04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Moderator: Cask1988

Welke was voor jou de winnaar van editie 4?

Glen Keith 1993
1
3%
Tomintoul 1973
9
30%
Inchmurrin 2001
5
17%
Clynelish 1995
1
3%
Glenrothes 2007
7
23%
Caperdonich 18yo
6
20%
Ledaig 1998
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 825
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 27 Jun 2021, 20:52

0 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 532
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Tris » 27 Jun 2021, 21:39

Ik ben wel benieuwd naar alle Whisky's die jullie geproefd hebben, klinkt weer als een fantastisch feest! :bigsmile :duimop :Slainte
0 x
Afbeelding



Gebruikersavatar
RolfvanderSteen
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 Jan 2017, 18:28

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 27 Jun 2021, 22:36

Deze HWF Thuisfestival was voor mij de eerste keer; en het was genieten!

Ik vond het een prachtige line-up. Mooi om zo 'even' in een avondje zulke toppers te kunnen proeven. Erg lekker allemaal. De Clynelish 1995 SV (nr 4) viel mij persoonlijk wat tegen. Ik hou hier erg van, maar dan liever van een bourbon vat. Ik was ook minder in de mood voor geturfde whisky. Dat moet toch een beetje passen bij de gelegenheid, vind ik. Mijn top 3 (eigen inbreng buiten beschouwing latend):

Kortom, een erg leuke avond. Doe volgende keer graag weer mee.

Nogmaals dank aan de organisatie.
0 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor henri » 28 Jun 2021, 00:03

RolfvanderSteen schreef: Ik was ook minder in de mood voor geturfde whisky. Dat moet toch een beetje passen bij de gelegenheid, vind ik.


tja de gelegenheid ligt het niet aan..
de tastings in deze vorm hebben bijna altijd wel wat op bourbon en op sherry en meestal 5 of 6 unpeated en 1 of 2 peated
ik zou dat dan wijten aan jouw mood zoals je al aangeeft en niet aan de gelegenheid zeg maar
je weet eigenlijk al van te voren dat er ook peated bij zal zitten. ( en tot zover vallen ook de peateds gewoon goed bij het meerendeel )
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
RolfvanderSteen
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 Jan 2017, 18:28

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 28 Jun 2021, 08:31

henri schreef:tja de gelegenheid ligt het niet aan..
de tastings in deze vorm hebben bijna altijd wel wat op bourbon en op sherry en meestal 5 of 6 unpeated en 1 of 2 peated
ik zou dat dan wijten aan jouw mood zoals je al aangeeft en niet aan de gelegenheid zeg maar
je weet eigenlijk al van te voren dat er ook peated bij zal zitten. ( en tot zover vallen ook de peateds gewoon goed bij het meerendeel )


Je hebt helemaal gelijk Henri, ik druk me wat slordig uit. Het lag zeker niet aan de gelegenheid, die was top, maar vooral aan mijn stemming; 'ff minder zin in turf'' die avond ;-). Op andere momenten ben ik absoluut te porren voor een peated dram. M'n whisky-liefde is zelfs begonnen met Laphroaig. :D
2 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3106
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Jun 2021, 11:08

Was wederom een TOP-avond dames en heren :goedgedaan
Wil Arthur niet te veel veren in z'n achterste steken (hij is nogal gevoelig hiervoor meen ik :lol: ) maar organisatie was weer top geregeld!
Wat mij betreft is dit concept een blijvertje, enige kanttekening misschien om het niet te vaak te organiseren. Denk dat als je dit bijvoorbeeld maandelijks wilt doen het toch minder exclusief/speciaal wordt.

Ondanks dat ik zelf niet helemaal in 'vorm' was heb ik erg genoten van de stuk voor stuk bijzondere en verassende whisky's, de verhalen, grappen en grollen en natuurlijk de onthullingsfilmpjes.

Even de 7 échte hoofdrolspelers tegen het licht houdend:
1. Glen Keith: wat een heerlijke en geweldige whisky om de avond mee te beginnen, hulde voor het inbrengen van dit snoepje.
2. Tomintoul: even een ne-gen-en-der-tig jaar oude, in ne-gen-tien-drie-en-ze-ven-tig gedistilleerde dram inzetten. :respect
3. Inchmurrin: je zou van Alex toch eerder een Inchmoan verwachten? :bigsmile
4. Clynelish: voor mij volledig onherkenbaar als een Clynelish, gelukkig dachten alle anderen er ook zo over
5. Glenrothes: Arthur zocht nog een sherrybom voor de line-up. Denk dat ik dat met deze inbreng wel ingevuld heb.
6. Caperdonich peated: absoluut onherkenbaar als een Caper, maar wat een heerlijke dram! Was al enige tijd benieuwd naar deze whisky en was blij verrast nu ik hem heb kunnen proeven.
7. Ledaig: Fantastisch voorbeeld van dit distillaat op een respectabele leeftijd.

Voor mij waren het allemaal winnaars maar als ik toch moet stemmen: ik heb op de Clynelish gestemd. Niet omdat ik dat de fijnste whisky van de avond vond maar omdat deze 0 stemmen had. En dat verdient geen van de ingebrachte whisky's. Ook deze niet!
7 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 28 Jun 2021, 16:02

Fat Bastard! schreef:Voor mij waren het allemaal winnaars maar als ik toch moet stemmen: ik heb op de Clynelish gestemd. Niet omdat ik dat de fijnste whisky van de avond vond maar omdat deze 0 stemmen had. En dat verdient geen van de ingebrachte whisky's. Ook deze niet!


:D Ha! Maar doe je het dan voor de Clynelish (ik denk dat het die fles niets kan schelen) of omdat het anders zielig is voor Oogadal?
0 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3106
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Jun 2021, 16:39

Hahaha, geen van beide. Heb absoluut geen medelijden met Oogadal, en ik vond de Clynelish ook niet het lekkerst van de avond.
Aan de andere kant hebben we door zijn inbreng wel een bijzonder afwijkende Clynelish kunnen proeven die (als je op de WB scores af zou gaan) toch heel hoog gewaardeerd wordt.

In de line up van zaterdag zaten meerdere verassende bottelingen, ik bedoel een peated Caperdonich? De mooie Inchmurrin die over het algemeen als 'merk' erg ondergewaardeerd wordt, de bijzonder oude Tomintoul. De smaakexplosie van de Glenrothes. Dus in het rijtje bijzondere en ietwat afwijkende whisky's misstond hij niet.

Maar heb er dus op gestemd omdat deze meer verdiend dan 0 punten.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3799
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Jun 2021, 18:57

Kan me helemaal vinden in de woorden van André! Persoonlijk vond ik de Clynelish juist prachtig en met mij nog een heel aantal anderen. Ondanks dat deze niet het hoogst stond op ieders lijstje was het toch een bijzonder interessante whisky die de tongen flink los maakte. Een duidelijk gevalletje love it or ‘hate’ it. En bovendien een hele andere kant van Clynelish. Het niveau lag m.i. heel hoog dus er stond nogal wat concurrentie op tafel… :bigsmile

Het leuke van dit blinde proeven is dat je hele pure reacties krijgt. Er is geen beïnvloeding van verpakking of voorkennis van gemiddelde scores of zelfs ook maar het besef ‘hee deze heb ik eerder gehad en toen vond ik hem…’
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Jun 2021, 21:56

Nadeel van blind proeven is wel dat je een 39 jarige Tomintoul hetzelfde behandelt als een 7 jaar gerijpte Rothes, qua tijd in het glas bedoel ik dan met name. Ik heb het restje Tomintoul dat ik had bewaard nog eens herproefd 2 dagen later en deze heeft veel meer fruit dan in eerste instantie. Ook wat minder van de kruidige stoffigheid die er eerder toch duidelijk in zat. Op basis van het rustig herproeven schaal ik 'm een stuk hoger in dan tijdens het halve uurtje blind proeven. :smullen
3 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2737
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 30 Jun 2021, 16:27

Zo wat andere 'beslommeringen' uit de weg ... nog even een reactie van mijn kant.

Wat een top avond weer.
Geweldige drams, fijne mensen, mooie discussies ... :goedgedaan
Organisatie, aanbrengers en deelnemers bedankt.

Voor mij was de topper van de avond de Caperdonich.
Nadat ik zelf Ardbeg in de chat had gegooid en, net als iedereen, over Islay aan het zwalken was toch nog voorzichtig de opmerking gemaakt in de trant van ... wat als het niet van Islay komt ... Ledaig bijvoorbeeld. Maar die richting kreeg niet veel bijval. Volgens mij waren we met zijn allen toch compleet op het verkeerde Islay been gezet. Aangesterkt doordat de verdenking van het volgende sample al snel op Ledaig viel ...

De Ledaig was ook weer een feestje in het glas, de neus en mond.

De twee sherry gevallen delen een laatste plaats omdat het gewoon niet mijn ding is ... niet omdat ze slecht waren.

De eerste drie delen dan positie 3a, 3b en 3c ...

Op naar de volgende editie ... :Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 30 Jun 2021, 16:59

HammerHead schreef:Nadeel van blind proeven is wel dat je een 39 jarige Tomintoul hetzelfde behandelt als een 7 jaar gerijpte Rothes, qua tijd in het glas bedoel ik dan met name. Ik heb het restje Tomintoul dat ik had bewaard nog eens herproefd 2 dagen later en deze heeft veel meer fruit dan in eerste instantie. Ook wat minder van de kruidige stoffigheid die er eerder toch duidelijk in zat. Op basis van het rustig herproeven schaal ik 'm een stuk hoger in dan tijdens het halve uurtje blind proeven. :smullen

Ja, daar zit wel wat in ja. Voor mij was het idee om je drams al een tijd van te voren uit te schenken (ook nav henri's uitleg dat deze natuurlijk allemaal uit een gesloten fles komen en meteen worden uitgeschonken dus nog weinig tijd hebben gehad om te ademen) en ze met zuurstof in aanraking te laten komen, een hele goede tip voor het volgende Thuisfestival. Die houd ik erin. Alleen nog even zorgen dat ik tegen die tijd ook genoeg glazen thuis heb... nu doe ik het met twee glencairns en twee van die Ierse Tuaths (niet mijn favo glas eerlijk gezegd)... :nat

Een andere mooie bevestiging van zo'n blinde proeverij is dat leeftijd ineens veel minder belangrijk lijkt. Goed, misschien dat die Tomintoul in retrospect nóg bijzonderder wordt omdat ie bijna 40 jaar oud is, maar dat die Glenrothes ondanks zijn 6 jaar zo hoog scoort zegt toch ook wel iets.
0 x

Gebruikersavatar
Mikser
Senior
Senior
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 Dec 2020, 17:04

Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021

Ongelezen berichtdoor Mikser » 30 Jun 2021, 18:40

Ff de tijd gevonden om tussen al dit niets doen op vakantie stem uit te brengen :bigsmile

Voor mijn smaak Glenrothes op 1 gevolgd door de Glen Keith en Caperdonich. De andere scoor ik allemaal even hoog maar deze drie maakten net iets meer indruk.

Nogmaals bedankt aan alle inbrengers voor mooie drams waar ik in normale omstandigheden misschien geen kennis mee zou maken.

Ook nog een :duimop voor Arthur ( en zijn helper :Bye ) voor weer een Toporganisatie.
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast