Bunnahabhain 12yo

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Bunnahabhain 12yo

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Nov 2014, 21:47

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
Afbeelding - 55-59
Afbeelding - 60-64
Afbeelding - 65-69
Afbeelding - 70-74
Afbeelding - 75-79
Afbeelding - 80-84
Afbeelding - 85-89
Afbeelding - 90-94
Afbeelding - 95-100

Dit is mijn allereerste proefnotitie en ik heb m'n best gedaan om de verschillende smaken te herkennen.
Ik ben niet verder gekomen als dit: :bigsmile

Kleur: Geelgoud

Geur: De geur begon zoet maar ik kon niet echt thuisbrengen wat het was. Even later kwam de geur van noten naar boven. Na een beetje doorsnuffelen begon ik de zoete geur als chocolade te herkennen. Na een beetje doorsnuffelen bleef Nutella in m'n hoofd zitten door de combinatie van chocolade en (hazel)noten. Toen toch maar even een pot Nutella erbij gehaald en inderdaad die geur kwam duidelijk naar boven.

Smaak/afdronk: Hij kwam wat scherp binnen maar niet te scherp. Na de eerste slok was m'n gehemelte een beetje verdoofd. Iets dat ik nog niet eerder heb gehad met whisky. Na de eerste scherpte werd hij zoetig en ik proefde noten met rozijnen. Toen de noten en rozijnen naar de achtergrond verdwenen kwam er de smaak van drop naar boven samen met een beetje kruidigheid. Na een beetje doorproeven kon ik iets van de kruidigheid identificeren als laurier. Dus misschien laurierdrop? De afdronk is gemiddeld lang en begint fris en wat bloemig. Later komt de laurier weer naar boven en op het eind is er een lichte aangename zeesmaak. En ook een kleine hint van rozijnen die ik nu tijdens het typen nog proef.

Al met al een lekkere whisky die ik best vaker zou willen drinken. Ik had een miniatuurtje gekregen die er redelijk snel doorheen is gegaan :Slainte
ik scoor hem 84 alhoewel ik dat scoren nog best wel moeilijk vind.
Ik hoop dat ik het een beetje redelijk heb gedaan. Ik ben zelf in ieder geval trots op mijn eerste proefnotitie :dancing
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bunnahabhain 12yo

Ongelezen berichtdoor Tomh » 06 Nov 2014, 21:51

Volgens mij kun je het niet goed of fout doen met een proefnotitie schrijven. Het is immers wat jij proeft/ruikt. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 06 Nov 2014, 22:06

Het is je goed gelukt want ik ben nu wel nieuwsgierig geworden :hoera
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Nov 2014, 22:12

Peter87 schreef:Ik hoop dat ik het een beetje redelijk heb gedaan. Ik ben zelf in ieder geval trots op mijn eerste proefnotitie :dancing

en wij zijn trots met je, en verder is het precies wat tom al zegt :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Nov 2014, 22:27

ok dan bedankt :duimop
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Nov 2014, 23:02

Zelf kwam ik na een eerste dram van deze whisky op de conclusie: Dat is lekker spul zeg :lekker
En de rest van het weekend na elke andere slok weer. En daarna weer.

Maar naar mijn smaak is dit een van de betere prijs kwaliteit verhouding whisky's voor mijn doen.

M'n vriendin vroeg of d'r ook zeewater in gebruikt werd :lol: :o . Het heeft inderdaad wat ziltigs
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”