HEBT sample II
Re: HEBT sample II
Ah de american oak (neem ik aan) van Macallan heeft op 2bis de mist in gestuurd denk ik. Ik zat echt tussen de sherry en bourbon te twijfelen, maar er zaten voor mij echt extreme bourbon notes in. Wel lekkere dram vond ik. Oude Macallan en "moderne" Macallan: niet te vergelijken.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Re: HEBT sample II
grom, ik krijg steeds meer de zin om de fourties en fifties die ik momenteel aanbied toch maar gewoon zelf open te gooien, hahaha 

0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HEBT sample II
Hmm, ik ben bang dat de noot die ik in beiden vond dus niet de beruchte en mij onbekende OBE was, want die zou alleen in 2 moeten zitten. Durft er iemand het aan om OBE te beschrijven voor een leek op dat gebied? 
0 x
Re: HEBT sample II
Soundwave schreef:Matti schreef:Ook grappig: de bellentest blijkt bij oude bottelingen zoals deze niet te werken, heb al twee keer eerder zo'n 6-8% hoger geschat dan de werkelijkheid o.b.v. de bellen. Misschien een gevolg van een hogere viscositeit i.v.m. verdamping?
Heeft het niets te maken met het type sampleflesje ook? Ik probeerde deze te schudden, maar de rand van de whisky zat verborgen onder de dop dus was moeilijker te beoordelen dan bij die 6cl flesjes dacht ik.
Ik schenk altijd eerst wat uit, en toen ging het prima. Hij zat qua bellen in de range 46-48. 40% is bij niet-obe-bottelingen ontzettend duidelijk zichtbaar (kleine bellen, heel snel weg).
Yapi schreef:Matti schreef:Ook ik vraag me af in hoeverre we hier de whisky proeven en in hoeverre de OBE.
ik ben zo iemand die OBE wel erg lekker vind. Ik vind dat idd zelfs een "smaak". Zelfde met die Strathisla die we in december allemaal proefden. Kon ik een fles van drinken op 1 avond, wat een fruitsapje
Helemaal mee eens, beide flessen scoor ik hoog. Ik moet er alleen nog wat meer van dit type drinken (dit is misschien de 3e of 4e fles met OBE die ik serieus geproefd heb) voor ik het echt kan benoemen. Tot nu toe blijft het bij mij een 'educated guess'.
p_froes schreef:Ah de american oak (neem ik aan) van Macallan heeft op 2bis de mist in gestuurd denk ik. Ik zat echt tussen de sherry en bourbon te twijfelen, maar er zaten voor mij echt extreme bourbon notes in. Wel lekkere dram vond ik. Oude Macallan en "moderne" Macallan: niet te vergelijken.
Vrijwel zeker inderdaad. De american oak tonen waren onmiskenbaar.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: HEBT sample II
totalatool schreef:Hmm, ik ben bang dat de noot die ik in beiden vond dus niet de beruchte en mij onbekende OBE was, want die zou alleen in 2 moeten zitten. Durft er iemand het aan om OBE te beschrijven voor een leek op dat gebied?
Gewoon ff googlen
http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/02/bottle-maturation-obe.html
En voor jouw gemoedstoestand ook leuk om te zien wat Johan van Onversneden er zelf bijvoorbeeld over zegt:
Het old bottle effect vertaalt zich in een wat muffe geur en smaak. Stof, oude boeken, oude kleren, dat soort zaken. Champignons (en andere paddestoelen veronderstel ik) en mos ook. Bostoestanden. En, niet te vergeten: sojasaus. Niet noodzakelijk een afknapper, zoals blijkt uit het onderstaande:
oeps link vergeten: http://onversneden.com/2009/05/18/old-bottle-effect/
Laatst gewijzigd door Soundwave op 12 Mei 2014, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: HEBT sample II
Voor mij die oude boeken, een beetje muffig soms, champignons, een beetje metalig, vaak ook maggi in de geur.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HEBT sample II
p_froes schreef:Voor mij die oude boeken, een beetje muffig soms, champignons, een beetje metalig, vaak ook maggi in de geur.
Het nare voor mij is dat ik dat onbekende metalige ook in 2bis wilde en dacht te vinden... Morgen nog eens met voorkennis proberen!
0 x
Re: HEBT sample II
toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)
http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss
tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!
http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss
tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!
0 x
Re: HEBT sample II
Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)
Sherry cask wil niet zeggen dat het geen Amerikaans eiken is! Sterker nog: het overgrote deel van de bodega-vaten wordt (nu zeker, maar ook toen) gemaakt uit Amerikaans eiken (bron: o.a. Patrick van Zuidam).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HEBT sample II
Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)
http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss
tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!
Staat het niet gewoon dikgedrukt op dat paarse labeltje?
0 x
Re: HEBT sample II
Matti schreef:Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)
Sherry cask wil niet zeggen dat het geen Amerikaans eiken is! Sterker nog: het overgrote deel van de bodega-vaten wordt (nu zeker, maar ook toen) gemaakt uit Amerikaans eiken (bron: o.a. Patrick van Zuidam).
dat bedoel ik eigenlijk een beetje, niet de oude "sherry" casks, maar een geseasonde of zo, en dan hoeft ie idd niet uit "spanje" te komen hé
0 x
Re: HEBT sample II
totalatool schreef:Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)
http://www.whiskybase.com/whisky/20659/macallan-1988-ss
tegelijk kun je bij Serge ook heel wat bourbon kenmerken lezen, met die peper ed, en de "mindere" sherrytonen dan verwacht.
Maakte het zeker moeilijker!
Staat het niet gewoon dikgedrukt op dat paarse labeltje?
Ja, maar zoals Matti schrijft...
Een sherry cask in de jaren 60-70 is iets anders dan een sherry cask van nu
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HEBT sample II
Matti schreef:Yapi schreef:toch echt een sherry cask dacht ik, al ben je heden ten dage nooit meer zeker waar ie allemaal heeft opgelegen, en hoe de "cask" is tot stand gekomen (zie ook notes van Serge)
Sherry cask wil niet zeggen dat het geen Amerikaans eiken is! Sterker nog: het overgrote deel van de bodega-vaten wordt (nu zeker, maar ook toen) gemaakt uit Amerikaans eiken (bron: o.a. Patrick van Zuidam).
ow ja nee, begrijp wat je bedoelt nu, waar ik naar toe wil (amerikaans eik leg ik te veel de link naar automatisch bourbon): door de oude sherrymethode zou je toch een duidelijkere richting moeten hebben gehad ipv deze nu, niet? Los van type hout?
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten



