Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
3%
Afbeelding - 81-85
3
10%
Afbeelding - 86-90
19
66%
Afbeelding - 91-95
6
21%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 29

JayDie
Moderator
Moderator

Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Aug 2009, 08:11

Laphroaig (uitgesproken als "La Froig") Quarter Cask wordt zoals vroeger in de 19e eeuw de gewoonte was weer op kleine vaten gelagerd. Naarmate de whiskymarkt groeide, werden de vaten steeds groter ivm de opslag en ook het transport was voordeliger. De relatie tussen het fust en de rijping hierin is van essentieel belang. Laphroaig constateerde dat de whisky, die de rijping op kleine vaten onderging, soms meer dan 60% intensiever van smaak werd door het langere contact met het hout, dan de grotere vaten. Na de eerste rijping in eiken vaten en daarna op de vernieuwde Quarter casks en het laten rijpen van de maltwhisky op deze vaten in de authentieke Dunnage Warehouses en ook met de non chill-filtered botteling op 48% alc. geven aan deze Single Islay Malt een verrassende en unieke smaak met finesse en mooie aroma's.

Kleur: goud
Neus: intens rokerig, aroma's van de zee - zilt, 'romig', grond. Meer turf / zee dan de 10yo. Na toevoegen van drupje water wordt deze zoet! Kruidnagel, teer.
Smaak: zachte aanzet, droog op de tong (?), complex (blijft telkens weer wat nieuws proeven), rokerig, ziltig, wordt spicy, mooie lange afdronk welke zoet is en rook / turf / teer bevat. Afdronk wat mij betreft beter dan bij de 10yo.

De fles: simpele, groene fles, met simpele zwart / witte etiketten
Gekocht: tijdje terug via de Whisky site: 1 liter voor maar ca. EUR 37,00!
Score: Dit kan natuurlijk wijzigen: heb eerder ervaren dat een net geopende fles lekkerder wordt bij een 2e, etc. glas. Voor nu geef ik hem 86 punten: net iets minder dan een Talisker 10yo, welke wat zoeter is.

Ja, ik ben dus ook al "Friend of Laphroaig" en bezit dan ook een vierkante voet grond ;-)

edit: punten hoger gewaardeerd
edit: Tasting note uitgebreid.
Laatst gewijzigd door JayDie op 04 Feb 2010, 09:51, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay

Ongelezen berichtdoor p_froes » 06 Aug 2009, 13:16

Deze score haal ik ergens uit me notities vandaan. 87 - No notes
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Aug 2009, 15:01

Hmmm.... ik had deze van het weekend weer... Heerlijk!. Zou eigenlijk de 'reguliere' 10yo wel eens naast de QC willen proeven; dan kan ik het verschil aangeven! Iemand daar ervaring mee? Zag er al een topic over op WhiskyMag.com.

De volgende dag rook het glas nog heerlijk naar de typische Islay geur...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Aug 2009, 15:51

Tsja, ik heb de 'reguliere' 10yo wel gedronken maar dat is al even geleden. Voor mij waren (zijn?) dit (Laphroach, Ardbeg,..) altijd Whisky's om mee bij te komen na een rotdag. Ik heb er geen notitie van (zal niet meer gebeuren).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Aug 2009, 19:40

Piet schreef:Voor mij waren (zijn?) dit (Laphroach, Ardbeg,..) altijd Whisky's om mee bij te komen na een rotdag. Ik heb er geen notitie van (zal niet meer gebeuren).

Que? Komt er geen notitie meer omdat je nooit meer een rotdag hebt en niet hoeft bij te komen, of omdat je de Islay whiskies toch iets minder waardeert? Of zal het niet meer gebeuren dat je een reactie plaats in een topic waar om notities gevraagd wordt terwijl je deze niet kan geven :P haha!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Aug 2009, 22:05

(zal niet meer gebeuren) slaat op "Ik heb er geen notitie van". Oftewel van alle volgende Whisky's die ik tot me neem zal ik een notitie maken ! Dan kan ik juist beter meespelen.
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 25 Aug 2009, 21:30

Wat oude tasting notes:

1. Laphroaig 10y 40 % 70 cl. flescode F249R1K
2. Laphroaig 10y 43 % 20 cl.
3. Laphroaig QC 48 %
4. Laphroaig 7y 46 % D. 25/03/99 B. 23/10/06 Cask 06/799/5 The Ultimate

