10-11 Feb 2017: Hielander Whisky Festival, Alkmaar

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: 10-11 Feb 2017: Hielander Whisky Festival, Alkmaar

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Feb 2017, 10:22

JvR schreef:Druk, duur, weinig sfeer

Vond het minder druk dan vorig jaar.
Duur is relatief...maakt je ook meer selectiever in je "aankopen".

Ik leg lastig contact met mensen maar heb desondanks dit jaar wat leuke gesprekken gehad.
Daardoor heb ik dit festival als "meer gezellig" ervaren en meer van de sfeer genoten.

Een Festival lijkt wel op een Whisky... je hebt goede ervaringen en minder goede ervaringen...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Feb 2017, 10:49

Ik was er gisteren middag met 2 vrienden.

Ik deel de mening dat er steeds vaker en steeds meer bijbetaald moet worden.
Maar ik denk ook dat het inherent is aan de Whiskyprijzen.
En buiten het voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, je Ik bent er niet om je me te laten vollopen.

Geen pin en Geen stokbroodjes zijn zeker minpunten, maar er is voldoende ander etenswaren.
Maar ja, ook daar moet je voor betalen... Het restaurant moet ook blijven draaien.
- De ballen zijn echte aanraders, maar dat geheel terzijde.

Toch zie ik liever dit (denk ik) dan dat de Entree met 15 Euro omhoog gaat en er minder bijbetaald hoeft te worden.
Van de 15 Euro kan je dan beter munten kopen en selectiever je keuzes maken.
- Ook dit jaar heb weer een aantal mensen van stal naar stal zien zwalken tegen het einde.
- Geen idee of dit van de gratis whisky's in de 1e drie kwartier was, of dat er gewoon knaken gesmeten zijn.

Voor mij een hele positieve ervaring was de Masterclass van Erik Molenaar.
Dit was voor mij het 6e Whiskyfestival en ik wilde wat anders dan 4 uur lang rondslenteren.
Na een positieve ervaring met Kintra vorig jaar en Samples van een van de grootgrutters hier was de keuze snel gemaakt.
Wat kan die man leuk vertellen en de zaal geïnteresseerd houden. En dat onder het genot van zijn "eigen" producten.
Klein nadeel is dat je in een relatief korte [60min] tijd 5 Drams krijgt voorgeschoteld (4 Whisky, 1 Rum , 1 Gin).
Gelukkig had ik de helderheid van geest (nog) om niet alles op te drinken daar alles straf in de % zat.
Naderhand nog even bij de stand geweest voor een na evaluatie en ik ben zeker van plan een keer naar Deventer te rijden.
- Erik als je dit leest... TOP!

Bijkomend nadeel van de Masterclass is dat ik wel de WestCork Rum & Port finish heb gedronken ... maar niet echt geproefd.
- Als er sampelaars deze in hun assortiment hebben, dan hoor ik het graag.

Alle plussen en minnen tegen elkaar afgewogen ben ik er volgend jaar zeer zeker weer bij.

1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Feb 2017, 10:55

Als de entree €15 omhoog gaat gebeurd er ook niks met de prijzen. Dat staat los van elkaar. de organisatie heeft niets met de whisky's te maken. Dat is voor de standhouders zelf. Ze nemen er wel een percentage van en andere standhouders betalen weer huur voor hun plek. Dus die extra €15 zouden gewoon in de zak van de organisatie terechtkomen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Feb 2017, 11:01

Vraagje tussendoor: heeft men vooraf duidelijk aangegeven dat er geen PIN-mogelijkheden waren? Op zich lijkt me dat nog niet zo'n ramp, als mensen er zich maar van tevoren op kunnen instellen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Feb 2017, 11:03

Peter87 schreef:Als de entree €15 omhoog gaat gebeurd er ook niks met de prijzen. ---8<---. Dus die extra €15 zouden gewoon in de zak van de organisatie terechtkomen.

Ah, OK, dan blijf ik bij mijn standpunt... dat ik liever 15 euro aan bonnen koop dan 15 euro meer aan de deur EN 15 euro aan bonnen ;)

0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Feb 2017, 11:55

Ik denk dat de enige oplossing uiteindelijk gaat richting een lage ticketprijs (ca. 8 euro of zo), waarvoor je dan een glaasje hebt en verder niets. En dan voor alles betalen (of als de grote jongens iets willen promoten, dan gratis), maar eerlijke prijzen.
Nu betaal ik 35 euro, daar zit voor jezelf een deel in opgesloten van whisky's die je gratis kunt drinken. Echter, qua instap whisky's is er op zich steeds minder uitdaging. Dus het merendeel van de 'gratis' whisky's heeft een beetje ervaren whisky drinker op een gegeven moment wel geproefd.
Oftewel, maak alle instappers maar 1 of 1,5 'alba'. En wat hoger in het segment loopt de prijs dan ook evenredig op.
Dan komen mensen die het lagere segment nog willen ontdekken uiteindelijk ook wel richting 30-35 euro, anderen zijn wat meer kwijt, maar dan heb je ook precies dat gekregen waar je voor betaald hebt.
Daarmee kan je als organisatie ook gelijk een duidelijk verhaal naar buiten brengen, waardoor mensen vooraf weten wat ze kunnen verwachten. Nu wordt de schijn gewekt dat je heel veel gratis kunt proeven voor die 35 euro, wat gewoon niet (meer) zo is. En daar hebben dan vooral de hobbyisten last van, zoals Peter terecht opmerkt. Die krijgen dan de reacties te verstouwen van teleurgestelde mensen, terwijl veel van deze hobbyisten hun waar wel degelijk tegen eerlijke prijzen aanbieden, maar dan moet je wel een beetje op de hoogte zijn.
Een dergelijk model lijkt me ook een beter verdienmodel voor de standhouders, want wat ik er nu van begrijp blijft er erg veel aan de strijkstok van de organisatie hangen. Maar als je ook je goedkope flessen tegen een kleine compensatie kunt uitschenken in plaats van gratis, hoef je ook niet meer extra terug te compenseren op de whisky's waar nu wel voor betaald moet worden (en daardoor soms (veel) te veel).
2 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Feb 2017, 12:36

caskstrength schreef:Vraagje tussendoor: heeft men vooraf duidelijk aangegeven dat er geen PIN-mogelijkheden waren? Op zich lijkt me dat nog niet zo'n ramp, als mensen er zich maar van tevoren op kunnen instellen.

Net nog even op de Site & FB pagina gesurft...maar het staat er niet in-your-face.
Ook wat random klikken gaf geen resultaat.
Ik kan me ook niet herinneren of het volgend vorig jaar zo was.

Laatst gewijzigd door edwinedje op 12 Feb 2017, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Feb 2017, 12:38

edwinedje schreef:
caskstrength schreef:Vraagje tussendoor: heeft men vooraf duidelijk aangegeven dat er geen PIN-mogelijkheden waren? Op zich lijkt me dat nog niet zo'n ramp, als mensen er zich maar van tevoren op kunnen instellen.

Net nog even op de Site & FB pagina gesurft...maar het staat er niet in-your-face.
Ook wat random klikken gaf geen resultaat.
Ik kan me ook niet herinneren of het volgend jaar zo was.

Volgens mij niet, we hadden destijds al voor de zekerheid buiten gepind en volgens mij toen al de conclusie getrokken dat dat maar goed was ook. Dus dit jaar al bij voorbaat voldoende contanten meegenomen.
0 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 12 Feb 2017, 14:10

Geslaagde eerste ervaring voor mij!
Van te voren op dit forum al de nodige kritiek gelezen dus met dat in gedachte de kerk in gestapt. Op die manier kan het nooit tegenvallen had ik mij voorgenomen en dat was ook exact wat er gebeurde.
Ik heb me kostelijk vermaakt en inderdaad lang gehangen bij Maltstock en Teun, wat een mooie lui zijn dat haha.
Ook bij van Wees was het goed vertoeven waar ik de glenlivet 2006 erg kon waarderen zonder er wat bij te hoeven leggen.
En ik was ook zeer te spreken over de Ben Nevis club botteling
17yo Arran Sherry Puncheon Cask (3 Alba).
Het zou overigens wel handig zijn om breekmuntjes te gaan gebruiken want man man man wat liep ik te worstelen met die kaartjes :lol:

Volgend jaar weer :duimop
2 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 12 Feb 2017, 20:51

Hallo allemaal,

Even een berichtje van de zijde van importeur Whisky Import Nederland. Ik spreek alleen namens ons en onze aanwezigheid in Alkmaar.
Wij hadden zo'n 140 verschillende whisky's op onze stand te proeven van verschillende leveranciers als Morrison and Mackay, Blackadder, Spey Distillery, The Maltman, Creative Whisky Company, Berry Brothers& Rudd, Dewar Rattray, Hunter Laing, Box, Omar en First Cask by WIN.

Bijna de helft van wat we hadden staan waren gratis te proeven. Dat zijn whiskys met een winkelprijs tot aan 60 euro. Dat is de policy die wij aanhouden. De oudere of meer zeldzame zijn tegen een vergoeding te proeven, met een trapsgewijs oplopende hoogte conform de winkelprijs.
Die flessen komen uit onze voorraden en kunnen wij alleen openen tegen een vergoeding om onze aanwezigheid nog enigszins te bekostigen ( denk aan reiskosten, benzine, uurloon etc). Daarnaast krijgen wij ook vaak de opdracht om het geheel ook smaakvol te houden en het geen zuipfestival te laten worden. In een bar betaal je voor een beetje goed glas whisky al gauw 7-10 euro........Dat zou omgerekend voor 35 euro slechts 6-7 glaasjes betekenen. Ik vermoed toch dat gedurende de 3,5 uur toch wel gauw gemiddeld zo'n 25-30 glaasjes worden geproefd/gedronken op een geweldig festival met vele kosten en vrijwillgers......
Wij vinden het toch geweldig om te komen en naast onze "gratis"whiskys ook bijzondere te kunnen presenteren en te laten proeven aan hen die voor die kwaliteit iets willen bijdragen. En dat maakt dit soort festivals zo bijzonder...voor ieder wat wils...in overvloed.
Groet Hans
9 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Feb 2017, 20:58

Klinkt zeer redelijk Hans!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 12 Feb 2017, 21:12

caskstrength schreef:Klinkt zeer redelijk Hans!

Gratis bij WIN waren bijvoorbeeld single cask ( sommigen Cask Strength) bottelingen als: Glenrothes 8yo, Glen Garioch 5yo, Blackadder Legendary Sherry, Single Cask Exclusives Islay Moscatel, Tamdhu 9yo, Port Dundas 12yo, Benrinnes 8yo, Glengoyne 8yo, Speyburn 8yo,Aultmore 6yo, Blair Athol 5yo, Ardmore 5yo, Glen Ord 6yo, MacDuff 7yo, Girvan 10yo, en Cask Islay, The Big Strand, Spey Tenne, Spey Trutina, Spey Fumare, Old Perth Batvh 5, Old Perth Sherry, Old Perth Peated...en nog ,meer. Alleen daarmee kan ik ieders avondje voor 35 euro zeer smaakvol en gevarieerd maken....
Voorbeeld van een "dure"op onze stand:
Een Macallan 1990 ( 23yo) Cask Strength Sherry Butt.......winkelprijs om en nabij de 350 euro ( 186 flessen uit het vat).....daar vroegen wij 10 albas voor een dram.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Feb 2017, 22:32

Over het pinnen zeggen ze dat WiFi in de kerk niet goed werkt vanwege de muren ofzo... weet niet wat daarvan waar is. En als ze 8 euro moeten gaan vragen voor een kaartje blijft er weinig over voor de organisatie en dat is natuurlijk niet hun bedoeling.
Er gaat natuurlijk ook een deel van de entree (of huur) naar theater de vest die de kerk verhuurt.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Feb 2017, 00:56

Peter87 schreef:...En als ze 8 euro moeten gaan vragen voor een kaartje blijft er weinig over voor de organisatie en dat is natuurlijk niet hun bedoeling.
Er gaat natuurlijk ook een deel van de entree (of huur) naar theater de vest die de kerk verhuurt.

Snap ik. Ik heb natuurlijk ook geen idee wat er allemaal precies bij komt kijken, bedrag was ook zomaar even een idee, maar ik zat gewoon meer te zoeken naar een manier waarop het iets beter verdeeld is. Het beeld dat ik er nu van heb, is dat de organisatie een behoorlijke ticketprijs vraagt, daarbij 'een soort van belofte' doet dat dan in ieder geval een behoorlijk deel van de whisky's gratis geproefd kunnen worden, maar dat vervolgens de afzonderlijke standhouders deze belofte moeten zien in te vullen en zich soms in bochten moeten wringen om het ook voor zichzelf nog leuk en enigszins rendabel te houden. Dat lukt in veel gevallen kennelijk nog best heel goed, zowel uit eigen ervaring als uit wat reacties hier, maar in sommige gevallen loopt het ook nogal uit de pas.
Hoe dan ook, ik heb me zo nu en dan behoorlijk verbaasd, maar me uiteindelijk ook prima vermaakt. En over een klein jaartje zien wel weer ;).
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 13 Feb 2017, 08:05

Ja de organisatie verdiend bij mij ook geen punten. Maar ik moet er ook wel rekenening mee houden dat er veel meer bij komt kijken dan ik weet. Geen idee hoeveel van doe €35 er bij theater de Vest blijft hangen. Het is en blijft een festival waar wat aan verdiend moet worden. Maar wat mij betreft mag het concept wat op de schop. Ik zou alvast beginnen om voor die €35 iig 5 Alba's gratis te geven aan iedereen. Dan weet iedereen meteen wat alba's zijn en wat de bedoeling is en krijg je geen mensen die en glas in laten schenken en dan nog alba's moeten gaan halen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”