Hoe beoordeel je een whisky?
Geplaatst: 07 Nov 2010, 09:17
Ik heb gezocht op het forum, maar kon zo 1-2-3 niets vinden, maar als het al ooit besproken is, zie ik graag de verwijzing toegemoet....
Naar aanleiding van de regioproeverij van de Usquebaugh Society in Leusden ("een goede whisky is altijd minimaal 70 punten") heb ik afgelopen week nogal veel nagedacht over het puntensysteem. Gelukkig ging dit vaak gepaard met het nuttigen van een whisky.
Daarnaast heb ik gisteren een bericht op HetWhiskyForum geplaatst (Drum Major), waar ik een puntenbeoordeling geef van een whisky. Daarom vraag ik mij af hoe mensen hun whisky beoordelen. Als je namelijk punten van elkaar met elkaar gaat vergelijken, moet er toch wel een bepaalde basis in zitten.
Ik weet dat er diverse personen zijn, die een punten systeem hebben bedacht/ontworpen/bepaald/aangeleerd hebben en ben benieuwd naar hoe anderen het doen.
Ik gebruik(te) zelf tot vorige week een beoordeling van 1 tot 5; waarbij 3 een "ging wel" was, 4 "goed" en 5 "zeer goed". 4 en 5 zijn een regelmatige herdronk waard
Ook al heb ik nog steeds moeite met een beoordeling van 0-100 (wat is het verschil tussen 80, 81 en 82?, die krijgen bij mij waarschijnlijk allemaal een 4; daarnaast kan een whisky bij mij een 5 krijgen, maar heb ik eigenlijk nog nooit een whisky gezien met 100 punten
), zie ik ook wel dat het soms handig is om te kunnen vergelijken met anderen. Misschien moet ik gewoon een 'vertaaltabel' van de mijne (5 punten-systeem) naar het 100-punten systeem maken. Een ander voordeel van mijn 5-puntensysteem vond ik ook het feit dat als ik een whisky "lekker" vond, ik direct wist dat ik het 4 punten zou geven, in het 100-puntensysteem zal het ergens tussen 75 en 85 punten zitten en onder de 80 is volgens mij een mentale barierre.
Toch zie ik ook wel voordelen in het 100-puntensysteem, aangezien goedewhisky nu in 3 categorien onderverdeeld wordt bij mij.
Maar goed, om er toch iets meer van te leren wil ik er graag meer van weten; om te starten, hier mijn lijstje met beoordelingen, die ik afgelopen week heb opgezet en mijn 'oude' lijstje van 1-5
Mijn oude systeem:
1 : Is dit whisky?
2 : Herkenbaar
3 : Gaat wel
4 : Goed (= Lekker)
5 : Zeer goed (= Zeer lekker)
Mijn 100-Puntensysteem:
-64 : Slechte whisky
65-69 : Voldoende
70-74 : Goede whisky, met minpuntjes
75-79 : Goede whisky
80-85 : Goede whisky, met bijzonderheden
85-90 : Extreem goede whisky
90- : Once in a lifetime
Ben benieuwd naar jullie systeem....
Naar aanleiding van de regioproeverij van de Usquebaugh Society in Leusden ("een goede whisky is altijd minimaal 70 punten") heb ik afgelopen week nogal veel nagedacht over het puntensysteem. Gelukkig ging dit vaak gepaard met het nuttigen van een whisky.
Daarnaast heb ik gisteren een bericht op HetWhiskyForum geplaatst (Drum Major), waar ik een puntenbeoordeling geef van een whisky. Daarom vraag ik mij af hoe mensen hun whisky beoordelen. Als je namelijk punten van elkaar met elkaar gaat vergelijken, moet er toch wel een bepaalde basis in zitten.
Ik weet dat er diverse personen zijn, die een punten systeem hebben bedacht/ontworpen/bepaald/aangeleerd hebben en ben benieuwd naar hoe anderen het doen.
Ik gebruik(te) zelf tot vorige week een beoordeling van 1 tot 5; waarbij 3 een "ging wel" was, 4 "goed" en 5 "zeer goed". 4 en 5 zijn een regelmatige herdronk waard
Ook al heb ik nog steeds moeite met een beoordeling van 0-100 (wat is het verschil tussen 80, 81 en 82?, die krijgen bij mij waarschijnlijk allemaal een 4; daarnaast kan een whisky bij mij een 5 krijgen, maar heb ik eigenlijk nog nooit een whisky gezien met 100 punten
Maar goed, om er toch iets meer van te leren wil ik er graag meer van weten; om te starten, hier mijn lijstje met beoordelingen, die ik afgelopen week heb opgezet en mijn 'oude' lijstje van 1-5
Mijn oude systeem:
1 : Is dit whisky?
2 : Herkenbaar
3 : Gaat wel
4 : Goed (= Lekker)
5 : Zeer goed (= Zeer lekker)
Mijn 100-Puntensysteem:
-64 : Slechte whisky
65-69 : Voldoende
70-74 : Goede whisky, met minpuntjes
75-79 : Goede whisky
80-85 : Goede whisky, met bijzonderheden
85-90 : Extreem goede whisky
90- : Once in a lifetime
Ben benieuwd naar jullie systeem....
