huis maar kijkt nooit verder dan dat.

Wat ze van mij willen is simpelweg dat ik ze wat nieuws laat proeven en ze er wat van bij leer. Daarnaast spelen we tijdens de proeverij ook nog een potje poker, dus ellenlange presentaties van mij zitten ze niet op te wachten. Gewoon een kort praatje, glaasje vol en doorspelen terwijl men geniet van het glaasje.

Ik vind het zelf altijd wel leuk om een soort rode draad of thema in de proeverij te hebben. De eerste keer was dat (hoe kan het ook anders) een "rondje Schotland". Ik had voor elke regio een min of meer representatieve malt gekozen, plus een uitstapje naar de VS in het midden. De tweede proeverij had ik als thema "bang for your buck", oftewel (onbekende) pareltjes qua prijs/kwaliteit in het midden en lagere segment. Hierin had ik o.a. de Glenlivet Nadurra, Glenfarclas 105, Ardmore Traditional Cask, etc.

Nu zoek ik voor de komende proeverij weer een leuke insteek. Ik heb zelf al wel een paar dingen in gedachte, maar het leek me leuk eens te raden te gaan bij de forumleden. Wie heeft er nog een leuk idee voor de komende proeverij?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 29 Apr 2015, 09:55

Willem vd K schreef:Ik vind het zelf altijd wel leuk om een soort rode draad of thema in de proeverij te hebben. De eerste keer was dat (hoe kan het ook anders) een "rondje Schotland". Ik had voor elke regio een min of meer representatieve malt gekozen, plus een uitstapje naar de VS in het midden. De tweede proeverij had ik als thema "bang for your buck", oftewel (onbekende) pareltjes qua prijs/kwaliteit in het midden en lagere segment. Hierin had ik o.a. de Glenlivet Nadurra, Glenfarclas 105, Ardmore Traditional Cask, etc.

Leuke insteek zo'n rode draad/thema.
Ga dit bij onze eerste proeverij (als die er ooit komt) ook zeker eens proberen. :goedgedaan

Misschien ook een leuk idee: en bepaalde leeftijd aanhouden. Dus alleen maar flessen van 15yo, of iets in die strekking...
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 04 Jul 2015, 03:04

Ik mag volgende week een proeverijtje regelen, de line-up gaat worden:
- Johnnie Walker Black
- Glenfiddich 15yo Solera
- Dalwhinnie Distiller's Edition
- Glendronach 15yo Revival
- Longrow Peated
- Talisker 10yo
- Laphroaig QA

Gezien het beperkte aantal proefglazen wil ik de whiskies steeds in setjes van 2 bespreken.
Ik twijfel over de laatste, de QA blijkt 40% te zijn, ben bang dat ie tegenvalt na alle 46% whisky's.
Zit te denken om die te vervangen door een Laphroaig Quarter Cask. Of misschien zelfs een Ardbeg Uigeadail.
Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door whiksy op 04 Jul 2015, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 04 Jul 2015, 12:54

whiksy schreef:Ik mag volgende week een proeverijtje regelen, de line-up gaat worden:
- Johnnie Walker Black
- Glenfiddich 15yo Solera
- Dalwhinnie Distiller's Edition
- Glendronach 15yo Revival
- Longrow Peated
- Talisker 10yo
- Laphroaig QA

Gezien het beperkte aantal proefglazen wil ik de whiskies steeds in setjes van 2 bespreken.
Ik twijfel over de laatste, de QA blijkt 40% te zijn, ben bang dat ie tegenvalt na alle 46% whisky's.
Zit te denken om die te vervangen door een Laphroaig Quarter Cask. Of misschien zelfs een Ardbeg Uigaedail.
Wat denken jullie?

Mooie line-up!
Een goed idee om de QA te vervangen!
Ik persoonlijk zou gaan voor de Uigeadail. Ik vind dat de Uigeadail meer body heeft en de Ugi is ook gewoon een klasse beter (90+) dan de Quarter Cask.
De Quarter Cask is heel lekker maar daar is het rokerige iets subtieler dan bij de Ugi.
Persoonlijk zou ik ook de Longrow Peated en de Talisker omwisselen.
1 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 04 Jul 2015, 20:49

Dank voor je reactie! Ja, als eindklapper neig ik ook naar de Uigeadail.
Dram The Man schreef:Persoonlijk zou ik ook de Longrow Peated en de Talisker omwisselen.

Ik dacht dat de Talisker wat steviger / rokeriger is dan de Longrow? Ik heb ze nooit naast elkaar geproefd...
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 04 Jul 2015, 21:15

whiksy schreef:
Dram The Man schreef:Persoonlijk zou ik ook de Longrow Peated en de Talisker omwisselen.

Ik dacht dat de Talisker wat steviger / rokeriger is dan de Longrow? Ik heb ze nooit naast elkaar geproefd...

Maakt niet echt een groot verschil hoor.
Heb ze ook nooit naast elkaar geproefd maar voor zover ik mij nog kan herinneren vond ik de Talisker complexer van smaak en ik denk dat je die verschillende smaken (citroen, zout, klein beetje sherry, peat en vooral peper) beter uit elkaar haalt na de Glendronach dan na de Longrow.
En na de Longrow gaat die Ugi echt wel een explosie van smaak geven.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 08 Jul 2015, 21:54

Ik wil straks een paar samples aanspreken:

Caperdonich 1992/2014
Glendronach 15yo Revival
Glenmorangie Quinta Ruban
Ardbeg Uigeadail

Is dit een goede volgorde?
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Jul 2015, 23:47

Malinois schreef:Ik wil straks een paar samples aanspreken:

Caperdonich 1992/2014
Glendronach 15yo Revival
Glenmorangie Quinta Ruban
Ardbeg Uigeadail

Is dit een goede volgorde?

Ik ben een beetje laat maar ik zou de glenmorangie voor de glendronach proeven
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”