Piet schreef:BlackmetalRobin schreef:Hapsburg black absinthe 79%.
Absint staat al op mijn lijst vanaf het Slijters vakdiploma (1985) en het is er nog nooit van gekomen![]()
Staat nu weer hoog op de wensenlijst.
Willem vd K schreef:Oh jeetje, Absinthe. Nog nooit gedronken. Ik ken het eigenlijk alleen als en illuster drankje waar jaren geleden over gesproken werd op verjaardagen als er shotjes tequilla achterover geslagen werdenOndertussen weet ik wel beter, maar alsnog heb ik het nog nooit gedronken
Veel plezier met je aankoop. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Inderdaad vandaar op mijn lijst. Uit Wikipedia:
Hoewel van oorsprong een volksdrank, werd absint in de 19e eeuw vooral populair onder kunstenaars, die het de bijnaam De Groene Fee gaven. De Fee zou een belangrijke bron van artistieke inspiratie zijn. Deze veronderstelling heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de mythe rond de psychoactieve effecten van absint. Vincent van Gogh zou er zijn gele periode aan te danken hebben, en Ernest Hemingway zou zijn For whom the bell tolls onder invloed van absint geschreven hebben...
Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogene werking en neurotoxiciteit van het bestanddeel thujon. Aanleiding tot het verbod was onder andere het tragische geval van de Zwitserse alcoholist Jean Lanfray, die na overmatige alcoholconsumptie, waaronder twee glazen absint, zijn gezin uitmoordde.
Als surrogaat ontwikkelde de firma Pernod zijn beroemde anis, feitelijk een absint zonder alsem. ....
Recent onderzoek heeft de psychoactieve werking van thujon slechts kunnen aantonen bij zeer hoge doseringen, veel hoger dan waarvan bij normale absint consumptie sprake is.
Ik ben nu zelf de hallucinogene werking uit aan het testen
... ik denk niet dat ik hierna nog een whisky hoef te nemen