Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Tom
Actief lid
Actief lid

Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities?

Ongelezen berichtdoor Tom » 13 Dec 2009, 21:19

Uit Re: Whisky Giftpack

JayDie schreef:Ben benieuwd, Tom! Plaats, wanneer je het rustig geproefd hebt, eens een proefnotitie in het daarvoor bestemde forum :)

Oeioei, vergeet niet dat ik pas gestart ben :D
Gisteren na het proeven van Highland Park 18 wist ik bv pas wat men bedoeld met rokerig..
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Dec 2009, 21:43

Tom schreef:Oeioei, vergeet niet dat ik pas gestart ben :D
Gisteren na het proeven van Highland Park 18 wist ik bv pas wat men bedoeld met rokerig..

Misschien des te beter: je kan smaken omschrijven die jij proeft. Vreesch niet :-D
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Dec 2009, 21:54

JayDie schreef:
Tom schreef:Oeioei, vergeet niet dat ik pas gestart ben.

Misschien des te beter: je kan smaken omschrijven die jij proeft. Vreesch niet :-D

Ik kan me zeer wel voorstellen dat het voor Tom eerst eens een jaartje of zo proeven is. Daarbij al dan niet (dat zou ik zeker wel doen) aantekeningen maken en kennis en ervaring opbouwen.

Om nu gelijk die notities op het Internet te zetten, ook al is het in deze besloten en betrouwbare intieme forum omgeving, zou mij ook te ver gaan. Alleen al het opbouwen van een vocabulaire met geuren en smaken die je ook daadwerkelijk thuis kunt brengen vraagt al jaren praktijkervaring. Dat nog even los van whisky specifiek zaken.

Dat zou misschien iets zijn voor een besloten forum. Maar ja dan is het niet meer "open"......
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Dec 2009, 08:39

Hmmzz... ik heb dit onderwerp even gesplitst.

Juist door 'vroeg' te starten met het maken van proefnotities en het bespreken hiervan leer je meer!

Kijk, iedereen ruikt of proeft wat anders in een whisky, maar in grote lijnen zal dit hetzelfde zijn. De een ruikt misschien wel chocolade, de andere ruikt of proeft mint...

Ikzelf had in den beginne een geur te pakken in een Tullamore Dew die ik niet thuis kon brengen. Door hierover te spreken en adviezen te krijgen als: "moet je eens aan dit-of-dat ruiken: komt dat in de buurt" werd mijn geuren en smaak spectrum uitgebreid en kon ik smaken of geuren sneller en/of beter omschrijven.

Dus... wat mij betreft, Tom, plaatsen die proefnotitie! Als jij zegt: "Ik ruik iets zoets, maar kan niet thuisbrengen wat dat is" en iemand hier heeft die whisky ook geproefd, kan je helpen met "moet je eens aan gekookte dit-of-dat ruiken, misschien dat het dat is!". Dan zeg jij: "Inderdaad! Thanks!". En weer verliet een tevreden klant het pand...

Juist als je nog in de kinderschoenen staat kun je wel wat hulp gebruiken! Leuk om later je eerste notities terug te lezen! En let wel... je doet het nooit fout: het is jouw persoonlijke mening!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Dec 2009, 13:39

Even voor alle duidelijkheid omdat de titel van dit onderwerp anders zou kunnen doen vermoeden.

Piet schreef:......eerst eens een jaartje of zo proeven is. Daarbij al dan niet (dat zou ik zeker wel doen) aantekeningen maken en kennis en ervaring opbouwen.

Om nu gelijk die notities op het Internet te zetten.....

Dus met dat aantekeningen maken, vooral het analyseren en proberen onder woorden te brengen is een absolute aanrader. Het ging mij met name om het wel of niet publiekelijk maken daarvan.

Maar wellicht komt dat door de manier waarop dat bij mij gegaan is (honderd of zo jaar geleden :Scratch ) en is dat laatste, het publiekelijke aspect, inmiddels al lang achterhaald. Met anderen er met anderen over praten is zo wie zo leuk en leerzaam. Ik kan me voorstellen dat het dit ook kan zijn door dit medium hiervoor te gebruiken. En dat is inmiddels gebeurt. Top Tom !

Ik ga mijn bijdrage leveren.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Dec 2009, 14:37

Piet schreef:Het ging mij met name om het wel of niet publiekelijk maken daarvan.

Ja, begrepen :-) Mij ging het erom om deze inderdaad juist wel te delen cq. publiek te maken, zodat we anderen bij vragen kunnen helpen.

Überhaupt notities maken moet je (wat mij betreft) zo veel mogelijk doen, maar zo uitgebreid als thuis doe (en kan) ik dat niet bij een festivalproeverij. Daar is zoveel moois te proeven; na een aantal whiskies is het niet meer objectief te proeven. Wel kan dat weer bij een besloten proeverij zoals afgelopen week bij de DWS. Een paar whiskies, allemaal proeven we dezelfde en kun je deze bespreken (en dus noteren). Blijft dan ook bij een stuk of 6 whiskies.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Jan 2011, 08:52

Hier nog een leuk artikel over "Vage proeftermen" :D
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Re: Kun je te vroeg beginnen met het maken van proefnotities

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 04 Jan 2011, 09:20

Te vroeg met proefnotities ? Kan me daar niks bij voorstellen.
Als je ouder dan 18 bent zet ze dan ook gerust op een blog/fora/twitter of wat dan ook.

Ik vind het ook veel leuker om notities van “beginners” te lezen. Daar zit een stuk onbevangenheid in. Een frisse blik.

Voorbeeld:
Ik noem van de week dat ik in een whisky taai taai ruik. Ik ben (mede) door m’n kookhobby bij machte om een complete determinatie te maken van deze geur. Want het is vooral anijs en speculaaskruiden (koekkruiden) die je ruikt.
En speculaaskruiden kan ik ook nog wel klein maken en er zijn meerdere whisky’s waar kardemom (onderdeel van de meeste koekkruiden) in te herkennen is terwijl heel wat professionele neuzen het niet vinden. Hou je een potje kardemom onder hun neus komt er een flauw: o ja……

Voorbeeld 2: er zijn whiksy’s die ruiken naar de Malediven. Op die eilanden hangt een aparte geur die een melange is van bloemen , vochtig hout en de zee. Alle drie komen in whiksy's voor maar het gaat om de combinatie.

Bloemen zijn vooral bouganville. Vochtig hout want alles is daar vochtig. Als je een natte handdoek buiten hangt gaat het regenen. Alleen de zon kan enorm z’n werk doen en het hout (huisjes, meubels) laat steeds wat van z’n geuren vrij bij het verdampen van het vocht. De zee lijkt me helder want alles is daar zee.

Ik vind het veel leuker om in een beginnende (misschien wat naïeve) tasting notitie te lezen dat iemand de associatie heeft met taai taai of de Malediven dan een opsomming van elementaire geuren zonder dat duidelijk is waar hij ze ooit heeft opgepikt.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”