HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 03 Mei 2012, 20:53

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
5
38%
Afbeelding - 86-90
6
46%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

Gebruikersavatar
McRay
Senior
Senior
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 Apr 2010, 09:00

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor McRay » 24 Apr 2012, 01:23

Een Ardmore.....jeetje wat was hij lekker.
Hier gaat zeker een flesje van komen.
Beetje prijzig maar dat is hij wel waard.

Heb zelf al eens een Armore gehad, was van the Ultimate 1999 11 y 46%, maar kon de smaak in deze niet thuisbrengen.

Mooie dram en goed gekozen Bart :duimop

De eerste drie letters had ik iig wel goed :bigsmile
0 x
Sláinte Mhath

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2012, 08:12

johan brugge schreef:
JayDie schreef:
Yapi schreef:En Whisky sample nummer 3 is:

Ardmore - Malts of Scotland (19 yrs, 49,4%)

(...)

Ardmore 18 yo 1992

:Scratch

Je moet kijken naar de datum van distillatie en botteling, John. Reken dan maar uit hoe oud een whisky is.

Ik weet wanneer je een jaar extra mag rekenen, maar gaat mij erom dat Yapi zegt 19yo en die notes 18yo. Ik zag in de bible dat deze ergens rond mei 1992 gedistilleerd was en rond december 2010 gebotteld. Dat maakt hem dus 18yo. Hij kreeg van Jim overigens 92,5 punten...

Hmmzzz... ik zie dat er zowel een 1992/2010 bestaat als 1992/2011... YAPI!!!! Welke hebben we hier exact? :Scratch

Bij blind samples vind ik leeftijd of ABV niet zo belangrijk :o Vind het al heel wat dat ik in de buurt van de distillery kom. Dat trucje van de belletjes ken ik inderdaad ook. Maar het ABV op basis van mondgevoel... ik schreef het al eens eerder, maar sommige 40% whiskies voelen in de mond zo scherp, peperig en verwarmend aan; zelfs de Glenfarclas 105 60% is dan nog peanuts :gnif
Laatst gewijzigd door JayDie op 24 Apr 2012, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 24 Apr 2012, 08:15

JayDie schreef:
JayDie schreef:Je moet kijken naar de datum van distillatie en botteling, John. Reken dan maar uit hoe oud een whisky is.

Ik weet wanneer je een jaar extra mag rekenen, maar gaat mij erom dat Yapi zegt 19yo en die notes 18yo. Ik zag in de bible dat deze ergens rond mei 1992 gedistilleerd was en rond december 2010 gebotteld. Dat maakt hem dus 18yo. Hij kreeg van Jim overigens 92,5 punten...

Bij blind samples vind ik leeftijd of ABV niet zo belangrijk :o Vind het al heel wat dat ik in de buurt van de distillery kom. Dat trucje van de belletjes ken ik inderdaad ook. Maar het ABV op basis van mondgevoel... ik schreef het al eens eerder, maar sommige 40% whiskies voelen in de mond zo scherp, peperig en verwarmend aan; zelfs de Glenfarclas 105 60% is dan nog peanuts :gnif


ik zeg niets hoor, 19 jaar komt van de Van Zuylen website 8-)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 24 Apr 2012, 08:18

JayDie schreef:Hmmzzz... ik zie dat er zowel een 1992/2010 bestaat als 1992/2011... YAPI!!!! Welke hebben we hier exact? :Scratch


Is een fout , MoS heeft tot nu toe maar één Ardmore 1992 uitgebracht ( zie whiskybase oa.).
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2012, 08:21

BWhisky schreef:
JayDie schreef:Hmmzzz... ik zie dat er zowel een 1992/2010 bestaat als 1992/2011... YAPI!!!! Welke hebben we hier exact? :Scratch


Is een fout , MoS heeft tot nu toe maar één Ardmore 1992 uitgebracht ( zie whiskybase oa.).

Typisch... fout veelvuldig overgenomen op internet :Cry Hoewel... misschien is de verwarring de Ardmore 1992/2011 van de Single Malts of Scotland...

Op Malts of Scotland staat ook maar één Ardmore en wel:
Ardmore, 1992
Bourbon Barrel
Cask No: 5014, Number of bottles: 185
Distilled: 24/06/1992, Bottled: 12/2010
49.4% vol.

Dat is die, die ik bedoelde (alleen dan niet mei 1992 maar juni; ik onthoud ook niet alles ;-)). 18yo dus!


Ik heb Van Zuylen even op de fout gewezen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 24 Apr 2012, 11:03

Bijzonder smakelijke whisky (erg aangenaam mondgevoel). Dit is de eerste Ardmore die ik heb geproefd en smaakte duidelijk naar meer. Ik weet niet hoe de OB's zich verhouden tot de IB's, maar de MoS-editie ligt toch echt een beetje buiten mijn budget. Het zou wel een fles zijn waar ik een keer een uitzondering voor zou willen maken, maar bijna 4 tientjes boven budget is mij net iets teveel. Kan iemand aangeven welke bottelingen tot 50 euro van Ardmore ook absoluut de moeite waard zijn? Complimenten aan de proefkannonen die de distileerderij geraden hebben, en sommigen ook nog (bijna) het goede jaartal. Ik heb iig ontzettend veel plezier in het ontleden van de whisky (voorzover mij dat lukt). Sommige geuren en smaken zijn zo lastig te duiden, maar leerzaam is het sowieso.

Hele mooie keuze Bart! En nu maar op naar Sample 4.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2012, 11:13

JayDie schreef:Ik heb Van Zuylen even op de fout gewezen...

...en is reeds hersteld!

Zie ook de proefnotities op dit forum. Ik heb zelf de Ardmore Traditional Cask, die is meer peated en bitterder (laurierdrop) in de afdronk; daar moet je van houden!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Kris
Actief lid
Actief lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 Mar 2010, 23:57
Locatie: Landen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Kris » 24 Apr 2012, 13:09

Zie ook de proefnotities op dit forum. Ik heb zelf de Ardmore Traditional Cask, die is meer peated en bitterder (laurierdrop) in de afdronk; daar moet je van houden!


Ik vind de gesamplede zeker niet slecht, verre van, maar voel persoonlijk toch meer voor de Traditional Cask, zeker als je het prijsverschil bekijkt.
0 x
Afbeelding

OJH
Senior
Senior
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 Dec 2010, 08:46

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor OJH » 24 Apr 2012, 19:17

hhmmm de Ardmore die ik de laatste tijd geprobeerd heb, bevielen mij eigenlijk best goed, de traditional cask, de "peat fighting man" en de '92 van whisky-doris. Bij het sample was voor de bitterheid echter zo overheersend dat deze storend werd en het voor mij een beetje verpeste.

Maar ik had in ieder geval de regio goed ;)
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Apr 2012, 20:57

Goh, ik snuif nog weer even aan sample 3 en daar ruik ik nu toch wel degelijk wat ik turf zou noemen, waar ik daar eerder eigenlijk bar weinig van merkte. Een turfbom is deze Ardmore nog steeds absoluut niet, maar ik ben blij dat ik nog een 2 1/2 cl over heb voor een avondje rustig nalezen van alle notities enkele pagina's terug.

Nu eerst sample 4. :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2737
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Apr 2012, 14:10

Piet schreef:
Edwinedje schreef:---8<---
Goed te zien dat de nieuwe Het Whisky forum kleurenkaart al van pas komt :goedgedaan


Thanks.
Ben er even tussenuit geweest, dus een vertraagde reactie.
Dat is inderdaad een mooie referentie, niet te complex, maar ruim genoeg.

Was ook nog op zoek naar een bericht dat een 5 staps gradatie van score voorstelde.
Iets in de trant van:
- Heerlijk
- Lekker
- Tjsa
- Niet mijn ding
- Gatver....

Maar die kon ik niet vinden.
Vind ik persoonlijk een makkelijkere manier van scoren dan een schaal van 0-100.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Apr 2012, 14:28

edwinedje schreef:Was ook nog op zoek naar een bericht dat een 5 staps gradatie van score voorstelde.

Dat is dit: Score-systeem met onderverdeling... als je die vijf termen aan een tot 5-sterren hangt ben je er ook en hoef je qua schaal niet af te wijken. Zie aldaar !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten