JayDie schreef:henrihenrynl schreef:ik deel overigens totaal de mening niet dat mensen ongekleurde whiskies niet zouden kopen
Dan stoppen ze de whisky net als Laphroaig, Ardbeg en Lagavulin in gekleurde flessen; dan wordt je niet bevooroordeeld bij het kopen
zo streng hoeft het van mij ook weer niet, maar je maakt een interessant punt; een officieel nosing en tasting glas zou blauw of bruin moeten zijn.
ik heb mijn standpunt hier nog ff samengevat, zoals ik echte whisky zie:
om te genieten is kleur wel degelijk belangrijk, het oog wil ook wat en het is een verwachtingspatroon, maar kleur moet altijd op natuurlijke wijze tot stand zijn gekomen; ofwel door het verjaren in vaten, opslag omstandigheden, gebruikte hout en houtbehandelingen zoals de afkomst en brandpunt. danwel door vakmanschap, het vatten van diverse vaten, of zelfs het meegeven van een finish uit QC of toevoegen van houtstaven voor extra smaak of kleur, daar ligt volgens mij de stempel voor echte eerlijke whisky. alleen dan mag je whisky van mij het natuurprodukt -levenswater- blijven noemen.
deze uitgangspunten zijn een utopie, hoewel het merendeel van de kleur op natuurlijke wijze zal ontstaan, levert deze werkwijze vooral voor de continuïteit veel bezwaren op, bij oudere whiskyhuizen is het beleid wat bepalend is, zij hebben wel genoeg mogelijkheden, maar verkiezen uit economische gronden of domweg uit gewoonte om whisky bij te kleuren.

scotch mag ook in nieuwe vaten gerijpt zijn, toch?, het is eerder de lokatie, schommelingen in de temperaturen, 1 vatgrootte (53 USgallons/200 liters) en het type graanalcohol. grofweg halveer je in extreme omstandigheden de vatjaren, dus een typische 6jaar oude bourbon is gelijk aan een 12yo scotch. en ook hoe warmer hoe donkerder je whisky zal rijpen.