HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: FGG, Willum, Dre

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 12-11 18:00 uur)

lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
4%
80 - 84
4
16%
85 - 89
19
76%
90 - 94
1
4%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Jones12
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 Jun 2017, 18:36

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Jones12 » 13 Nov 2018, 19:32

Prachtige sample had dit niet verwacht van loch lomond
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 13 Nov 2018, 19:54

op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt


Ok, die 40 ppm vindt je bij lange na niet terug in het destillaat wat mij betreft. Volgens mij zitten een hoop islay distilleries ook standaard rond de 40, die zijn echt een stuk rokeriger. Wel een hele mooie dram, jammer dat ie niet makkelijk te verkrijgen is, en single cask en ook nog eens voor de UK.
1 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1876
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Nov 2018, 20:04

Croftengea in plaats van Inchmoan dus. Tot ergens vorig jaar zat Loch Lomond nog helemaal niet op mijn radar. Na de diverse Inchmurrin bottelingen wel, maar de rest van de labels als Inchmoan of Croftengea dus nog steeds totaal niet.

Ik kon hem inderdaad wel waarderen als niet peat head.
En gezien de WB score niet voor niets.
Mooie vondst heren! Denk dat velen van ons deze of een andere variant van Croftengea anders niet snel geproefd zouden hebben.

:hoedaf
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1004
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor JvR » 13 Nov 2018, 20:06

Leuke weer heren! Ik moet meer van loch lomond drinken, ze maken leuk spul.
2 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Nov 2018, 20:27

Leuk, heb ik volgens mij nog nooit wat van geproefd. Inderdaad wel al enkele prima Inchmurrins gehad, maar Loch Lomond is over de hele breedte dus wel iets om in de gaten te houden.
Prima sample weer, heren! :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 588
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 13 Nov 2018, 20:45

Toch eens wat meer proeven van deze distillery, was een zeer smakelijk drammetje! :duimop

Benieuwd wat ronde 7 ons gaat brengen
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Nov 2018, 21:08

Voor de mensen die eventueel geïnteresseerd zijn geraakt in Croftengea: Whiskybase heeft er een tijdje geleden eentje uitgebracht via hun Archives reeks, en die is volgens mij nog steeds gewoon verkrijgbaar.
Al haalt die het naar mijn mening zeker niet bij sample #6 :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3044
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Nov 2018, 21:14

HammerHead schreef:
op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt


Ok, die 40 ppm vindt je bij lange na niet terug in het destillaat wat mij betreft. Volgens mij zitten een hoop islay distilleries ook standaard rond de 40, die zijn echt een stuk rokeriger. Wel een hele mooie dram, jammer dat ie niet makkelijk te verkrijgen is, en single cask en ook nog eens voor de UK.

Die 40 ppm is nog vóór distillatie he. Uiteindelijk bepaalt het distillatieproces hoeveel daar uiteindelijk van achterblijft in de whisky. En inderdaad, in dit geval een stuk lichter dan menig Islay.
Loch Lomond heeft nogal wat mogelijkheden betreffende het distilleren. Thijs100 heeft daar nog eens een mooi artikel over geschreven voor Whisky Passion, wat mij betreft staat het hem vrij om in dit draadje eventueel wat relevante kennis hierover toe te voegen ;) .
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Nov 2018, 22:25

Dre schreef:Voor de mensen die eventueel geïnteresseerd zijn geraakt in Croftengea: Whiskybase heeft er een tijdje geleden eentje uitgebracht via hun Archives reeks, en die is volgens mij nog steeds gewoon verkrijgbaar.
Al haalt die het naar mijn mening zeker niet bij sample #6 :bigsmile


Ook TDD heeft een Croftengea gebotteld, in de frog-serie. Iemand deze al geproefd?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 13 Nov 2018, 23:10

Dre schreef:
HammerHead schreef:
op basis van mout met een fenol gehalte van 40ppm, wat hem de zwaarst geturfde variant van de Loch Lomond distillery maakt


Ok, die 40 ppm vindt je bij lange na niet terug in het destillaat wat mij betreft. Volgens mij zitten een hoop islay distilleries ook standaard rond de 40, die zijn echt een stuk rokeriger. Wel een hele mooie dram, jammer dat ie niet makkelijk te verkrijgen is, en single cask en ook nog eens voor de UK.

