Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Aug 2021, 12:09

Johnson schreef:Mijn domme vraag betreft het verzamelen van whisky als collectables /investering (niet dat ik dat van plan ben, ik drink ze liever).

Maar van een oude goede wijn zie je meteen het jaar van botteling (bijv 1977).

Hoe weet je nu wanneer een bijv. 30 jaar oude whisky van distillery X werd gedistilleerd en gebotteld ? Waarom is een bepaalde 30 j whisky uit 1990 (dus gedestilleerd in 1960) , meer waard dan eenzelfde fles uit 2015 (dus whisky uit 1985) ? Er staan immers (meestal) geen jaargetallen op de fles.
Dan kun je toch niet weten hoe oud de whisky is, want het juiste jaar van distilleren en bottelen weet je toch nooit zeker ?

De whisky industrie kan daar wat ‘vager’ of minder transparant in zijn. Maar even ter verheldering:
Een whisky waar bv. ‘30yo’ op staat. Is niet 100% ‘30yo’. Het betekent niks meer dan dat de jongst gebruikte whisky in de mix 30 jaar oud is. Bij wet is men verplicht de leeftijd van het jongste component te vermelden als er gekozen wordt voor een fles met leeftijdsaanduiding. Dergelijke flessen zijn eigenlijk altijd een vatting van meerdere vaten, tenzij er expliciet single cask op staat. In het laatste geval staat het jaar (en soms zelfs maand en dag) van distilleren als ook het jaar (en soms ook maand en dag) van bottelen vermeld. Die zijn dus vrij makkelijk te herkennen en voldoen aan het profiel zoals wat jij bij wijn beschrijft.

Uitgaande dat een 30yo dus een vatting van meerdere vaten is, kunnen er ook vaten in zitten van b.v. 31, 32, 33 en ouder gebruikt zijn.dus ook allemaal verschillende distillatiejaren en niet 1 distillatiejaar. Als dit wel het geval is, staat er vaak een vintage (jaartal) op de fles vermeld.
Dan het bottel jaar: dit loopt ook uit 1. Op de ene fles staat het botteljaar vermeldt als ‘2021 editie’ of ‘batch x’ op de andere fles staat ergens op het glas in het zwart een bottelcode of een datum van afvullen. Die datum is natuurlijk makkelijk. Een bottelcode is soms lastiger te ontcijferen maar is vaak wel op te zoeken.
Kavalan heeft bv ook alle informatie rondom distillatie, gebruikt vat en afvuljaar verwerkt in een code. Bijvoorbeeld:
As always, these single cask Solist series whiskies have a lot of information on their labels. On the front, my bottle identifies Cask O110112009A and Bottle 055/144. The latter is self-explanatory, but the former provides a lot of cask information; specifically, O is for Port cask, 11 is the distilling year (2011), 01 is January, 12 is the 12th of the month, and 009 is the 9th barrel of that day’s dumping run. On the back is a sticker with ” 2018.09.20 11:37 HK (1 L)”, which is the date and time it was bottled, plus for what market and the bottle size (travel retail often offers larger bottles). That makes this single cask over 7 and half years old, which seems slightly above-average for a Kavalan Solist.

Het staat er dus wel op, je moet alleen wel net ff weten hoé je het moet lezen/ontcijferen. En er zijn altijd bottelingen die vaag blijven en geen info geven over bottelen en distilleren. Maar dat zijn doorgaans niet de dure flessen. Marketeers weten immers ook wel dat informatie op de fles ‘geld waard’ is. Je kan er zo €100 meer voor vragen door er ff een vintage op te knallen bij wijze van spreken.
5 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Aug 2021, 18:58

Bij oudere flessen staat de bottlecode soms achterop het etiket.

Verder zul je bij aanschaf van oudere flessen moeten kijken naar de vormgeving van de fles en het etiket en proberen te achterhalen in welke periode welke huisstijl is gebruikt. Inhoudsmaten zijn veranderd in de loop der tijd, streepjescode's, vermelde websites of de manier waarop het alcoholpercentage is vermeld kan informatie geven over de leeftijd.
Ook kennis van de geschiedenis van de distilleerderij kan hier in helpen; nieuwe eigenaar, nieuwe huisstijl? Hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Ook op zoek naar oude whiskyboeken bij het antiquariaat. De eerste gids van Michael Jackson zijn uit 1987. Ik denk dat als je van verzamelen van oude flessen je hobby wil maken dat je vooral veel kennis moet opdoen. Dat beschermt je ook tegen miskoop en oplichting.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Alan CS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Alan CS » 30 Aug 2021, 15:41

Misschien niet de juiste plek maar toch een vraag. (Eigenlijk iets wat me al een tijdje dwars zit.)

N.a.v. een sample van Macallan 12 yo Fine Oak ben ik direct naar de winkel gehold om een fles 12 yo Fine Oak te kopen.
Nu heeft Macallan in april 2018 de hele Fine Oak line veranderd en hernoemd in Tripple Cask Matured.
Volgens Macallan exact the same stuff in a new look. (Offering the same extraordinarily smooth, delicate yet complex character with a new frame, new bottle and new packaging)
Helaas was de smaak compleet anders. Had niet het idee dat de inhoud van deze fles uit het zelfde vat kwam.
Ik heb geloof ik ook ergens gelezen dat er aardige wat reuring was onstaan bij introductie van deze nieuwe stijl.
Maar de smaak zou toch gelijk moeten zijn gebleven. (althans dat belooft Macallan.)
Wie deelt deze ervaring met mij?
Dus ooit n.a.v. een monster een complete fles gekocht om dan te moeten ontdekken dat de smaken echt niet het zelfde zijn.

Ben benieuwd.
0 x
Steady as she goes

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Aug 2021, 18:07

Ik deel geen ervaring met deze bottelingen maar vanuit theoretische kennis en praktische ervaring met andere bottelingen:
Batches verschillen áltijd van elkaar. Zeker als er meerdere jaren tussen zit. Dat heeft simpelweg te maken met het feit dat dit soort flessen vatting is van tig verschillende vaten en elk vat z’n eigen unieke stempel geeft. Vaten zijn nooit exact gelijk aan een vorige vergelijkbare vaten. De ene refill is de andere niet enzovoorts. Laat staan dat je 50 exact dezelfde vaten weet te selecteren, batch na batch na batch. Dat betekend dus dat bij elke batch de mix weer net iets anders is, om zo bij benadering een smaak te creëren die enigszins lijkt op de vorige. Maar zet je ze naast elkaar dan zullen ze altijd verschillen van elkaar.
En dan dit:
Alan CS schreef:Volgens Macallan exact the same stuff in a new look. (Offering the same extraordinarily smooth, delicate yet complex character with a new frame, new bottle and new packaging)
Helaas was de smaak compleet anders. Had niet het idee dat de inhoud van deze fles uit het zelfde vat kwam.

Welcome to the world of marketing bullcrap ;) Als er iets is waar ze (niet alleen) bij Macallan goed in zijn, dan is t wel dit soort lege marketing teksten op de fles parkeren. Je mag er, zéker bij een rebranding/renaming vanuit gaan dat er ook wel iets met de smaak is gebeurd. Hun omschrijving zegt niks over concrete smaken, maar roept alleen hoe ‘extraordinary’ het allemaal nog steeds is. Das natuurlijk een vrij vaag en breed in te vullen begrip :goedgedaan
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Aug 2021, 19:03

Alan CS schreef:Misschien niet de juiste plek maar toch een vraag. (Eigenlijk iets wat me al een tijdje dwars zit.)

N.a.v. een sample van Macallan 12 yo Fine Oak ben ik direct naar de winkel gehold om een fles 12 yo Fine Oak te kopen.
Nu heeft Macallan in april 2018 de hele Fine Oak line veranderd en hernoemd in Tripple Cask Matured.
Volgens Macallan exact the same stuff in a new look. (Offering the same extraordinarily smooth, delicate yet complex character with a new frame, new bottle and new packaging)
Ik heb geloof ik ook ergens gelezen dat er aardige wat reuring was onstaan bij introductie van deze nieuwe stijl.
Maar de smaak zou toch gelijk moeten zijn gebleven. (althans dat belooft Macallan.)
Wie deelt deze ervaring met mij?
Dus ooit n.a.v. een monster een complete fles gekocht om dan te moeten ontdekken dat de smaken echt niet het zelfde zijn.

Ben benieuwd.

De fine oak was volgens mij altijd sherry seasoned European oak, sherry seasoned American oak en bourbon American oak. Dus triple cask matured klopt dan nog steeds, maar de kwaliteit van de vaten zal er de laatste jaren in elk geval niet beter op zijn geworden.

Qua marketing geblaat o.b.v. mijn flesje 12yo fine oak van destijds:
- extraordinarily smooth, redelijk;
- delicate, enigszins (zat een kleine off-note in de neus);
- complex, no way!

Ergo, profiel is inderdaad veranderd, maar zou nu dus beduidend beter moeten zijn geworden. :P
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 30 Aug 2021, 20:48

Maw,

Welkom in de wereld van de whisky :bigsmile
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 30 Aug 2021, 21:16

Alan, Ik zou bijna gaan denken dat je de 12Y Sherry Cask of 12Y Double Cask als sample had en vervolgens de Fine Oak hebt gehaald in de winkel. De eerste 2 vond ik namelijk prima te drinken, maar de Fine Oak was totaal niet mijn ding. De Fine Oak zie ik echt als de minste van het 3-tal.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Aug 2021, 00:26

Meestal heeft een upgrade of verbetering van een product vooral betrekking op de winstmarge. In whiskyland xal dat niet anders zijn.
Soms heeft verbetering betrekking op de kwaliteit, dat zijn de uitzonderingen. Maar ze zijn er wel en een leuk aspect van onze hobby is om die uitzonderingen te vinden.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 31 Aug 2021, 00:33

wacht even hoor.. de introductie van de fine oak serie was toch al de teloorgang van macallan?
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Aug 2021, 00:59

Hadden ze maar Twentse eiken gebruikt.

Volgens mij hoort de gemiddelde whiskyliefhebber al lang niet meer bij de doelgroep van de investeerders achter deze distilleerderij.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 31 Aug 2021, 10:52

henri schreef:wacht even hoor.. de introductie van de fine oak serie was toch al de teloorgang van macallan?

Inderdaad, een paar jaar later werd het een closed distillery.

Maar wat Reichenbach zegt: Eigenlijk elke rebranding betekend lagere kwaliteit, hogere prijs. Uitzonderingen daargelaten.
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 31 Aug 2021, 20:42

Net zoals bij Glengoyne, de oude 21 smaakt veel beter en voller dan de nieuwe 21.
Als je beide flessen naast elkaar houdt, zie je ook een behoorlijk kleurverschil, de oudere 21 is uiteraard veel donkerder!
Niet dat de 21 nu een slechte whisky is, smaakt me nog steeds goed, maar je merkt dat het "anders" is dan de oudere botteling.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Aug 2021, 20:56

bodevami schreef:Net zoals bij Glengoyne, de oude 21 smaakt veel beter en voller dan de nieuwe 21.
Als je beide flessen naast elkaar houdt, zie je ook een behoorlijk kleurverschil, de oudere 21 is uiteraard veel donkerder!
Niet dat de 21 nu een slechte whisky is, smaakt me nog steeds goed, maar je merkt dat het "anders" is dan de oudere botteling.

Kan ik me volledig in vinden. De oude bottelingen waren het beste van alle OB’s wat je voor (toen) €100 kon kopen. Die nieuwe is dat bij lange na niet. Gelukkig staat er nog een volle dichte oude botteling in de kast :bigsmile
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Aug 2021, 22:33

Domme constatering?

Komt de leverbaarheid van onze whisky in gevaar?
Campbeltown (SB, GS of KK) al enige tijd niet verkrijgbaar, geen Lagavullin 16 meer te koop in Groningen?

Niet om meteen een run op de schappen van onze slijters te organiseren, maar wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Het feit dat de Poolse chauffeurs GB niet meer in komen om de flessen naar de havens te rijden of gaan de flessen nu rechtstreeks naar de Chinezen die er meer voor betalen dan wij.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Aug 2021, 23:05

EU leveringsproblemen. De levering van de summer release van CA aan Keulen is bijvoorbeeld ook met nog eens 4 weken vertraagd. Volgens mij weten de Britten nog steeds niet hoe ze nou welke formulieren waarmee in moeten vullen.
Anderzijds schijnen er partijen te zijn die grote hoeveelheden whisky in bulk wegkapen nog voordat het ook maar een importeur kan bereiken.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”