Terugblik 2024 - Vooruitblik 2025

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Terugblik 2024 - Vooruitblik 2025

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 31 Dec 2024, 11:51

Ik trap hem weer af denk ik?

Terugblik op 2024
Mijn whiskyreis in 2024 is weer een hele mooie geweest! Figuurlijk maar ook letterlijk met niet één maar twee mooie whiskytrips naar Schotland.
Eerst in april met Danny, Raymond en Roelof (zie zijn mooie verslag: Verslag Speyside Trip April 2024) een paar hele fijne dagen doorgebracht in de Speyside en in mei met mijn vrienden van Whisky aan het Strand naar Islay voor weer een waanzinnig mooie trip met mooie tastings en veel lol.
Naast de whiskytrips in het voorjaar ben ik ook in september nog voor een wandeling naar Schotland geweest. Deze keer solo de Speyside Way gewandeld en ook hier natuurlijk het nodige genuttigd. De twee avonden in de Highlander Inn waren top maar ook de bezoeken aan Cragganmore en the Cairn.
Qua festivals was het een top jaar. Na ons eigen festival eind januari heb ik dit jaar Hielander, WTF en IWF Den Haag bezocht maar op verschillende tastings en whiskyfestivals georganiseerd door de Whiskyjongens mogen staan als standhouder. Hoogtepunt hierbij was absoluut het festival in de mergelgroeve in Limburg. Wat een mooie locatie en ondanks 800 bezoekers en een lange sessie van 7,5 uur vloog de dag voorbij.
Ik doe nooit aan goede voornemens en dat is maar goed ook, ook dit jaar weer veel te veel gekocht 140 flessen waarvan precies de helft gelooft en/of leeg is. Qua samples iets minder geproefd, 329 volgens WB maar nog een flink aantal zijn nog onderweg of staan te wachten om geopend te worden.
Iets minder geproefd, dit komt vast doordat er toch wat minder online tastings zijn dan voorgaande jaren. Tsjoe, zwaar leven...lever :P

Vooruitzicht 2025
Vrijdag 31 januari staat ons eigen festival Whisky aan het Strand op het programma.
Hiernaast staan er ook weer vele tastings en festivals van de Whiskyjongens op het programma waaronder de grotere festivals: 22 juni Fort Gertrudis en 28 november La Caverne.
Onze jaarlijkse 'studiereis' in mei begint vorm te krijgen, we gaan naar Arran, Campbeltown, mogelijk Loch Lomond en Rosebank. Mooi vooruitzicht!
Verder zullen er nog verschillende proeverijen op locatie en ook weer online volgen. De eerste staat al voor 16 januari gepland, 'onze eigen' Cor organiseert deze keer een nieuwjaars tastings met een paar top bottelingen uit het afgelopen jaar. Fysiek in zijn winkeltje te volgen of online (hier te boeken).
Voornemen om minder te gaan kopen heeft bij mij geen zin, enige wat ik kan voorspellen is dat ik blijf genieten van mooie drams en momenten met andere genieters!

Dus vanaf mijn luie bureaustoel: liefhebbers, blijf gezond, maar blijf vooral genieten!!! Het allerbeste voor 2025!
15 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Terugblik 2024 - Vooruitblik 2025

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 31 Dec 2024, 11:59

Ja een terugblik. Is voor mij natuurlijk ook de trip naar Schotland. Na het mislopen van de vorige reis is het nu toch echt gebeurd. Echt genoten wat een prachtige ervaring. Maar 1 nadeel het blijft nu wel kriebelen dus ooit…
3 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 31 Dec 2024, 15:53

Terugblik 2024, natuurlijk mijn eerste trip naar Schotland! Fantastische ervaring en ik weet dat er nu al meer gaan volgen.
Weer een aantal mooie festivals mogen bezoeken waaronder WTF en IWF in Gent.
Daarnaast zijn er weer heel wat samples en flessen de revue gepasseerd en dat gaan we volgend jaar vrolijk doorzetten!
Wel wat kritischer qua aankopen geworden en me vooral op specialere en meer onafhankelijke bottelaars gaan focussen.
Met een verhuizing in het vooruitzicht ook wel fijn om de whiskycollectie wat uitgedund te hebben. Scheelt flessen verslepen en bij het kopen van een huis komen er nogal wat kosten om de hoek! Eenmaal gesetteld (eind 2025 / begin 2026) gaan we weer lekker uitbreiden.

Wat 2025 betreft, er is al een 9-daags tripje naar Schotland gepland.
Oban, Tobermory, Nc'Nean, Ardnamurchan, Torabhaig, Talisker, Isle of Raasay, en dat zijn pas de eerste 4 dagen.
Mooie afwisseling tussen al wat langer bestaande distilleerderijen en wat nieuwere spelers op de markt.

Daarnaast zullen er ook weer de nodige festivals bezocht worden en uiteraard zal er nog een mooie Bowmore proeverij voorbij komen.
Verder zullen er veelvuldige weer de nodige samples worden uitgewisseld, ik kijk er in ieder geval al weer naar uit en heb er in ieder geval al weer veel zin in!
4 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Dec 2025, 23:33

Fat Bastard! schreef:....
Ik doe nooit aan goede voornemens en dat is maar goed ook, ook dit jaar weer veel te veel gekocht 140 flessen waarvan precies de helft geopend en/of leeg is. Qua samples iets minder geproefd, 329 volgens WB maar nog een flink aantal zijn nog onderweg of staan te wachten om geopend te worden....

Balans 2025 volgens whiskybase: 133 nieuwe aankopen waarvan inmiddels 31 al weer leeg zijn. 276 samples geproefd.
.
Ik taai af :gnif
5 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 31 Dec 2025, 00:10

Ik ben in de buurt Dré. En zonder dollen, er kwam hier in Nieuwvliet-Bad net een ruggengraat langs gerend die vroeg of ik Andre Quak kende. Superraar.
6 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 31 Dec 2025, 01:50

:P :P
1 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 04 Jan 2026, 18:56

Fat Bastard! schreef:Balans 2025 volgens whiskybase: 133 nieuwe aankopen

Dan heb ik het toch heel netjes gedaan met 60 nieuwe aankopen, waaronder 49 Mortlachs, 5 Benrinnes, 2 Ledaig en 2 Port Charlotte. :)
(Al durf ik niet zo maar te beweren dat ik in Euro's ook veel minder heb uitgegeven dan jij, maar daar zijn jouw tips in hoge mate schuldig aan. ;) )
4 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”