Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Beschrijven van de kleur van whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jan 2012, 12:50

:offtopic
eddie schreef:...alsof je in een complexe whisky het verschil kan proeven tussen vanille, vanillecake, vanillevla, custard. etc.
de een vind iets peperig. witte of zwarte? rum casket? wat voor rum? jamaicaans? zo kunnen we wel ff doorgaan.

Ai ai Eddie, daar zeg je nog al wat. Hier is de vraag wie je met "je" bedoeld toch echt doorslaggevend. Als beginner in whisky ga je wel erg kort door de bocht, juist in de voorbeelden die je geeft. Neem maar van mij aan, dat je dus nog veel kunt leren.

Het verschil tussen vanille of vanillecake zoals je dat noemt is toch wel behoorlijk groot en duidelijk te benoemen. Vanille is een basis-aroma terwijl cake (vanillecake) een composite is van meerdere geuren en smaken, waarvan vanille er maar één is. Geld ook voor vanillevla, crème brûlée etc. net zo :HitHead

Een professionele proever, maar ook een gevorderde amateur, kan daarin wel degelijk verschil proeven. In eerste instantie is dat vaak de directe (intuïtieve) associatie die je krijgt. En ja, afhankelijk van de nuances vraagt het vaak veel kennis en nog meer ervaring waarbij geldt dat de een gedurende de jeugd al meer bagage op dit gebied meekrijgt dan de ander.

Dit is eigenlijk een goed voorbeeld van "verfijning" in determinatie: Fruit, citrusfruit, vruchten, confituren en esters.... en dat kun je wel degelijk leren. Ook zo in Honing in whisky, de ene is de andere niet. etc. etc.

Ik zou je aanraden hier eens doorheen te lezen: De smaak van whisky geanalyseerd.

En kijk eens naar proefnotities van iemand als Serge Valentin op whiskyfun.com, en geloof het of geloof het niet. Maar je kunt ook kijken in onze eigen proefnotities, zonder die al op voorhand als onzin of onmogelijk weg te zetten: Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen.

Mocht je er verder op in willen gaan dan graag in het betreffende. Dit gaat per slot over kleur !

EDIT: In het kader van "twee zielen één gedachte" heeft John ook een reactie gegeven in het relevante bestaande onderwerp. Dus indien gewenst graag verder daarin reageren: Is het onderscheiden van smaken te leren?
Laatst gewijzigd door Piet op 23 Jan 2012, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Jan 2012, 13:32

Een bijkomend probleem waaraan al een paar keer zijdelings is gerefereerd is dat op de meeste beeldschermen kleuren verre van 'kleurecht' weergegeven worden (om maar niet te spreken van 'levensechte kleuren' op smartphones en tablets :gnif ). Mijn definitie van kleurecht is hier de gedrukte kleur onder (gesimuleerd) daglicht, kleurtemperatuur +- 5500 Kelvin.

Tenzij je een professionele gecalibreerde monitor hebt zie je per definitie niet hetzelfde als de persoon die de de beschrijving/kleurenstaal gebruikt (en dat is dan nog ervan uitgaande dat die persoon wel een gecalibreerde monitor gebruikt, als dat niet zo is kan je een match wel vergeten).

Gezien dit probleem lijkt het mij ondoenlijk de kleur van whisky in specifieke bewoordingen te beschrijven als je als referentie een staal op je beeldscherm hebt. Ik denk persoonlijk dat de meest specifieke beschrijving die nog werkt via het beeldscherm iets in de trant van 'licht-geel, geel, donker-geel, licht amber, amber, donker-amber, bruin, donker-bruin' zou zijn, of misschien zelfs zo beperkt als 'geel-amber-bruin'. Een beetje een downer misschien, maar wel een belangrijk aspect denk ik :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jan 2012, 13:58

Piet schreef:Gezien dit probleem lijkt het mij ondoenlijk de kleur van whisky in specifieke bewoordingen te beschrijven als je als referentie een staal op je beeldscherm hebt. Ik denk persoonlijk dat de meest specifieke beschrijving die nog werkt via het beeldscherm iets in de trant van 'licht-geel, geel, donker-geel, licht amber, amber, donker-amber, bruin, donker-bruin' zou zijn, of misschien zelfs zo beperkt als 'geel-amber-bruin'. Een beetje een downer misschien, maar wel een belangrijk aspect denk ik :)

Mee eens Matti.
De meesten onder ons hebben echter ook wel één boek, of zelfs twee :gnif waar vergelijkbare kleurenstalen in staan. Maar het is natuurlijk niet meer dan indicatief en voldoet redelijk voor het doel.
Het is wel degelijk exacte wetenschap maar dan hebben we inderdaad heel andere apparatuur nodig, ook om de kleur-teint, dichtheid en (optische)verontreiniging (en viscositeit als component van het uiterlijk) te meten.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 23 Jan 2012, 15:12

Dit is al een heel oude discussie, o.a. in de grafische wereld.
Je kiest een PMS kleur en die blijkt toch een tikkie anders in het drukwerk over te komen dan in de PMS waaier.
De factor papiersoort is hier van belang en de samenstelling van het papier.
En bij welk licht kijk je naar een glas whisky - daglicht, schemer, kunstlicht?
Met wijdopengesperde ogen, of bijna dichtgeknepen?
Kleur is in absolute (chemische) zin misschien een constante, maar de waarneming ervan niet.
Ik herinner me Henk Elsink met "de bom" die gedemonteerd moest worden. Knip het grijsgroene draadje door, maar niet het groengrijze (o.i.d.). Ga er maar aan staan ;)
0 x

Ruval
Senior
Senior

Re: Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky

Ongelezen berichtdoor Ruval » 23 Jan 2012, 15:43

Ik beweeg me ook in de grafische wereld. Zeker met de komst van digitale druk geeft dit een groot probleem. Alleen al het keuren met Pantone-waaiers is subjectief. Fotospectraalmeters geven gemengde resultaten al naar gelang de plaats waar wordt gemeten, etc. etc.

En bij het bepalen van kleuren speelt ook en bepaalde mate van perceptie.
Ik vind dit echter wel een heel leuk onderwerp omdat ik kan genieten van de kleur van een goed glas whisky.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 13:25

Omdat ik nu in HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1: reviews!!! voor een en dezelfde whisky zo veel verschil zie ga ik toch weer een poging wagen. Een soort ultieme poging denk ik. Deels val ik hierbij in herhaling.

Een aantal (van de 21 notities) geeft geen kleur. Op zich jammer. Bij niet bijgekleurde whiskies zegt het wel degelijk iets over de inhoud. Bovendien hoort het er bij. Proeven begint met kijken en zien.

Het mag bekend zijn hoe vreemd ik het vind de kleur van whisky te beschrijven aan de hand van (niet standaard en vaak niet algemeen bekende) kleuren van andere dranken (lees eerdere berichten hier in). Nog los van de praktische bruikbaarheid heeft ook het gebruik van 20 of meer gradaties niet veel zin.

Een combinatie van bovenstaande is de (professionele) Whisky Magazine kleurenkaart (zie eerder) met maar liefst 21 bijna alleen dranken kleurennamen :HitHead

Dan zou ik nog eerder gaan voor een kaart als deze, in gebruik voor bier, en domweg een nummer toekennen. Ook dan weet iedereen waarover het gaat. Niet dat ik dit voorstel. Dit is (zelfs voor mij :gnif ) té wetenschappelijk en bevat te weinig "romantiek". Nog even los dat iedereen er dan altijd dit kaartje bij moet halen.

Afbeelding

Ik heb hier ook een hele chique The Glenlivet Signature tasting notebook met daarin een kleurenkaart op kalkpapier. Helaas ook daar weer kleuren met dranknamen en erg veel gradaties goud.

____________________________________________ bottom line _____________________________________________

Tijdens mijn nog immer durende zoektocht liep ik nu (op de Master of Malt whisky blog) tegen een, naar mij dunkt, voor iedereen bruikbare "kleurenkaart" aan. Dit lijkt me zeer herkenbaar en eenvoudig in gebruik, met 5 uit een basis van 3 kleuren (plus transparant), nog juist voldoende nuance.

Afbeelding

In een plat flesje van maar 1 centimeter dikte zie je hier: Kleurloos (niet aangegeven = new spirit)
1 - Licht (of bleek) goud-geel, 2 - goud-geel, 3 - licht amber, 4 - amber (barnsteen), 5 - mahonie

De aficionado kan hierbij desgewenst dan altijd nog de bekende superlatieven gebruiken zoals daar zijn : bleek, licht, donker, zeer donker. En toevoegingen zoals: "met een rode gloed" of "een groene teint".
Of zoals ik Matti zag doen met "+" of "-" (of meerdere tekens) of met een "/" voor grensvlakken, b.v. "amber/mahonie".

Als wij ons hierin kunnen vinden kan ik het eventueel toevoegen in "Aanwijzingen voor het maken van proefnotities".
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Apr 2012, 15:18

Piet schreef:In een plat flesje van maar 1 centimeter dikte zie je hier: Kleurloos (niet aangegeven = new spirit)
1 - Licht (of bleek) goud-geel, 2 - goud-geel, 3 - licht amber, 4 - amber (barnsteen), 5 - mahonie

De aficionado kan hierbij desgewenst dan altijd nog de bekende superlatieven gebruiken zoals daar zijn : bleek, licht, donker, zeer donker. En toevoegingen zoals: "met een rode gloed" of "een groene teint".
Of zoals ik Matti zag doen met "+" of "-" (of meerdere tekens) of met een "/" voor grensvlakken, b.v. "amber/mahonie".

Als wij ons hierin kunnen vinden kan ik het eventueel toevoegen in "Aanwijzingen voor het maken van proefnotities".

Drie dingen:

- Ik denk dat je idd niet meer dan 5 verschillende kleuren moet gebruiken, al was het maar omdat die zo totaal verschillend worden weergegeven op verschillende monitoren.

- Ikzelf gebruik tegenwoordig een variant op dit systeem (overigens gepikt van ralfy), ik neem 'amber' als centrale kleur, gebruik aan de uiteinden 'strogeel' en 'mahonie' en daar tussenin zitten tussenstapjes: amber -2 (geel), amber -1(goudgeel), amber +1(oranje), amber +2(lichtbruin). Plus inderdaad af en toe 'met groene tint' oid.

- Een algemeen systeem juich ik toe (simpeler is beter wmb), is alleen even de vraag of we het eens kunnen worden ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 15:41

Matti schreef:- Ik denk dat je idd niet meer dan 5 verschillende kleuren moet gebruiken, al was het maar omdat die zo totaal verschillend worden weergegeven op verschillende monitoren.

- Ikzelf gebruik tegenwoordig een variant op dit systeem (overigens gepikt van ralfy), ik noem het middelste flesje 'amber', gebruik aan de uiteinden 'strogeel' en 'mahonie' en daar tussenin zitten tussenstapjes: amber -2 (geel), amber -1(goudgeel), amber +1(oranje), amber+2(lichtbruin). Plus inderdaad af en toe 'met groene tint' oid.

Het gaat om de gemeenschappelijk basis. Die (persoonsgebonden) tussenstapjes en variaties zijn prima.

Strogeel gebruik ik ook vaak (ook voor wijn), maar ik wilde het eenvoudig houden 8-)
Dat vind ik prima voor nummer-1.

Amber voor nummer-3 daarin kan ik me ook vinden. Ik zou dan voor nummer-4 wel een "eigennaam" willen gebruiken. Nu komt Tuile (ook uit de wijnwereld) wel in de richting maar is erg onwennig. Het moet wel redelijk algemeen zijn. In de diverse staten zie ik alleen drankennamen :boos
Of we moeten van licht-amber (3), amber maken en van amber (4), "donker amber" ?!

EDIT: Ja, nu staat het er opeens in kleuren erbij Matti :?
Laatst gewijzigd door Piet op 15 Apr 2012, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Apr 2012, 16:03

Piet schreef:EDIT: Ja, nu staat het er opeens in kleuren erbij Matti :?

Excuses, ik was nog wat aan het schuiven :P Nummer 4 is dus voor mij amber en nummer 3 bestaat eigenlijk niet (ik vind het verschil tussen 3 en 4 te klein, ik zou de flesjes mengen en het amber noemen) :lol:
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 19:28

Matti schreef:... Nummer 4 is dus voor mij amber en nummer 3 bestaat eigenlijk niet (ik vind het verschil tussen 3 en 4 te klein, ik zou de flesjes mengen en het amber noemen) :lol:

Ah, daar kan ik me ook in vinden. Het verschil van 3 met 2 maar ook met 4 is inderdaad klein.

Wie zwijgt stemt toe. Dames en heren. Als ik geen overwegende bezwaren dan wel betere alternatieven hoor ga ik die 4 eens op een rijtje zetten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Apr 2012, 20:10

Welk kleurprofiel moet ik kiezen voor m'n monitor en hoe helder / fel moet ik hem zetten? :gnif
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 20:22

JayDie schreef:Welk kleurprofiel moet ik kiezen voor m'n monitor en hoe helder / fel moet ik hem zetten? :gnif

Kijk dat is zo mooi van deze eenvoud. Dat mag iedereen allemaal zelf weten ... en dan ontstaat er toch een soort eenheid :dancing

en als je volgens WhiskyMagazine b.v. een whiskykleur "chesnutploroso sherry" wilt gebruiken mag dat ook nog steeds ......
0 x

Piet
Moderator
Moderator

De Het Whisky forum kleurenkaart

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 20:43

Nu dus met 4 basiskleuren (plus transparant).

Afbeelding

In een plat flesje van maar 1 centimeter dikte zie je hier: Kleurloos (niet aangegeven = new spirit)
1 - Stro-geel, 2 - Goud-geel, 3 - Amber (barnsteen), 4 - Mahonie

De aficionado kan hierbij desgewenst de bekende superlatieven gebruiken zoals daar zijn : bleek, licht, donker, zeer donker. Ook toevoegingen zoals: "met een rode gloed" of "een groene teint", etc. kunnen naar believen gebruikt worden. Andere mogelijkheden zijn toevoegingen als "+" of "-" (b.v. "amber +" of meerdere tekens) of combinaties met een "/" voor grensvlakken, b.v. "amber/mahonie" zijn goed te gebruiken.

Bovenstaande wordt toegevoegd in (of via) "Aanwijzingen voor het maken van proefnotities".
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Apr 2012, 21:05

Check, ik vind 'm goed :)

Grof genoeg om over te komen op alle monitoren en door combinaties te maken fijn genoeg om alles te kunnen beschrijven.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 15 Apr 2012, 21:27

Ik vind het ook goed/akkoord.

Alleen een vraagje bij de stro-geel. Is deze kleur (van het stro) nog seizoen gebonden ;)
En vraagje bij geel-goud. Is deze kleur (van het goud) 14k of 18k of 24karaat ;)
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”