Nu we een klein half jaar verder zijn, heeft dit toch een geinig gevolg gehad.
Ter herinnering: ik had m'n collega S de volgende drie single malts getipt:
- GlenDronach 15 Revival
- Glenlivet Nadurra
- Highland Park 18
Na een succesvol feestje, waarbij alle whiskydrinkende gasten concludeerden dat de drie bovenstaande beter waren dan de JW Black, dacht ik dat het daar wel bij zou blijven.
Niets is echter minder waar. Collega S meldde een paar weken geleden ineens dat hij ze zelf was gaan proberen, en dat hij de HP 18 toch eigenlijk wel erg lekker begon te vinden. Bijna te lekker zelfs.
De Nadurra vond hij de minste van de drie, maar hij ontwikkelt reeds een eigenaardigheidje: hij grijpt eerder naar de fles die nog het volst zit, dan dat hij die lekkere HP 18 leegdrinkt. De afgelopen week is hij daarom aan de Nadurra gegaan, heeft hij ijs afgeschaft en ontdekt dat wat theelepels water die Nadurra voor hem erg lekker maakt.
Vorige week liet hij zich ontvallen dat hij geen idee had wat bedoeld werd met een "rokerige" whisky. Ik heb hem daarom blind een sample Laphroaig 10 gegeven en de review de volgende dag was erg grappig. Eerste reactie bij openen van het flesje was: "hier moet iets mis zijn gegaan". Vervolgens had hij direct de neiging te gaan douchen op het moment dat hij zijn glas inschonk, omdat de associatie met een middag in de bbq-rook staan zo intens was. Hij kon de smoothness van de Laphroaig zeker waarderen, maar het smaakprofiel was (nog) te extreem. Als leermomentje werd het echter erg gewaardeerd.
Wat schetst vandaag mijn verbazing: hij vertelde dat hij voor het eerstvolgende feestje wat extra whiskies wil inslaan en zelf aan het researchen is geslagen.
Zijn vijf ideeën waren als volgt:
- Aberlour 18
- Balvenie 21 PortWood
- Dalmore 18
- Macallan 18 Fine Oak
- Singleton of Dufftown 12
Ik denk dat dat minder duur en minstens net zo goed kan.
Dus: wat komt er na een GlenDronach Revival, Glenlivet Nadurra en Highland Park 18?

Ik zou zelf het budget per fles echt maximaal rond de vijf tientjes houden, daar is voor hem nog een wereld te ontdekken.