Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Volgorde van proeven bij de Mitra WX?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 18 Okt 2011, 19:02

Squat 'N Oats schreef:Oke heb de lijst aangevuld met whiskies die me wel wat lijken, hebben jullie nog aanvullingen. En denken jullie dat dit überhaupt haalbaar is? :bottomsup Ik kan in ieder geval niet wachten!

Een Bourbon en een Rye Whiskey
-Four roses single barrel ( een goede bourbon?)
-Kan geen Rye vinden in de lijst

-Blends (JW)
-Johnnie Walker Green label ( proeven wat een blende malt te bieden heeft)
-Johnnie Walker Blue label (Het verschil met Green, altijd al willen proeven)

-Cluster F-G
-Glenfiddich Solera reserve en 18 yo ( Ken de 12 yo, bevalt erg goed)
-Glenrothes

-Cluster D-E
-Auchentoshan 3 wood (Gerijpt in drie verschillende vaten, ook een wat ‘verfijndere’ whisky)
-An Cnoc 16 yo (wederom een zoete whisky maar nu wat ouder)
-Glen Moray 16 yo ( Whisky gefinished in o.a. Chardonnay vaten, lekker?)

-Een jap
-Yamazaki 10 yo (enige jap aanwezig)

-Cluster B-C
-The Glenlivet 18 yo (Beroemd en befaamd, moet ik proberen)

-Cluster A
The Macallen 12 yo ( Ben benieuwd naar deze whisky)

-Cluster H-I
-Bowmore 12 yo (Ben benieuwd naar dit merk)
-Highland Park (welke weet ik nog niet)

-Cluster J
-Caol Ila (Naar wat ik heb gelezen niet zo peaty als de rest van de Islay’s, een mooie starter dus)
-Ardbeg 10 yo ( Veel besproken whisky met al zijn varianten, goede marketing voor goede whisky?)
-Laphroaig Quarter Cask (Wil graag één van deze jongens proberen, en Ralfy raad deze aan ;))

Alvast bedankt voor jullie raad :schotland

-Niels-

Kijk Niels, als ik je nog 'n goede raad mag geven, zie dit allemaal als 'n echt uitje met als de kers op de cake/taart de ongeloofijk veel whisky's die jij en je vrienden gaan zien én ook willen proeven - beleven! Het lijkt mij bijvoorbeeld 'n goed idee om van te voren een plan op te stellen in de zin van: laten we nou 'ns die of die whisky(whisky's) eens goed onder de loep nemen, deze proberen, je bevindingen op papier zetten en deze dan naderhand met vrienden onder elkaar nog 'ns lekker uitdiepen! De beste raad die ik je dus kan geven is, drink niet te véél whisky's, ook niet onder 't mom van "ik drink ze niet, ik proef alleen maar" ;) Heb daar veel, héél veel ervaring mee!

Op 'n volgende tasting komen er weer nieuwe whisky's langs of géén nieuwe whisky's, maar die, waar je de vorige keer niet aan toegekomen bent, dus kansen genoeg om je kennis te vergroten!

Héél véél plezier :Slainte
René

PS. Ik drink al meer dan 40 jaar whisky en denk vaak, goh, wat weet ik nog maar weinig.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 18 Okt 2011, 19:30

Bedankt voor jullie tips :hoedaf

JayDie schreef:Zou wel die Highland Park vóór de Bowmore zetten.

Zal dit zeker doen, en vraag wel aan Sietse welke HP het wordt :bigsmile

I_SPEY schreef: zie dit allemaal als 'n echt uitje met als de kers op de cake/taart de ongeloofijk veel whisky's die jij en je vrienden gaan zien én ook willen proeven - beleven! Het lijkt mij bijvoorbeeld 'n goed idee om van te voren een plan op te stellen in de zin van: laten we nou 'ns die of die whisky(whisky's) eens goed onder de loep nemen, deze proberen, je bevindingen op papier zetten en deze dan naderhand met vrienden onder elkaar nog 'ns lekker uitdiepen!

Ja René dit gaan we zeker doen ja, ik zie dit voorbereidende werk alleen maar als lekkermakertje voor de daadwerkelijke proeverij (al komt het misschien wat autistisch over :Tongue ). Heb zo veel zin om de verschillende whiskies achter elkaar te proeven en te vergelijken. Daarbij ook nog eens de verhalen en adviezen van de ervaren standhouders tot ons nemen. Dan moet het wel een geslaagde dag worden!

I_SPEY schreef:De beste raad die ik je dus kan geven is, drink niet te véél whisky's, ook niet onder 't mom van "ik drink ze niet, ik proef alleen maar" Heb daar veel, héél veel ervaring mee!

liefmans schreef:tweede zeer belangrijke tip is veel water drinken, drink zelf voor elk proefglaasje ongeveer een half proefglas vol met water. Dit helpt om de alcohol te "verdunnen" (meer van toepassing om katers te vermijden en niet zo zeer om minder beschonken te worden) en helpt ook om je mond even goed te spoelen voor het volgende setje van 3 proevertjes.

Mmm, nou als het twee keer word genoemd dan zal het wel vaak voorkomen bij de 'proevers' :Slainte
Zal me dus inhouden en goed veel water tussendoor drinken, dat is het plan, nu me er nog aan houden.... :roll:

-Niels-
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

Robbie-79
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Robbie-79 » 29 Okt 2011, 19:51

Hoi,

Ik ga binnenkort ook samen met mn pa naar de Mitra WX in Groningen. Welke ga je nou proberen???

Ooit heb ik hier eens een schema gezien met een vierdeling van smaken met de daarbij behorende merken, maar kan hem helaas niet meer terugvinden :Scratch: Het liefst zou ik juist iets anders proeven als waar ik zelf al bekend mee ben, nml. met de volgende soorten: Dalwhinnie 15 yrs., mccallan 10 en 12 yrs., the balvenie signature, highland park 12 yrs. Dit zijn in mijn beleving wat zoetere, sherry-achtige whiskeys die ik overigens heerlijk vind. Maar omdat dit een proeverij is en ook weleens wat andere type smaken wil ervaren vraag ik me af wat dan leuke whiskey's zijn. Iemand tips?

groet,

Robert
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Okt 2011, 19:54

Robbie-79 schreef:...Ooit heb ik hier eens een schema gezien met een vierdeling van smaken met de daarbij behorende merken, maar kan hem helaas niet meer terugvinden

Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts
en http://www.whiskymag.com/media/nosing_c ... el-Big.jpg
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 06 Nov 2011, 00:43

Robbie-79 schreef:Ik ga binnenkort ook samen met mn pa naar de Mitra WX in Groningen. Welke ga je nou proberen???

Robbie, het lijstje zoals het in dit topic staat gaat het worden:

Squat 'N Oats schreef:Een Bourbon en een Rye Whiskey
-Four roses single barrel ( een goede bourbon?)
-Kan geen Rye vinden in de lijst

-Blends (JW)
-Johnnie Walker Green label ( proeven wat een blende malt te bieden heeft)
-Johnnie Walker Blue label (Het verschil met Green, altijd al willen proeven)

-Cluster F-G
-Glenfiddich Solera reserve en 18 yo ( Ken de 12 yo, bevalt erg goed)
-Glenrothes

-Cluster D-E
-Auchentoshan 3 wood (Gerijpt in drie verschillende vaten, ook een wat ‘verfijndere’ whisky)
-An Cnoc 16 yo (wederom een zoete whisky maar nu wat ouder)
-Glen Moray 16 yo ( Whisky gefinished in o.a. Chardonnay vaten, lekker?)

-Een jap
-Yamazaki 10 yo (enige jap aanwezig)

-Cluster B-C
-The Glenlivet 18 yo (Beroemd en befaamd, moet ik proberen)

-Cluster A
The Macallen 12 yo ( Ben benieuwd naar deze whisky)

-Cluster H-I
-Bowmore 12 yo (Ben benieuwd naar dit merk)
-Highland Park (welke weet ik nog niet)

-Cluster J
-Caol Ila (Naar wat ik heb gelezen niet zo peaty als de rest van de Islay’s, een mooie starter dus)
-Ardbeg 10 yo ( Veel besproken whisky met al zijn varianten, goede marketing voor goede whisky?)
-Laphroaig Quarter Cask (Wil graag één van deze jongens proberen, en Ralfy raad deze aan )

Zoals je kan lezen is de indeling van schotse single malts naar cluster zoals beschreven in Whisky geclassificeerd van David Wishart. Dit is een manier om whisky in te delen naar type smaak. Bij deze lijst zijn alle clusters meegenomen zodat je zoveel mogelijk verschillende smaakprofielen proeft. Ook wat blends en niet-schotse whisk(e)y's, erg divers dus.
In ieder geval veel plezier in Groningen! :bottomsup

-Niels-
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 07 Nov 2011, 14:19

Top dat je erbij was Niels, leuk om kennis gemaakt te hebben!
0 x

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 07 Nov 2011, 18:43

Gisteren dus naar de Mitra WX geweest. Eerste indruk: erg druk, hoe ga ik hier ooit goed kunnen proeven.
Maar na wat rondlopen en proeven toch begonnen met het lijstje af te werken. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan wen je ook wel aan de drukte. Ik moet zeggen: alhoewel het niet precies ging volgens het briefje vond ik het toch wel een vrij goede leidraad voor de proeverij. soms neem je er eens eentje minder en als je wat leuks ziet neem je die tussendoor. Ook viel me op dat er wel een groot verschil zat tussen de standhouders. Bij de één kreeg je veel meer uitleg en bij anderen leek het wel alsof je een wat standaard praatje kreeg. Bij een volgende proeverij zal ik zeker weer wat energie stoppen in het maken van een mooi proeflijstje, hier heb ik veel baat van gehad.

Voor mij waren enkele hoogtepunten:
-Glenfiddich 15 yo solera
-Macallan 18 yo
-Laphroaig cask strength en quarter cask
-Een 19 jaar oude Caol Ila (weet de naam even niet meer, iemand? was bij de stand van Jock, die trouwens vertelde dat er binnenkort een vlog zal verschijnen met een spook erin?)
- Black velvet 8 yo, een canadese whisky, niet heel uitdagend (saai eigenlijk). Maar dronk ontzettend smooth weg, ideaal voor in een cocktail. :canada

De whiskies waar ik veel van had verwacht maar die mij persoonlijk een beetje tegenvielen waren: Glenrothes en Arbeg.

Al bij al een hele leuke ervaring, voor herhaling vatbaar en de volgende word waarschijnlijk het festival in Leiden :dancing

En Sietse, heel erg bedankt voor je uitleg en de kunst van het overhalen (om al die lekkere MacA. HP's en Laph. te proberen). Ik (en mijn) vrienden hebben bewondering voor de manier hoe jij met zoveel enthousiasme je kennis en passie overbrengt naar wie er ook voor je stand staat! :duimop (nu word de volgende bestelling dus een Laphroaig Quarter Cask :yes )

liefmans schreef:tweede zeer belangrijke tip is veel water drinken, drink zelf voor elk proefglaasje ongeveer een half proefglas vol met water. Dit helpt om de alcohol te "verdunnen" (meer van toepassing om katers te vermijden en niet zo zeer om minder beschonken te worden)

Dankzij deze tip was het 's avonds nog steeds genieten! Dus voor deze en alle andere tips en adviezen:

BEDANKT!! :respect

-Niels-
Laatst gewijzigd door Piet op 07 Nov 2011, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quarter strength = quarter cask
0 x
Afbeelding

-Max Frisch-

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2011, 19:03

Niels, leuk verslag :goedgedaan
Even voor de duidelijkheid (ook aangepast in je post).

Het is niet Laphroaig Quarter Strength maar Quarter Cask (QC).
Dat heeft te maken met de kleine vaatjes (119 l) waarop deze nog een tijd na-gelagerd is. Een soort finishing maar dan weer net anders... :Scratch en inderdaad top !

Zie ook Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay en Laphroaig expressies en bottelingen.
Laatst gewijzigd door Piet op 07 Nov 2011, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: QC = 119L
0 x

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 07 Nov 2011, 21:08

Doh! :domdom

Zo zie je maar weer, na 25 Whiskies proeven weet ik nog steeds weinig.
Bedankt Piet
0 x
Afbeelding

-Max Frisch-

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 07 Nov 2011, 21:11

Inderdaad, leuk dat je de ervaring hebt gedeeld Niels :goedgedaan

@Piet: mag ik vragen waar je de informatie vandaan hebt dat Quarter Casks een capaciteit hebben van 50L? Naar mijn educatie moet dit namelijk 125L zijn (een kwart van de maat van een Sherry Butt, 500L).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2011, 21:29

Helemaal waar Sietse ... althans nagenoeg :goedgedaan

....een quarter is 1/4 van een barrel van 119 Liter...

Ik had 50 in gedachten en dat komt waarschijnlijk mede doordat ik, in gedachten ook nog, die jongens met die hele kleine vaatjes rond zag zeulen ... maar dat is “The Octave” !
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 07 Nov 2011, 21:51

Well, mystery solved! Thanks voor het snelle werk Piet :goedgedaan
0 x

Koen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hulp bij whisky avond

Ongelezen berichtdoor Koen » 16 Nov 2011, 15:43

Hallo allemaal,

Het is nu 3 jaar sinds ik mijn eerste whisky had gedronken, en het is nog steeds mijn favoriete drank.
Nadat ik in oktober op een whisky proeverij ben geweest kreeg ik het idee om zelf zoiets te organiseren.

Nu heb ik 7 flessen whisky gekocht, ik kom nu alleen in de problemen met welke volgorde.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

De whisky's die ik heb zijn:
Glenfarclas(12yo), Johny walker black, green, gold, blue, Glenfiddich(12yo), Bowmore(12yo).

En ik had gelezen dat stokbrood en kaas goede whisky hapjes zijn, maakt het nog uit of het wit of bruin is?

Alvast bedankt.
0 x

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Re: Hulp bij whisky avond

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 16 Nov 2011, 17:30

Koen, welkom op dit mooie forum. Ik heb als beginnende whiskydrinker ook veel hulp gehad (en nog steeds).
Bij deze zal ik je wat op weg proberen te helpen.

Bij het proeven van whisky is het belangrijk om te starten met de wat mildere/verfijnder/minder overheersende whisky en omhoog (of omlaag :Slainte ) te werken naar de stevigere jongens (lees turf). In dit geval zou ik beginnen met de blends om deze goed met elkaar te kunnen vergelijken en daarna naar de single malts overstappen.

Dus:
-Johnnie Walker Black--> Green --> Gold--> Blue (zeker dat je deze niet achter de hand houd? :Proost )
-Glenfiddich 12 yo
-Glenfarclas 12 yo
-Bowmore 12 yo

Voor verdere informatie over een manier van indelen van whiskies op smaak raad ik het boek: Whisky geclassificeerd van David Wishart aan.

Voor wat betreft het eten kan ik alleen maar zeggen dat ik brood wel een goede 'smaakresetter' vind. En kaas is altijd lekker weet alleen niet hoe het je referentiekader beïnvloed voor het proeven. En denk je ook aan water voor tussen het proeven door?

En als je wat meer hier komt is het wel leuk om je voor te stellen, kan hier http://www.hetwhiskyforum.nl/viewforum.php?f=22

In ieder geval veel succes en geniet ervan! :nat
-Niels-
0 x
Afbeelding

-Max Frisch-

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hulp bij whisky avond

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 16 Nov 2011, 17:43

Ik zou voorstellen om koppeltjes te maken , bijvoorbeeld op deze manier :

Glenfarclas 12 - JW Green ( JW green is een ( zeer lekkere) vatted malt , glenfarclas 12 een SM. Benieuwd wat wint)
JW Black - Bowmore 12 (beiden Islay / rook / turf invloeden. Leuk om een gelijkaardige SM en Blend vergelijken)
Glenfiddich 12 - JW Gold ( een instap SM tegen een oudere Blend. Weer een leuke vergelijking )

Als afsluiter JW Blue label.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”