Aberlour a'bunadh, NAS, OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
1
5%
Afbeelding - 86-90
12
55%
Afbeelding - 91-95
9
41%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 22

Piet
Moderator
Moderator

Aberlour a'bunadh, NAS, OB

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Feb 2010, 21:26

Daar is tie dan, de Aberlour a'bunadh, NAS, Batch 24, 60,2%, OB. Dit gaat over de Batch 24, 60,2% maar het lijkt me goed om het onder één noemer te plaatsen.

Even wat achtergrond. Ik herinner me nog dat de a'bunadh op de markt kwam, pak weg 10 jaar geleden. En hij stond op mijn long-list. Op een of andere manier is het er nooit van gekomen. Ben ik blij dat Jock er mee kwam in zijn video-Blog. Dit is een whisky "in mijn straatje". Ik heb Serge wel eens wat "vergaand" genoemd in zijn beschrijving maar ik vrees dat ik me hier ook niet in kan houden :Scratch
Let wel, voor dit rapportje heb ik meer dan een uur zitten smullen (snuiven, proeven) en vergelijken. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik niet uitkom met de structuur van een proefnotitie omdat er gaandeweg wel heel veel verandering plaatsvind in de whisky. Ik zal het proberen maar het kort houden gaat niet lukken.

Uiterlijk: Donker amberkleurig. Trekt mooie dikke tranen. Hij is zo dik dat het even duurt voordat die tranen vallen. En dan eerst heel smal.
Geur en smaak: Krachtig parfum, vrij zoete geuren zoals nougat, zoete sherry, krenten, kirsch.
Later na wat tijd en water wordt het fruitiger en komen er meer esters vrij (meer naar de 15yo toe). Honing, winegums en Haagse-hopjes (toffee met wat koffie), pruim, marmelade en zelfs wat puur chocola, gekonfijt fruit en muesli.
Ik meen dat Jock zij "oorlog in je mond".
Mijn eerste slok, onverdund, en geen kleine nip maar echt een slok zorgt voor een explosie :HitHead
Geweldig wat een binnenkomst. Bijna letterlijk rolt hij vanaf het puntje van de tong over de tong naar binnen waar je hem voelt "ontvouwen", klapt tegen de huig op en terwijl de mondholte in zijn geheel wordt overgenomen (de oorlog) knalt hij door de neus naar buiten. En echt in deze volgorde ! Wat een sensatie, een smaakexplosie met lawine-effect. Dit is echt precies zoals ik het ervoer. Mijn vrouw zat er bij en keek er naar.
Krachtig, vol en rond en heel (fysiek) verwarmend maar niet scherp, eerder zacht peper en gember (op sap).
Met water er bij (tot wel 15%) wordt hij "normaler", zoet, Sherry, kruidig, wat eiken en een rubbertje en hooi ook in de afdronk.
Die krenten van boven worden met water en tijd meer rozijnen geweld in.... mango-chutney (die home-made van Marijke), confijt, pruimen,...
Afdronk: Een gemiddelde afdronk van enkele minuten tot een lange na toevoeging van wat water. Iets droog met vuursteen (ketelsteen ?).
Eigenlijk is de whisky waar ik na een uur mee eindig een andere dan die van de eerste slok (inmiddels behoorlijk aangelengd). Anders maar niet minder lekker. Echt een complex geheel dat wat tijd nodig heeft en die ook zeker verdient.

Dit was de vrijdagmiddag borrel. Mijn vrouw zij: "vergeet je nootjes niet". Omdat ik eerst wilde "proeven" neem ik sowieso niets te eten, maar inderdaad ook na een uur was ik ze vergeten omdat dit eigenlijk eten en drinken tegelijk is.

Mijn score: tegen de 90. Referentie de Karuizawa 12yo (viewtopic.php?f=86&t=294) en de Aberlour 15yo Sherry Wood Finish, 40%, OB. Deze laatste vond ik ook een erg lekkere dram maar dit stijgt daar bijna letterlijk behoorlijk bovenuit.

Ik kan me voorstellen dat je van het smaak-profiel moet houden. Ook geen whisky voor de "faint-'hearted" zal ik maar zeggen. De whisky is bijna likeur-achtig, zowel het aroma als de smaak....omdat ik begon te twijfelen of dit allemaal kan, nu nog even een proefglaasje gevuld. Het klopt echt :Slainte
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Aberlour a'bunadh, NAS, Batch 24, 60,2%, OB

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 20 Feb 2010, 15:02

Leuke (vergaande ;) )smaaknotitie Piet!
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Feb 2010, 18:29

Wow leuke notities Piet! Op naar de andere 30 batches :p
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2010, 23:07

Nu mijn tweede in het glas.
Ik ga het niet doen hoor, die "overdreven" proefnotitie uitbreiden. Niet zozeer aanpassen want alles wordt bevestigd.

Echter nu ik nog veel verder verdun (25 tot 50%) komt er behalve het zoete fruit ook fris fruit en citrus naar boven.
Overigens wordt de smaak op zich er na pak weg plus 25% water, niet beter op (niet geheel onverwacht, te dun).
Het moet natuurlijk niet gekker worden dus ik laat het erbij en neem nog een nip :Slainte
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Aberlour a'bunadh, NAS, OB

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mei 2010, 00:28

Een heerlijk dineer verzorgt door mijn eigenste keukenprinses achter de rug.
Kwas niet geheel onbevangen bij het digestief.
Als aperitief een Crémant de Bourgogne die menig Champagne de loef afsteekt.
Bij voor en tussen gericht een heerlijke Chablis en bij het hoofdgerecht een Grand Cru St. Emillion 2003.

Als digestief bij een Dark Roast espresso en Côte D'or fines tuiles wafers, noir - puur en de Aberlour a'bunadh , Batch 24, 60,2%, en ik moet zeggen een top combinatie !

De nougat en Christmas-pie voerden de boventoon en na heel veel water zelfs citroen-tijm (had ik nog niet eerder geroken).
Een heerlijke combinatie voor een eerlijke dram, smullen :goedgedaan
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2011, 15:53

Goed om te zien dat er nu van batch 24 in elk geval ook één zeer herkenbare notitie en score is van Malt Maniac Keith Wood.

Aberlour 'A'Bunadh Batch #24'
0 x

Joep
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Joep » 03 Apr 2011, 23:04

Ik heb batch 34, en daar zit naast de overduidelijke sherry een ontzettende rum-rozijnengeur aan.
Maar verdorie wat is dit een lekkere whisky zeg.
0 x

sherrytoon
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor sherrytoon » 25 Jun 2011, 20:23

Na deze fantastische notities, proef ik hem al bijna. ik kan niet wachten tot ik hem tegen kom . dank jullie wel voor deze tip. zodra ik hem heb geproefd, horen jullie van mij.

gr. sherrytoon
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jun 2011, 20:43

Kijk ook even hier toon: viewtopic.php?f=17&t=565#p15603

Elke batch kan wat anders zijn maar de #29 komt er niet al te best af, dus oppassen.
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 04 Dec 2011, 20:40

Ik heb hier zelf een batch 19 staan, en hij is heel erg lekker, maar nog niet zó lekker dat ik er 90% voor zou geven.

Aan te raden ^^
0 x

Bart015
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Bart015 » 05 Dec 2011, 17:12

Piet schreef:Kijk ook even hier toon: viewtopic.php?f=17&t=565#p15603

Elke batch kan wat anders zijn maar de #29 komt er niet al te best af, dus oppassen.

Ik heb zelf vorige week batch #29 gehaald.

Achteraf zag ik inderdaad de niet al te beste testresultaten, maar toen ik 's avonds de fles opende met een aantal vrienden hadden we toch echt niets te klagen. Geen rubberen bijsmaak oid; het was wat ik verwachtte.. een week daarvoor batch #25 op, en ik merkte nu geen verschil.

Ook bij de rest van het gezelschap viel hij erg goed in de smaak!
0 x

Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 06 Apr 2012, 19:18

Piet schreef:Kijk ook even hier toon: viewtopic.php?f=17&t=565#p15603

Apart.. Jim Murray beoordeelde batch 29 juist als één van de beste! En ik vond hem zelf ook bijzonder lekker, één van de beste whiskies die ik de laatste tijd gedronken heb. Mijn proefnotities kwamen kortweg hierop neer:

Aberlour A'bunadh batch no. 29 59.9% Speyside single malt

Geur: Rijke, warme sherry tonen: rozijnen, donkere chocolade, honingraat, karamel, daarnaast rijke graantonen: versgebakken koekjes, zacht eikenhout, appelmoes met kaneel en opnieuw rozijnen. Majestueus!

Smaak: Vol, rijk, overweldigend! Bekleed de mond als fluweel. Volle, sappige rozijnen en fudge, pure chocolade en donkere koffie, dan gekookt fruit, wat knisperend hout in een warm haardvuur en rijke honing.

Finish: Iets notig, duidelijke amandeltonen van de sherry, lang en rijk: je geniet er nog zeker een half uur van na.
0 x
“I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy.” ~ Tom Waits

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Apr 2012, 19:32

Wolfe Tone schreef:...Apart.. Jim Murray beoordeelde batch 29 juist als één van de beste! En ik vond hem zelf ook bijzonder lekker, één van de beste whiskies die ik de laatste tijd gedronken heb. Mijn proefnotities kwamen kortweg hierop neer: ...

En dat is inderdaad herkenbaar als een A'bunadh .... ik heb zelf de #29 niet geproefd dus het zijn allemaal andere bronnen. Waarbij wederom maar weer blijkt dat de ene de ander niet is.... :o
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Apr 2012, 20:28

Wolfe Tone schreef:Apart.. Jim Murray beoordeelde batch 29 juist als één van de beste!

Inderdaad. Volgens zijn mening waren Batch 22, 25 en 27 de mindere (maar nog 80+ op zijn scoreladder)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 07 Apr 2012, 12:31

JayDie schreef:
Wolfe Tone schreef:Apart.. Jim Murray beoordeelde batch 29 juist als één van de beste!

Inderdaad. Volgens zijn mening waren Batch 22, 25 en 27 de mindere (maar nog 80+ op zijn scoreladder)

Wat ik wel vreemd vind is dat #29 een negatieve score kreeg op grond van sulphur als ik het goed begreep. Terwijl Murray hem erg goed vond.. Dit terwijl Murray volledig allergisch is voor elke vorm van zwavel.. Dus blijkbaar verschillen niet alleen de smaken, maar ook de smaakpapillen gigantisch hier. Ik zou bijna zeggen dat er een aantal slechte flessen tussen de verder goede #29 zijn geslopen. Hoe verklaar je anders dat verschillende gerenommeerde proevers iets totaal anders proeven op iets elementairs als zwavel?
0 x
“I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy.” ~ Tom Waits

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”