Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 03 Mei 2021, 08:23

fritsk schreef:
Thewowbar1986 schreef:Heeft er iemand trouwens nog een goed adres om parafilm aan te kopen!? Waar halen jullie het, ik hoor het graag!? :duimop

https://www.labshop.nl/parafilm-m/

Bedankt voor de tip...er is ondertussen weer besteld! Cheers :hoedaf
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 23 Mei 2021, 09:24

Arthur1988 schreef:Decanteren doe ik zeker.

Hé Arthur, ik vroeg me af welke flessen je gebruikt om te decanteren en waar deze te vinden zijn? Heb zelf wat flessen staan die (net onder) de helft staan die ik graag zou overschenken in kleinere flessen, alvast bedankt!
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 23 Mei 2021, 16:36

Wat ik zelf vaak doe is vrij direct na opening 10cl in een samplefles voor mijn archief, zodat ik dit op een (veel) later moment nog eens kan proeven en vergelijk met andere bottelingen. Deze flesjes zijn hetzelfde als de welbekende 3cl sampelflesjes met witte dop.

Op het moment dat er nog ongeveer 30cl in de originele fles zit doe ik bovenstaande nog een keer. Geen idee waarom, maar waarschijnlijk omdat ik zo sneller een lege fles heb en dus een nieuwe fles kan openen :P

En de resterende 20cl gaat in een soortgelijke fles als onderstaande link, zodat oxidatie wordt tegengegaan. Want die laatste 20cl gaat wat minder snel op als doe 30cl daarvoor. Want ja, ik heb dus net die nieuwe fles geopend :lekker
https://www.flessenland.nl/Flessen/Glaz ... ienna.html

Overigens al veel plezier gehad van dat archief. Een paar mooie proeverijtjes gehad met whiskyvrienden omdat ik daardoor een mooi rijtje van een bepaald thema of destillery kon maken.

En ik denk ook echt dat het de decanteren naar 20cl flesjes positief werkt. Overigens heeft die link ook andere maten en zijn soortgelijke flessen ook bij andere sites te vinden.
6 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 23 Mei 2021, 17:20

Ik heb deze flessen met schroefdop (https://www.flessenland.nl/Flessen/Glaz ... rasca.html). Kun je er ook veel van kwijt op klein oppervlak.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Mei 2021, 07:59

L_Gillian schreef:Hé Arthur, ik vroeg me af welke flessen je gebruikt om te decanteren en waar deze te vinden zijn? Heb zelf wat flessen staan die (net onder) de helft staan die ik graag zou overschenken in kleinere flessen, alvast bedankt!

Ik begin dat meestal bij 35cl. Dat gaat in deze:
https://www.flessenland.nl/Flessen/350ml-glazen-fles-clear-Aventura.html
Heel soms al bij 50cl. Dan in deze:
https://www.flessenland.nl/Flessen/Glazen-flessen/500ml-glazen-flessen/500ml-designfles-Amarillo.html
Volgende stap is 20cl:
https://www.flessenland.nl/Flessen/Glazen-flessen/200ml-glazen-flessen/200ml-glazen-fles-clear-Vienna.html
De laatste stap gaat in de gebruikelijke 10cl met witte schroefdop.
Al die stappen doorloop ik eigenlijk alleen met flessen die echt lang mee moeten zoals de geboortefles van m’n zoon. Maar als je gewoon ‘door’drinkt dan luistert dat niet zo heel nauw ;)

Als het oog ook wat wil zijn deze ook wel tof:
https://www.flessenland.nl/Flessen/200ml-glazen-fles-clear-vat.html
Die bestel ik de volgende keer. Zowel in 50, 35 en 20cl
3 x
Afbeelding

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 24 Mei 2021, 09:08

Cask1988 schreef:...

Kijk eens! Dat is precies waar ik naar zocht. Bedankt Arthur! :duimop
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 24 Mei 2021, 13:05

Dat decanteren doe ik bewust niet; het drinken uit de originele fles hoort voor mij bij de whisky beleving.

De ene whisky verandert meer dan de andere na verloop van tijd, maar dat doet mijn smaak ook.
5 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Mei 2021, 13:45

Breedút_Genietsje schreef:Dat decanteren doe ik bewust niet; het drinken uit de originele fles hoort voor mij bij de whisky beleving.

De ene whisky verandert meer dan de andere na verloop van tijd, maar dat doet mijn smaak ook.

Ieder z’n ding maar oxidatie is láng niet altijd ten goede. Als ik 1-2-3 meier uitgeef aan een fles houd ik heel graag controle over diens kwaliteit in de fles.
Dat je smaak veranderd klopt maar een fragielere of oudere whisky die instort door te lang een, voor die whisky, slechte lucht-vloeistof verhouding gaat niet ineens wel lekker en goed worden omdat je smaak intussen veranderd is. Als ik overschenk, bewaar ik ook de originele fles mocht ik die er bij willen pakken. Maar ook daar: de originele fles maakt een whisky niet ineens lekkerder. Glas is maar glas. Ik vind kwaliteit belangrijker dan verpakking iig :bigsmile
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Mei 2021, 16:27

De fles vullen met inert gas (stikstof) is ook een mogelijkheid, maar dat is hier vast al voorbij gekomen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Mei 2021, 17:34

Breedút_Genietsje schreef:Dat decanteren doe ik bewust niet; het drinken uit de originele fles hoort voor mij bij de whisky beleving.

Ga ik grotendeels in mee, maar toch is het leuk om van een bepaalde fles wat weg te kunnen zetten zonder dat je je druk moet maken over die oxidatie - ik denk aan een "standaard" fles die je graag lust, als je die eens head-to-head wil proeven met andere batches uit andere jaren, maar ook bij bepaalde single casks of wanneer je een fles hebt die op dat moment echt niet binnen je smaakprofiel van die tijd past (denk dat we dat allemaal al wel eens hebben meegemaakt) - of simpelweg omdat je niet het gevoel hebt dat je nog maar eens diezelfde dram moet inschenken omdat de fles bijna leeg is.

Ik heb me meteen een school 100ml en 200ml flesjes besteld op die site. Bedankt hoor, alsof 't nog allemaal niet nerdy genoeg was.

Afbeelding
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Mei 2021, 17:34

Reichenbach schreef:De fles vullen met inert gas (stikstof) is ook een mogelijkheid, maar dat is hier vast al voorbij gekomen.

Ik heb t ralfy idd eens zien promoten maar ik weet t nie. Durf dat spul toch niet zo snel in m’n dure flessen te spuiten.. iemand ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 24 Mei 2021, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 24 Mei 2021, 19:20

Casketje schreef:Ik heb me meteen een school 100ml en 200ml flesjes besteld op die site. Bedankt hoor, alsof 't nog allemaal niet nerdy genoeg was.

Ik heb me nog net in kunnen houden :gnif
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 24 Mei 2021, 19:52

Casketje schreef:Het is leuk om van een bepaalde fles wat weg te kunnen zetten zonder dat je je druk moet maken over die oxidatie - ik denk aan een "standaard" fles die je graag lust, als je die eens head-to-head wil proeven met andere batches..

Ja, een jaar of drie terug heb ik dat ook eens overwogen,
maar ik denk dat ik er nooit meer toe kom om de 'samples' erbij te pakken en ik daarmee ongewenst een tweede collectie 200ml flesjes er op na houd.
Want ook dat flesje moet luchtdicht weggezet worden, en eenmaal open en aangebroken start de oxidatie opnieuw...

Ik heb nu al moeite om door de samples te worstelen
(daarbij komt ook de nare ervaring van een sample Glenfiddich 1977 toch niet meer was wat ik ervan verwacht had...)
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 24 Mei 2021, 20:08

Breedút_Genietsje schreef:Want ook dat flesje moet luchtdicht weggezet worden, en eenmaal open en aangebroken start de oxidatie opnieuw...

Hoe zet je zo'n flesje dan 'luchtdicht'?

+ is het nefast voor je whisky om gewoon de fles eens te openen en eraan te ruiken? (Doe dat wel eens af en toe)

Mijn doel is trouwens om mijn open flessen binnen het jaar leeg te maken, dan is oxidatie wsl geen issue of toch?
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Mei 2021, 20:19

JoachimV10 schreef:
Breedút_Genietsje schreef:Want ook dat flesje moet luchtdicht weggezet worden, en eenmaal open en aangebroken start de oxidatie opnieuw...

Hoe zet je zo'n flesje dan 'luchtdicht'?

+ is het nefast voor je whisky om gewoon de fles eens te openen en eraan te ruiken? (Doe dat wel eens af en toe)

Mijn doel is trouwens om mijn open flessen binnen het jaar leeg te maken, dan is oxidatie wsl geen issue of toch?

Nou moeten we oxidatie bij dichte flessen/samples niet groter maken dan dat t is hoor :) Kijk, een fles/kurk ademt altijd iets. Daarom zie je wel eens hele oude flessen die nog dicht zitten en toch terug zijn gelopen in vulniveau. Maar een fles of sample die gewoon goed dicht zit en waarin heel weinig lucht in het flesje zit, gebeurd barweinig mee hoor ;) je hoeft de boel echt niet vacuüm te trekken hoor :lol:
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”