HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
5
25%
Afbeelding - 85-89
12
60%
Afbeelding - 90-94
3
15%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2419
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Okt 2013, 22:10

Een beetje van Matti en een beetje van Maggi...

Ik ben wel heeeel benieuwd, vooral of die laatste paar druppels me misleid of juist in de juiste richting geduwd hebben. Eigenlijk hoop ik dat ik deze whisky al heb maar niet herkend heb, scheelt weer een aankoop :-P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Okt 2013, 22:12

maggi, bestaat dat nog steeds? haha, de laatste persoon die ik dat ooit heb zien gebruiken was mijn opa 20 jaar geleden. Eigenlijk heb ik geen idee meer wat nou typisch de geur van maggi is. Beetje sojasaus-achtig toch ook?

edit: ik ga er overigens vanuit dat als mensen maggi noemen dat ze het dan over het flesje hebben en niet het plantje toch?
Laatst gewijzigd door Soundwave op 21 Okt 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Okt 2013, 22:13

Ik heb het nog altijd in het keukenkastje staan voor als ik nasi oid maak :) En volgens mij is het gewoon sojasaus idd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 22:14

Kay schreef:Eigenlijk hoop ik dat ik deze whisky al heb maar niet herkend heb, scheelt weer een aankoop :-P

Ik vrees het ergste voor je :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 22:17

Soundwave schreef:edit: ik ga er overigens vanuit dat als mensen maggi noemen dat ze het dan over het flesje hebben en niet het plantje toch?

Ik doel dan op de verse blaadjes van de maggiplant, zoals die in onze kruidentuin staat (2 meter+, hoezo "plantje" ?).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Okt 2013, 22:20

Piet schreef:
Soundwave schreef:edit: ik ga er overigens vanuit dat als mensen maggi noemen dat ze het dan over het flesje hebben en niet het plantje toch?

Ik doel dan op de verse blaadjes van de maggiplant, zoals die in onze kruidentuin staat (2 meter+, hoezo "plantje" ?).


Kijk dat maakt het wel heel interessant, want een google speurtochtje leert mij dat de plant en het aroma niets met elkaar te maken hebben. En aangezien mijn herinnering aan Maggi erg lang geleden is, is dit artikel ook boeiend http://www.nicospilt.com/index_maggi.htm

zou mijn associatie in dit sample met oude balsamico in de buurt kunnen komen? (de geur dan he, niet de smaak)
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 22:25

Soundwave schreef:Kijk dat maakt het wel heel interessant, want een google speurtochtje leert mij dat de plant en het aroma niets met elkaar te maken hebben.

De plant heeft een heel krachtig aroma. Zowel de blaadjes als de steel.
De stelen zijn vaak centimeters doorsnee en millimeters dik en bevatten veel sap.
Als ik die knip ruik je dat op meters afstand.
Zelfs nadat ik mijn handen dan met zeep gewassen heb blijf je het nog ruiken.

Hoezo "dat de plant en het aroma niets met elkaar te maken hebben" :HitHead

PS: Maggi uit een flesje heb ik in geen 40 jaar geproefd. Vroeger minstens wel wekelijks.
Laatst gewijzigd door Piet op 21 Okt 2013, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: PS
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2419
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Okt 2013, 22:26

Piet schreef:
Kay schreef:Eigenlijk hoop ik dat ik deze whisky al heb maar niet herkend heb, scheelt weer een aankoop :-P

Ik vrees het ergste voor je :P

Voor degenen die graag Piets hints uitpluizen: Open mijn collectie op WB en jullie kunnen meteen een hele raffel GlenDronachs uitsluiten ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Okt 2013, 22:28

Piet schreef:
Soundwave schreef:Kijk dat maakt het wel heel interessant, want een google speurtochtje leert mij dat de plant en het aroma niets met elkaar te maken hebben.

De plant heeft een heel krachtig aroma. Zowel de blaadjes als de steel.
De stelen zijn vaak centimeters doorsnee en millimeters dik en bevatten veel sap.
Als ik die knip ruik je dat op meters afstand.
Zelfs nadat ik mijn handen dan met zeep gewassen heb blijf je het nog ruiken.

Hoezo "dat de plant en het aroma niets met elkaar te maken hebben" :HitHead

Ik bedoel dat het aroma uit het flesje niets met de plant te maken heeft, omdat er geen lavas in maggi zit. Wat niet automatisch wil zeggen dat er overeenkomsten in geur zijn, daar kan ik niet over meepraten.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 22:34

Soundwave schreef:Ik bedoel dat het aroma uit het flesje niets met de plant te maken heeft

Ohhh.... zoals ik in mijn toegevoegde PS al aangaf heb ik dat flesje al 40 jaar niet meer gezien.
Wat ik me van de Maggi uit het flesje van vroeger herinner lijkt wel degelijk op dat van de maggiplant. Nu heb ik geen idee. Dus inderdaad een interessant vergelijk 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Okt 2013, 22:38

Ik doelde inderdaad op het flesje, niet de plant :) En heb net even geroken, het matcht idd als een dolle...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Banzai » 21 Okt 2013, 22:39

Matti schreef:
Banzai schreef:[...] Ik zie ook veel Maggi kruiden voorbij komen bij de Nederlanders. Erg opvallend. :)

Heb je die niet in België dan?


Ik zou het niet weten maar als mijn vrouw in Nederland naar Albert Heijn gaat dan neemt ze wel eens van dat Maggi poeder mee voor in de soep. Het is nogal zout en dat kon ik niet meteen associëren met deze whisky. Maar ik zie dat er nog vloeibare Maggi bestaat dus dat zal dan wel anders smaken vermoed ik. :Scratch
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Okt 2013, 23:07

pfoeh blijft verwarrend. De ene bron zegt dat de Maggi smaak heel erg lijkt op die van Lavas en dat het plantje daarom de bijnaam maggiplant kreeg (klinkt vrij logisch) en weer een ander zegt dat ze helemaal niet op elkaar lijken.
De naam maggikruid is eigenlijk een vreemde keuze omdat lavas niet naar maggi smaakt. De enige overeenkomst tussen maggi en lavas is dat ze beide veel in de soep gebruikt worden.

Ga het morgen maar eens kopen en matchen met de geur van het sample. Sojasaus of selderij haal ik er zelf in ieder geval niet uit, dus ben benieuwd of ik na het flesje wel jullie associaties begrijp.
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 22 Okt 2013, 06:40

Valt me op dat ik dit sample zoveel scherper en sterker ervaar dan veel anderen. Zonder water kreeg ik 'm niet weg, en dan lees ik bij anderen dat er geen water nodig is.

Fraaie avatar Matti :P
0 x

Gebruikersavatar
Dutch-Drammer
Senior
Senior
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 10:16
Locatie: Leidschendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 22 Okt 2013, 07:37

Zo te zien heb ik weer rare dingen geroepen, ik denk dat ik mijn referenties maar eens moet checken en voor mijzelf een referentie kaart moet maken.
Na even de notities van de anderen bekeken te hebben zie ik dat 2 andere deelnemers ook even een lijmlucht hebben waargenomen. Dit had ik ook maar alleen bij het inschenken van mijn eerste sampletje daarna heb ik er niets meer van gemerkt en maar afgedaan met "de kinderen zitten zeker te knutselen" .
Ik zie dat de meesten van jullie "sherry" roepen terwijl bij mij die gedachte niet eens is opgekomen ( referentie kader fout ? ).
De verwijzing naar Maggie ( het flesje Aroma van Maggie ) vindt ik erg leuk, vroeger vond ik het erg lekker om zo een paar druppeltjes op m'n hand te doen en dan af te likken, lekker zout. Maar van de verdere smaak kan ik me niets meer herinneren.
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten