Whisky smaakt scherp

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
D!ck
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 Nov 2015, 09:08

Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor D!ck » 22 Nov 2015, 09:15

Goedendag

Ik heb een vraag.
Wanneer ik een whisky koop die NIET rokerig en zwaar is.
Dan kan ik weinig smaak ontdekken. Het is dan vooral scherp op de tong. Hoe krijg ik hier nu meer smaak uit?
0 x

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor avdboom » 22 Nov 2015, 09:43

Het is bij whisky vrij gewoon om wat water toe te voegen zodat de alcohol terug wordt gedrongen, maar de smaak en reuk aromas blijven in tact, weliswaar wat minder intens, maar blijkbaar is jou smaak erg gevoelig. Heb wel eens gelezen dat professionals voor tasten en nosen terugbrengen tot wel 30%.... Probeer het eens, je kan naar smaak meer of minder er bij doen.
0 x
Afbeelding

Marcellus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 Mei 2015, 20:26

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor Marcellus » 22 Nov 2015, 11:00

Over welke whisky's heb je het dan? Jong? Single Malt? Blend? Welke prijsklasse? Een jonge whisky komt over het algemeen scherper over. Blends zijn meestal erg jong en daardoor (en ook door de grain whisky) scherp van karakter. Oudere whisky's (zeg, 15 jaar en ouder) zijn vaak zachter.

En dan: hóe drink je je whisky? Drink je wellicht te grote slokken of slik je je whisky direct door? Ik laat de whisky, nadat ik een klein slokje heb genomen, eerst even in de mond rusten waar die dan vanzelf verdund wordt. Daarna voorzichtig een beetje door je mond laten gaan en uiteindelijk doorslikken. Dat geeft een hele andere (rijkere en zachtere) smaakbeleving dan een (te grote) slok direct doorslikken. Ook het glas is wellicht van invloed. En wat te denken van het tijdstip? Áls ik al een whisky proef voor in de middag (wat normaliter niet gebeurt), laat staan in de ochtend, proef ik veel meer scherpte en veel minder diepte.

Tenslotte: hoe lang drink je whisky en heb je veel verschilllende flessen geproefd? Ik denk dat je door ervaring uiteindelijk "door de scherpte heen proeft" en je focus verschuift van de alcohol naar de smaken waar het echt om draait.
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Nov 2015, 11:00

D!ck schreef:Goedendag

Ik heb een vraag.
Wanneer ik een whisky koop die NIET rokerig en zwaar is.
Dan kan ik weinig smaak ontdekken. Het is dan vooral scherp op de tong. Hoe krijg ik hier nu meer smaak uit?


Ik denk dat je whisky koopt waarbij je verwachtingspatroon wat te hoog ligt :bigsmile . Ergo: koop betere whisky. Ook geen idee over welke whisky je het nu hebt? (misschien kun je dat laten weten?)
Een paar dingen zijn belangrijk:
1. Laat je glas even een kwartier staan nadat je hebt ingeschonken.
2. Paar druppels water erbij zorgen er (vaak) voor dat de geuren beter vrij komen
3. Neem de tijd om te ruiken en te proeven, niet direct doorslikken.

Maar nogmaals, als je het hebt over JW Red, Ballantines, Famous Grouse en dat soort bocht dan kun je dit het beste apart zetten en schenken aan gasten die whisky cola drinken. En klop even bij Henri ( viewtopic.php?f=710&t=9894) of Squaadgras ( viewtopic.php?f=710&t=9936 ) aan voor een explorer sample pakket.

En stel je even voor svp, dat vinden we leuk :bigsmile viewforum.php?f=22
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

19dave91
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 Sep 2015, 19:00

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 22 Nov 2015, 11:14

Marcellus schreef:Over welke whisky's heb je het dan? Jong? Single Malt? Blend? Welke prijsklasse? Een jonge whisky komt over het algemeen scherper over. Blends zijn meestal erg jong en daardoor (en ook door de grain whisky) scherp van karakter. Oudere whisky's (zeg, 15 jaar en ouder) zijn vaak zachter.

En dan: hóe drink je je whisky? Drink je wellicht te grote slokken of slik je je whisky direct door? Ik laat de whisky, nadat ik een klein slokje heb genomen, eerst even in de mond rusten waar die dan vanzelf verdund wordt. Daarna voorzichtig een beetje door je mond laten gaan en uiteindelijk doorslikken. Dat geeft een hele andere (rijkere en zachtere) smaakbeleving dan een (te grote) slok direct doorslikken. Ook het glas is wellicht van invloed. En wat te denken van het tijdstip? Áls ik al een whisky proef voor in de middag (wat normaliter niet gebeurt), laat staan in de ochtend, proef ik veel meer scherpte en veel minder diepte.

Tenslotte: hoe lang drink je whisky en heb je veel verschilllende flessen geproefd? Ik denk dat je door ervaring uiteindelijk "door de scherpte heen proeft" en je focus verschuift van de alcohol naar de smaken waar het echt om draait.



Kan het zelf niet beter beschrijven! :hoera
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Nov 2015, 11:18

Eeeehh, het is een misvatting aan te nemen dat grain whisky per definitie scherp is. Dat is namelijk absoluut niet zo!

Bocht is scherp, of het nou malt, grain of een blend is.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Nov 2015, 11:32

Oogadal schreef:Eeeehh, het is een misvatting aan te nemen dat grain whisky per definitie scherp is. Dat is namelijk absoluut niet zo!

Bocht is scherp, of het nou malt, grain of een blend is.


True.
Van oorsprong werd juist grain toegevoegd aan de malt om de blend zo zachter en drinkbaar te maken. Heeft alles te maken met de vaak jonge malts die in een standaard blend gaan.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter_vintage1992
Senior
Senior
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 Mei 2015, 13:27
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 22 Nov 2015, 13:01

Voor zachtere whiskey kun je ook iets Iers proberen! deze zijn 3 keer gedestilleerd om de whiskey iets romigere en zachtere smaak te geven geloof ik

In ieder geval de Jameson :bigsmile
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Nov 2015, 13:24

Marcellus schreef:[...] Áls ik al een whisky proef voor in de middag (wat normaliter niet gebeurt), laat staan in de ochtend, proef ik veel meer scherpte en veel minder diepte.[..]

Je maakt een reeks goede punten Marcellus (zeker ook over ervaring, iedereen begint met 'dit is zoet en een beetje bitter, maar what else??'), maar hier ben ik het niet mee eens :)

De consensus is dat je juist vroeger op de dag méér aroma's uit een whisky kan halen dan later, als je neus en smaak minder 'schoon' zijn. Dit is ook mijn eigen ervaring.
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Nov 2015, 13:27

Klopt Matthijs, daarom zit ik inmiddels aan de 6e dram van de dag :P :P
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Nov 2015, 14:17

Oogadal schreef:Bocht is scherp, of het nou malt, grain of een blend is.


:offtopic Hier ben ik het niet mee eens. Scherp is wel bocht, maar bocht is niet altijd scherp. Bocht kan nl. ook muffig, vlak, en nog veel anders zijn... :hoedaf
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Nov 2015, 14:18

Matti schreef:
Marcellus schreef:[...] Áls ik al een whisky proef voor in de middag (wat normaliter niet gebeurt), laat staan in de ochtend, proef ik veel meer scherpte en veel minder diepte.[..]

Je maakt een reeks goede punten Marcellus (zeker ook over ervaring, iedereen begint met 'dit is zoet en een beetje bitter, maar what else??'), maar hier ben ik het niet mee eens :)

De consensus is dat je juist vroeger op de dag méér aroma's uit een whisky kan halen dan later, als je neus en smaak minder 'schoon' zijn. Dit is ook mijn eigen ervaring.


+ 1
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor Xstream » 22 Nov 2015, 14:20

De whisky wat opwarmen in je hand kan ook weleens een verschil maken.
Krijg je vaak ook wat meer smaken en lijkt 't minder scherp te worden.
+ al 't bovenstaande.

Experimenteer vooral met water. De ene whisky kan best wat hebben om 'm voor jou perfect te krijgen, de ander is juist weer lekkerder zonder water. Kwestie van trial & error :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Nov 2015, 15:05

Oogadal schreef:Bocht is scherp, of het nou malt, grain of een blend is.

"Bocht" en "Scherp" zijn beide waardeoordelen en persoonlijk. Er zijn genoeg combinaties:

    Bocht - Scherp
    Geen bocht - Scherp
    Bocht - niet scherp
    Geen bocht - niet scherp
...en dan dit per persoon...

Anyways... het ligt er ook maar aan wat je gewend bent, net als met sambal. Iets is niet per definitie pittig; de een vindt een mespuntje al te pittig, de ander gooit er een eetlepel vol bij.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Whisky smaakt scherp

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Nov 2015, 15:30

En ook dat is een waardeoordeel en dus strikt persoonlijk...

Iets met hele kleine slakken en een beetje zout wellicht?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast