Whisky blind scoren, anders dan niet-blind?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Whisky blind scoren, anders dan niet-blind?

Ongelezen berichtdoor Banzai » 23 Dec 2014, 09:25

turfsmurf schreef:Blijkbaar heb ik vanavond een sample Lagavulin 1995 Feis Ile 2014 (blind) geproefd. :)
Ik vond hem lekker, leek wel een stuk ouder dan 19 jaar. Maar niet 92-punten-lekker (ik: 89).

Ik heb em 88 gescoord. Ik was eigenlijk wel wat teleurgesteld toen ik zag dat ik de Laga Feis Ile 2014 had geproefd. Lekker maar ik had er toch meer van verwacht.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Dec 2014, 09:44

Inderdaad zie ik een wat gematigde score op levenswater.nl, maar als ik verder kijk dan geldt dat voor eigenlijk alle samples. Niets boven de 85 gemiddeld, zo te zien. Ik vraag me af hoe dat komt.
0 x
Afbeelding

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 23 Dec 2014, 10:14

totalatool schreef:Inderdaad zie ik een wat gematigde score op levenswater.nl, maar als ik verder kijk dan geldt dat voor eigenlijk alle samples. Niets boven de 85 gemiddeld, zo te zien. Ik vraag me af hoe dat komt.

Ik denk door een aantal factoren. Ten eerste weet je niet wat je in je glas hebt, je bent veel meer bezig met analyseren van de whisky dan genieten. Maar wellicht dat de daadwerkelijke deelnemers hier wat meer over kunnen zeggen? Het valt mij in ieder geval ook al een aantal jaren op dat whiskies gemiddeld relatief erg laag scoren ondanks dat ze op WB of door bloggers wel hoog gescoord worden.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Dec 2014, 10:28

Het is hier met de VBT ook al eens besproken dat een factor ook kan zijn dat deelnemers niet "op hun bek willen gaan". Stel je voor dat jij iets extreem hoog of laag scoort vergeleken met anderen... Gevolg is dat alles gematigd wordt, zowel positief als negatief.
Niet dat dat nu ook zo moet zijn (er zijn veel niet-Islayliefhebbers die deelnemen), maar iha lijkt die trend wel zichtbaar.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Dec 2014, 10:43

Niet op je bek gaan is denk ik zeker een factor. Daarnaast zijn er ook redelijk veel mensen die nu wel scoren, maar dat normaal misschien niet zouden doen en dus wellicht daadwerkelijk op 0-100 scoren. Je hoeft maar 2 mensen met een 50 te hebben om de score een flink stuk omlaag te trekken.

Wat ook interessant is, is het vergelijken van het verschil tussen WB-score en BTC-score over verschillende flessen. Dan zie je dat bij sommige flessen het verschil veel groter is. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar een klein beetje etiket/merk-scoren bij zit ;)

Ik heb dit ook even gesplitst naar een nieuw draadje, zodat we het wat drink je nu-topic niet al te zeer bevuilen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky blind scoren, anders dan niet-blind?

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 23 Dec 2014, 11:00

niet op je bek willen gaan kan inderdaad een factor zijn. Het competitie element, zoeken naar wat het is ipv proeven hoe het smaakt zal ook meespelen. Maar daarnaast ook omdat je met blind proeven een naar mijn mening twee erg belangrijke smaak factoren elimineert: verwachting en beleving.

Normaal gesproken zul je bij een whisky in je glas altijd een bepaalde verwachting hebben. Of omdat je hem al eerder op hebt, of omdat je de distillery kent of omdat je van anderen weet wat ze er van vinden, etc.. Dat beïnvloed absoluut je smaak.

en de tweede is beleving. Normaal gesproken drink je je whisky als je er zin in hebt. Je gaat er even lekker voor zitten. Of je bent op een mooie proeverij. Of in goed gezelschap. ook dan smaakt een whisky anders dan zo in een competitie.

Los daarvan kan een whisky op een ander moment ook anders smaken dan eerder. Kan te maken hebben met je glas, met wat je ervoor gegeten of gedronken hebt, hoe je je voelt, etc.

Het is ook zo dat blind anders gescoord wordt dan als je weet wat je drinkt. We hebben dat op kleine schaal een aantal jaren terug op Maltstock eens getest. mensen kregen vrijdagavond een aantal whisky's blind en moesten die scoren. De dag erna kregen ze dezelfde whisky's niet blind en weer scoren (uiteraard was men hier niet van op de hoogte). Er zaten duidelijke verschillen in de scores. Allom gewaardeerde merken scoorden niet blind hoger en merken waarvan de verwachtingen laag liggen scoorde niet blind lager.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Dec 2014, 11:20

Best mooi, dat blind proeven. Ik heb deze whisky 's-middags gedronken, dus vóór de maaltijd, op een moment dat ik vond dat mijn zintuigen er klaar voor waren, het is wel een wedstrijd namelijk. Na een halve dram analyseren was ik er wel ongeveer achter wat ik zou gaan invullen. De resterende hoeveelheid heb ik rustig geproefd om met iets van een score op de proppen te komen. Ik heb deze gescoord ten opzichte van wat ik eerder heb geproefd. Ik vond hem zeker lekker, maar het 90+-bereik van de scoreladder heeft hij voor mij net niet gehaald.

Zou ik deze een hogere score geven als ik een sample had waarvan ik wist wat het was? Vóór gisteravond denk ik wel, minstens 90 punten. Ik bedoel: als kenners deze subliem vinden, is er dan iets mis met mijn smaak als ik hem niet fantastisch vind? Wat dat betreft hebben internet en de sociale media blijkbaar een niet te onderschatten invloed.

Ná gisteravond denk ik dat ik me minder snel door reputaties, labels en hypes laat meevoeren. Na de onthulling van de fles ging er bij mij een lampje branden, wetend dat ik hem naar eer en geweten een score gegeven heb.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 23 Dec 2014, 11:23

Misschien is het ook wel zo dat bloggers hoger scoren dan niet bloggers...
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Dec 2014, 11:24

't Zal voor iedereen verschillend zijn; Matti's uitleg over dat gemiddelde klopt als een bus. Er zijn er gerust enkele bij die bv 78 scoren en dan doodleuk melden dat ze het een goeie whisky vinden! Maar daar hebben we het al over gehad.

Wat meer interessant is zijn die mensen zoals Matti, Thijs, Turfsmurf, en ik mag er ook mezelf bij rekenen, die de schrik om op hun bek te gaan toch redelijk onder controle hebben. Ik heb hier tijdens deze tasting toch al 2 keer een 91 gegeven (bijna een 92 voor een 7 jaar oud!), 2 keer een 90, dus schrik om hoog te scoren heb ik nooit! Deze scoor ik 83…
Bijna mijn laagste van de tasting. Heel simpel, ik hou echt niet van de medicinale kant hier, en vond hem ook te bitter op een bepaald moment. Daarom heb ik ook geen Laga of Laphroaig of Ardbeg meer in mijn collectie (behalve die ene uitzondering, ardbeg 76). Dus voor mij een eerlijke score, op basis van dagelijks gebruik.

Vergeet bv ook niet de Malt maniacs award van dit jaar. Ongelofelijk lage scores eigenlijk, het doet wat met een mens, oordeelvrij proeven. Beste manier om je eigen smaak te ontdekken!! Tuurlijk kan je al eens de mist in gaan, maar wat voor mij eigenlijk het allerbelangrijkste is, de uitkomst van de flessen sluiten steeds naadloos aan bij mijn scores… Geen Lagavulin in de top bij mij, maar Glen keith en Littlemill ed. Het enige wat jammer is is dat ik op voorhand de Bowmore Devils II nooit heb geproefd. Had heel graag mijn lage score vergeleken met een subjectieve eerdere score.
0 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 23 Dec 2014, 11:25

turfsmurf schreef:Best mooi, dat blind proeven. Ik heb deze whisky 's-middags gedronken, dus vóór de maaltijd, op een moment dat ik vond dat mijn zintuigen er klaar voor waren, het is wel een wedstrijd namelijk.

Onderdeel van de wedstrijd is toch juist achterhalen welke whisky het is? Zou je hem dan niet moeten proeven op het moment dat je doorgaans whisky proeft om zo de kans van herkenning te vergroten?

turfsmurf schreef:Zou ik deze een hogere score geven als ik een sample had waarvan ik wist wat het was? Vóór gisteravond denk ik wel, minstens 90 punten. Ik bedoel: als kenners deze subliem vinden, is er dan iets mis met mijn smaak als ik hem niet fantastisch vind? Wat dat betreft hebben internet en de sociale media blijkbaar een niet te onderschatten invloed.

Ná gisteravond denk ik dat ik me minder snel door reputaties, labels en hypes laat meevoeren. Na de onthulling van de fles ging er bij mij een lampje branden, wetend dat ik hem naar eer en geweten een score gegeven heb.

Maar zou je hem simpelweg ook niet als beter beleeft hebben, wetende wat het was?
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Dec 2014, 11:31

kans is reëel wel dat je echt wel beïnvloed wordt door een label of een naam. Ik denk dat ik deze waarschijnlijk 87 scoor niet-blind ipv blind 83 of zo. Kan perfect. We kunnen het nu niet meer achterhalen, maar kan gerust. Dan zit ik nog erg laag natuurlijk. Maar gewoon niet mijn ding. Interesseert me dan ook niet op festivals en dergelijke. Loop ik straal voorbij zoiets. die iodine mogen ze hebben lol
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Dec 2014, 11:41

laddie teun schreef:
turfsmurf schreef:Best mooi, dat blind proeven. Ik heb deze whisky 's-middags gedronken, dus vóór de maaltijd, op een moment dat ik vond dat mijn zintuigen er klaar voor waren, het is wel een wedstrijd namelijk.

Onderdeel van de wedstrijd is toch juist achterhalen welke whisky het is? Zou je hem dan niet moeten proeven op het moment dat je doorgaans whisky proeft om zo de kans van herkenning te vergroten?

Als ik vrij heb proef ik lekkere drams (of in dit geval: wedstrijddrams) altijd 's-middags voor de maaltijd. Rond 5 uur.

laddie teun schreef:
turfsmurf schreef:Zou ik deze een hogere score geven als ik een sample had waarvan ik wist wat het was? Vóór gisteravond denk ik wel, minstens 90 punten. Ik bedoel: als kenners deze subliem vinden, is er dan iets mis met mijn smaak als ik hem niet fantastisch vind? Wat dat betreft hebben internet en de sociale media blijkbaar een niet te onderschatten invloed.

Maar zou je hem simpelweg ook niet als beter beleeft hebben, wetende wat het was?

Daar heb je een interessant punt. Whisky drinken is een totaalbeleving vanaf het moment dat je de fles/sample kiest en uitschenkt tot het moment dat je de laatste druppel op hebt (of voor sommigen: de volgende dag aan het glas snuift). Ik zou hem inderdaad beter beleefd hebben. "Oei, de Feis Ile 2014, spannend! Ik ben benieuwd!"

Helemaal uitschakelen van voorkennis kan ik niet, maar ik denk wel dat ik van de ervaring van gisteravond iets heb meegekregen waar ik bij mijn whiskyproeven in de toekomst wel wat aan heb: (nog?) meer vertrouwen op mijn eigen oordeel.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Dec 2014, 11:46

laddie teun schreef:Maar zou je hem simpelweg ook niet als beter beleeft hebben, wetende wat het was?

Ik denk dat de vraag die hier uit voortvloeit is: wat is de echte waarde van een whisky? Is die constant, en moet je er dus alles aan doen om afleidende factoren (zoals label, reputatie, het gezelschap waarin je drinkt, de sfeer) te verwijderen (er dan van uitgaande dat je vervolgens consistent hetzelfde scoort bij dezelfde whisky, de werkelijke waarde van die whisky voor jou).

Óf zijn die afleidende factoren nu juist een integraal onderdeel, wisselt je waardering a.d.h.v. die factoren en kan een whisky dus eigenlijk per definitie niet één score hebben?

Kort gezegd: intrinsieke waarde of beleving?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Dec 2014, 12:00

ik denk het laatste.

toen ik vroeger sigaren rook, kwamen in mijn top 5 sigaren ooit toch wel vooral de MOMENTEN naar boven.
Een magnum 50 limitada alleen in een bar in Barcelona, tijdens een sigarenjachtweekend, of de Cohiba magicos op het marktpleintje in Trinidad.

100% mooie opmerking, Matti. Ik kan je garanderen, drinken we samen een dram op 2 januari, stijgen al mijn scores met 2 punten :lol:
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Dec 2014, 12:07

laddie teun schreef:niet op je bek willen gaan kan inderdaad een factor zijn. Het competitie element, zoeken naar wat het is ipv proeven hoe het smaakt zal ook meespelen. Maar daarnaast ook omdat je met blind proeven een naar mijn mening twee erg belangrijke smaak factoren elimineert: verwachting en beleving.

Normaal gesproken zul je bij een whisky in je glas altijd een bepaalde verwachting hebben. Of omdat je hem al eerder op hebt, of omdat je de distillery kent of omdat je van anderen weet wat ze er van vinden, etc.. Dat beïnvloed absoluut je smaak.

en de tweede is beleving. Normaal gesproken drink je je whisky als je er zin in hebt. Je gaat er even lekker voor zitten. Of je bent op een mooie proeverij. Of in goed gezelschap. ook dan smaakt een whisky anders dan zo in een competitie.

Los daarvan kan een whisky op een ander moment ook anders smaken dan eerder. Kan te maken hebben met je glas, met wat je ervoor gegeten of gedronken hebt, hoe je je voelt, etc.

Het is ook zo dat blind anders gescoord wordt dan als je weet wat je drinkt. We hebben dat op kleine schaal een aantal jaren terug op Maltstock eens getest. mensen kregen vrijdagavond een aantal whisky's blind en moesten die scoren. De dag erna kregen ze dezelfde whisky's niet blind en weer scoren (uiteraard was men hier niet van op de hoogte). Er zaten duidelijke verschillen in de scores. Allom gewaardeerde merken scoorden niet blind hoger en merken waarvan de verwachtingen laag liggen scoorde niet blind lager.

Heel mooi gezegd en duidelijk uitgelegd. :goedgedaan
Ik kan me hier perfect in vinden. Ik probeer me in de mate van het mogelijke niet, of toch zo weinig mogelijk, te laten beïnvloeden door het label of de merknaam. Ik ben al iets te vaak ontgoocheld in 'grote' merknamen. Ik ben er zeker van dat al die bloggers hun samples heel wat nuchterder en objectiever ( en minder chauvinistisch) zouden scoren indien ze dit blind zouden doen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”