HWF VBT-11: Conclusies en afsluiting

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Rien68, Freezeroz, Joris

edwinedje
Moderator
Moderator

HWF VBT-11: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 31 Mar 2020, 08:23

Met dank aan;
JvR schreef:Ik dacht dat het wel handig/leuk zou zijn om bij elkaar te zetten wat we hebben geproefd. Mocht dit niet de bedoeling zijn kan deze post ook verplaatst worden naar het Cafe of conclusies topic.

Sample 1: Glenallachie 15
Sample 2: An Cnoc 24
Sample 3: Eaglesburn 2016
Sample 4: Bunnahabhain Staoisha 2014 WDS (vatsample)
Sample 5: Benrinnes 1997 W-F
Sample 6: Lagavulin 12 Special Release 2019
Sample 7: Glen Grant 1992 MM

En ook nog even dit met betrekking tot de notes;
VBT11.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF VBT-11: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 01 Apr 2020, 12:52

Begin Augustus 2019 plaatste Defeatles een post omdat hij het wel weer tijd vond worden voor een nieuwe VBT.
Na wat heen en weer contact tussen Freezeroz en Defeatles begonnen de eerste stappen om tot een nieuw VBT team te komen. Omdat Freezeroz en Defeatles nogal ver uit elkaar wonen leek het het handigst om te kijken of er ook team van forum’ers te vinden waren die redelijk dicht bij elkaar in de buurt woonden.

Na een oproep hier op het forum bleken er 3 vrijwilligers uit de regio Amsterdam deze VBT kar samen met Freezeroz te willen trekken.

Eind Augustus was het zover en begonnen Edwin, Rien, Joris en Roelof met de eerste voorbereidingen. Al snel werd er tijdens onze eerste meeting een taakverdeling en tijdschema afgesproken.
Februari 2020 werd gekozen als startpunt voor HWF-VBT-11.
Verder spraken we af dat Edwin de forum gerelateerde en financiële zaken zou oppakken, Joris wilde de officiële stukken wel schrijven en Roelof nam alle logistieke zaken op zich. Rien bood zich aan als vliegende keep.

De eerste weken werden besteed aan het zoeken van deelnemers, het binnenhalen van het inschrijfgeld en het zoeken van sponsoren.
Eaglesburn distillery, De Monnik Dranken en wederom de Whiskydudes wilden graag een sponsor bijdrage leveren, waarvoor nogmaals onze hartelijke dank.

We besloten deze VBT uit 7 ronden te laten bestaan, dat gaf ons de ruimte om naast de drie gesponsorde rondes als organisatoren alle vier ook zelf een ronde uit te zoeken.
Ieder van ons had daarin zijn eigen wens en voorkeur. Cask strength of afgezwakt? OB of IB? Peat of non peat? Sherry of bourbon?

Nadat alle flessen binnen waren moest de volgorde van de line-up bepaald worden. Dit deden we door een eenvoudige stemming te houden. We waren het er unaniem over eens om met de duurste en oudste fles te eindigen, maar een verdere gedachte en logica zat er niet achter de volgorde.
Trouwens, de door velen van jullie opgemerkte steeds lichter wordende kleur in de line-up berust puur op toeval.

Toen eenmaal duidelijk was wat de 7 whisky’s zouden worden, kwamen we al snel op ons thema: 'eerste'.
Bij alle flessen konden we daar wel een link bij vinden. Veelal hadden we toevallig al gekozen voor distilleries of bottelaars die nog nooit in de vorige VBT's voorbij waren gekomen.

Nadat alle flessen versampled waren en de sample flesjes gevuld en gelabeld, kwamen we voor de derde keer samen om de gehele verzend logistiek te doen.
We hebben hierbij zoveel mogelijk geprobeerd om combi pakketten te maken om zo de verzendkosten te drukken. Ook hebben we de nodige pakketten zelf bezorgd of gebruik gemaakt van regio hubs.

Nadat alle pakketten door de deelnemers in ontvangst waren genomen kon VBT-11 midden februari dan echt beginnen.
Het was erg leuk voor ons om met voorkennis alle binnenkomende notes te lezen. Verrassend om te lezen dat de Eaglesburn 3Y door sommigen van jullie als oud werd bestempeld, maar andersom gebeurde ook. Onze afsluiter de Glen Grant 25Y werd door een aantal van jullie als jong bestempeld.
Er werd peat waargenomen in non peated drams en cask strength kreeg soms een 43% stempel.
Wat ook opviel was dat de gemiddelde VBT rating vaak een flink stuk lager lag dan de WB rating.
Blind proeven, zo bleek maar weer eens, is een lastig verhaal.
Hopelijk hebben we er allemaal wat van opgestoken.

Wij als organisatie zijn in ieder geval erg blij dat we regelmatig terug konden lezen dat we jullie flink hebben kunnen verrassen. Toch een van de mooie aspecten van een blind tasting.
Ook zijn we blij dat we in deze moeilijke tijden met de VBT toch een klein lichtpuntje voor jullie konden zijn.
We beraden ons binnenkort over de organisatie van VBT-12. Of we het als team nog een keer willen oppakken, of dat we het stokje overdragen aan een (gedeeltelijk) nieuw team.

Rest ons nog een woord van dank uit te spreken naar onze sponsors: Eaglesburn distillery, De Monnik Dranken en de Whiskydudes. Deze drie sponsors worden binnenkort opgenomen in de lijst van VBT sponsors.
Ook dank aan de organisatoren van VBT-10 voor hun hulp bij de opstart, en het overgedragen startkapitaal. Ook wij hebben trouwens een mooi startbedrag over te dragen aan het volgende organisatie team.
Maar natuurlijk ook dank aan jullie, de deelnemers aan VBT-11.
Tot VBT-12!

Groet Edwin, Rien, Joris en Roelof.
13 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 01 Apr 2020, 14:49

Dank heren! Was ook deze ronde weer erg leuk. Goede set diverse whiskies ook!

Ik kijk uit naar VBT-12! Zou wel weer erg leuk zijn :duimop
Deze organisatie heeft denk ik best nog wel wat ideeën uit te werken.
Zo niet, mocht er vanuit regio Utrecht een organisatie komen heb ik zeker interesse om mee te helpen.

En natuurlijk dank aan de sponsoren. Toch leuk weer wat extra dingen te kunnen proeven :goedgedaan
6 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Apr 2020, 14:50

Dank heren! Voor de moeite en de mooie line-up! Altijd weer leuk om iets te proeven waarvan je niet weet wat het is en dan glansrijk te falen in de gok :lol: !

Ik kijk uit naar volgende edities.
4 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Apr 2020, 15:48

Heren!

Top geregeld allemaal hoor!
Ik ben positief verrast geraakt en dat is toch zeker de bedoeling. Ook top dat toevallig de best ook als laatste is ingezet. Sluit je toch eens een keer anders af dan met een eeuwige peat bom. :duimop

Wat ik inderdaad ook op vond vallen is dat er terughoudend gescoord werd, daar ben ik natuurlijk zelf ook onderdeel van. Maar misschien komt dat omdat het toch blind is en niemand door de mand wilt vallen met een 90+-er terwijl WB er een 82-er van heeft gemaakt? Maar ik denk ook dat (wie opperde dat ook al weer) als je zelf een fles aangeschaft, dan doe je dat omdat het je wel wat lijkt. En dan is het toch lastiger om laag te scoren. Of je wordt toch beïnvloed door de WB-score.

Zoals gezegd, ik wil een volgende keer wel meehelpen, maar goed ik woon ook in een uithoek en heb geen rijbewijs. Dus mocht het zo uitkomen, kun je altijd een beroep op me doen.

Thanks ook aan de sponsoren die het boeltje weer hebben mogelijk gemaakt!
6 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Apr 2020, 16:42

Nogmaals bedankt heren, het was weer een mooie tasting. Ook grappig om te lezen dat eerst de flessen zijn aangeschaft en er later een thema omheen is verzonnen. Ik kon bij het proeven eerlijk gezegd ook niet zoveel met het thema, omdat het zo'n beetje overal op kan slaan. :bigsmile

Ik ben trouwens nog steeds niet helemaal bekomen van mijn bevindingen in de laatse ronde: 5 yo en een score laag in de 80. :shock:
Ik zal hem later nog eens proeven met de kennis van nu, wel zo objectief mogelijk uiteraard.

Mijn winnaar van deze VBT was toch duidelijk de Benrinnes uit ronde 5, daar gaat de Glen Grant ook met een re-tasting echt niet aankomen.
7 x

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 01 Apr 2020, 18:37

Dank jullie wel, het was weer een leuke ervaring.
Vorige keer een grote favoriet (de Ier) en dit jaar weer een (Glen Grant, de laatste).
Altijd weer leuk om nieuwe dingen te proeven. Dingen die ik zelf niet snel zou kopen, omdat ik het niet ken of denk dat ik het niet lekker zal vinden.
Dan is zo'n proeverij toch dé manier om buiten je gebaande paden te kijken.
Op naar VTB-12
5 x
Afbeelding

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 01 Apr 2020, 18:42

Mooi verwoord! :hoedaf

Ik heb er wederom van genoten, hoewel ik twijfel of nog een VBT zal doen, met name de tijdsdruk die er op ligt viel deze keer tegen.

Ik heb genoten van een mooie line-up, een goede organisatie, een verscheidenheid aan notes van de deelnemers en met name de verwarring na de vrijgave van de notes. Het lijkt wel een VBT!

Top! :goedgedaan
5 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 02 Apr 2020, 14:50

Ook ik heb er van genoten. Sommige whisky's snapte ik helemaal niks van, zoals de Eagleburn, en pas na de onthulling werd het me duidelijk. Andere kon ik redelijk plaatsen. Erg leuk en leerzaam.
Organisatie bedankt! Volgende keer doe ik graag weer mee.

Groeten,

Martin
4 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Apr 2020, 14:57

FGG schreef:Ik heb er wederom van genoten, hoewel ik twijfel of nog een VBT zal doen, met name de tijdsdruk die er op ligt viel deze keer tegen.

En dan doel je op het feit dat je nu een kleine zelfstandige bent, en een andere tijdsinvulling hebt?
Want in principe is er niets aan het format van de VBT veranderd.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Apr 2020, 19:17

Ook mijn dank is zeer groot, wat een leuke whisky's hebben we geproefd zeg!

Ik heb alle samples in twee keer geproefd, momenteel nog een paar restjes over. Het leuke is dat een tweede ervaring toch erg anders kan zijn. Dit had ik bijv. bij de Eaglesburn erg, waarbij ik de tweede keer veel meer een grain associatie had. Van de week nog eens de Glenallachie gehad. Dit was voor mij in eerste instantie toch een teleurstelling, maar ik moet zeggen: helemaal geen verkeerd spul eigenlijk. Ik denk dat de Lagavulin voor mij de beste was. Daarnaast vond ik de An Cnoc een leuke verrassing, maar over de rest hoor je mij ook zeker niet klagen. :bigsmile

Organisatie en sponsoren nogmaals bedankt! :goedgedaan
4 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Apr 2020, 19:25

edwinedje schreef:
FGG schreef:Ik heb er wederom van genoten, hoewel ik twijfel of nog een VBT zal doen, met name de tijdsdruk die er op ligt viel deze keer tegen.

En dan doel je op het feit dat je nu een kleine zelfstandige bent, en een andere tijdsinvulling hebt?

Nou, niet helemaal. Maar.... sinds oktober zit ik wel weer 2 dagen per week in Alkmaar waardoor er eigenlijk al 3 avonden afvallen, nou ja, in ieder geval 2. Daarnaast ben ik tegenwoordig wat drukker in het verenigingsgebeuren waardoor er ook nog al eens een avond bij in schiet. Ik ben met name op het privé-vlak wat drukker geworden.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 03 Apr 2020, 15:29

Ik vond het een heel erg leuke ervaring, en wat was het top geregeld en gefaciliteerd! :duimop

Mijn conclusies:
- Mijn persoonlijke favoriet was de AnCnoc (deze scoorde ik het hoogst)! Maar vlak daar achter haalden ook de Lagavulin en Glen Grant hoge scores.
- De grootste positieve verrassing was voor mij de Eaglesburn, ik vond het een zéér interessant smaakprofiel en ben heel benieuwd hoe deze distillery zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
- De grootste negatieve verrassing was voor mij de GlenAllachie, veel te 'licht'. En het cask sample van de Whiskydudes was me net iets te heftig.

Net als Erik woon ik in regio Utrecht, en ik vind het erg leuk proeverijen te organiseren, dus wie weet...?:) Ik ben beschikbaar!
4 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 03 Apr 2020, 19:22

Mannen, bedankt. Het was een mooie VBT met flinke uitschieters. Ik vond de afsluiter echt super. Op naar VBT 12 :nat
3 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 09 Apr 2020, 20:37

Ah, die An Cnoc blijft mijn grote raadsel. Ik vond hem eenvoudig, merkte weinig vatkarakter, weinig ontwikkeling. Zat 15 jaar naast de leeftijd. Maar ik heb nog een beetje over, dus ik kan nog op herkansing.

Mijn favorieten waren:

1. Glen Grant, magistrale dram, kan je echt een uurtje mee zitten
2. Eaglesburn, lekker kruidig, unieke dram, helemaal niet scherp voor zijn leeftijd.
3. Lagavulin, wel een eye opener voor iemand vindt dat Lagavulin eigenlijk niet mag afwijken van het karakter van de 16

Over het geheel genomen heb ik enorm genoten van deze VBT, prachtige gesponsorde drams, verrassende line-up. Qua proeven vaak in de buurt maar zelden dichtbij. Mijn dank voor alle tijd en moeite die jullie hier in hebben gestoken is groot.
3 x

Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”