Terugblik op 2024
Mijn whiskyreis in 2024 is weer een hele mooie geweest! Figuurlijk maar ook letterlijk met niet één maar twee mooie whiskytrips naar Schotland.
Eerst in april met Danny, Raymond en Roelof (zie zijn mooie verslag: Verslag Speyside Trip April 2024) een paar hele fijne dagen doorgebracht in de Speyside en in mei met mijn vrienden van Whisky aan het Strand naar Islay voor weer een waanzinnig mooie trip met mooie tastings en veel lol.
Naast de whiskytrips in het voorjaar ben ik ook in september nog voor een wandeling naar Schotland geweest. Deze keer solo de Speyside Way gewandeld en ook hier natuurlijk het nodige genuttigd. De twee avonden in de Highlander Inn waren top maar ook de bezoeken aan Cragganmore en the Cairn.
Qua festivals was het een top jaar. Na ons eigen festival eind januari heb ik dit jaar Hielander, WTF en IWF Den Haag bezocht maar op verschillende tastings en whiskyfestivals georganiseerd door de Whiskyjongens mogen staan als standhouder. Hoogtepunt hierbij was absoluut het festival in de mergelgroeve in Limburg. Wat een mooie locatie en ondanks 800 bezoekers en een lange sessie van 7,5 uur vloog de dag voorbij.
Ik doe nooit aan goede voornemens en dat is maar goed ook, ook dit jaar weer veel te veel gekocht 140 flessen waarvan precies de helft gelooft en/of leeg is. Qua samples iets minder geproefd, 329 volgens WB maar nog een flink aantal zijn nog onderweg of staan te wachten om geopend te worden.
Iets minder geproefd, dit komt vast doordat er toch wat minder online tastings zijn dan voorgaande jaren. Tsjoe, zwaar leven...lever
Vooruitzicht 2025
Vrijdag 31 januari staat ons eigen festival Whisky aan het Strand op het programma.
Hiernaast staan er ook weer vele tastings en festivals van de Whiskyjongens op het programma waaronder de grotere festivals: 22 juni Fort Gertrudis en 28 november La Caverne.
Onze jaarlijkse 'studiereis' in mei begint vorm te krijgen, we gaan naar Arran, Campbeltown, mogelijk Loch Lomond en Rosebank. Mooi vooruitzicht!
Verder zullen er nog verschillende proeverijen op locatie en ook weer online volgen. De eerste staat al voor 16 januari gepland, 'onze eigen' Cor organiseert deze keer een nieuwjaars tastings met een paar top bottelingen uit het afgelopen jaar. Fysiek in zijn winkeltje te volgen of online (hier te boeken).
Voornemen om minder te gaan kopen heeft bij mij geen zin, enige wat ik kan voorspellen is dat ik blijf genieten van mooie drams en momenten met andere genieters!
Dus vanaf mijn luie bureaustoel: liefhebbers, blijf gezond, maar blijf vooral genieten!!! Het allerbeste voor 2025!