eddie schreef:...alsof je in een complexe whisky het verschil kan proeven tussen vanille, vanillecake, vanillevla, custard. etc.
de een vind iets peperig. witte of zwarte? rum casket? wat voor rum? jamaicaans? zo kunnen we wel ff doorgaan.
Ai ai Eddie, daar zeg je nog al wat. Hier is de vraag wie je met "je" bedoeld toch echt doorslaggevend. Als beginner in whisky ga je wel erg kort door de bocht, juist in de voorbeelden die je geeft. Neem maar van mij aan, dat je dus nog veel kunt leren.
Het verschil tussen vanille of vanillecake zoals je dat noemt is toch wel behoorlijk groot en duidelijk te benoemen. Vanille is een basis-aroma terwijl cake (vanillecake) een composite is van meerdere geuren en smaken, waarvan vanille er maar één is. Geld ook voor vanillevla, crème brûlée etc. net zo
Een professionele proever, maar ook een gevorderde amateur, kan daarin wel degelijk verschil proeven. In eerste instantie is dat vaak de directe (intuïtieve) associatie die je krijgt. En ja, afhankelijk van de nuances vraagt het vaak veel kennis en nog meer ervaring waarbij geldt dat de een gedurende de jeugd al meer bagage op dit gebied meekrijgt dan de ander.
Dit is eigenlijk een goed voorbeeld van "verfijning" in determinatie: Fruit, citrusfruit, vruchten, confituren en esters.... en dat kun je wel degelijk leren. Ook zo in Honing in whisky, de ene is de andere niet. etc. etc.
Ik zou je aanraden hier eens doorheen te lezen: De smaak van whisky geanalyseerd.
En kijk eens naar proefnotities van iemand als Serge Valentin op whiskyfun.com, en geloof het of geloof het niet. Maar je kunt ook kijken in onze eigen proefnotities, zonder die al op voorhand als onzin of onmogelijk weg te zetten: Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen.
Mocht je er verder op in willen gaan dan graag in het betreffende. Dit gaat per slot over kleur !
EDIT: In het kader van "twee zielen één gedachte" heeft John ook een reactie gegeven in het relevante bestaande onderwerp. Dus indien gewenst graag verder daarin reageren: Is het onderscheiden van smaken te leren?

). Mijn definitie van kleurecht is hier de gedrukte kleur onder (gesimuleerd) daglicht, kleurtemperatuur +- 5500 Kelvin.

Nummer 4 is dus voor mij amber en nummer 3 bestaat eigenlijk niet (ik vind het verschil tussen 3 en 4 te klein, ik zou de flesjes mengen en het amber noemen)