Laphroaig (uitgesproken als "La Froig") Quarter Cask wordt zoals vroeger in de 19e eeuw de gewoonte was weer op kleine vaten gelagerd. Naarmate de whiskymarkt groeide, werden de vaten steeds groter ivm de opslag en ook het transport was voordeliger. De relatie tussen het fust en de rijping hierin is van essentieel belang. Laphroaig constateerde dat de whisky, die de rijping op kleine vaten onderging, soms meer dan 60% intensiever van smaak werd door het langere contact met het hout, dan de grotere vaten. Na de eerste rijping in eiken vaten en daarna op de vernieuwde Quarter casks en het laten rijpen van de maltwhisky op deze vaten in de authentieke Dunnage Warehouses en ook met de non chill-filtered botteling op 48% alc. geven aan deze Single Islay Malt een verrassende en unieke smaak met finesse en mooie aroma's.
Kleur: goud
Neus: intens rokerig, aroma's van de zee - zilt, 'romig', grond. Meer turf / zee dan de 10yo. Na toevoegen van drupje water wordt deze zoet! Kruidnagel, teer.
Smaak: zachte aanzet, droog op de tong (?), complex (blijft telkens weer wat nieuws proeven), rokerig, ziltig, wordt spicy, mooie lange afdronk welke zoet is en rook / turf / teer bevat. Afdronk wat mij betreft beter dan bij de 10yo.
De fles: simpele, groene fles, met simpele zwart / witte etiketten
Gekocht: tijdje terug via de Whisky site: 1 liter voor maar ca. EUR 37,00!
Score: Dit kan natuurlijk wijzigen: heb eerder ervaren dat een net geopende fles lekkerder wordt bij een 2e, etc. glas. Voor nu geef ik hem 86 punten: net iets minder dan een Talisker 10yo, welke wat zoeter is.
Ja, ik ben dus ook al "Friend of Laphroaig" en bezit dan ook een vierkante voet grond
edit: punten hoger gewaardeerd
edit: Tasting note uitgebreid.

)