Single malts ipv JW Blue Label

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Single malts ipv JW Blue Label

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Sep 2012, 15:36

totalatool schreef:
WhiteMonkey schreef:Misschien iets te simplistisch gedacht maar je kunt de collega niet een keer uitnodigen om wat lekkers te proeven zodat je ongeveer weet wat wel en niet goed valt. ... En kun je horen of hij de JW Blue wil voorzetten vanwege de smaak of het geld

De bewuste collega heeft net zitten verklaren dat hij 18 jaar geleden een avond volledig doorgezakt is met JW Red, en sindsdien zelf geen druppel whisky meer drinkt. :gnif Een proefsessie met hem gaat dan ook niets opleveren, hij koopt de whisky puur voor gasten.
Zijn overweging voor de Blue was erg simpel inderdaad: indruk maken met de duurste JW, waarbij hij dacht "duur is goed en Blue is het duurst en dus het best".

Aah dit soort mensen kent iedereen wel geloof ik. Zie ook de verschillende anekdotes in dit topic Johnnie Walker serie (Red - Black - Green - Gold - Blue,..)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Sep 2012, 21:43

Ja, die mensen ken ik ook(zelfs onder vrienden!), maar ik vind de blauwe Walker gewoon lekker! Let op > niet super! Gewoon 'n kwestie van smaak en daar valt nauwelijks tot niet over te discussiëren.

:Slainte
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Sep 2012, 22:13

I_SPEY schreef:Ja, die mensen ken ik ook(zelfs onder vrienden!), maar ik vind de blauwe Walker gewoon lekker! Let op > niet super! Gewoon 'n kwestie van smaak en daar valt nauwelijks tot niet over te discussiëren.

Hij is ook best "gewoon lekker", maar de vraag is dus meer: wat kun je aan (drie) single malts kopen voor dezelfde prijs, dat niet alleen kwalitatief en subjectief "beter" is, maar ook nog eens meer variatie biedt?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Sep 2012, 16:39

Ok, laatste vraag en dan wordt de knoop doorgehakt. :)
Naast de Highland Park 18 en de GlenDronach 15 Revival komt er nog een derde fles. De keuze mag dan vallen op één van de volgende twee:
- Glenlivet 16 Nadurra 100cl(!) voor €39,95
- Glenmorangie Nectar D'Or 70cl voor €38,95

Het doel is een interessant drieluik te maken voor gasten die JW Black drinken, en waarbij de gastheer zelf eigenlijk geen whisky drinkt, maar wel graag weer eens zou proberen of er meer tussen hemel en aarde is dan alleen JW Red waarop hij is afgeknapt. De cask strength van de Nadurra vind ik een klein beetje "eng" voor ongeïnitieerden... maar ik neig er toch sterk naar.
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 11 Sep 2012, 17:18

Ik zou blind gaan voor de Nectar D'Or. De Nadurra vond ik ook erg lekker, maar de Nectar D'Or vind ik één van de lekkerste whisky's die ik tot noch toe heb gehad. Ik las hier op het forum dat 'ie al snel flauw wordt. Nou, daar ben ik het helemaal niet mee eens! Echt een heerlijke dram.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Sep 2012, 17:43

totalatool schreef:Ok, laatste vraag en dan wordt de knoop doorgehakt. :)
Naast de Highland Park 18 en de GlenDronach 15 Revival komt er nog een derde fles. De keuze mag dan vallen op één van de volgende twee:

Het doel is een interessant drieluik te maken voor gasten die JW Black drinken, en waarbij de gastheer zelf eigenlijk geen whisky drinkt, maar wel graag weer eens zou proberen of er meer tussen hemel en aarde is dan alleen JW Red waarop hij is afgeknapt. De cask strength van de Nadurra vind ik een klein beetje "eng" voor ongeïnitieerden... maar ik neig er toch sterk naar.

1L Nadurra CS voor €39,95?! mag ik vragen waar dat is?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Sep 2012, 19:17

Soundwave schreef:
totalatool schreef:Ok, laatste vraag en dan wordt de knoop doorgehakt. :)

1L Nadurra CS voor €39,95?! mag ik vragen waar dat is?

http://drankvinder.nl/drank_detail.php? ... _GLV16NA_L

Drankdozijn dus, bovenstaande link om de prijs in context te kunnen plaatsen. (Spoiler: hij is laag :))
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Sep 2012, 23:03

Oehhh jammer dat ik mijn budget voor whisky eigenlijk al flink overstegen heb, want dit is wel een absurd goede deal. Ik weet alleen niet hoe de verschillende batches zich tot elkaar verhouden en dat staat er helaas weer niet bij (welke het is).
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Feb 2013, 16:44

Nu we een klein half jaar verder zijn, heeft dit toch een geinig gevolg gehad.

Ter herinnering: ik had m'n collega S de volgende drie single malts getipt:
- GlenDronach 15 Revival
- Glenlivet Nadurra
- Highland Park 18

Na een succesvol feestje, waarbij alle whiskydrinkende gasten concludeerden dat de drie bovenstaande beter waren dan de JW Black, dacht ik dat het daar wel bij zou blijven.

Niets is echter minder waar. Collega S meldde een paar weken geleden ineens dat hij ze zelf was gaan proberen, en dat hij de HP 18 toch eigenlijk wel erg lekker begon te vinden. Bijna te lekker zelfs.
De Nadurra vond hij de minste van de drie, maar hij ontwikkelt reeds een eigenaardigheidje: hij grijpt eerder naar de fles die nog het volst zit, dan dat hij die lekkere HP 18 leegdrinkt. De afgelopen week is hij daarom aan de Nadurra gegaan, heeft hij ijs afgeschaft en ontdekt dat wat theelepels water die Nadurra voor hem erg lekker maakt.

Vorige week liet hij zich ontvallen dat hij geen idee had wat bedoeld werd met een "rokerige" whisky. Ik heb hem daarom blind een sample Laphroaig 10 gegeven en de review de volgende dag was erg grappig. Eerste reactie bij openen van het flesje was: "hier moet iets mis zijn gegaan". Vervolgens had hij direct de neiging te gaan douchen op het moment dat hij zijn glas inschonk, omdat de associatie met een middag in de bbq-rook staan zo intens was. Hij kon de smoothness van de Laphroaig zeker waarderen, maar het smaakprofiel was (nog) te extreem. Als leermomentje werd het echter erg gewaardeerd.

Wat schetst vandaag mijn verbazing: hij vertelde dat hij voor het eerstvolgende feestje wat extra whiskies wil inslaan en zelf aan het researchen is geslagen.
Zijn vijf ideeën waren als volgt:
- Aberlour 18
- Balvenie 21 PortWood
- Dalmore 18
- Macallan 18 Fine Oak
- Singleton of Dufftown 12

Ik denk dat dat minder duur en minstens net zo goed kan.
Dus: wat komt er na een GlenDronach Revival, Glenlivet Nadurra en Highland Park 18? :D
Ik zou zelf het budget per fles echt maximaal rond de vijf tientjes houden, daar is voor hem nog een wereld te ontdekken.
0 x
Afbeelding

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 19 Feb 2013, 17:00

Geweldig verhaal dit!

Zo te zien gaat zijn profilering richting houtrijping met een smaakje. Dan mijn volgende zijn:

Aberlour a'Bunadh
Glenfarclas 15
Longrow op sherry
Talisker Distillers Edition
Cragganmore Distillers Edition (op port! jummie)
Bowmore van WIN op sherry
Macallan old style 12 jaar (bij Stefan vd Boog nog te krijgen)
Wild Geese Rare (ja, inderdaad)

Veel plezier...
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 19 Feb 2013, 17:04

Lol, Balvenie Portwood, Macallan 18yo...goed bezig voor een beginner :goedgedaan
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Feb 2013, 17:12

Otje schreef:Lol, Balvenie Portwood, Macallan 18yo...goed bezig voor een beginner :goedgedaan

Die Macallan heb ik dan ook meteen afgeraden voor die prijs, en van de Balvenie heb ik gezegd dat hij wellicht beter ter kennismaking een 12 DoubleWood of Signature kan proberen, voor een derde van de prijs.
De Aberlour 18 is geen slechte keuze denk ik. Ik zou die kiezen boven de Dalmore 18, al doe ik dat puur op basis van reviews en niet op eigen ervaring.
De Singleton heb ik afgeraden op basis van mijn eigen ervaring ermee. Zelfs voor dat geld is er wat mij betreft heel wat lekkerders te vinden.

Oh, ik vergeet nog te zeggen dat hij ook nog twee flessen Black Label gekocht heeft voor in de cola, en twee flessen Green Label omdat dat een zeer betaalbare blended malt is die binnenkort uit de schappen verdwijnt. En omdat hij ergens roots in India heeft, heeft hij ook een Amrut Fusion besteld. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Feb 2013, 18:49

leuk dit!

Logische 5 vervolgflessen, toegankelijk, niet te prijzig, en een extra segment:

Bruichladdich Bere Barley of Islay Barley (echt erg leuke whisky's, 40 euro), granige, moutige komt er mooi in door
Ardbeg Uigeadail (minder medicinaal en wat rijker dan de laphroaig 10, en een gereputeerde kenner vertelde me ooit dat je soms best net dat extremer koopt dan je aankan of denkt aan te kunnen bij het begin van een hobby...) rond de 55 euro.
Benriach 15yo PX finish 2012 versie (scoort mooi en niet duur!) rond de 35 euro
kilkerran WIP IV, om eens de campeltown kant te verkennen. Erg toegankelijk, en hoog gewaardeerd! Rond de 35 euro
nikka from the barrel, een blend, maar perfecte instap om japan te verkennen zoals ie met schotland heeft gedaan. Via blend. rond de 30 euro.

Voor 200 euro heb je deze binnen!
alternatief voor de NIkka, indien deze 'blend'vorm niet gewenst is, een heel erg lekker fruitige IB zoals de Caperdonich van Wees
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Feb 2013, 19:46

vind die oude OB's inderdaad wel wat prijzig, dat lijkt mij niet nodig. Wat ik in het rijtje mis is denk ik een Campbeltown. bv een Springbank 10yo of Bourbon & Blues edition. Verder denk ik dat Compass Box nog wel leuke uitstapjes heeft (Flaming Heart, maar die is wat prijzig, of PEat Monster). Of een Bushmills 16yo Three Wood. Heb je iets Iers, triple distilled en op verschillende vaten gerijpt :D
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Dec 2013, 13:09

De bewuste collega heeft weer advies gevraagd.
Hij heeft de Highland Park 18 bovenaan zijn favorietenlijst staan, gevolgd door een ex aequo tweede plaats voor Macallan 12 Fine Oak en Glenlivet Nadurra 48%. Hij heeft ook nog een GlenDronach Revival staan, maar kan zich nu nauwelijks herinneren hoe die smaakt, en hij was ook even vergeten dat hij nog een fles Glenfiddich 12 heeft staan. Hij is geen fan van Amrut Fusion en vond Laphroaig 10 echt drie keer niks.
Als volgende fles zat hij te denken aan een Macallan Amber, puur gebaseerd op prijsniveau en zijn waardering van de 12 FO. Ik heb hem getipt om dan gewoon nog een 12 FO te kopen, omdat die niet meer gemaakt wordt, en wilde hem daarnaast nog iets anders aanraden dat in zijn straatje zou moeten passen en een prijsniveau heeft van ergens rond €40-50. Het blijkt lastiger dan ik dacht... ik zie nog niet echt een lijn in zijn voorkeuren.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”