N:
Bij de eerste neus heeft de Laphroiag op 43% al meer rook en turf dan de 10y op 40%. De 40% is gesloten en heeft overwegend een zoete geur, bij goed walsen komt er wat meer zilte en turf geuren vrij, maar niet zoals de 43%. Die heeft meer turf, medicinaal en is meer complex. De QC heeft een nog complexere turf, kampvuur, zilt en citrus neus. Dan de Ultimate...ook een mooie neus, net als de QC, maar toch duidelijk verschillend. Moeilijk het verschil te beschrijven. De QC is zeker zoeter met meer rook en lijkt daardoor voller, de Ultimate is droger, meer zilt, maar doet zeker niet onder. Duidelijk is dat alleen al met de neus de 10y 40% versie het bij lange na niet haalt ten opzichte van de rest.

T:
De 40% tov de 43%...Wauw, wat een verschil de 43% knalt over de 40% heen en laat er niets van over. De 40% is flauw en saai tov de ander, met veel meer rook, turf en heerlijke ziltige tonen. En dan de QC...die gaat daar overheen, met in eerste aandronk een zoetje maar dan de kust, turf en jodium elementen, heerlijke rook. De Ultimate mist het zoetje, maar geeft veel daarvoor in de plaats. Eerst wat fruit en dan als een donderslag de turf en zilte smaken. heftige en lange rook. Heerlijk.....
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Feb 2010, 09:51

Heb deze whisky nu ook naast de Laphroaig 10yo geproefd om de verschillen te benoemen.

Vergeleken met de 10yo:
Ik vind het zoetige in de neus van de 10yo wel lekker. Maar... wanneer je bij de QC (48%) wat drupjes water doet komt daar ook veel zoetigheid los! De QC heeft meer turf / zilt / zeelucht in de neus. De QC is qua taste spicy (door de 48%?) en vol rokerig / turf en zilt. Bij de 10yo merk je duidelijk 'fasen'. De finish van de 10yo vind ik vergeleken met de QC zacht en vol jodium en kort; de QC is zoetig, turf, rook en wat mij betreft beter dan bij de 10yo. Houd ook lang aan.

Wat mij betreft is de QC net iets beter dan de 10yo en heb hem weer opgewaardeerd :-)
0 x

Django
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Django » 24 Mei 2010, 08:32

Eerste impressies:
Nose is turf, jodium en rokerig; hij doet me aan de Big Tasty van de Mac denken en dan met name de saus (waarvan ik me al vaker heb afgevraagd welk ingredient die specifieke smaak geeft, iemand?)
Smaak kan ik niet heel veel over zeggen, afgezien van de overduidelijke turf en jodium (wat N&T betreft heb ik duidelijk nog een heel leertraject voor de boeg :Party )

Hij is in ieder geval heerlijk vol van smaak.
0 x

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Aug 2010, 09:00

Kijk, dit is nu de peat die ik wel kan waarderen (anders dan bij de Smokehead).

Uiterlijk: Goud-geel met een oranje gloed (maar ik had geen daglicht). Hangt dik aan het glas.
Geur: Eerst turf, iets medicinaal maar vooral rook en gerookt. De rook overheerst niet omdat er ook veel "sappig geel fruit" en kruiden in zit. Later appel, abrikoos, lychee en dat soort zaken maar ook koffie en iets van cake, honing en een vleug mint (ah de acacia honing !) en (cashew) noten.
Smaak: Krachtig, peperig en warm met de cake en koffie, ook wat zilt en puur chocolade. Lekker nakauwen.
Afdronk: Gemiddeld lang (maar ik had een sample, tnx John) dus zou lang kunnen zijn.

Ondanks de peat, een verfijnde neus die blijft ontwikkelen. Flink wat turf vooral rokerig die mooi wordt gepareerd door het vele fruit e.a. Een prima balans tussen neus en smaak.
Ik score deze op 88 maar terwijl ik dit schrijf misschien wel iets meer.
Dit is de 2010 versie.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2010, 22:04

Piet schreef:Kijk, dit is nu de peat die ik wel kan waarderen ...
.... (maar ik had een sample, tnx John) ....

Inmiddels heb ik een paar drams uit mijn fles op en kan ik mijn notitie op basis van het sample volledig bevestigen.
Heel aangenaam en een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 13 Mei 2011, 22:02

Ik ga geen hele proefnotitie neerzetten omdat er al veel gezegd is, waar ik weinig aan toe kan voegen. Behalve wat ik nu wil zeggen, dus :). In de neus valt me op dat hoewel iedereen eerst turf noemt terwijl ik om te beginnen juist vooral de zachtheid en fruitigheid doorkomt (bijna in de richting van een sherrywhisky, al zal het vooral het hout zijn). De turf komt voor mijn gevoel pas bij dieper snuiven ineens er tussendoor en groeit dan inderdaad enorm. Daarna rook en ook ineens een frisheid (geel fruit). Misschien is het wel zo dat deze whisky zo compleet is dat het ook net is waar je op let. Voor de smaak lijkt hetzelfde te gelden, zoek je het medicinale en de rook dan zal je het zeker vinden, maar zie je hem vooral als fruitig dan krijg je dat ook vooral.
Het enige waarop de whisky een beetje achterblijft bij andere heel sterke in zijn klasse is de finish. Hij dooft eigenlijk wat vlot uit na de breedte van de smaak, met een finish als de glendronachs zal hij de 90s halen denk ik.

Mijn score: 88 punten.

Piet schreef:Heel aangenaam en een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Met mijn ingewikkelde formule krijgt hij 56 punten, wat de beste score is die ik erbij heb , dus ik deel die mening (ter vergelijking, de recent gescoorde Glenlivet 12yo, Ardmore en GlenDronach 12yo zitten op 48, 48 en 50 punten en dat is al prima).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mei 2011, 22:21

Bruich-lad schreef:... In de neus valt me op dat hoewel iedereen eerst turf noemt terwijl ik om te beginnen juist vooral de zachtheid en fruitigheid doorkomt (bijna in de richting van een sherrywhisky, al zal het vooral het hout zijn).

Wel Remco, het toeval wil dat ik hem net in het glas heb .... en dat me nu bij de eerste snuif, pruimen op vielen. Zo zie je maar. Gisteren bij de Caol Ila Moch was dat opeens de Granny Smith, terwijl die voorheen pas later kwam :HitHead

Bruich-lad schreef:... Met mijn ingewikkelde formule krijgt hij 56 punten, wat de beste score is die ik erbij heb , dus ik deel die mening (ter vergelijking, de recent gescoorde Glenlivet 12yo, Ardmore en GlenDronach 12yo zitten op 48, 48 en 50 punten en dat is al prima).

Deze en de Moch zijn inderdaad prima testcases in het lage segment. In het hoge segment wordt het inderdaad lastiger.
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 13 Mei 2011, 23:15

Piet schreef:Wel Remco, het toeval wil dat ik hem net in het glas heb .... en dat me nu bij de eerste snuif, pruimen op vielen. Zo zie je maar.

Nu ik het teruglees maak ik wel de impliciete aanname dat iedereen die het turf als eerste noemt dat ook als eerste oppikt, wat niet per se zo hoeft te zijn natuurlijk. Uiteindelijk lijkt iedereen het er wel mee eens dat juist de combinatie deze whisky maakt tot wat hij is.

Deze en de Moch zijn inderdaad prima testcases in het lage segment. In het hoge segment wordt het inderdaad lastiger.

Die Moch zal ik in gedachten houden voor een volgende bestelling dan maar. Ik was ooit zeer te spreken over een IB van Caol Ila. Voor het hoge segment blijf ik nog even in het ongewisse aangezien dat er gewoon niet inzit. 'Mijn' rekenmethode is met de moderators dan ook vooral op dit segment afgestemd.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 06 Jun 2011, 18:41

Na ruim 8 dagen van ziek zijn, hier mijn bevindingen mbt de Laphroaig Quarter Cask(2010):

Zonder water:
N: het eerste wat ik ruik, is het ziltige en dan daarna duidelijke tonen van hout, nat hout om precies te zijn; in de verte iets wat lijkt op rozijnen én....bakmeel(beetje muffig!)
S: na heel lang proeven(denken met whisky in de mond) kom ik op geconfijte vruchten, droge smaak, ietsje bitter, kruidig
en misschien jodium?
A: medium en behoorlijk droog
C: lekker

Met water:
N: licht rokerig, zeker de zee-aroma's, nog steeds droog en weer hout
S: Hout, veel hout, licht rokerig, weer dat droge erin - vrij complex - ik kan op deze whisky 'n beetje kouwen!
A: medium tot kort en d r o o g - wel lekker
C: lekker
83 pt.
Misschien nog niet helemaal de ouwe ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”