Nederlandse whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 07 Feb 2021, 09:50

Wat dat Friese paard betreft heb ik er 2 geproefd.
Volgens mij botteling nr 1 in Eindhoven bij WhiskyLive.
En een rode wijnfinish in 2014.
Sorry maar beiden niet te pruimen.
De eerste belande in Eindhoven in de plantenbak ( sorry plantje ), en daar moest ik toch echt 1 euro voor bijbetalen, waarover
een vriend zich richting mij al verwonderde, maar ik was zo nieuwsgierig. :Cry
De tweede was bij een plaatselijk whiskyclubje, men had er een papier omgedaan om hem incognito te houden, en neergezet
als mysterie dram, zijnde gratis.
Iedereen was onder de indruk ( :lol: let wel, in negatieve zin ). de organisator was ook niet van plan hem mee terug te
nemen, dus wat over was belande sowieso in de .........

Maar op zich wel leuk om te horen dat er toch liefhebbers zijn :bigsmile

Groet Cor
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 10:03

Dre schreef:Ook eerlijk: Had ik dit blind voorgeschoteld gekregen, dan had ik serieus getwijfeld of het wel whisky was. Maar dat maakt het zeker niet opeens een onaangenaam drankje

Oké, een aangenaam drankje dus. Maar even advocaat van de duivel: ze noemen het whisky. Als je het whisky noemt, moet het op z’n minst naar whisky smaken of eraan doen denken. Als dat het niet doet: ERROR. Dan doe je iets grandioos verkeerd. Als je een fles koopt waar op staat ‘Whisky’ dan mag je toch op z’n minst verwachten dat je niet een incognito fles ‘likeur’ koopt, toch? :bigsmile

Dan uit eigen ervaring: Ik heb een aantal expressies gehad, stuk voor stuk niet te hachelen, zou nu met een pompje erop prima dienst kunnen doen als hand sanitizer :lol: Ik kan me serieus niet voorstellen dat mensen die meuk echt lekker durven te noemen. Behalve als het dan te maken heeft met de Friese trots van een lokaal product ofzo. Maar ik zou me eerlijk gezegd kapot schamen als die troep hier in Nunspeet geproduceerd werd :gnif Er zit in onze wijk zo’n hobby stokertje, die maakt iets vergelijkbaars. Ik durf er geen naam aan te hangen. Paar jaar geleden met oud en nieuw kwam ie vol trots aanzetten en moest ik dat maar eens proeven. Ik heb t vriendelijk aan de gemeente gedoneerd :|
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Feb 2021, 20:10

Cask1988 schreef:Maar even advocaat van de duivel: ze noemen het whisky. Als je het whisky noemt, moet het op z’n minst naar whisky smaken of eraan doen denken. Als dat het niet doet: ERROR. Dan doe je iets grandioos verkeerd.
Nee, als het drie jaar in een eiken vat heeft gezeten en op 40% in de fles is gegaan mag je het whisky noemen. De smaak heeft hier niets mee te maken; die kan immers net zo variabel zijn als een zoete en geverfde sherry sausjes of de rookbommen van Bruichladdig.

Van het Frysk Hynder heb ik zowel bocht gehad (verleden) als best wel aangename whisky (recenter). Die laatste keer heb ik geen moment het idee gehad aan een likeurtje te zitten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 20:40

Reichenbach schreef:Nee, als het drie jaar in een eiken vat heeft gezeten en op 40% in de fles is gegaan mag je het whisky noemen. De smaak heeft hier niets mee te maken; die kan immers net zo variabel zijn als een zoete en geverfde sherry sausjes of de rookbommen van Bruichladdig

Ehhhh, totaal niet mee eens :bigsmile Ja natuurlijk is er de regelgeving, maar in termen van kwaliteit, basisingrediënten en basisgeur is er ook een bepaalde complexiteit die whisky, whisky maakt. Het wordt niet zomaar de meest complexe drank op aarde genoemd.

Er zit m.i. toch echt wel een heel duidelijk smaakverschil tussen rum, jenever, korenwijn, cognac, armagnac, grappa, calvados en dus ook Whisky. Soms kan je door veel vatinvloed op t verkeerde been gezet worden, da klopt, maar als je extreem veel vatinvloed of hele heftige vaten nodig hebt om je ‘whisky’ ergens naar te laten smaken, dan gaat er ergens in je productieproces iets grandioos mis. Dan klopt je spirit in de basis niet.
Als er geen ‘standaard’ smaak/kwaliteitsverschil zou zijn tussen whisky en andere distillaten, waarom zijn we dan nog niet massaal overgestapt op de véél goedkopere alternatieven die ‘net zo’ smaken? :Scratch

Uiteraard varieert de kwaliteit binnen elke distillatengroep. Je kunt ook slechte whisky hebben en als je daar een goede korenwijn tegenover zet, dat je liever korenwijn drinkt. Maar in geval van Frysk hinder..dat is de naam whisky m.i. echt niet waardig is :gnif is alles wat je er tegenover zet, by far beter. Doe maar dan maar een biertje ober :Party
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Feb 2021, 21:33

Cask1988 schreef:Ehhhh, totaal niet mee eens :bigsmile
Dat is je goed recht; net als dat ik die heb voor mijn mening.
Ook een leuk voorbeeld hoe ieders ervaring kan verschillen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 21:57

En zo is dat :duimop
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 07 Feb 2021, 22:09

Met een Fries in discussie gaan over Frysk, da’s lef hebben.
4 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Feb 2021, 22:09

Reichenbach schreef:Van het Frysk Hynder heb ik zowel bocht gehad (verleden) als best wel aangename whisky (recenter). Die laatste keer heb ik geen moment het idee gehad aan een likeurtje te zitten.


Kijk. Misplaatste Friese trots Richard...? :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 22:17

Wat dan betreft hebben we in NL denk ik maar 1 distillery die (ruim) voldoende scoort, en das Millstone. Al zullen de meningen daar ook over uiteen lopen :)
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Feb 2021, 22:21

Oogadal schreef:Kijk. Misplaatste Friese trots Richard...? :lol:

Ik een Fries? Niet echt.
En misplaatst ook niet, mijn mening over deze whisky is blijkbaar wat genuanceerder dan de pertinente meningen van anderen.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Feb 2021, 08:56

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:Kijk. Misplaatste Friese trots Richard...? :lol:

Ik een Fries? Niet echt.
En misplaatst ook niet, mijn mening over deze whisky is blijkbaar wat genuanceerder dan de pertinente meningen van anderen.

Een gebrek aan nuance is sowieso wel een issue her en der op het forum, niet alleen met betrekking tot deze whisky.
7 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Feb 2021, 14:49

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:Kijk. Misplaatste Friese trots Richard...? :lol:

Ik een Fries? Niet echt.
En misplaatst ook niet, mijn mening over deze whisky is blijkbaar wat genuanceerder dan de pertinente meningen van anderen.


Aaah, ik zag Beesterzwaag... :roll: Een import Fries dus. Als ik dat nog mag zeggen tenminste. Laatste wat ik wil is ongenuanceerd overkomen natuurlijk.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Feb 2021, 15:27

Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel meningen :) Ik vind Millstone bv steeds leuker worden, waar diverse anderen dat waarschijnlijk weer gootsteenmateriaal vinden. Datzelfde zal ook opgaan voor bv Eaglesburn maar ook voor allerlei Schotse malts. (En ook voor mijn buurman trouwens die waarschijnlijk vind dat hij het meest geweldige distillaat van heel Nunspeet stookt. Maar nu denk ik dat wij als forum daar redelijk unaniem over zouden zijn. Ik durf geen fles in de share te zetten iig :bigsmile )

Dat ik geen positieve ervaringen heb met bv Frysk Hinder wil trouwens niet zeggen dat er geen goed of beter spul is. Smaakjes verschillen en voor ieder is er wat wils :goedgedaan
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Feb 2021, 19:02

Importfries, vanuit Nijmegen, maar vanaf mijn zevende met veel plezier in deze provincie geleefd. Een beetje grutsk ben ik dan ook wel, dat heeft Edwin toch wel goed gezien.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Feb 2021, 19:14

Niks mis met Friesland. Met Nijmegen ook niet trouwens.... :Party
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten