Goede rogge/rye whiskey
Re: Goede rogge/rye whiskey
Na mijn valse start met de kennismaking met een Rye, zie hierboven, dan gisteren een echte Rye op:
Michter’s US*1 Single Barrel Straight Rye.
Weer erg bijzonder, als ik op de geur af ga dan ruik in chemische geuren zoals nagellak remover, olie, aceton, niet veel belovend in eerste instantie.
Dan smaak is totaal anders, beetje fruitig, leer achtig, caramel. Erg verrast hierdoor!
De finish is niet veel lang en bijzonder maar vond het een ware smaak sensatie!
Michter’s US*1 Single Barrel Straight Rye.
Weer erg bijzonder, als ik op de geur af ga dan ruik in chemische geuren zoals nagellak remover, olie, aceton, niet veel belovend in eerste instantie.
Dan smaak is totaal anders, beetje fruitig, leer achtig, caramel. Erg verrast hierdoor!
De finish is niet veel lang en bijzonder maar vond het een ware smaak sensatie!
0 x
"Volo et Valeo"
Re: Goede rogge/rye whiskey
Grappig om te lezen, dit topic over rogge whisky. Ik heb er nog geen ervaring mee, althans niet dat ik weet. Morgen maar eens de slijter verblijden met een bezoekje. Ben er nieuwsgierig naar, om verschillende redenen. Daarover later meer. Het is al laat.
veel te laat...
veel te laat...
2 x
Liquid spirit - Gregory Porter
Re: Goede rogge/rye whiskey
Giraffe schreef:Grappig om te lezen, dit topic over rogge whisky. Ik heb er nog geen ervaring mee, althans niet dat ik weet. Morgen maar eens de slijter verblijden met een bezoekje. Ben er nieuwsgierig naar, om verschillende redenen. Daarover later meer. Het is al laat.veel te laat...
Ben benieuwd waar je mee thuis komt!

0 x
Re: Goede rogge/rye whiskey
Cask1988 schreef:Giraffe schreef:Grappig om te lezen, dit topic over rogge whisky. Ik heb er nog geen ervaring mee, althans niet dat ik weet. Morgen maar eens de slijter verblijden met een bezoekje. Ben er nieuwsgierig naar, om verschillende redenen. Daarover later meer. Het is al laat.veel te laat...
Ben benieuwd waar je mee thuis komt!
Vanwege de corona en de drukte niet teveel gebakkeleid over de soorten. Ik weet nu wel hoe je het uitspreekt, reye. Met mondkapje voor en een paar whisky's achter de kiezen zal het me nog beter af gaan verzekerde de slijter mij.
Tjonge jonge, ik sta elke keer weer versteld, zoveel whisky's als er zijn.
Het is de Bulleit geworden. Iets van wat ik hier had gelezen was blijven hangen en dat gaf de doorslag. Vanavond breek ik haar nog niet aan. Volgend weekend staat gepland.
3 x
Liquid spirit - Gregory Porter
- Reichenbach
- Moderator

- Berichten: 4439
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
- Locatie: Een aanzienlijk dorp
Re: Goede rogge/rye whiskey
https://modernthirst.com/home/bourbon-w ... ash-bills/
De mash bills van verschillende whiskey's. Het is niet compleet maar het aandeel rogge in de rye whiskey's varieert van 51% tot 95%.
De mash bills van verschillende whiskey's. Het is niet compleet maar het aandeel rogge in de rye whiskey's varieert van 51% tot 95%.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- Petrovitski
- Senior

- Berichten: 299
- Lid geworden op: 26 Sep 2016, 19:28
- Locatie: Arnhem
Re: Goede rogge/rye whiskey
Ik vind de 6y Rye van Pikesville erg lekker. Misschien een idee?
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/78205/pikesville-06-year-old
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/78205/pikesville-06-year-old
1 x
Re: Goede rogge/rye whiskey
Las hier in dit topic al eerder de Balcones Rye.. die staat hier ook open, aangename maar zeer stevige rye.
Heb ook genoten van een Jack Daniel's Single Barrel Rye, topper voor onder de 50 euries. Daarnaast nog een Sazerac Rye gehad in het afgelopen jaar, ook daar werd ik wel
van !
En dan vergat ik nog deze mooie... moest ik even terugzoeken:
Rittenhouse Straight Rye 100 Proof
En van Hollandse bodem... niet 100% Rye natuurlijk maar wel top: Cley Whisky Malt & Rye
Heb ook genoten van een Jack Daniel's Single Barrel Rye, topper voor onder de 50 euries. Daarnaast nog een Sazerac Rye gehad in het afgelopen jaar, ook daar werd ik wel
van !En dan vergat ik nog deze mooie... moest ik even terugzoeken:
Rittenhouse Straight Rye 100 Proof
En van Hollandse bodem... niet 100% Rye natuurlijk maar wel top: Cley Whisky Malt & Rye
0 x
Re: Goede rogge/rye whiskey
Rye heeft mij nog niet kunnen pakken/boeien. Eigenlijk alleen maar beroerde ervaringen. Onderhand eens een sample setje bestellen ergens voor een poging 2. Er zal toch wel ergens iets tussen zitten wat me wel smaakt 

0 x
Re: Goede rogge/rye whiskey
Hoi.
Heb zelf genoten van de Sazerac ( ik dacht dat die 6 jr oud is ).
Heb ook genoten van een Pappy van Winkle Fam Rye ( ik dacht 13 jr ), maar deze is voortaan onbereikbaar
Groet Cor
Heb zelf genoten van de Sazerac ( ik dacht dat die 6 jr oud is ).
Heb ook genoten van een Pappy van Winkle Fam Rye ( ik dacht 13 jr ), maar deze is voortaan onbereikbaar
Groet Cor
0 x
- Spainkiller
- Senior

- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 Mar 2021, 01:49
Re: Goede rogge/rye whiskey
Ben een groot fan van rye; de iconische pittigheid bevalt me goed, vooral na m'n palet al aangewakkerd te hebben met een herkenbare bourbon of twee.
Het valt me trouwens op dat rye whisky's ontzettend in populariteit en focus gegroeid zijn de afgelopen 2-3 jaar! Iemand enig idee waar dit door komt?
Het valt me trouwens op dat rye whisky's ontzettend in populariteit en focus gegroeid zijn de afgelopen 2-3 jaar! Iemand enig idee waar dit door komt?
0 x
Re: Goede rogge/rye whiskey
Ik prefereer in het algemeen zelf een Rye boven een Bourbon.
Ik denk dat de gemiddelde Bourbon/Whisky drinker ondertussen ook wel Rye zijn gaan proberen/waarderen.
En hierbij overtuigd zijn geworden van diens smaakprofiel.
Lang verhaal kort : iets word populairder, dus prijs en vraag stijgt evenredig.
Groet Cor.
Ik denk dat de gemiddelde Bourbon/Whisky drinker ondertussen ook wel Rye zijn gaan proberen/waarderen.
En hierbij overtuigd zijn geworden van diens smaakprofiel.
Lang verhaal kort : iets word populairder, dus prijs en vraag stijgt evenredig.
Groet Cor.
0 x
Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten




