Oogadal schreef:edwinedje schreef:Ardking schreef:Waar doel je op?
Wellicht een goed idee om dit enigszins te onderbouwen...
Het is vrij makkelijk om zo'n opmerking te plaatsen...
Dat heb ik al eens gedaan in een ander draadje... Maar kort samengevat; houdt flessen achter tot ze nergens meer te koop zijn en bied ze dan ‘plotseling’ weer aan tegen de hoofdprijs.
Maakt rondjes langs collega slijters om de hype flessen (oa Blackadder PC 2001 en de Springbank Local Barley van een paar jaar geleden) daar op te kopen, ze weer achter te houden om ze vervolgens op Catawiki te veilen. Of hij ‘verkoopt’ ze via een soort FB Lotto.
Kortom; dit is een slijter die de oorsprong van z’n beroep te schande maakt. In plaats van tegen normale gezonde marges z’n brood te verdienen heeft Vd Boog kennelijk tot doel alle inkoop minimaal x 2 de deur uit te doen.
Ik volg z’n shop al een paar jaar niet, dus wellicht doet ie nu wel z’n best om gerenommeerd slijter te zijn, maar de meeste vossen verliezen wel hun haren maar niet hun streken. Aan mij verdient ie geen eurocent in ieder geval.
Dat is zijn goed recht. Als slijter verkopen tegen normale marges om dan te zien dat bepaalde flessen nadien vlot voor het dubbele of meer weggaan op veilingsites. Sommigen kunnen zich hierin vinden; anderen ziet hierin een opportuniteit om ook een deel van de koek te krijgen. Uiteindelijk moet hij hier ook flink wat tijd, energie en geld in stoppen. En het gebeurt meer en meer dat slijters hier en daar wat flesjes achterhouden, ook in België. Dat je je daar niet kan in vinden, is je volste recht, maar wat dan gezegd van de distilleerderijen die de voorbije jaren de prijzen van bepaalde flessen verveelvoudigd hebben net omdat ze vaststelden dat bepaalde flessen - eenmaal uitverkocht - op de secundaire markten al snel x 3, x 4 of zelfs meer deden ... verschil is gewoon dat zij nu al aan de basis cashen en dat o.a. Vd Boog nog een tijd moet wachten. En uiteindelijk is dit alleen maar mogelijk omdat flink wat mensen blijkbaar bereid zijn om gekke prijzen neer te tellen voor whisky ... niemand is verplicht om die whisky's te kopen