Novice - breedte of diepte ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
peat_passionate
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Novice - breedte of diepte ?

Ongelezen berichtdoor peat_passionate » 31 Jul 2012, 15:41

Een vraag van een beginneling..

Zou je kunnen stellen dat, om te beginnen, het niet zoveel nut heeft om je te verdiepen in de verschillende YO's binnen het assortiment van een destileerderij?

Zo heb ik van een aantal merken (laproagh / aberlour / glenlivet / glenfiddich) tenminste 2 YO's op, het onderlinge verschil kan ik er soms maar moeilijk uithalen, terwijl het verschil tussen destileerder wel duidelijk aanwezig is.

Anders bekeken.. ik ben van plan om een Glendronach aan te schaffen (ivm sherry cask). De 15yo revival krijgt goede kritieken, echter de 12yo schijnt ook zeker geen verkeerde te zijn. Mijn idee zou zijn, koop de 12yo (scheelt toch weer een tientje) en als die je aanspreekt kun je altijd nog later de 15yo kopen... 't wordt alleen maar beter??

ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden :nat
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Novice - breedte of diepte ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jul 2012, 16:13

peat_passionate schreef:Een vraag van een beginneling..

Zou je kunnen stellen dat, om te beginnen, het niet zoveel nut heeft om je te verdiepen in de verschillende YO's binnen het assortiment van een destileerderij?

Ingaan op bepaalde merken laat ik even aan de ervaringsdeskundigen. In de volle breedte is er natuurlijk meer variatie (wereldwijd én alle whisky-typen) maar "diepte" is een rekbaar begrip, ook bij Single Malts (SM) en Schotse Single Malts (SSM). Meestal spreek je van een verticale proeverij als je de leeftijd, lees ouderdom, in gaat (niet hetzelfde als jaren omdat een vintage aanduiding in principe los staat van de ouderdom).

Echter de meeste distilleerders hebben tegenwoordig (zeg na 1995) een heel scala van smaaktypen, van wel of niet peated tot allerhande finishes. Ook die hebben dan een leeftijd en al dan niet een vintage.

Dus om echt "de diepte" in te gaan is het om vergelijkbaar te zijn erg belangrijk dat je expressies van hetzelfde smaaktype kiest. Een whisky die is opgevoed op Bourbon-vaten en daarna ge-finished op Sherry geeft iets heel anders dan een whisky opgevoed op Sherry, of finished op Madeira om maar wat te noemen.

En dan nog wel of niet Single Cask (SC) en wel of niet Cask Strength (CS) en,..... dan hebben we het nog niet eens over OB of IB bottelingen allemaal van één en dezelfde distilleerderij :HitHead

Vaak is het zo dat ouder betekend zachter en meer complex, maar ook dat is geen garantie.

Om het (nog) niet al té ingewikkeld te maken voor je vraag moet dan wellicht de kanttekening gemaakt worden dat het om OB's gaat zonder finishings en op "normale" sterkte. Dat zijn dan meestal de core-ranges of Signature-bottelingen.

Kijk ook eens in Hoe te beginnen met Whisky? of je daar nog iets in vindt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jul 2012, 16:22

peat_passionate schreef:Zo heb ik van een aantal merken (laproagh / aberlour / glenlivet / glenfiddich) tenminste 2 YO's op, het onderlinge verschil kan ik er soms maar moeilijk uithalen, terwijl het verschil tussen destileerder wel duidelijk aanwezig is.

Ik denk dat je ook als beginner beiden wilt doen.
Echter het is zo dat de verschillen in jaren vaak goed te proeven zijn als het verschil groot is. Als beginner zul je vaak om budget redenen de 10yo en 12yo of 10yo en 14yo van één merk proberen en dat zijn vaak niet de grote verschillen.
Tevens is het toch ook een kwestie van ervaring opbouwen want aan het leren(proeven) komt nooit een eind.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

peat_passionate
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor peat_passionate » 31 Jul 2012, 17:18

Piet, bedankt voor je inhoudelijke reactie + links ..

Dit ga ik op m'n gemak is lezen!

:goedgedaan
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”