HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 18 Okt 2012, 21:01

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
2
11%
Afbeelding - 71-75
1
6%
Afbeelding - 76-80
1
6%
Afbeelding - 81-85
9
50%
Afbeelding - 86-90
3
17%
Afbeelding - 91-95
1
6%
Afbeelding - 96-100
1
6%

Totaal aantal stemmen: 18

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Okt 2012, 15:34

Yapi schreef:
johan brugge schreef:Ik had een beetje hezelfde gevoel als met die Brora. Die was ook goed zonder meer. Ik zie mezelf niet minstens een half uur snuffelen en nippen aan deze whisky.

Vond die Brora dan nog interessanter, vond dit het meest 'gewone' van de 3 tot nu toe

Dat vind ik niet. Ik kon meer ontdekken dan in de Brora. Had ik ook aanvankelijk geschreven totdat ik in de 'censuurban' vloog.

EDIT: Ik scoorde hem trouwens 1 puntje meer dan die Brora (nl. 81).
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Peat
Site Admin
Site Admin

Re: HWF VBT-2: Sample-3: Het sample is onthuld

Ongelezen berichtdoor Peat » 09 Okt 2012, 19:34

*******************************************************************************************************************************

Onderwerp: HWF VBT-2: Sample-3: Het sample is onthuld in het eerste bericht van dit onderwerp.

*******************************************************************************************************************************

Tevens nog enkele nagekomen stukken, aldaar.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Okt 2012, 19:45

wel,

dit is dan m'n eerste glenfiddich ooit :lol: Bedankt Piet voor deze kans ;)

kun je precies zeggen van welk jaar de OB is die wij hebben gekregen, Piet?

Niet slecht maar dus de minste van de 3 voor mij, ik heb blijkbaar een dure smaak :lol:
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2012, 19:50

Yapi schreef:kun je precies zeggen van welk jaar de OB is die wij hebben gekregen, Piet?

Neen, dat kan ik niet want het is geen vintage. Even het Solera verhaaltje onder de foto lezen Bart.
Het is een 15 jaar oude ... met zoals de toelichting zegt in elk geval wat 1997 er in....

.... Overigens durf ik wel te stellen dat jij een a-typische whisky-beginner bent !!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 09 Okt 2012, 19:51

Het plezier van dingen blind te proeven, gelukkig ben ik niet een van die liefhebbers die altijd op de kap zit van de grote merken. Glenfiddich bewijst hiermee voor mij nog maar eens dat ze goed spul kunnen maken. (alleen jammer dat ze zo weinig uitbrengen aan CS)
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Okt 2012, 19:53

Piet schreef:
Yapi schreef:kun je precies zeggen van welk jaar de OB is die wij hebben gekregen, Piet?

Neen, dat kan ik niet want het is geen vintage. Even het Solera verhaaltje onder de foto lezen Bart.
Het is een 15 jaar oude ... met zoals de toelichting zegt in elk geval wat 1997 er in....

.... Overigens durf ik wel te stellen dat jij een a-typische whisky-beginner bent !!

Hey Piet,

ja, heb ik gelezen, maar in de monitor staat er wel per jaar dat ie uitkomt (ongeveer) een review. Soms 84 gemiddeld, soms 78 gemiddeld, daarom dat ik het vroeg...

edit: ja dat van die whiskybeginner is waar, tegelijk heb ik op sigaren en biervlak al wat watertjes doorzwommen, waardoor je denk ik bij volgende smaakhobby's al gauw een paar stappen onbewust overslaat... met de dure gevolgen van dien :(
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 09 Okt 2012, 20:11

Ook ik ben pas later in aanraking gekomen met Glenfiddich. Pas in juni dit jaar tijdens de virtual distillery tour van Tony kennis gemaakt met de range, waaronder de Solera, had hem er nu niet uitgehaald. Even notities erbij gehaald en had nu beduidend meer fruittonen dan toen binnen de range proeven.

Ik scoor zulke proeverijen niet meer op mijn blog, maar nog wel een ca indicatie in mijn zwarte boekje. Scoorde hem toen 80-82 range. Van de betaalbare (voor mij dan) de beste van de lineup toen. Toppers waren toen de 21 Rum en de 30.

Denk dat ik na deze los geproefd te hebben weer min of meer in die regionen zou scoren.

Ik heb toen ook een CS Spirit mogen proeven en als je die proeft en door zou trekken naar een 12-15 jaar is het zonde dat ze alles zo verdunnen. Potentie was zeer hoog naar mijn mening.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Okt 2012, 20:13

Haha, fantastisch Piet! Dit is mijn meest geliefde Glenfiddich! Een eye-opener indeed voor sommigen.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Okt 2012, 20:15

GJR schreef:Ik heb toen ook een CS Spirit mogen proeven en als je die proeft en door zou trekken naar een 12-15 jaar is het zonde dat ze alles zo verdunnen. Potentie was zeer hoog naar mijn mening.

Inderdaad. Stel je eens voor dat deze een cask strength zou zijn. Wohoow.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 09 Okt 2012, 20:28

Haha weer iets wat ik niet zag aankomen. Nooit eerder van de Solera methode gehoord ook, maar begrijp nu wel waarom ik veel hout ontdekte. Vond hem prima hoor, misschien een keer als dailydram aanschaffen (of voor mijn vrouw, past goed in haar straatje).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2012, 20:33

Soundwave schreef:... misschien een keer als dailydram aanschaffen (of voor mijn vrouw, past goed in haar straatje).

Zelfs mijn vrouw vond hem "niet vies ruiken".... dat komt maar zelden voor bij een whisky :o
0 x

TGIF
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TGIF » 09 Okt 2012, 20:34

Dat ik een Glenfiddich lekker kon vinden! :D Mooie prijs ook, deze zit bij mijn volgende aankopen, zeker voor dat geld.

Gold Medal Best in Class winner at the International Spirits Challenge 2007.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2012, 20:42

johan brugge schreef:Inderdaad. Stel je eens voor dat deze een cask strength zou zijn. Wohoow.

Heb ik wel geopperd.
Ik vind deze ook wel lekker maar meer "bite" zou zeker geen kwaad doen (en ja, dat is niet alleen meer alcohol, maar toch).
Gezien de 40% vroeg ik Tony dan ook of hij het wel aandurfde maar hij wilde inderdaad liever "zijn favoriete dram" uit de signature-range beschikbaar stellen.

Dus Tony, mocht je meelezen.... ;) 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2012, 20:52

Yapi schreef:Hey Piet,

ja, heb ik gelezen, maar in de monitor staat er wel per jaar dat ie uitkomt (ongeveer) een review. Soms 84 gemiddeld, soms 78 gemiddeld, daarom dat ik het vroeg...

Bart, de Nederlandstalige beschrijving komt van Tony en dus ook dat jaartal, 1997. Op de fles of doos is daarvan niets anders terug te vinden dan de leeftijd van 15 jaar.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Okt 2012, 21:06

Peat schreef:... 15 jaar oude whisky, uit first fill (nieuw) en refill (ex Bourbon) American oak en 15 jaar oude whisky uit Europese ex Olorosso Sherry vaten. Als we nu een batch Glenfiddich 15yo maken, halen we de helft uit het vat en brengen het terug naar 40%...

totalatool

Wat is het: Ik kon vanaf het begin de indruk niet onderdrukken dat het me deed denken aan een Balvenie. Dat gevoel werd versterkt door de gedachte dat er wel iets “gewoons” na het vorige sample moest komen om de gemiddelde prijs te drukken, en dat ik het wel een grappig experiment zou vinden als het een dram is die velen kennen. :)
Schotse Speyside (single) malt, geen blended, 12yo, 40%, zowel bourbon- als sherryvaten. Ik roep het gewoon: Balvenie Doublewood. Hoe dan ook geen onaangename dram.

Hahaha, inderdaad een zeer bekende OB, en verdorie zeg, hemelsbreed zit ik er nog geen 500 meter naast en blijkt het om het William Grant familiezusje te gaan! Ik schatte hem drie jaar te jong in, had ik maar niet zo moeten focussen op die gedachte aan Balvenie Doublewood. M'n Balvenie Signature die ik er naast proefde is net als de Doublewood ook 12yo.

@Brebe: Had ik het vanmorgen op kantoor met jou niet nog heel even over Monkey Shoulder omdat dat een lekker betaalbare blended malt is die ook perfect in deze categorie zou vallen? Dat is dan zelfs een mix van Balvenie, Glenfiddich en zusje drie Kininvie...

Tony: Dank je wel! Erg leuk om deze classic blind te proeven. Ik zou zeggen: lees de notities er eens op na, hij mag een paar procent sterker, dat zou hem nog beter maken. Forse stap boven de Glenfiddich 12, deze Solera 15.
Edit: gezien deze profielfoto was de kans net zo groot geweest dat het toch een Balvenie was... :)
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”