Die 40 ppm is nog vóór distillatie he. Uiteindelijk bepaalt het distillatieproces hoeveel daar uiteindelijk van achterblijft in de whisky. En inderdaad, in dit geval een stuk lichter dan menig Islay.
Loch Lomond heeft nogal wat mogelijkheden betreffende het distilleren. Thijs100 heeft daar nog eens een mooi artikel over geschreven voor Whisky Passion, wat mij betreft staat het hem vrij om in dit draadje eventueel wat relevante kennis hierover toe te voegen ;) .


Ja dat snap ik, da's toch ook precies de constatering die ik doe? Had verder nog niet bedacht waar dit aan zou kunnen liggen, maar dat dit met de stills te maken heeft lijkt logisch. Ik was op zich al wel bekend met de rectifying plates bij Loch Lomond, maar heb me nog nooit verdiept in hoe dit precies werkt. Toch maar eens iets over opzoeken.

Wat ik trouwens echt opvallend vind is dat Loch Lomond na decennia lang een hoop whisky van nogal bedenkelijke kwaliteit te hebben gebotteld ineens uit alle hoeken en gaten goede tot zeer goede bottelingen weet te toveren. Wat is dat, verbeterd vatmanagement en selectie van vaten? Ik neem niet aan dat ze ineens compleet anders zijn gaan destilleren.
1 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 14 Nov 2018, 11:00

Hele fijne dit! Thanks guys... gaaf om te kunnen proeven.

Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!
3 x

Gebruikersavatar
DrinkingWhisky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 Feb 2016, 14:58

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor DrinkingWhisky » 14 Nov 2018, 14:33

WhiskyclubSpakenburg schreef:Hele fijne dit! Thanks guys... gaaf om te kunnen proeven.

Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!


Hele leuke om te proeven inderdaad! Verrassend!
Loch Lomond timmert aardig aan de weg; ben daarom ook blij dat ik mag aanschuiven bij de tasting komend jaar :-). Maar dat "gedoe" met die stills... als ik er iets over lees, denk ik van: ja, nu onthou ik het. En een dag later ben ik vergeten hoe het ook alweer zat met die pot stills, column stills, rectifying plates, continuous stills, etc... Ik vertrouw erop dat Erik me dat komend jaar haarfijn kan uitleggen en laten onthouden ;-).
1 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3110
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 14 Nov 2018, 16:10

DrinkingWhisky schreef:
WhiskyclubSpakenburg schreef:Hele fijne dit! Thanks guys... gaaf om te kunnen proeven.

Loch Lomond gelukkig al een tijdje op de rader. Voornamelijk sinds de Whisky Nerds.
Daarnaast volgend jaar een volledige Loch Lomond tasting op de planning. Zin an!


Hele leuke om te proeven inderdaad! Verrassend!
Loch Lomond timmert aardig aan de weg; ben daarom ook blij dat ik mag aanschuiven bij de tasting komend jaar :-). Maar dat "gedoe" met die stills... als ik er iets over lees, denk ik van: ja, nu onthou ik het. En een dag later ben ik vergeten hoe het ook alweer zat met die pot stills, column stills, rectifying plates, continuous stills, etc... Ik vertrouw erop dat Erik me dat komend jaar haarfijn kan uitleggen en laten onthouden ;-).


Pepijn,
Deze kreeg ik van de distillery manager, misschien dat het iets verduidelijkt.

Afbeelding
5 x

Gebruikersavatar
DrinkingWhisky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 Feb 2016, 14:58

Re: HWF-VBT 10: Sample 6 (t/m 12 november '18)

Ongelezen berichtdoor DrinkingWhisky » 14 Nov 2018, 17:22

Rien68 schreef:Pepijn,
Deze kreeg ik van de distillery manager, misschien dat het iets verduidelijkt.


Handig, thanks!
1 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten